Kontrollrummet

Nilsson, Persson & Hammarlund: Hot Rod Telecaster Stomp. Bättre bett i virveln

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vi har gjort klart det mesta förutom mix av elva låtar till en cd. Det här är en snabbmix jag gjorde strax efter att ha gjort gitarrpålägg till nio av låtarna, en hel dag. Varje spår för sig låter riktigt bra, tom virveln låter som en virvel.
Vi spelade in grunden i ett Folkets Hus med fin akustik, ganska torr trots sju meters takhöjd.
Jag spelar tele, Tomas Persson trummor, Ted Hammarlund bas.
Leadgitarr o sång är inspelat hemma i min Flying Saucer Studio. Obeskrivligt roligt alltihop...

Bättre bett i virveln här;
http://soundcloud.com/user7908154/nillson-persson-hammarlund-hot
« Senast ändrad: 19.02.2012, 14:10:36 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jizes,tack Gud för att man får leva!

Svänger ofantligt detta.Botten sitter som en smäck - men...nåt måste man få klaga på.

Dist sologuran låter för mycke dist tycker jag.Telens aggresiva och distinkt underbara ljud går förlorad i diströran.Jag är ju såld på tele som du vet och skulle se ett mindre distat sound sitta gjutet.Sen har du dist på vänster kompet också..Nja,ratta om det går.Är det inspelat så här är du stekt,hoppas det går att ratta till..

Det är väl inte så enkelt att du har mastrat för hårt så att det distar i konverteringen till mp3..?

Nåväl,bra lirat - svängigt som tusan.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja skönt sväng här Håkan. Det är väl telen i leaden också? fast med wahwah?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för svängberöm!
Det är det här råa ljudet jag vill ha i gitarren, det är full gain, men inga distburkar. Jag gillar Spotnicks o Shadows, men det är liksom inte nåt sound som passar mig själv. Jag spelar med mkt renare ljud på vissa ställen på skivan, men det mesta av cd´n kommer att vara brötigare än det mesta. Fick tag på den bästa distpedal jag nånsin hört oxå, en Hot Cake, en overdrive konstruerad på 70-talet. Jag har ändå aldrig sett den förrns nyss.

Det går nog att skära lite av det vassa i gitarren i mixen. Basljudet är lite otydligt, ska reampa om den en gång till.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaa :wub:
Blir mer och mer övertygad om att jag skall ha en tele

Space
Life is too short to remove USB safely


Jay Thomas

  • Gäst
Holy Moses, vilket sväng! :)

Håller med Space om att det kanske är dags för en Tele, TROTS att jag vet att inte kommer att låta ens i närheten av en enda ton i detta exempel. Men som sagt jag förut, en Tele i rätt händer är grymt! :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, det gungar på fint här! Härlig live-känsla!
Är dock inne på HMikes linje att det är lite för mycket dist på elguran.....
/Asti t.f. dist-rikt-chef
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Jay Thomas

  • Gäst

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag håller inte med, tycker disten är alldeles superb! :)  ;)
Tack för det! Ni som går i teletankar, tänk på att typ alla nya tele har sämre tryck än den jag har. American Standard tele o strator bytte tyvärr mickar efter år 2000 till nåt med sämre tryck. På den jag har sitter det Delta Tone mickar, de har högre tryck än tom Texas Special, utan att tappa den typiska tele-twang-country-spetsen, om man nu vill spela med det ljudet. De är förvånansvärt surrfria också....
Så American Standard före år 2000 är nåt att lägga en slant på. Samma sak med stratorna, de hade ett otroligt ljud med Delta Tone mickarna...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hoppla hoppla... Spencer Davis möter Johnny Winter! Gött!  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jaa :wub:
Blir mer och mer övertygad om att jag skall ha en tele

