Kontrollrummet

Startta eller Telecaster

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fettmule

  • Gäst
Jag vill ha den där snygga med mörkröd åt nästan brunaktiga kroppen med maple neck stratan men då får man ju köpa på nätet och det känns surt för guror blir liksom lite olika när dom smäller ihop dom oavsett vad det står på dom eller vad dom kostar.


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Man kan dock konstatera att strator för det mesta används till metal och dansband


Fyller på med mina "dansbands" gitarrister som använder/använt Strator med tanke på Fuzzens vinkling om vad en dylika gitarr duger till.

Jimi Hendrix
Rory Gallagher
Ritchie Blackmore
Eric Clapton
Dave Gilmour
Mike Campell
Stevie Ray Vaughan
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Man kan dock konstatera att strator för det mesta används till metal och dansband


Fyller på med mina "dansbands" gitarrister som använder/använt Strator med tanke på Fuzzens vinkling om vad en dylika gitarr duger till.

Jimi Hendrix
Rory Gallagher
Ritchie Blackmore
Eric Clapton
Dave Gilmour
Mike Campell
Stevie Ray Vaughan


 :rolleyes:    :lol:
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Varför nöja sig med en gitarr?  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Badlands:  Dylan icke att förglömma.  Sällan eller aldrig jag sett Dylan spela annan elgitarr än Strata.
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Nåppflerr också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Recept på Oldfield:

Strata i basäggläge med nerskruvad ton med ett hårt komprimerat rent ljud. Sen blir det Tubular bells!

 :D



Basäggläge förresten :wacko:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Usch och fy vad mycket gitarrsnack det blev på forumet nu då, dom fyra första trådarna är just nu bara gitarronani

Jag avlägsnar mig tills sågspånen lagt sig lite  :lol:


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gläd sig istället åt att  Beatles inte hade riktiga gitarrer. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Beatles? Vilka va nu de igen? Hmmm kanske starta en tråd för att friska upp minnet.


Skämtar bara, kul med gitarrer, i lagom dos  :)

Själv har jag en Squier Strata och en Gibson "Joan Jett" signature, plus ett par skräp-plankor som inte duger till mycket, men Squiern och Gibsonen funkar alldeles utmärkt till mina behov  :)

Föredrar också strata framför telen. Telen är för mig bredbentsrock ala Bruce S mm, vilket går totalbort hos mig. Tycker stratan är snyggare att se på också  :)

Men i slutändan handlar det väl trots allt vad man själv trivs med osv. Om jag inte redan visste vilken av modellerna jag gillade bäst så skulle jag åka runt bland musikaffärerna och prova mig fram och på så sätt skaffa mig en åsikt......tror jag  :mellow:
« Senast ändrad: 24.01.2012, 00:43:48 by jonnerstone »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hörde jag "Beatles"?  :rolleyes: :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Jay Thomas

  • Gäst
Har aldrig gillat Tele men har också upptäckt att det finns gitarrister som verkligen kan krana ut bra ljud ur en Tele. Kanske ställer högre krav på gitarristen än en Strata?


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Recept på Oldfield:

Strata i basäggläge med nerskruvad ton med ett hårt komprimerat rent ljud. Sen blir det Tubular bells!

 :D



Basäggläge förresten :wacko:


Så här blir det Ommadawn! ;-)

[ Invalid YouTube link ]

Gibson L6S

Youtubeklippet vill f*n inte bädda in sig - som länk då?

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7Sekqpk69P0#!


« Senast ändrad: 24.01.2012, 10:25:57 by Jocke »
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oldfield ägg-exempel:



Våldsamt skönt sound om jag får säga det själv. Annars är ju rena ägglägessound alltid fel.  ;)


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Tänkte själv ta och bygga en strata inom en snar framtid. Det får bli mitt lilla vårprojekt. Har redan en tele nämligen :)
Blir nog lite finare japan och usa-delar samt Lundgrenmickar. Mellan 5000 och 10000 kr max.

mvh Jon

Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gläd sig istället åt att  Beatles inte hade riktiga gitarrer. :)
Inte?  ;)




DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kände på mig att nån skulle trilla i fällan. :)


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Gläd sig istället åt att  Beatles inte hade riktiga gitarrer. :)
Inte?  ;)



Alla vet väl att under inspelningen av Rubber Soul fick Mel Evans order av George & John att köpa två Strator. Brian Epstien kontrade med att dom skulle vara "lika dana" dv.s samma färg etc.
George fina handmålade "Rocky" (delar målad med Pattie Boyds nagellack) är kvarlevan av detta som han gladeligen visade upp i filmen "Magical Mystery Tour".

/Badlands (avdelningen för onödigt vetande)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Rattlet och Badlands, fint! John gillade väl sin halvakustiska Epiphone bäst. George spelar ju faktiskt på en tele på undre bilden som är från Let it Be-sessionerna om inte från själva inspelningen av låten Let it Be eller möjligen Long and Winding Road. Hade ju här ett ganska "syltigt" ljud på sin gitarr med lite tremolo, kul att veta från vilken gura det kom ifrån, nu när man vet lite mera sas. Och med detta sagt kanske jag skulle ha valt en Tele istället!  :blink: :ph34r: :huh: :o :mellow: 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Både Eq och Yllet pratar om "en Tele"... något sånt finns inte - börjar man är man fast sen... ;-)

Harrisons Tele var väl mahogny? Nått speciellt var det i a f... Mahogny var ju "Gibsons träslag" då för tiden.... har för mig att det gjordes en reissue för några år sedan...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Oldfield ägg-exempel:



Våldsamt skönt sound om jag får säga det själv. Annars är ju rena ägglägessound alltid fel.  ;)

Grymt läckert! Har både 1-an och 2-an men lyssnar nästan aldrig på 2-an... fast soundet är som jag minns det inte helt främmande från 1-an... :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Både Eq och Yllet pratar om "en Tele"... något sånt finns inte - börjar man är man fast sen... ;-)

Harrisons Tele var väl mahogny? Nått speciellt var det i a f... Mahogny var ju "Gibsons träslag" då för tiden.... har för mig att det gjordes en reissue för några år sedan...
RoseWood Sickan,RoseWood.. :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oldfield ägg-exempel:



Våldsamt skönt sound om jag får säga det själv. Annars är ju rena ägglägessound alltid fel.  ;)

Grymt läckert! Har både 1-an och 2-an men lyssnar nästan aldrig på 2-an... fast soundet är som jag minns det inte helt främmande från 1-an... :)
Ja, har gick väl tillbaka lite till det gamla där på 2:an och bort från "popen" med lite större arr igen.

Har lyssnat ohälsosamt mycket på Oldfield genom åren, men på nåt sätt aldrig tagit till mig de första plattorna, typ Tubular bells, ommadawn och hergest ridge. Kanske för att min första platta var Crises från 1983 så det blev dom stilarna som blev "mitt" Oldfield. Five Miles out är nog min favvo. Sen sändes Tubular bells II i sin helhet live på TV från nåt slott i Skottland och efter det överdriver jag inte om jag lyssnat 100 ggr på den plattan. Efter Tubular Bells 2 tycker jag inte han har utvecklats särskilt mycket även om uppföljaren Songs of distant earth hade en del godbitar.

Finns ju lite ägg-Oldfield på de gamla plattorna också, men dom finns inte på Spotify.
« Senast ändrad: 24.01.2012, 19:55:08 by Wernborg »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Både Eq och Yllet pratar om "en Tele"... något sånt finns inte - börjar man är man fast sen... ;-)

Harrisons Tele var väl mahogny? Nått speciellt var det i a f... Mahogny var ju "Gibsons träslag" då för tiden.... har för mig att det gjordes en reissue för några år sedan...
RoseWood Sickan,RoseWood.. :rolleyes:

Tack! Skönt att någon har koll...:) Antagligen ville han dock ha mahogny men det gick Fenders ära för när...  B) Som "tonträ" är de ju lite besläktade i alla fall! ^^


Oldfield ägg-exempel:



Våldsamt skönt sound om jag får säga det själv. Annars är ju rena ägglägessound alltid fel.  ;)

Grymt läckert! Har både 1-an och 2-an men lyssnar nästan aldrig på 2-an... fast soundet är som jag minns det inte helt främmande från 1-an... :)
Ja, har gick väl tillbaka lite till det gamla där på 2:an och bort från "popen" med lite större arr igen.

Har lyssnat ohälsosamt mycket på Oldfield genom åren, men på nåt sätt aldrig tagit till mig de första plattorna, typ Tubular bells, ommadawn och hergest ridge. Kanske för att min första platta var Crises från 1983 så det blev dom stilarna som blev "mitt" Oldfield. Five Miles out är nog min favvo. Sen sändes Tubular bells II i sin helhet live på TV från nåt slott i Skottland och efter det överdriver jag inte om jag lyssnat 100 ggr på den plattan. Efter Tubular Bells 2 tycker jag inte han har utvecklats särskilt mycket även om uppföljaren Songs of distant earth hade en del godbitar.

Finns ju lite ägg-Oldfield på de gamla plattorna också, men dom finns inte på Spotify.

Jag tänker faktiskt inte alls så - "där har vi ett ägg-läge..." ;-) Upptäckte Oldfield när Tubular bells användes som soundtrack i Excorsisten 1973 (så gammal är jag...) utan att de frågat honom om lov... Han fick en massa "press" då... Har en sönderspelad LP och en ospelad. Min andra favorit är Platinum som han lär ha spelat in mer eller mindre uteslutande med Gibsons "gökunge" L6S (klart jag har en sådan...  :P ) Sen tyckte jag han ballade ut lite även om det finns ett och annat guldkorn! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tänker faktiskt inte alls så - "där har vi ett ägg-läge..." ;-) Upptäckte Oldfield när Tubular bells användes som soundtrack i Excorsisten 1973 (så gammal är jag...) utan att de frågat honom om lov... Han fick en massa "press" då... Har en sönderspelad LP och en ospelad. Min andra favorit är Platinum som han lär ha spelat in mer eller mindre uteslutande med Gibsons "gökunge" L6S (klart jag har en sådan...  :P ) Sen tyckte jag han ballade ut lite även om det finns ett och annat guldkorn! :)
Inte jag heller egentligen. Men jag undrade länge hur han fick fram sitt säregna ljud, så nu när jag hör det så förknippar jag det för alltid med ägget.  ;)

Kul det där med filmen. Går ju massa rykten om att plattan är världens första hemstudioinspelade platta också. Vad nu en hemstudio var på den tiden.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tänker faktiskt inte alls så - "där har vi ett ägg-läge..." ;-) Upptäckte Oldfield när Tubular bells användes som soundtrack i Excorsisten 1973 (så gammal är jag...) utan att de frågat honom om lov... Han fick en massa "press" då... Har en sönderspelad LP och en ospelad. Min andra favorit är Platinum som han lär ha spelat in mer eller mindre uteslutande med Gibsons "gökunge" L6S (klart jag har en sådan...  :P ) Sen tyckte jag han ballade ut lite även om det finns ett och annat guldkorn! :)
Inte jag heller egentligen. Men jag undrade länge hur han fick fram sitt säregna ljud, så nu när jag hör det så förknippar jag det för alltid med ägget.  ;)

Kul det där med filmen. Går ju massa rykten om att plattan är världens första hemstudioinspelade platta också. Vad nu en hemstudio var på den tiden.

Hemstudio har jag inte hört men det är klart att det går lite rykten han är ju inte precis så snacksalig själv... Jag har hört att han utnyttjade lediga stunder i nån studio där han antingen jobbade eller kände någon som gjorde... Inte ens hans tidiga plattor hade väl gått att sno ihop på en porta - sådana  fanns ju inte ens då - eller med rullbandare och "sound on sound"! ;-))

Det där med filmen kan ju ha varit en "produktplacering" innan vi ens hade ett namn för det... man kan aldrig veta vad folk hittar på för att marknadsföra sig! ^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tänker faktiskt inte alls så - "där har vi ett ägg-läge..." ;-) Upptäckte Oldfield när Tubular bells användes som soundtrack i Excorsisten 1973 (så gammal är jag...) utan att de frågat honom om lov... Han fick en massa "press" då... Har en sönderspelad LP och en ospelad. Min andra favorit är Platinum som han lär ha spelat in mer eller mindre uteslutande med Gibsons "gökunge" L6S (klart jag har en sådan...  :P ) Sen tyckte jag han ballade ut lite även om det finns ett och annat guldkorn! :)
Inte jag heller egentligen. Men jag undrade länge hur han fick fram sitt säregna ljud, så nu när jag hör det så förknippar jag det för alltid med ägget.  ;)

Kul det där med filmen. Går ju massa rykten om att plattan är världens första hemstudioinspelade platta också. Vad nu en hemstudio var på den tiden.

Hemstudio har jag inte hört men det är klart att det går lite rykten han är ju inte precis så snacksalig själv... Jag har hört att han utnyttjade lediga stunder i nån studio där han antingen jobbade eller kände någon som gjorde... Inte ens hans tidiga plattor hade väl gått att sno ihop på en porta - sådana  fanns ju inte ens då - eller med rullbandare och "sound on sound"! ;-))

Det där med filmen kan ju ha varit en "produktplacering" innan vi ens hade ett namn för det... man kan aldrig veta vad folk hittar på för att marknadsföra sig! ^^

Ja vem vet. Albumet la grunden till Virgin Records i alla fall.

Första ggn jag hörde Oldfieldska ägg var vid 2,20 i Crises:





Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Skitbra! :) Tror att det kan va svårt att få det där dämpade soundet att gå igenom en mix om inte musiken är gles... men det är så snyggt! Han är innovativ på många sätt - använder kul ljud som accenter eller för att förstärka rytmen... (har gården full med bråte som jag inte samplat än...  :lol: ) Men han gör intressanta rytmiska körer som jag är helt förälskad i.... Har inget klipp att bidra med - jag har nog några år innan jag är uppdaterad igen!  :blink: B) :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


fettmule

  • Gäst
En Gibson SG med en stallmick och Melodymaker huvve kanske. Det var nämligen slut på vettiga startor på affärn så det blev som det blev


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Postar en bra version av "My guitar gently weeps" där vi har ett stratasolo vid 1.50 och ett telesolo vid 3.25.  Dessa är dock inte så talande ang. soundet för resp. gitarr enligt mitt tycke utan att det går att få schysst ljud från båda.  :)

      /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hörde jag Beatles :lol:

Eddi t.f. EQ-assistent
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Postar en bra version av "My guitar gently weeps" där vi har ett stratasolo vid 1.50 och ett telesolo vid 3.25.  Dessa är dock inte så talande ang. soundet för resp. gitarr enligt mitt tycke utan att det går att få schysst ljud från båda.  :)

      /Fuzz

Tydligen spelar man längre på en Tele...  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Postar en bra version av "My guitar gently weeps" där vi har ett stratasolo vid 1.50 och ett telesolo vid 3.25.  Dessa är dock inte så talande ang. soundet för resp. gitarr enligt mitt tycke utan att det går att få schysst ljud från båda.  :)

[link]http://www.youtube.com/watch?v=x_2tSGxGnJQ&feature=related[/link]      /Fuzz

Tydligen spelar man längre på en Tele...  :rolleyes:

Japp!  Case closed!  :D    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hörde jag Beatles :lol:

Eddi t.f. EQ-assistent

 :blink: Tack!  :D
Fasen vilken bra video! Tom Petty, Jeff Lynne, Dahni Harrison och Prince(!) på samma scen! Vem är killen på gitarr till vänster? Sustainen på på Prince Telecaster kan väl inte ha med modellen att göra? I såna fall köper / bygger jag en sådan bums. Alltid gillat låten från McCartneys tunga pianointro till Claptons bluesiga solo. Den här tappningen sände också sköna chills, tack för den!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Vem är killen på gitarr till vänster?

Killen till vänster heter Mark Mann och var en kompis till George Harrison
Nobody sings Dylan like Dylan