Kontrollrummet

Forumfestival 22 – Workshop ”Deadline”: Del 6 – Diskografi och Reflektioner

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Några ord från Festivalgeneralen
Jag vill först tacka som hängt med i denna från traditionen avvikande festival. Tack till er som deltagit i de olika uppgifterna jag prackat på er, och tack till er som följt med på lite avstånd.
Ett särskilt tack till Wernborg, Eddi och morgonte som fullföljde alla uppgifterna – strålande och guldstjärna i boken! Hoppas ni fick ut något av det hela.

Min ursprungliga tanke var att alla delarna utom inspelningen skulle ha körts ”live” under ex en söndagseftermiddag. Alltså alla deltagare skulle sitta vid datorerna och lösa uppgifterna vartefter de kom. Brainstorm – 15 min, skriva texten – ca 30 min, göra låten – ca 30 min. Hade också funderingar på hur man skulle kunna göra co-lab i de olika delarna. Jag släppte dock detta med tanke på att det nog skulle vara svårt att hitta en tid där alla fanns på plats.

Det vore kul om ni som deltagit kunde berätta lite kort om vad ni tyckte och tänkte om de olika uppgifterna, hur ni gjorde, hur tidspressen (om ni upplevde någon) kändes mm. Alltså även ni som ”bara” gjorde någon eller ett par delar. Och ni som gick i mål med en inspelad låt - skiljer sig det slutliga resultatet på något sätt från era andra låtar?
Sen är det i vanlig ordning trevligt med lite diskografiskt skriveri.

Om ni som inte deltog har lust att säga något så är ni naturligtvis välkomna att göra så.

Tack för mej!
snart civile Olsson
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
OK - jag går ut först  :D

Jag hade inte alls tänkt göra något bidrag till denna festival, dels för att jag generalade den och dels för att jag inte hade tid.
I måndags em var det två bidrag som kommit in och då tänkte jag att tre är i alla fall fler. På väg hem fick jag en idé till text (Du är så d-la deadline I en slags rap/dance). När jag kom hem slog jag upp brainstormen och knåpade ihop texten utom sista versen.
Stack iväg på rep och när jag kom hem letade jag lite rytmer som skulle gå ihop med hur jag tänkte låten skulle vara. Byggde på tills jag hade en stomme som skulle kunna funka. Skrev sista versen.
På tisdag morgon innan jag gick till jobbet sjöng jag in låten och la en stämma.
På kvällen när jag kom hem var det fortfarande två låtar, så jag tänkte att jag får nog skicka in den.  Gjorde så.

Låten är gjord med färdiga loopar i Garageband (inte I-pad-varianten) som jag inte använt tidigare.

(Några minuter för deadline ramlade det in en låt till så då var det fyra – Härligt!)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Som vanligt så missuppfattade jag direktiven och trodde att vi enbart fick använda oss av de ord och fraser som framkommit vid brainstormingen. Vilket jag alltså byggde min låt på fast på engelska då.

Vi skulle arbeta på helt andra sätt än vi gjort så jag letade fram en syntgång på tre toner som i stort sett är det enda som styr låten samt en baskagge. Jag sjöng in med all min röststyrka och upptäckte att det var meningslösa ord staplade på varandra så det var bättre att dynamisera dessa till hart när olyssningsbart. Gitarren fnulade jag til på slutet med ena armen bakbunden typ men ville ha lite längre toner som på ett ungefär passade in istället för en massa rabblande toner och där lyckades jag nästan. Mest stolt är jag dock över hur sången sjunger sista ordet av school of hogwarth.

Jag tror man lär sig av allt så även av detta men riktigt vad har jag inte lyckats klura ut ännu. Om man skulle köra det här som Cykeln tänkte sig ursprungligen tror jag det skulle hända saker däremot - jag kan gärna avsätta tid mellan typ 12 till 17 nästa söndag (26/2) om några fler hakar på - lekledare måste nog vara Cykeln dock - det här är ju något man kan göra utanför festivalerna och kanske med lite fler teman än endast ett som skedde senast.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jaha, "Japanska" kom till på följande sätt:

Jag attraherades av raden "Lära sig ett nytt språk på två månader" och spann vidare på vad som kunde orsaka en sån utmaning. Roligast (och troligast?) orsak var väl att man träffat en tjej som bara kunde det språket. Resultatet "Fick min drömtjej" var därmed givet. Återstod språket, vilket platsen "Tokyo" fick ge. Plus för att många japaner inte kan engelska vilket gjorde den rätt långsökta storyn något mer övertygande.

Melodin kom till enligt cykelns instruktioner med test av språkrytm osv - till en början. När väl första frasen satt sig övergick jag till mitt vanliga beteende, testa olika ackord på pianot och sjunga till. Intressant att spela in förloppet. Faktiskt är hela processen med på inspelningen till steg 3, det tog inte mer än 5 minuter. Tyckte melodin blev lite för förutsägbar och testade några inte så väntade ackordgångar men beslutade mig för att låta det vara som det var.

Arret var tvunget att bli enkelt pga tidspressen. Jag spelade in ett valskomp med pianoljud som jag sedan bytte till gitarrljud rakt av, inte realistiskt för 5 öre... kontrabas och fiolsamplingar lades till, och för att få lite japansk känsla en koto och en Shakuhachi som jag försökte spela på en pentatonisk skala. Lurar de flesta västerlänningar att tänka "Japan". Snabbmix och snabbmastring. Klart.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det var en riktigt rolig festival detta. Synd att inte fler hade tid/lust.

Första delmomentet med brainstorm är väl inte så mycket att orda om. I andra momentet, att skriva texten, gav sig mycket av sig själv tycker jag. Har normalt sett ganska svårt att skriva texter och får ofta värka fram dom under vånda. Här bara rasslade det till. I framtiden när jag ska skriva texter kommer jag absolut att använda mig av denna teknik. Man kan ju då leda in brainstormingen i ett ämne för ofta har jag ju någon lite idé om vad jag vill säga.

Tredje momentet, låten. Började med sångmelodin, vilket jag inte brukar. Brukar oftast ha en instrumental hook av något slag som jag bygger låten kring. Nu fick denna låten också en instrumental hook, men den var först tänkt som sångmelodi. Kontentan blev väl då att jag gjorde som vanligt fast ofrivilligt.  :wacko:  Första gången jag sjöng den så började hooken på en annan ton än nu så det lät som nån Kent-låt. Tog till mig cykelns tips om att starta på en annan ton istället, och så föddes hooken som den sedan blev i låten.

Fjärde momentet, inspelningen. Här hittade jag på sticket i låten. Texten fanns från början, men resten kom till allra sist i processen.

Tack för en fantastiskt kul festival. Lite som att vara på workshop. Tänk va roligt det hade varit att göra detta IRL.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Tack för att ni delade med era – jätekul läsning!
Jag har faktiskt varit med om detta irl några gånger i olika tappningar.
Då har man dessutom slupats ihop med helt främmande människor och fått uppdraget at göra en låt tillsammans på en timme.
Det är stressande, skitkul och det märkliga är att det fungerar!
Då ingick också ett livframträdande för övriga deltagare så det gällde att hinna repa ihop sig!

TACK SKA NI HA!

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Bra jobbat cykeln.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid