Kontrollrummet

Bury me beneath the weeping willow tree

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håkan Nillson & Ricky Skaggs....
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har alltid varit avundsjuk på hur andra kan samarbeta via nätet. Nu har jag likso gjort det jag med, countrylegenden Ricky Scaggs sjunger körsången o spelar mandolin.  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Bra colab men Ricky hänger inte med i din sång riktigt du får snacka med han - du sjunger riktigt bra här Håkan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grymt att samarbeta på så sätt!  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter faktiskt som att Ricky och vem nu den andre är, följer min röst och sjunger stämmor till den, fast det är tvärtom.
Hade tur att Rickys röst var panorerad lite åt v i orginalet, då kunde jag lägga mig själv aningen åt andra hållet.
Helt underbart att sjunga nu med Joemeek channelstrippen.
Tack för fina kommentarer. Undrar vad Ricky Skaggs skulle säga om jag skickade länken till honom?  :o
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Kul initiativ och kul att lyssna på.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil


Coolt som tusan Håkan,svinbra collab  :D Artister kan lätt bli griniga på såna här ofrivilliga spontan collabs(för att inte säga skivbolags juristerna)så mitt råd blir,skicka inte filen till honom.

Bra sväng i country fållan

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil


Coolt som tusan Håkan,svinbra collab  :D Artister kan lätt bli griniga på såna här ofrivilliga spontan collabs(för att inte säga skivbolags juristerna)så mitt råd blir,skicka inte filen till honom.

Bra sväng i country fållan

Mike
Nej så galen är jag inte. Det var nog bara tänkt att ta som backtrack och ha live, men så la jag även dit sången pö om pö, det är ett bra sätt att lära sig en ny låt. Och den här blir lagom svår att sjunga live då jag måste följa Ricky Skaggs fraseringar helt om det inte ska låta skit.
Ibland har jag hört orginal som jag tänkt att det borde gå att använda som backtrack med vissa pålägg plus min sång. Man kan göra en dipp i orginalets mid-eq där den sången ligger, då blir det bättre plats för den egna sången. Att orginalsången ligger med inunder stör inte alls på krogen. Men det här är första gången jag försökt mig på det.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Du låter lite som the man the myth the legend Jonny Cash. Ibland hörde jag att du lagt på efteråt, men antagligen bara för att jag läst mig till att det var gjort så.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint! Hur mycket har du lagt på? Bara sång eller munspel, gitar....?
Känns som att den går aningen lågt, sången blir lite ansträngd på några ställen,
men i övrigt låter det riktigt bra.
/Asti t.f. ansträngningsutredare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hehe kul idé till ett slags samarbete.

Inte riktigt min musik men det låter bra.
Men du borde skaffa en inspelningsmackapär i din PC, så att du kan joina collabs även här på KR :)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Om jag fattat det rätt så kör du med en porta, men jag tänkte bara informera om ett bra och billigt alternativ (om du är intresserad förstås och om du nu inte redan har det),

Fullversion av Reaper finns att ladda ner och använda i 30 dagar, därefter måste man köpa en licens...men den e billig: bara 60 dollar.
http://www.reaper.fm/index.php

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter fint! Hur mycket har du lagt på? Bara sång eller munspel, gitar....?
Känns som att den går aningen lågt, sången blir lite ansträngd på några ställen,
men i övrigt låter det riktigt bra.
/Asti t.f. ansträngningsutredare
Jag la i tur och ordning; bas, kagge, (SR16 low wood)  tamburin, virvel, (SR16 country rim)två aksutiska gitarrer (roligt stavfel!) sång och munspel. Spelade om v gitarr sen.
Om inte orginalsången var med skulle det nog låta lite konstigt basigt på sina ställen. Jag tänkte att som duett funkar det nog.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint! Hur mycket har du lagt på? Bara sång eller munspel, gitar....?
Känns som att den går aningen lågt, sången blir lite ansträngd på några ställen,
men i övrigt låter det riktigt bra.
/Asti t.f. ansträngningsutredare
Jag la i tur och ordning; bas, kagge, (SR16 low wood)  tamburin, virvel, (SR16 country rim)två aksutiska gitarrer (roligt stavfel!) sång och munspel. Spelade om v gitarr sen.
Om inte orginalsången var med skulle det nog låta lite konstigt basigt på sina ställen. Jag tänkte att som duett funkar det nog.  :rolleyes:
Det funkar bra!  :)
/Asti t.f. funk-musiker
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Om jag fattat det rätt så kör du med en porta, men jag tänkte bara informera om ett bra och billigt alternativ (om du är intresserad förstås och om du nu inte redan har det),

Fullversion av Reaper finns att ladda ner och använda i 30 dagar, därefter måste man köpa en licens...men den e billig: bara 60 dollar.
http://www.reaper.fm/index.php

Gurano
Jag trivs för närvarande så bra med de grejer att det inte finns nån anledning att lägga ner musikaliska kreativiteten helt i ett par år för att jävlas med att lära mig nåt som jag redan kan göra med det jag har. På Studioforum finns det en tråd med svenska anvisningar till Pro Tools, men ändå. Det en kraftig dator o ljudkort kostar får jag fina studiomickar eller PA-prylar för, köper hellre det...
« Senast ändrad: 29.01.2012, 15:17:24 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag trivs för närvarande så bra med de grejer att det inte finns nån anledning att lägga ner musikaliska kreativiteten helt i ett par år för att jävlas med att lära mig nåt som jag redan kan göra med det jag har. På Studioforum finns det en tråd med svenska anvisningar till Pro Tools, men ändå. Det en kraftig dator o ljudkort kostar får jag fina studiomickar eller PA-prylar för, köper hellre det...
Jag förstår :)
Du väljer sjäv men reaper är inte pro tools och mycket lättare att lära sig.

Ha det gott
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fast du kan ju inte göra allt i portan. Tycker mig ha läst att du önskade göra collab. Reaper är "gratis" och för att lägga några audiospår som du gör så räcker en dator från nittonhundratalet. Kan inte portan användas som ljudkort?


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kanske kan jag lura frun att köpa en Mac laptop... Då följer Garageband med...

Men det enda jag egentligen är ute efter är att spelva in mitt eget band live i studio, med få pålägg. Då räcker det jag har bra. Med en Daw skulle allt gå långsammare även om jag kunde förstå den. Som det är nu lägger jag noll tid på teknik. Det som tar tid är att avgöra om det låter bra i eq, komprimering mm. Det skulle jag inte slippa ifrån med nåt system....
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jösses-Den är bra !!!!
Är alltid imponerad av kvaliteen på dina mixar
 och så.....lirar ni och sjunger också!!!!
Så förutom att allt det du lägger ut är genomgående bra
så......-den här diggade jag till faktiskt !!!!!


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag blir vissa morgnar väldigt känslig för det här gosiga countrystuket.

Gillar din röst och hade gärna sett den sjunga ensam och bara unisont med den andra rösten i refrängerna.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter jättebra. Snygg låt som på svenska hade låtit som någon gammal frireligiös låt men på engelska hänger fast vid Appalacherna. Skön lyssning!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för bra kritik!
Nu har vi precis gjort elva grunder med mitt band Nilsson, Persson & Hammarlund i ett stort Folkets Hus med underbar akustik, nu ska det dit sång och en till gitarr, troligen i hemmastudion. Sen mix o mastring till cd. Så nu finns det att göra.
Den här bluegrassduetten har jag lagt till handlingarna, måste delvis tömma portastudions hårddiskar för att få plats cd´n.  :rolleyes:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)