Space

Å jag som köpte en sssteerrrraaaatttaaaa! Ahja, kommer nog till användning. Gillar ju chicken pikkin' om inte annat (fast jag inte kan spela så). Grymt Håkan! Svänger om det gamla 60-talet forever. Lite nostalgitripp till Canned Heat (Alan Wilson spelade väl Strata!?  :blink:) m fl band för mig. Tack för den! 
« Senast ändrad: 13.02.2012, 22:27:13 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul tunggung
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jaa :wub:
Blir mer och mer övertygad om att jag skall ha en tele

Space

En?  :o
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har mixat om, hoppas att bla basljudet är bättre. Första svängen var det två spår, lajn och reamp genom gitarrstärkaren. Nu är det bara lajn plus lite läck in i OH och rumsmickning. Svårt att få de två spåren att låta bra tillsammans, ev för att det blir lite latency på reampningen.

Edit: Tycker det låter som att mp3 konverteringen stjäl lite botten  :mellow:
« Senast ändrad: 18.02.2012, 15:18:16 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har varit på den igen. Trummisen gillar av nån anledning virvlar som är helt dova, så som de låter när han trummar med stora industrihörselskydd Peltor Optima lll på skallen, alltså helt utan diskant på varken virvel eller cymbaler. Så vi har en konflikt där... Nu har jag spetsat på virveln som jag själv gillar den, bara på Soundcloud
http://soundcloud.com/user7908154/hot-rodded-telecaster-stomp
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ja nu låter det som en virvel ska göra.  Bra grepp där Håkan!   
Schysst sväng och bra lirat som vanligt!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skulle just skriva att trummorna var lite luddiga,innan jag fattade att det var 'Soundcloud' verres som var den riktiga.. :lol:
Skitbra sound där,från gitarr till trummor.Och svänger de gör det...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tusen tack! Nu har jag ändå gjort om mixen en gång till, då det var aningen för mycket spets på cymbalerna. Aning mer basgitarr, lite mindre leadgitarr, andra lite snällare diskantinställningar i mastringsburken. Annat trumreverb, snabbare delay på gitarren, i tempo. Bättre än så här kan jag nog inte få till det.

http://soundcloud.com/user7908154/nillson-persson-hammarlund-hot
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gjort om denna ett antal ggr. En sväng raderade jag kompgitarren helt… I går spelade jag in en ny kompgitarr, den spelar lite lätt andrastämma på nåt enstaka ställen. Funderar på att arra om den så att trummorna spelar en rak takt i stället för lika som gitarr o bas. Vad tror ni om det? På sistone har den unga trummisen börjat gå med på att lägga omtrummor på redan inspelade låtar, det har funkat riktigt bra.
https://soundcloud.com/user7908154/flying-saucers-stomp

Rolig låt, den är så kort att vi brukar lägga in den flera ggr på en livekväll… B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hm, det här var konstigt. Versionen i trådhuvudet låter mycket bättre än den på Soundcloud. Den sistnämnda låter som det ligger en kudde över.

Du får vara lite tydligare med att namnge de olika mixarna. Är det samma mix som ligger i spelaren som på Soundcloud? I så fall, har du tankat upp en mp3:a där? Soundcloud likväl som youtube komprimerar väl allting en gång till skulle jag tro så det skulle kunna förklara degenereringen.
« Senast ändrad: 22.12.2013, 02:03:09 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hm, det här var konstigt. Versionen i trådhuvudet låter mycket bättre än den på Soundcloud. Den sistnämnda låter som det ligger en kudde över.

Du får vara lite tydligare med att namnge de olika mixarna. Är det samma mix som ligger i spelaren som på Soundcloud? I så fall, har du tankat upp en mp3:a där? Soundcloud likväl som youtube komprimerar väl allting en gång till skulle jag tro så det skulle kunna förklara degenereringen.

Jag tycker tvärtom att första versionen låter mkt tunnare o sämre, gitarren tar över helt, o ja det är olika mixar. Det är en wav jag tankat till soundcloud, är lite allergisk mot att ha mp3or i datorn. Det här är sista
https://soundcloud.com/user7908154/flying-saucers-stomp
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)