Kontrollrummet

Mixolydian Riff Machine

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En mixolydisk låt i litet snabbare tempo än de förra Riff Machine´s..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Haha du är oförtröttlig pxm. Nånstans så finns det nåt jag gillar i alla fall kanske din entueasm eller nåt. Den här är inte så far out som dina övriga så fasen vet om du inte börjar landda i nåt vettigt. Jag skulle vilja veta vilka ackord du kör på den och vad du har valt att kalla tonarten - solot känner jag att jag bortser från då det för mig bara är blädder
Anteckna gärna ackorden med / som anger en fyra - typ Am G / C D Dm B/ G / osv.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
I'm out of my mind, I'll be back in a minute :blink:
Detta är en aning för avancerat för mig.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Em9 G13 G7 G13 G7 G7 G7
Dm6 Dm6 G7b9 G7b9 Cmaj9 G13 G7
G13 Em9 Dm6 Bm7-5 Dm6 Esus4 Am9


är ackorden...

Åh-namnet-det är bara ett arbetsnamn. Just nu har jag en mapp som heter Riff Machine
och alla låtar jag jobbar med heter det så Mixolydisk anger bara tonarten så att jag
skall komma ihåg vilken låt det är.

I Riff MAchine mappen har jag fått teorin och skalorna rätt. Äntligen..
Ja-meningen är att det skall landa i ett vettigt sätt att spela solon och improvistioner på..

Jag spelar ju mest improvisationer så mapparna blir fort överfulla..
Det går fort att göra en vamp (ackordsföljd) för att sedan gnissla på och x-primentera
med skalorna.


mvh
« Senast ändrad: 20.01.2012, 20:36:29 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gjorde en ny mixolydisk improvisation. Använde bara 7 ackord till kompet som jag plockat bort första tonen (basen, grundtonen) i
för att få litet mer bas..Använde bara 6 ackord till vampen..Tempot är 180 klick..
Kallar den Fusion solo Riff Machine (impro/ G vamp).
Vet inte om jag gillar stilen med få ackordsbyten och vet inte hur det går hem med tanken att basen spelar grundtonen.

Här är filen i a f:
« Senast ändrad: 20.01.2012, 23:09:26 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Musikalisk kaosteori i praktiken eller så. Svårsmält men ganska kul att du framhärdar.

Här är Yes version av Every little thing, som jag for efter i nån annan av dina trådar. Den börjar lite kaotiskt sådär som din musik men sedan tar den form och blir mer melodisk. Vad lyssnar du själv på för musik?


'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Musikalisk kaosteori i praktiken eller så. Svårsmält men ganska kul att du framhärdar.

Här är Yes version av Every little thing, som jag for efter i nån annan av dina trådar. Den börjar lite kaotiskt sådär som din musik men sedan tar den form och blir mer melodisk. Vad lyssnar du själv på för musik?



Jag har faktiskt aldrig tänkt på att Yes varit influerade av Beatles men det framgår ju i den här låten med all önskvärd tydlighet att så är fallet - sångstilen - lånade korta stycken vid 2 minuter och 4:15 intressant tycker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
John Scoefield, Mahavishnu Orchetera, PAt Metheny, Tribal Tech och så svenska Sofia Jernberg gillar jag...
Improvisationer och jam mest har jag en radda CD.s med.Sessionerna får dock gärna vara utfört i studio om man skall lyssna hemma tycker jag

YES var bra och min morbror hade plattor med dem och jag tycker att de är bra....

Har putsat på mina ackord- jag kan inte spela leadackord till komp. Färgningarna går inte ihop så bra.
Så jag skall anpassa mina ackord bättre i fortsättningen.

Nu skall jag plugga vidare och testa de nya ackordanpassningen i verkligheten.
Hoppas att det blir bra till slut någon gång så att mitt lir kan låta rockjazzfusion.
Håller med -just nu är det litet kaotiskt. Men jag försöker mer......

Hej hopp och ha det bäst !!!!!

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Varför har du så blött ljud..bättre med torra toner så man kan höra vad du försöker åstadkomma, du vill väl inte dölja denna klang väl!?

Och sedan har väl ingen förbjudit dig att ta in mer rytm..du spelar ju en del åttondelar men trummorna låter ju helt förlamade, varför...äh, dela på syran, rök från samma svamp...framförallt bjud på syrran!


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Det finns möjligheter till att ställla svänget i trumkompet i Studio Drummer. Har fundrerat på det då och då då jag inte tycker det blir levande trumkomp. Men jag upplever att det blir litet otakt i svänget och blir tvungen att quantizera trummorna. Har inte lyckats få kontroll på dem ännu men skall exprimentera med det idag.
Ska testa litet torrare ljud också (då får jag inte spela så slarvigt som min spelstil är-så det är nog bara nyttigt för mig att testa.)

Tack för råd.

Skall försöka ge er syrran !!!


mvh
« Senast ändrad: 21.01.2012, 15:34:21 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar faktiskt Mahavishnu orchestra, men det här låter helt enkelt spattigt och helt belamrat med fraser och idéer och planlösa vandringar. Som Mahavishnu upphöjt till 200km/h på syra.

Dock finns det antal längre eller kortare fraser som är riktigt trevliga för sig och funkar i harmoniken. Ett förslag är att du dynamiskt försöker variera komplexiteten över tid, alltså hur avancerat material du presenterar för lyssnaren. Det blir liksom för mycket som det är nu, även om grundidéerna är bra. Jag tycker att när du gör något som det här bör du återgå till nåt slags grundfras/melodik som kanske kan appliceras på flera olika skalor eller följder av ackord. Fast det är ju en tanke som kommer från den klassiska perioden, och inte från CP-rycksjazz. ;)

Men som sagt, en hel del fina tankar i materialet. (Fast presenterat på fel sätt :D )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så här känner jag tyvärr:

Troll...eri trollera
tyckte inte detta var bra.

Teori är en sak
praktik en annan.
inte min smak,
får ont i pannan.

Skalor med svåra och fina namn
hjälper inte att ro allt i hamn.


Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil