Kontrollrummet

Hänga micen upp-och-ner?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Halloj.

Jag har sett och hört att en del hänger sin mic upp-och-ner när de spelar in exempelvis sång. Har nog mest iakttagit att detta utförts med kondensatormicar, men det kanske förekommer med dynamiska också, vad vet jag. Får man en annan karaktär på ljudet eller vad? Tror inte att min utrustning är såpass "fin" att jag skulle höra någon markant skillnad, så jag frågar er:

* Hur påverkar en upp-och-nervänd mic det man spelar in?

Själv har jag en AKG Perception 200 som jag har hängt upp-och-ner, lite snett vinklad uppåt. Då jag inte har koll på för/nackdelar med detta, så gör jag det mest för att det ser coolare ut. :D

Här är min mic:


Notera att jag aldrig har ägt ett stativ förut, så om ni har något annat att anmärka på, go ahead!

Tjipp!

/Chroma


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hoppas ngn vet....för jag gör det inte :-)

men allvarligt, det borde inte spela nån roll?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Handlar nog snarare om att det är lättare att vinkla micen om du hänger den så, vilket bidrar till att du inte sjunger rakt in i membranet. Detta för att undvika för mycket bas och puffar.

Men vem vet: Sången kanske blir bakofram om du sjunger så!
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Citera
Handlar nog snarare om att det är lättare att vinkla micen om du hänger den så, vilket bidrar till att du inte sjunger rakt in i membranet. Detta för att undvika för mycket bas och puffar.

Jag finner det mycket lättare att rikta vid inspelning av gitarr också med micken upp-och-ned.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Citera
Handlar nog snarare om att det är lättare att vinkla micen om du hänger den så, vilket bidrar till att du inte sjunger rakt in i membranet. Detta för att undvika för mycket bas och puffar.

Jag finner det mycket lättare att rikta vid inspelning av gitarr också med micken upp-och-ned.


Tja, det handlar ju som sagt om vad man har för mic o stativ och vilket man tycker är enklast. Hur som helst påverkars inte soundet av att micen hänger just upp och ner, utan snarare av hur den vinklas.  :blink:

Vill man te.x. ha mycket strängljud får man ju vinka micen mer upp mot halsen, eller ner mot ljudhålet (12-14:e band o neråt) för mer bas och kropp. Sen om micen hänger upp eller ner spelar mindre roll. Men det är ju en självklarthet :]
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag har fått förklarat för mig att när micken hänger upp o ner så skadas den inte av värmen som (gamla) mickar avger... men det finns många teorier!! hehe :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Tack för intressanta svar!
Hmmm.. ja det jag själv märkte när jag satte den uppåner var just att det blev lätt att få önskad vinkel på den.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ett snabbt tips.
bandar du sångförmågor, så vinkla micken lite uppåt så att den bakom micken får sträcka på sig lite extra.. dvs. frigöra luftvägarna så gott det går. det är väldigt bra för rösten.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
stog i inspelningsspecialen va? känner igen det.....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
I nån studio har jag sett att man skruvat fast mickbommen i taket,då blir ju micken upp och ner fast ändå inte..nä nu svamlar jag..kanske beror det på att man vill ha bort fotstamp..
eller fritt fram för händerna att göra annat.

Som tsm skrev så funkar det när man spelar in guror,jag har inte märkt nåt negativt med det.Däremot så har jag svårt att hitta det ultimata sång ljudet i min mick.Den låter mycket bra när jag sjunger svagt,spelar in kvinnor...Så fort jag tar i så vill det dista.Jag har dragit ned inspelnings volymen nästan allt,det blir samma än då..Så jag får nog byta sång teknik :ph34r:..eller mick.

