Kontrollrummet

Harmonica mike/Gurano - When the night fall

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:When the night fall
Artist:Hm/Gurano
Kompositör:Göran W
Text:Hm
Genre:Rock
Producent:Mest Göran
Mix:Hm
Lir:Mest Göran,jag på fjutt orgeln
Kuriosa:Whiskey är gott
Inspelnings år:2012
Status:Färdig demo..efter att ni har dubbelcheckat åt oss.

######################################

Tjoho.

Ja det var ju ett tag sedan jag slängde upp nåt här,så det är med skräckblandad förtjusning jag gör det igen...
Gurano hade kokat ihop en rockrökare som jag gillade,så jag bad om alla filer för att kunna mixa in sången.Ylade in en text som jag hittade på,petade in lite orgel samt mixade rubbet.Nu har jag/vi kommit till det stadiet då andra öron får tycka till..

Fram med motorsågarna och fäll norrlands furan

Mike/Göran


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomenvisst, det låter grymt det här. För återkomma i piggare stämning med mer analytiska skriverier, men bara tummen upp i mina lurar!

Skön blandning av tidig hårdrock/blues och tipptopp sång på det!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Häftig sound ni har.
Bra sväng.
Tycker nivåerna på och separationen av instrumenten och vox
låter bra i mixen.
Kommer inte att tänka på något att ändra - digget bara flyter på liksom-
vilket är ett bra.
Gillar sången och stämmorna skarpt.
Jo -det är en bra låt med mycket feeling....

Rock on !!!!


mvh

"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det finns ju ingen botten!

Närå skojar bara sitter på jobbet ska lyssna i kväll.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härlig blues-känsla i det här! Har inget att anmärka på. Sitter bara och njuter.
Möjligen som Eddi var inne på att basen och bastrumman kunde höjas en aning....
....men jag lyssnar också i jobb-lurar.  :)
/Asti t.f. lurifax
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härlig sound. Lite tunn botten tror jag också men skönt gung!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade inte lyssnat när jag sa att botten saknades det var bara ett skämt - men jag håller med mig själv i alla fall skulle vara lite mer trum och bas och den där snabba riden tror jag skulle bytas mot hihat. Låten i övrigt är en riktig bluesklassiker som är hur bra som helst och körerna på when the night falls är världsklass.  I love it :D

Edit: har lyssnat igen och kommer på att jag saknar ett soloparti vid 120 det behöver inte vara superhäftigt men det saknas ett litet mellanstycke liksom - låten tar dessutom för snabbt slut annars..... :wacko:
« Senast ändrad: 01.02.2012, 22:34:53 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt att höra Mikes röjiga röst igen. Svinbra. Vilken feeling! Mitt svarta hjärta klappar.  Tjejkörer och lite brass och världen ligger för era fötter om den inte gör det redan.


ps: Tokai kan nog fixa till schysst blås.
« Senast ändrad: 01.02.2012, 23:49:20 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra collab :P

Läcker sång här H.M till Guranos snygga gitarrer...det bara öser på..like it :D

Har inga förslag till förbättringar, det låter skitbra här ju :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Härligt!
Varm och skön röst, bra virvelljud!
Ljudbilden är lite för blöt reverb-grötig för min smak

Men detta är det toppklass på låter som Dire Straits på steroider!

Grymt snyggt jobbat!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gud vad jag älskar KR  :)

Först:

Ja det är ett tag sedan jag var i inspelningsbranschen så det känns lite rostigt.Bytt miljö för inspelning och flytten har påverkat mina grejor negativt.Dels annat rum att mixa i sen har jag fått nåt knas på sånginspelnings kedjan..Ett svagt digitalknäpp som är mycket frustrerande.Prylarna har ju stått ett tag,men det skall ju inte ha nån betydelse..Nyare dator också..Misstänker nåt med mixen,en gammal trotjänare som det blir svårt att skiljas från,Mackie..Nåväl..
Mastering med syfte att öka trycket har jag aldrig brytt mig om,det får andra göra.Men på denna så gjorde jag ett försök,tveksamt om det blev så lyckat.Lättar nog lite där.Lite vassa guror kan jag tycka också samt lite mer bas - Tack Eddi :)

#################

Per:
Tack för lyssningen och tycket,vi är stolta,och du är gärna välkommen åter för sågning eller bara digga :)

Pxm:
Ja soundet blev lite fräckt på denna.Låten driver på fint tack vare Göran,och jag tackar för sångtycket - sånt värmer en ärrad bluessjäl gott

Eddi:
Gott ya :D

Asti:
Ja Eddi började ju med bastycket..Litet internskämt mellan honom å mig.Kul att du hakade på där :) Fast ni har nog en poäng i allafall..hmm..Kul att du gillade det,det värmer

Maxb:
Botten ja..Skall se över det och lätta lite på mastern,pumprisk med nuvarande tryck om jag ökar basregistret..Farligt nära nu..Kul att du gillade denna korta rock dänga

Eddi 2:
Ja jag kryper till korset Eddi,det saknas lite bastryck.Lite för hårt mastrat dock för det.Pumpandet ligger farligt nära här,så en lättning där och mer bas får det bli.Som jag sa i nån tråd:"Man måste ha lite tur också"  :)
Riden,helt riktigt.Göran hade låten som instrumental först.Jag fick midifilen på trummorna och tänkte först lägga den på highaten under sången,men låten har ju bara sång - nästan.Sen tyckte jag att det blev rätt fräckt med ride liret.Det är ju bra programmerat..Sen gillar jag frekvensområdet från riden,mixen behövde nått vasst i toppen..Gurorna ligger närmast och skulle nog tjäna lite på en kapning av det allra högsta,men det är en annan fundering.
Solo,ja jag lirade in ett kort hammond där i början.Ett längre hade nog varit perrens och exakt där vid 120 på kr spelaren..Ett stick i halvtempo var jag också inne på men men,det får bli på nästa.Nu är det rockenroll hela vägen liksom,körerna - extra tack där Eddi :)
Sen var det inte så svårt att sjunga till det här,Göran har gjort ett gott jobb.

Eq Micke:
Den tackar jag för Micke :)
Det var kul att yla till denna rockiga grund.Jo en tjej kör som sjunger "When the night fall" hade varit mumma..Och blås!
Ett längre stick i halvtempo och ett solo signerat Tony Monaco(kolla på spotify)på orgeln efter sticket - och vi hade lyft ytterligare.Wernis är väl den som hanterar hammond bäst här på KR så det är ju möjligt iofs om han vill lira..Bra tips om blåset..faen,nu fick man ideer..Vi får se hur vi gör,det här kräver en funderare helt klart.

Maria:
Den tackar vi för.Jo han har nåt denne Gurano,flink i fingrarna och ett rockigt tema i sina alster som jag gillar.Lite åt JJ Cale,fast på speed :)

################

Det var väl alla då så här långt - jätte tack från mig och Göran för kommentarer och feedback.Göran skriver nog också och tackar så det blir många bumpar  :D

Mike


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra det här gubbar.   Måste berömma HM för bra melodi, sång och text (väl?)!   Gunget sen tidigare är ju kvar och gungar lika bra som tidigare.  
Ett par önskemål har jag dock.  :D    Nr.1. Solo!  För böveln, ett solo måste in någonstans av någon typ!  Varför inte ett svidande munspelssolo?  Gitarr funkar
ju också såklart.     Ang. ljudbilden så tycker jag inte att basen är för låg även om den kanske inte mullrar på på modernt rocksoundvis.
Önskar dock lite "crisp" i mixen. En skitaning muddy nu i mina monitorer. Upp med rajden lite också kanske.  Tycker att den passar perfekt här annars.
Hursomhelst är det 4,78av 5 från fuzzen!  Bra jobbat!  :)
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack alla för era synpunkter - HM kommer att ta hänsyn till dem och göra ändringar, som han skrev om här ovan.

Helt klart blir det bra när HM lägger sin varma hand på det hela.
Jo solo av något slag skulle funka (men vad gäller min insats så brinner redan mina fingrar på andra alster :) )
Jag tycker att den driver på bra ändå utan solo. Det är bara att röja loss på dansgolvet  :lol:

Vad gäller riden så har jag alltid varit svag för detta, då jag tycker att pulsen/tempot på något sätt blir högre i låtarna (är oxå förtjust i tex koklocka som enligt mig driver upp tempot  B) , men det får bli i en annan låt).

Åter tack alla
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn vilket ös pöjkar,älskar denna låt,HM:s sång påminner lite om mina gammla favvisar,The Creeps..
Groovy.

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fn vilket ös pöjkar,älskar denna låt,HM:s sång påminner lite om mina gammla favvisar,The Creeps..
Groovy.
Himla kul att du gillar. Tackar!
Creeps var en av mina favvisar också när det begav sig - hela den plattan "blue tomato" tycker jag funkar skitbra fortfarande fast man inte lyssnar så ofta på det längre.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj,missade lite kommentarer - sorry.Men vi har redan sparkat igång med uppföljaren till denna :)

aROCKER:

Virveln,ja det är ez-drummer..Vintage kitet - "The real stuff" hade suttit som en räkmössa här.
Ja det är lite reverb,inget på mastern.Onödigt mycket på körerna å gurorna möjligen..Leaden har en liten dos också för att "hänga"med i klubben..
Kul att du gillade detta,det glädjer oss."Dire Straits på steroider" :D Jag brukar säga att Guranos låtar låter lite JJ Cale på speed..Got your point there..
Den skarpörade kan höra ett fruktansvärt enerverande digital knäpp..Sångfilen låter "infekterad"..Aldrig haft det problemet tidigare - spårar källan - men utan framgång så här långt..Kvar att utesluta,micken eller Mackie mixern - hemska tanke.

Fuzzen:
Jo jag ylar å skriver text.Så det blir en 50/50 av det hela..Lättare med stim då.Sen har jag petat in ett par synkoper på virveln så jag skall ha lite av trummisen också  :lol: skämtar där
Solo,ja..stick strax före..genomtänkt..sen HAMMOND/GURA(testade munspel men nej) röj 30sek cirkus..Då landar vi på en normal låtlängd.BLÅÅÅÅS! Tjej körer på "When the night fall"..Jizes,now we are talking  fuzzen :)
Sidofråga:Vad har du för lyssning? Tänker på den muddiga ljudbilden,övervägande basiga lyssningar här hos mig.Jag misstänker att det är reverben som ställer till det samt mitt hårda masteringstryck..Gjorde en amatör mastering - inte mitt bord - så det kan vara muddet du hör.Kommer att lätta lite där och ge basen en aning mer botten.Ska också skära en liten liten topp ur gurorna,till förmån för riden..Kul att du gillade det och tack för betyget :)

bjurte:
Ja nu blev vi glada :) Han har ju en bra pipa sångaren i the creeps,diggade också den här då det begav sig..Kul att du gillar det vi gjort,sånt glädjer.

##########################

Stort tack till er alla tre för kommentarerna

Mike/Göran


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud


Fuzzen:
Jo jag ylar å skriver text.Så det blir en 50/50 av det hela..Lättare med stim då.Sen har jag petat in ett par synkoper på virveln så jag skall ha lite av trummisen också  :lol: skämtar där
Solo,ja..stick strax före..genomtänkt..sen HAMMOND/GURA(testade munspel men nej) röj 30sek cirkus..Då landar vi på en normal låtlängd.BLÅÅÅÅS! Tjej körer på "When the night fall"..Jizes,now we are talking  fuzzen :)

Sidofråga:Vad har du för lyssning? Tänker på den muddiga ljudbilden,övervägande basiga lyssningar här hos mig.Jag misstänker att det är reverben som ställer till det samt mitt hårda masteringstryck..Gjorde en amatör mastering - inte mitt bord - så det kan vara muddet du hör.Kommer att lätta lite där och ge basen en aning mer botten.Ska också skära en liten liten topp ur gurorna,till förmån för riden..Kul att du gillade det och tack för betyget :)


Njao alltså det är kanske en petitess bara och jag vet inte om det är själva djupbasen eller om det är basens lösa E-sträng men det fladdrar som lite då den ligger på. 
Det inte för mycket bas dock vill jag poängtera men kanske en eq-grej.  Nu tyckte jag det var lite mycket drag i det övre mellanregistret också helt plötsligt, så lyssna inte på mig!   :D    Det är bra detta!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Jay Thomas

  • Gäst
The Diddleys! :)
Jäklar vad benen rörde sig under skrivbordet till denna! :) Kan inget annat skriva än att jag fullkontaktsdiggar!  :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Cymbalspelet känns helt rätt, raka halvtakter och på vissa ställen mer varierat.
Strukturen på låten blev jag först inte riktigt klok på. Var tvungen att ta fram guran och spela med.
Trodde det var fler ackord men i huvudsak bara E och D + A ibland. Smart! Skillnaden mellan vers och refr känns fortfarande lite oklart. Men så kan det väl också vara.
Bra sväng är det och mr Harmonica mike - skönt att höra dig igen, bluesmannen!
Läste eq:s tips ang blås. Visst vore kul att testa, men lätt att det blir nåt klicheaktigt som snarare försämrar låten. Brass kräver lite eget utrymme, lite hål att stoppa in fräcka riff. Det finns några såna ställen i låten tror jag. Ska prova men lovar inget.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Cymbalspelet känns helt rätt, raka halvtakter och på vissa ställen mer varierat.
Strukturen på låten blev jag först inte riktigt klok på. Var tvungen att ta fram guran och spela med.
Trodde det var fler ackord men i huvudsak bara E och D + A ibland. Smart! Skillnaden mellan vers och refr känns fortfarande lite oklart. Men så kan det väl också vara.
Bra sväng är det och mr Harmonica mike - skönt att höra dig igen, bluesmannen!
Läste eq:s tips ang blås. Visst vore kul att testa, men lätt att det blir nåt klicheaktigt som snarare försämrar låten. Brass kräver lite eget utrymme, lite hål att stoppa in fräcka riff. Det finns några såna ställen i låten tror jag. Ska prova men lovar inget.

Tack Staffan,jag blev varm i själen i går kväll då jag läste detta..
Blåset,ja det vore kul om du ville prova.Säg till om du vill ha mutade guror eller nåt annat mutat för större "blåsutrymme"..
Som du säger så vet vi ju inte om det passar,men det är definitivt värt en test om du vill.Mixen är rätt mättad i nuvarnade tappning,något hårt mastrad och det blir inte så lätt att foga in nåt..Fixar det snabbt om du vill göra ett försök med blås arr..
Jag och Göran/Gurano har fler på gång och lagt den här för mogning,det vi funderar på är stick/solo samt blås och tjej körer..Typ för fulländning..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fn vilket ös pöjkar,älskar denna låt,HM:s sång påminner lite om mina gammla favvisar,The Creeps..
Groovy.
Creeps var en av mina favvisar också när det begav sig - hela den plattan "blue tomato" tycker jag funkar skitbra fortfarande fast man inte lyssnar så ofta på det längre.

Bra gung i er låt! Och basisten i Creeps har en sån skön bas som jag hade i 15 års-åldern men idiotiskt nog sålde.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Cymbalspelet känns helt rätt, raka halvtakter och på vissa ställen mer varierat.
Strukturen på låten blev jag först inte riktigt klok på. Var tvungen att ta fram guran och spela med.
Trodde det var fler ackord men i huvudsak bara E och D + A ibland. Smart! Skillnaden mellan vers och refr känns fortfarande lite oklart. Men så kan det väl också vara.
Bra sväng är det och mr Harmonica mike - skönt att höra dig igen, bluesmannen!
Läste eq:s tips ang blås. Visst vore kul att testa, men lätt att det blir nåt klicheaktigt som snarare försämrar låten. Brass kräver lite eget utrymme, lite hål att stoppa in fräcka riff. Det finns några såna ställen i låten tror jag. Ska prova men lovar inget.

Tack Staffan,jag blev varm i själen i går kväll då jag läste detta..
Blåset,ja det vore kul om du ville prova.Säg till om du vill ha mutade guror eller nåt annat mutat för större "blåsutrymme"..
Som du säger så vet vi ju inte om det passar,men det är definitivt värt en test om du vill.Mixen är rätt mättad i nuvarnade tappning,något hårt mastrad och det blir inte så lätt att foga in nåt..Fixar det snabbt om du vill göra ett försök med blås arr..
Jag och Göran/Gurano har fler på gång och lagt den här för mogning,det vi funderar på är stick/solo samt blås och tjej körer..Typ för fulländning..

Mike

I vilket tempo (bpm) går låten?
Vad gäller muta så är det nog - hör och häpna - i så fall sången. Långa brasstoner är inga problem, men med småriff måste det finnas plats mellan sånginsatserna. Just nu finns det inte så många. Ingenting får störa sången, där måste banan vara ren. Och det gäller alla instrument som lägger fills, det är min uppfattning.
Glömde också påpeka att jag tycker sången kommer in för snabbt i låten. Början borde presentera alla instrument, inkl blås för att sen droppa tillbaka lite när sången kommer in.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med Tokai.

Kan bli bra det här.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oj, nu tog den slut och jag vaknade upp och märkte att jag inte alls befann mig I Austin, Texas...  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj, nu tog den slut och jag vaknade upp och märkte att jag inte alls befann mig I Austin, Texas...  B)
Jag tar det som att du diggar :D
Du får sätta den på loop så tar den aldrig slut ;)

Tackar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!