Kontrollrummet

Crackad DAW licensierad VST

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maul McMartney

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
En kompis till mig är ny på hemmastudios och har skaffat en crackad version av Cubase, för att när han har råd köpa original. Han vill köpa en av mina Steinberg vst:er (naturligtvis med licens). Funkar den till hans crackade program om han köper en Steinbergnyckel till?


Utloggad Maul McMartney

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
En kompis till mig är ny på hemmastudios och har skaffat en crackad version av Cubase, för att när han har råd köpa original. Han vill köpa en av mina Steinberg vst:er (naturligtvis med licens). Funkar den till hans crackade program om han köper en Steinbergnyckel till?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror det är en fråga bättre lämpad för flashback-forumet eller liknande forum med mer tvivelaktiga inriktningar.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det kan säkert strula eftersom cracken brukar vara någon sorts dongelemulering.

Rekommendera att polaren köper Cubase med EDU-licens istället för att köra fulkopia. Med ifylld och stämplad blankett från skolan så blir det ju halva priset oavsett vilken version han köper. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Kompis?? Jo Tjeena.. :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mouhaaahahaaa!!  :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En kompis till mig är ny på hemmastudios och har skaffat en crackad version av Cubase, för att när han har råd köpa original. Han vill köpa en av mina Steinberg vst:er (naturligtvis med licens). Funkar den till hans crackade program om han köper en Steinbergnyckel till?

Om jag i din fråga ersätter "en kompis till mig" med "jag" låter det som du vill använda en crackad version av Cubase. Vi på kontrollrummet har inget intresse av att supporta den. Välkommen med andra frågor och funderingar.

Och välkommen till kontrollrummet. Hoppas du kommer trivas här. Berätta gärna mer om vad det är för musik du skapar! Har du något man kan få lyssna på? Är lite nyfiken!  ;)
« Senast ändrad: 19.01.2012, 10:27:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En kompis till mig är ny på hemmastudios och har skaffat en crackad version av Cubase, för att när han har råd köpa original. Han vill köpa en av mina Steinberg vst:er (naturligtvis med licens). Funkar den till hans crackade program om han köper en Steinbergnyckel till?

Om jag i din fråga ersätter "en kompis till mig" med "jag" låter det som du vill använda en crackad version av Cubase. Vi på kontrollrummet har inget intresse av att supporta den. Välkommen med andra frågor och funderingar.

Och välkommen till kontrollrummet. Hoppas du kommer trivas här. Berätta gärna mer om vad det är för musik du skapar! Har du något man kan få lyssna på? Är lite nyfiken!  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Dock så är det fritt fram att diskutera/filosofera runt crackad programvara, d.v.s dess vara eller inte vara, rätt eller fel, etik och moral osv, för där har alla en åsikt, där några inte visar nån hänsyn mot tillverkarna alls och vissa är mer liberala medan andra besitter ett enormt rättspatos och slår total bakut bara vid tanken.

Men vi ger som sagt inte support till olagliga program, då detta är ett musikforum och inte ett forum där vi uppmuntrar kriminalitet.
« Senast ändrad: 19.01.2012, 12:57:06 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Forumregel: dubbelpostning är fult och ineffektivt
Forumregel: glöm crackad programvara på detta forum


Också skickat som PM.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Maul McMartney

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Ni ser alldeles för mkt på på filmer. En kompis är en kompis, men med ert sätt att bemöta människor
förstår jag om ni inte har egna sådana. Jag som själv äger en regelrätt programvara diskuterar i min fråga ovan kring crack. Inte hur jag kan skaffa ett sådant.

Det känns j-t fult att hoppa på mig när jag använder originalprodukter. Jag använder en enda nerkladdad vst, och den är fullt laglig, 4front piano. Så lägg ner det trista sättet.  :angry:

Jag gör blandad musik, har gjort det sen 2004 och främst med inriktning dansband.

Om ni tänker lite längre än vad näsan räcker, så känns det väl hyfsat ologiskt att köpa programvaror med licens om jag hade en crackad version av cubase.

Skärpning! Och tack för det varma mottagandet.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ni ser alldeles för mkt på på filmer. En kompis är en kompis, men med ert sätt att bemöta människor
förstår jag om ni inte har egna sådana. Jag som själv äger en regelrätt programvara diskuterar i min fråga ovan kring crack. Inte hur jag kan skaffa ett sådant.

Det känns j-t fult att hoppa på mig när jag använder originalprodukter. Jag använder en enda nerkladdad vst, och den är fullt laglig, 4front piano. Så lägg ner det trista sättet.  :angry:

Jag gör blandad musik, har gjort det sen 2004 och främst med inriktning dansband.

Om ni tänker lite längre än vad näsan räcker, så känns det väl hyfsat ologiskt att köpa programvaror med licens om jag hade en crackad version av cubase.

Skärpning! Och tack för det varma mottagandet.

Vem ska skärpa sig? Du ställer en supportfråga gällande crackade program, vi säger att vi inte ger support på crackade program på detta forum för att vi stödjer inte kriminella handlingar oavsett om det är du, en kompis eller ditt husdjur som ska använda det. Varför fälla ut klorna och gå till attack? Var ödmjuk och be om ursäkt för att du inte visste reglerna istället.

Du är varmt välkommen, men visa lite respekt för forumreglerna!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ni ser alldeles för mkt på på filmer. En kompis är en kompis, men
med ert sätt att bemöta människor förstår jag om ni inte har egna sådana.
Jag som själv äger en regelrätt programvara
diskuterar i min fråga ovan kring crack. Inte hur jag kan skaffa ett sådant. Det känns
j-t fult att hoppa på mig när jag använder originalprodukter. Jag använder en enda nerkladdad vst, och den är fullt laglig, 4front piano. Så
lägg ner det trista sättet:angry:
Jag gör blandad musik, har gjort det sen 2004 och främst med inriktning dansband.
Om ni tänker lite längre än vad näsan räcker, så känns det väl hyfsat ologiskt att köpa programvaror med licens om jag hade en crackad version av cubase.
Skärpning! Och tack för det varma mottagandet.

Ja, välkommen med frågor och funderingar som inte gäller något kopplat till crackad programvara. Jag förutsätter att du förstår den misstänksamhet din fråga möts av, då ett av dina första inlägg på KR gäller crackad programvara! Och jag förstår inte varför du kollektivt väljer att hoppa på oss som svarat dig. Du förstår att vi inte har egna vänner? Relevant? Både naivt och fult - skärp dig nu!

Har du något man kan få lyssna på? Är som sagt lite nyfiken!  B)
« Senast ändrad: 19.01.2012, 13:11:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad tsmalmbe

Surt sa han.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag tror det är en fråga bättre lämpad för flashback-forumet eller liknande forum med mer tvivelaktiga inriktningar.

Nu tycker jag inte att vi ska hoppa på Flashback. Deras enda inriktning är "Freedom of speech" och den är skulle jag inte kalla för tvivelaktig! Synd bara att den friheten blir påhoppad gång på gång...

OT, jag vet men jag kunde inte låta bli att kommentera...
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror det är en fråga bättre lämpad för flashback-forumet eller liknande forum med mer tvivelaktiga inriktningar.

Nu tycker jag inte att vi ska hoppa på Flashback. Deras enda inriktning är "Freedom of speech" och den är skulle jag inte kalla för tvivelaktig! Synd bara att den friheten blir påhoppad gång på gång...

OT, jag vet men jag kunde inte låta bli att kommentera...

What? Jag har väl inte hoppat på flashback? Kan du inte läsa? Jag använder själv Flashback ibland, men där förekommer väl hur många tvivelaktiga inriktningar som helst i dess trådar på gott och ont, det kan väl inte nån förneka, och jag tror att frågan som ställdes i denna tråden har lättare att få svar på liknande forum. Det var alltså ett tips till trådskaparen. Whats the problem?


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag skulle ha gjort precis som Claes föreslog och satsat pengarna på en billig DAW före jag började köpa plugins.

Som nybörjare räcker det ofta med de versioner som följer med ljudkorten, jag själv (som har sysslat med musikproduktion i runt 12 år) har inte användning för alla funktioner som finns i den största versionen av Cubase.

DAW'n känns som första steget och vill man köra med köpta prylar så är det ofta stora problem om man kombinerar crackat med ocrackat.

Men för att föra in diskussionen på en tillåten nivå: Är det inte konstigt att det är funktionsmässigt säkrare att bara köra crackat än att köra både crackade och köpta program/pluggar?

Sanningen är ju den att den som kör crackat oftast har en maskin som kan köra allt som är crackat, den som kör en crackad DAW kan ofta inte köpa en plugin och vara säker på att den funkar. Jag tror tillverkarna skulle tjäna på att tillåta att man kör köpta plugins i en crackad DAW, som det funkar idag så finns det ingen anledning att betala för plugins om man har en crackad DAW.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag tror det är en fråga bättre lämpad för flashback-forumet eller liknande forum med mer tvivelaktiga inriktningar.

Nu tycker jag inte att vi ska hoppa på Flashback. Deras enda inriktning är "Freedom of speech" och den är skulle jag inte kalla för tvivelaktig! Synd bara att den friheten blir påhoppad gång på gång...

OT, jag vet men jag kunde inte låta bli att kommentera...

What? Jag har väl inte hoppat på flashback? Kan du inte läsa? Jag använder själv Flashback ibland, men där förekommer väl hur många tvivelaktiga inriktningar som helst i dess trådar på gott och ont, det kan väl inte nån förneka, och jag tror att frågan som ställdes i denna tråden har lättare att få svar på liknande forum. Det var alltså ett tips till trådskaparen. Whats the problem?

Ok, då missuppfattade jag dig!

Du har ju helt rätt, men som du skrev så uppfattade jag dig som att du tyckte hela Flashback var tvivelaktigt. Sorry for missunderstanding!  B)
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tror det är en fråga bättre lämpad för flashback-forumet eller liknande forum med mer tvivelaktiga inriktningar.

Nu tycker jag inte att vi ska hoppa på Flashback. Deras enda inriktning är "Freedom of speech" och den är skulle jag inte kalla för tvivelaktig! Synd bara att den friheten blir påhoppad gång på gång...

OT, jag vet men jag kunde inte låta bli att kommentera...

What? Jag har väl inte hoppat på flashback? Kan du inte läsa? Jag använder själv Flashback ibland, men där förekommer väl hur många tvivelaktiga inriktningar som helst i dess trådar på gott och ont, det kan väl inte nån förneka, och jag tror att frågan som ställdes i denna tråden har lättare att få svar på liknande forum. Det var alltså ett tips till trådskaparen. Whats the problem?

Ok, då missuppfattade jag dig!

Du har ju helt rätt, men som du skrev så uppfattade jag dig som att du tyckte hela Flashback var tvivelaktigt. Sorry for missunderstanding!  B)

Missuppfattningar är ett evigt problem med det skrivna ordet.  :)


fettmule

  • Gäst
Inte för att på något sätt svara på frågan så tror jag att det skulle funka. Gör det inte det så tror jag att det finns en väldigt billig version av programmet som han kan köpa då. Eller så laddar han hem  en demo version eller kanske Reaper som ska funka fullt ut även i demoläget. Dvs try before you buy hur länge som helst. Tror inte det finns en VST som inte Reaper fixar.

Lycka till och glöm inte att köpa grejorna det gör vi andra.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Men för att föra in diskussionen på en tillåten nivå: Är det inte konstigt att det är funktionsmässigt säkrare att bara köra crackat än att köra både crackade och köpta program/pluggar?

Sanningen är ju den att den som kör crackat oftast har en maskin som kan köra allt som är crackat, den som kör en crackad DAW kan ofta inte köpa en plugin och vara säker på att den funkar. Jag tror tillverkarna skulle tjäna på att tillåta att man kör köpta plugins i en crackad DAW, som det funkar idag så finns det ingen anledning att betala för plugins om man har en crackad DAW.

Det där låter jättekonstigt. Menar du att de som utvecklar plugins skulle anpassa dem för att funka i en crackad DAW? Eller DAW-utvecklarna skulle anpassa så att det går att köra crackade plugins? Eller både och? I vilket fall så tror jag inte någon kommersiell aktör skulle lägga mantimmar och pengar på det. En programvara kan crackas på flera olika sätt, det är inte hållbart för en tillverkare att förutse exakt hur alla crackade plugins/DAWs är konstruerade.

För övrigt tror jag inte alls att det är säkrare på något sätt att mixa crackat+legitimt än att bara köra crackat. Varför skulle det vara så?


Utloggad Scar Fraction Studio

  • http://www.sapgroup.se/
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 344
  • https://www.facebook.com/egsoundgroup/
    • Visa profil
    • EG Sound
Hälsa din kompis och fråga hur ska han göra om han nån gång börjar tjäna pengar på musiken han gör, så visar det sig han använder olagliga program ?  :P


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Är det inte konstigt att det är funktionsmässigt säkrare att bara köra crackat än att köra både crackade och köpta program/pluggar?

Nej det är inte konstigt.

Citera
Jag tror tillverkarna skulle tjäna på att tillåta att man kör köpta plugins i en crackad DAW, som det funkar idag så finns det ingen anledning att betala för plugins om man har en crackad DAW.

Skämtar du eller? Tror du att DAW-tillverkarna respekterar de som laddar ned än andra företag som också vill leva på att sälja sina pluggar? Tror du på allvar att de som laddar ned DAW köper sina pluggar? Skulle inte tro det va.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det inte konstigt att det är funktionsmässigt säkrare att bara köra crackat än att köra både crackade och köpta program/pluggar?
Nej det är inte konstigt.

Jag är inne på ChromaWoods linje. Varför skulle det vara så menar du?


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
"Vem ska skärpa sig? Du ställer en supportfråga gällande crackade program, vi säger att vi inte ger support på crackade program på detta forum för att vi stödjer inte kriminella handlingar oavsett om det är du, en kompis eller ditt husdjur som ska använda det. Varför fälla ut klorna och gå till attack? Var ödmjuk och be om ursäkt för att du inte visste reglerna istället. "

.. samtidigt som de flesta på forumet har inga problem att använda sig av/dela med sig diverse copyright:at material via Utube....

//Daniel  <_<


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
"Vem ska skärpa sig? Du ställer en supportfråga gällande crackade program, vi säger att vi inte ger support på crackade program på detta forum för att vi stödjer inte kriminella handlingar oavsett om det är du, en kompis eller ditt husdjur som ska använda det. Varför fälla ut klorna och gå till attack? Var ödmjuk och be om ursäkt för att du inte visste reglerna istället. "

.. samtidigt som de flesta på forumet har inga problem att använda sig av/dela med sig diverse copyright:at material via Utube....

//Daniel  <_<
I det ena fallet krävs en crackad försäkring hos Agria.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Aha! Själv har jag ätit plättar från Atria...  ^_^

//Daniel :)


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Men för att föra in diskussionen på en tillåten nivå: Är det inte konstigt att det är funktionsmässigt säkrare att bara köra crackat än att köra både crackade och köpta program/pluggar?

Sanningen är ju den att den som kör crackat oftast har en maskin som kan köra allt som är crackat, den som kör en crackad DAW kan ofta inte köpa en plugin och vara säker på att den funkar. Jag tror tillverkarna skulle tjäna på att tillåta att man kör köpta plugins i en crackad DAW, som det funkar idag så finns det ingen anledning att betala för plugins om man har en crackad DAW.

Det där låter jättekonstigt. Menar du att de som utvecklar plugins skulle anpassa dem för att funka i en crackad DAW? Eller DAW-utvecklarna skulle anpassa så att det går att köra crackade plugins? Eller både och?

Nej, och det var inte heller det jag skrev.
Ett exempel: Idag kör jag NI Komplete 5, om jag skulle tanka ner en crackad version av t.ex Abbey Road 60's Drums så är det helt omöjligt att få den att laddas i en köpt version av Kontakt.

Om jag istället skulle tanka ner en crackad version av Kontakt så har jag inga som helst problem att ladda den crackade versionen, vilket resulterar i att jag tvingas köra en crackad version av Kontakt för att jag ska kunna ladda det crackade ljudet!

Vore det inte bättre att göra det möjligt att köra crackade versioner av ljudet i en köpt version av samplern?

Citera
I vilket fall så tror jag inte någon kommersiell aktör skulle lägga mantimmar och pengar på det. En programvara kan crackas på flera olika sätt, det är inte hållbart för en tillverkare att förutse exakt hur alla crackade plugins/DAWs är konstruerade.

Det här handlar inte om att lägga mantimmar, det handlar om att man lägger större vikt vid kopieringsskydden än vad som är nödvändigt. Varför sätta ett skydd som användarna ändå går runt och som kan resultera i färre försäljningar?

Citera
För övrigt tror jag inte alls att det är säkrare på något sätt att mixa crackat+legitimt än att bara köra crackat. Varför skulle det vara så?

Säkrare = Säkrare som att allt fungerar
Varför det skulle vara så det kan jag inte svara på, men min erfarenhet är att det var enklare då jag bara körde crackat än vad det är idag när jag kör köpta program.

Det kvittade vad jag installerade, allt som var byggt för Windows funkade. Iallafall så länge som det var crackat. Idag har jag haft problem med registreringskoder och hårdvarunycklar som har krävt en omstart av datorn för att hoppa igång igen. Dom problemen existerar inte med crackad programvara.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Hälsa din kompis och fråga hur ska han göra om han nån gång börjar tjäna pengar på musiken han gör, så visar det sig han använder olagliga program ?  :P

Hur menar du att det ska visa sig?
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Skämtar du eller?

Nej

Citera
Tror du att DAW-tillverkarna respekterar de som laddar ned än andra företag som också vill leva på att sälja sina pluggar?

Nej, jag tror inte. Jag vet att DAW-tillverkarna inte ser de som laddar ner som framtida kunder, de ser dom som tjyvar och gör allt för att sätta dit dom.

Citera
Tror du på allvar att de som laddar ned DAW köper sina pluggar? Skulle inte tro det va.

Nej, jag tror inte här heller. Eftersom jag är en av de som laddar ner och eftersom jag köper det jag gillar att använda så vet jag att det finns dom som gör så.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


fettmule

  • Gäst
Crackat eller ej och funktionalitet av programvaran har väl bara att göra med att datorn kanske får lite strul med att läsa in och kolla koden. När det väl är gjort så borde det ju i dagsläget vara så långt gånget att även program med koder eller hårdvarulås funkar smärtfritt, tycker man i alla fall. Men jag vet att jag läst om nån som köpt program eller kanske det var pluggar men körde samma crackat för att usb donglar och liknande lås strulade ibland. Det blir ju iofs lite annorlunda då dom/han/hon faktiskt oxå köpt en licens.

Personligen kan jag väl tycka att man kan testa ej kort stund men om man gillar så ska man köpa.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nästan en intressant debatt det här. Jag ger här en vinkling.

I mitt trumprogram Drumcore, kan man ladda in andras "rex"-filer för att kunna använda andra trumloopar och ljud än de som följer med Drumcore. Det är smidigt då man vant sig vid användargränssnittet i Drumcore.

Då jag installerade om Cubase och alla program omkring fick jag lite strul med aktiveringskoder eller vad det heter i den nya datorn (alltså inte samma dator utan en annan). Då gick det att aktivera Drumcore i den nya datorn, efter en del mailväxlande med folket bakom Drumcore. Men det är ett begränsat antal gånger jag har rätt att aktivera programmet på nytt då jag byter plattform. Vet inte om det är tre, fyra eller fem gånger. Jag tror jag har bytt hårdvara tre gånger och snart kan det vara dags för en fjärde, eller femte. Någonstans säger supporten på Drumcore stopp. Det innebär i så fall att jag inte ska kunna fortsätta använda det program jag betalat för.

Jag har därför (som en backup) hittat en version på nätet som inte kräver denna aktivering, så att jag kan fortsätta använda programmet Drumcore, som jag en gång köpt. Jag upplever på ett sätt att det ger mig legitimitet att fortsätta använda programmet Drumcore. Men då jag testat denna version av Drumcore har ett problem dykt upp - som är en variant på det som nämnts i den här tråden tidigare angående om inköpt programvara fungerar tillsammans med crackad...
I den crackade versionen av Drumcore kan jag inte importera andras "rex"-filer för att även kunna använda andra ljud än de som följer med Drumcore. Det är en komplicerad liten välfärdsvärld vi lever i.
« Senast ändrad: 28.01.2012, 10:14:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nej, och det var inte heller det jag skrev.
Ett exempel: Idag kör jag NI Komplete 5, om jag skulle tanka ner en crackad version av t.ex Abbey Road 60's Drums så är det helt omöjligt att få den att laddas i en köpt version av Kontakt.
Nu är du tydlig. Fattar vad du menar nu.


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Personligen kan jag väl tycka att man kan testa ej kort stund men om man gillar så ska man köpa.

Det är min inställning också, kombinerat med att jag anser att om användaren absolut inte har råd att köpa en plugg eller ett program så är det legitimt att tanka ner den.

Eftersom det är lättare att komma fram som musiker om man lyckas göra en bra inspelning så känns det fel att endast dom som har råd att köpa bra program och pluggar ska ha rätt att höras.

Det här är en stor fråga, tyvärr innebär piratmarknaden att många tankar hem de bästa och dyraste programmen och pluggarna och kör på med dom. Sedan hävdar man att man aldrig skulle ha råd att köpa sina program trots att det finns mindre och billigare program och plugar! Men det tror jag handlar om okunskap kombinerat med enkelhet.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se