Vidare så har min mick 0  -20  -10 markeringar,nån sorts dämpning? Fördelar-nackdelar?
Samt tre olika lägen, ett rakt streck och två nedåtböjda,vad betyder dom?..Räta ut fråge tecknen åt mig,så ska ni få höra lite skön sång :) Fabrikat TSM..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Citera
Samt tre olika lägen, ett rakt streck och två nedåtböjda,vad betyder dom?..Räta ut fråge tecknen åt mig,så ska ni få höra lite skön sång

Det är Hi-pass filter. Med dessa kan du skära i basen. Oftast kan man göra det också i preampen, men har preampen kompressor är det ju nice att kunna skära bas redan från micken. Beroende på rösten och så. Sjunger man nära micken, och tar mycket proximity-effekt, kan det vara skönare att ha filtret på för att undvika bumlighet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej,då blev jag lite klokare. 0 -10-20 markeringarna är om jag fattat det rätt,en möjlighet att påverka styrkan på ingångs signalen,är det så? Nu har jag ingen preamp,jag kör genom en mackie mixer.Kanske inte den bästa lösningen...Grejen är att när jag sjunger svagt,då låter det riktigt bra.Sång ljudet blir grymt! Men när jag använder mitt rätta sång läge,så vill det dista hur jag än gör.Jag har ju en rätt kraftig röst,som låter rått när jag klämmer i.Drömmen vore att få lika bra ljud då som när jag sjunger svagt...Men det kanske är en omöjlig ekvation med nu varande utrustning.Det är dist ljudet jag vill slippa...

Mvh
Micael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Känner igen det där med att hitta det optimala sångljudet mike. Dock tror jag inte att det finns, utan man får lära sig att arbeta utifrån de förutsättningar man har. Personligen gillar jag att sjunga lead ganska närma micen, runt 10cm (stämmor längre ifrån), och får då ofta problem med basen, speciellt vid medhörning. Då är det som tidigare nämnt ett HPF att föredra, tyvärr har min preamp bara från 70hz...

Det där med att vinkla micen lite uppåt kan fungera i många sammanhang, men det är nog mycket från sångare till sångare. Visst är det viktigt att frigöra luftvägarna, men samtidigt ska det kännas bekvämt att sjunga.
 
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har en billig kondensatormik (JJLabs BMC2) och är mycket nöjd med ljudet när det är lågt. tar jag i mer så burkar jag kliva bak ett steg. Nackdelen är att massvis at rummet kommer med då.....
Annat som funkar är att gasta lite snett åt sidan, funkar oxo.

fick tips på riktning av claes: rikta membranet (kondingmik) mot munnen, och inkla sedan ner mot hakan för att minska puffar.

funkar för mig!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra tips boys.Nu ska jag göra en drös olika sång tagningar.Det måste ju gå att få till det.Micken låter ju svin bra med mjukare sång.Det är nog "rattaren" som inte har de rätta färdigheterna..Får se om jag får till det..Thanx.

Jag har även en AKG mick,TPS D 3700s.Den körde jag på live gig.Dynamisk dock.Den är lite puff känslig,men jag har puff skydd nu så det kanske är en bra lösning för starkare sång..ska testa.

Mvh
Micael


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Som det ser ut på bilden, så finns det större risk för puffar...
Håll handen omkring 20cm från munnen och säg "P", så känner man att luftströmmen från munnen går svagt neråt. Mitt i den luftströmmen vill man absolut inte ha mikrofonen.
Att ha micen stående eller hängande har ingen nämnvärd skillnad ljudmässigt, utan är mer en fråga om vad som är mest bekvämt. Det förekommer rörmikrofoner där det rekommenderas att de ska användas hängande och inte stående - och i sådana fall beror det på att den starka värmen från röret inte ska stiga upp mot membranet och skada det i det långa loppet. Har för mig att det är därför Manley rekommenderar att deras micar ska hänga - men vanliga kondensatormicar har det ingen som helst betydelse för.

Själv brukar jag har micarna stående, med membranet i höjd med näsan, på 20-25cm avstånd med puffskyddet ungefär mitt emellan. Micen vinklas sedan svagt neråt så att den riktast mot munnen - och sedan är det bara att köra så det ryker... B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Känner igen det där med att hitta det optimala sångljudet mike. Dock tror jag inte att det finns, utan man får lära sig att arbeta utifrån de förutsättningar man har. Personligen gillar jag att sjunga lead ganska närma micen, runt 10cm (stämmor längre ifrån), och får då ofta problem med basen, speciellt vid medhörning. Då är det som tidigare nämnt ett HPF att föredra, tyvärr har min preamp bara från 70hz...

Det där med att vinkla micen lite uppåt kan fungera i många sammanhang, men det är nog mycket från sångare till sångare. Visst är det viktigt att frigöra luftvägarna, men samtidigt ska det kännas bekvämt att sjunga.
 
10cm? Då får du kraftig proximity-effekt och alltså en överdriven bas. Jag tycker att det fungerar bäst med de flesta mikrofoner på minst ca 20cm avstånd - men man kan få experimentera lite innan man har hittat det optimala för den aktuella micen...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Okej,då blev jag lite klokare. 0 -10-20 markeringarna är om jag fattat det rätt,en möjlighet att påverka styrkan på ingångs signalen,är det så? Nu har jag ingen preamp,jag kör genom en mackie mixer.Kanske inte den bästa lösningen...Grejen är att när jag sjunger svagt,då låter det riktigt bra.Sång ljudet blir grymt! Men när jag använder mitt rätta sång läge,så vill det dista hur jag än gör.Jag har ju en rätt kraftig röst,som låter rått när jag klämmer i.Drömmen vore att få lika bra ljud då som när jag sjunger svagt...Men det kanske är en omöjlig ekvation med nu varande utrustning.Det är dist ljudet jag vill slippa...

Mvh
Micael
-10 och -20dB är mycket riktigt dämpsats - och det är precis dessa du ska använda om insignalen till mixern blir för stark för att regleras med Gain på preampen/mixern. Om det blir för starkt trots helt neddragen Gain och trots att paden står på -20dB, så kan en extern dämpsats läggas till extra. Det finns t ex en från HOSA, där man kan välja 10, 20 eller 30dB dämpning. Mycket användbart. B)
De flesta preamps har den nackdelen i sin konstruktion, att det finns ett litet försteg före preampsteget där Gain-kontrollen finns - och man ser inte någonstans om det försteget distar, eftersom Peak-LED:en sitter i Gain-steget. Skitdumt, men förmodligen är det svårt att konstruera det annorlunda... Det gör att man kan få helt oförklarlig dist - men när man tänker på att moderna micar inte bryter ihop förrän upp emot 130dB eller något ditåt, så ska det extremt mycket till innan micen distar, så det mest sannolika är alltid att det är ingångssteget som distar om man inte kan se något.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
10 cm......jag gillar faktiskt att lägga mina mörkare alster riktigt nära...dels slipper jag rummet, och dels tycker jag proximityeffektern ger nåt bra till soundet.....fel ute?


Längre ifrån på ljusare och mer skrikartade insatser :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
10 cm......jag gillar faktiskt att lägga mina mörkare alster riktigt nära...dels slipper jag rummet, och dels tycker jag proximityeffektern ger nåt bra till soundet.....fel ute?


Längre ifrån på ljusare och mer skrikartade insatser :D
Låter det bra, så är det absolut inte fel - men det blir ganska stor skillnad i sound om man inte håller sig väldigt nära samma avstånd vid varje tagning, så det kan vara lite riskabelt att utnyttja proximity-effekten till leadsången... :unsure:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Varje gång jag sjunger lead är det en risk  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej,då blev jag lite klokare. 0 -10-20 markeringarna är om jag fattat det rätt,en möjlighet att påverka styrkan på ingångs signalen,är det så? Nu har jag ingen preamp,jag kör genom en mackie mixer.Kanske inte den bästa lösningen...Grejen är att när jag sjunger svagt,då låter det riktigt bra.Sång ljudet blir grymt! Men när jag använder mitt rätta sång läge,så vill det dista hur jag än gör.Jag har ju en rätt kraftig röst,som låter rått när jag klämmer i.Drömmen vore att få lika bra ljud då som när jag sjunger svagt...Men det kanske är en omöjlig ekvation med nu varande utrustning.Det är dist ljudet jag vill slippa...

Mvh
Micael
-10 och -20dB är mycket riktigt dämpsats - och det är precis dessa du ska använda om insignalen till mixern blir för stark för att regleras med Gain på preampen/mixern. Om det blir för starkt trots helt neddragen Gain och trots att paden står på -20dB, så kan en extern dämpsats läggas till extra. Det finns t ex en från HOSA, där man kan välja 10, 20 eller 30dB dämpning. Mycket användbart. B)
De flesta preamps har den nackdelen i sin konstruktion, att det finns ett litet försteg före preampsteget där Gain-kontrollen finns - och man ser inte någonstans om det försteget distar, eftersom Peak-LED:en sitter i Gain-steget. Skitdumt, men förmodligen är det svårt att konstruera det annorlunda... Det gör att man kan få helt oförklarlig dist - men när man tänker på att moderna micar inte bryter ihop förrän upp emot 130dB eller något ditåt, så ska det extremt mycket till innan micen distar, så det mest sannolika är alltid att det är ingångssteget som distar om man inte kan se något.

Tack claes.
Testar din tips under dagen.Stå på scenen och sjunga i en dynamisk mick är ju en stor skillnad mot att sjunga i studio miljö,kondensator mickar är ju en helt annan grej.Jag har haft svårt att hitta rätt sound.Funkar det inte nu,då köper jag en preamp.Har kollat runt lite och det finns ju alternativ att prova.Det bästa vore att få testa alla intressanta i min miljö tillsammans med mina mickar.Det blir ju lite missvisande att stå i musik affären och sjunga..

Mega tack.

Micael


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Även om tyskar anses vara ett noggrant släkte så finns det vissa brister i gamla mic-hållares konstruktion, mic´arna viker ner sig på grund av tyngden. Så man försöker hitta ett läge där mic´en sitter kvar, sen mpå det vara upp-och-ner eller vad som en funkar.
En mikrofon är bara ett korkat meterologiskt instrument som registrerar förändringar i lufttryck, oftast ganska bra och ohyggligt dyrt. Den har ingen aning om upp, ner, bak eller fram, omvandlar bara förändringar i lufttryck till elektriska signaler som ljudgubbar brukar kalla musik.

Som en högtalare så blir även röst mer riktad i högre frekvens, vårt eviga balansproblem, vissa svaga konsonanter (som är viktiga i just det svenska språket) består ofta av lusft som pressas ur munnen...s, t, p o.s.v. Mikrofoner gillar detta lika lite som när det blåser ute...lågfrekventa störningar.... ett problem med segelbåtar är att riggen (mast och stag) stör luftsrömmen alltför mycket...... alltså en rund sak i luftströmmen är ett problem...en rund sak framför mic´en stör och bryter upp luftflödet mot membranet. En rund penna, blompinne, eller vad det nu kan vara...gör underverk...men den ska helst vara rund....en åttkantig bic-penna kan få motsatt effekt. 

ha re

O


Utloggad tsmalmbe

Så om man lägger fast en penna mitt i puffskyddet, blir det bättre?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Tack för intressant läsning från er alla. Här kommer försök #2:



Jag har nu vänt på micen och lutat den lite snett nedåt, mot munnen. Ska göra en omtagning på sångspåret på en låt idag tänkte jag (får hoppas att jäntan som bor under mig inte börjar lira hög Rn'B ikväll). Får se hur det blir.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Så om man lägger fast en penna mitt i puffskyddet, blir det bättre?
Har du ett puffskydd, så finns det ingen som helst anledning att använda en penna. Penntricket är mest en raggarlösning när man inte har annat att tillgå - men ändå måste göra en inspelning... ;)
Jag har testat det - och visst ger det en viss effekt - men ett puffskydd blir klart bättre.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Njae...knappast mer "raggarlösning" än att spela in Status Quo´s Vox AC30 på muggen på studio bohus, eller att "trum-skottet" i Simon & Garfunkels "the boxer" är inspelad i ett hisschakt på CBS 57. Saker funkar olika vid olika tillfällen, hade det funnits den "perfekta mikrofonen" eller det "perfekta puffskyddet" så hade livet varit f....n så mycket enklare. Skumgummipåse är bra och funkar i de allra flesta fall, men det är lite roligare och ta det en bit till, om man inte nöjer sig med 90% utan vill ta det längre. Men jag håller med, som ett generellt råd är puffskydd betydligt bättre än blompinnar.....

Olle :rolleyes:



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mm...funderar på en teknik som man anväder för att dämpa ångljud i ventiler.......

försöker skissa:

Sett uppifrån:                                    Pinnar, i matris enl. nedan     Puffskydd   Mik


                                                          *  *   *                           [
                                                       *   *   *   *                        [
sjunger ljudvågor/luftström -------->  *   *   *   *    *'                     [              JJ
                                                       *   *   *   *                        [
                                                          *  *   *                           [



tanken är att ha en grupp "överlappande" pinnar. Ljudvågorna bör studa in i micken, men luften tvärdö?



Skulle detta funka att montera framför om man vill skrika in någpt nångång ?..


:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Hålle med om att det där med segelbåtar gick lite off topic kanske...hmmmm tack Emulator för visa hur korkat det var, sorry för det.
Enklast är väl faktiskt att sjunga vid sidan om mic´en, ev in i en dummy-mic. Annars funkar ju dom som visats på bild väldigt bra.

Olle


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
faktiskt ingen pik utan en seriös fundering......med fler pinnar som orsakar turbulens -> drar ner den projicerade hastigheten.....:)


Hehe, ser nu att det ser ut osm en pik, men läs igen..det var en fråga!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Tog det inte som en pik.... snarare en anledning till att fundera....
Men din "ånglösning" är väl lite som dom perforerade metallskivor som säljs idag....för övrigt rätt bra saker. Men om det blir för komplexa saker så kommer vi in på diffusionsteknik och det återkommer jag om....

Olle


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Det finns en till fördel, i alla fall för vissa, med att sätta micken "upp och ner" som jag tror ingen nämnt hittills i tråden:

Om du använder noter eller sångtexten på papper får du mera plats för papper, noter etc under micken om du har underdelen på micken, sladd, puffskydd etc uppåt i stället för nedåt.

En nackdel, som jag tror heller inte nämnts hittills, är om man råkar har en mikrofonhållare som inte håller fast ordentligt när micken sitter upp och ner, så att micken halkar ur, då kan det bli dyrt när mikrofonen når golvet...   :rolleyes:
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
En lite story som är "off topic" (hoppas ni ursäktar): "En kultartist i Sverige vid namn Curt Nordlander, med artstnamn Don Curtis (Sveriges enda Mohawk-indian), var lte speciell. Jag spelade in honom i Europfilm´s studio 2 en gång på sjuttiotalet. Han ville ha "det Engelska burkiga sångljudet".
I alla fall, en rör U47´a ca 2 m över golvet, Curta´n står under mic´n tar sin jacka och sveper runt huvudet och mic´en som en strut. Sen sjunger han, i slutet av låten ska det vara en zippotändare som tänds, jag hör hur han fumlar med tändaren, slånger mig på TB-knappen och skriker "neeeejjjj".....det sista som hörs är zippo´n som tänds under U87´an.....där gick den mic´en....det blev ingen alteranativ tagning eller dubb..." 

Olle


Utloggad tsmalmbe

Citera
Sen sjunger han, i slutet av låten ska det vara en zippotändare som tänds, jag hör hur han fumlar med tändaren, slånger mig på TB-knappen och skriker "neeeejjjj".....det sista som hörs är zippo´n som tänds under U87´an.....där gick den mic´en....det blev ingen alteranativ tagning eller dubb..."

Trots att det är lite OT, bör man väl säga "Priceless" till det här..

:)

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Anledningen att folk hänger den uppochner idag oftast för att det ska se coolt ut.
Från början så va dock anledningen att rörmikrofonerna kunde bli väldigt varma och eftersom värme stiger uppåt va det ju en självklarhet att mikrofonen då hänger uppochner eftersom membranet då inte tar någon skada av värmen.

När det gäller vinkeln av mikrofonen så funkar det ju lika bra att han mikrofonen som vanligt istället för uppochner så det är som sagt en utseendefråga där.

« Senast ändrad: 02.03.2007, 04:06:57 by lavrell »
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -