Forum > Demolåtar

MrG - BluesÖs

<< < (4/9) > >>

Wernborg:
Är väl ingen mixguru direkt, men jag har några standardgrejer jag brukar fixa till när det gäller eq.

Basgitarr och bastrumma. Här får du bestämma vilket som ska sköta bottenregistret. Du kan tex. sänka vid 200 på bastrumman för att de två inte ska krocka. Sänk på hela trumspåret om du har en plugg som sköter alltihop.

Övriga instrument: Mycket viktigt att högpassa så att de inte stjäl onödig energi i botten. Alltså ett högpassfilter på varje spår. Skär så högt det går utan att det påverkar soundet på spåret. Ett utmärkt högpassfilter finns i Stillwells 1973 där du med en enkelt reglage sköter högpassandet.

Samma om man som du har många instrument i samma register. Gitarr, orgel, piano. Nån måste liksom vara huvudinstrument om de lirar i samma register. Panorering kan du också nyttja för att separera.

Du gillar ju delay och reverb. Här också mycket viktigt att filtrera bort energi från effekten. Alltså en eq på delayet som skalar bort i botten tex. Samma gäller reverb.

Skärmdumpar blir svårt om vi inte kör samma pryttlar.

Gurano:

--- Citat från: Wernborg skrivet 21.01.2012, 21:39:39 ---Är väl ingen mixguru direkt, men jag har några standardgrejer jag brukar fixa till när det gäller eq.

Basgitarr och bastrumma. Här får du bestämma vilket som ska sköta bottenregistret. Du kan tex. sänka vid 200 på bastrumman för att de två inte ska krocka. Sänk på hela trumspåret om du har en plugg som sköter alltihop.

Övriga instrument: Mycket viktigt att högpassa så att de inte stjäl onödig energi i botten. Alltså ett högpassfilter på varje spår. Skär så högt det går utan att det påverkar soundet på spåret. Ett utmärkt högpassfilter finns i Stillwells 1973 där du med en enkelt reglage sköter högpassandet.

Samma om man som du har många instrument i samma register. Gitarr, orgel, piano. Nån måste liksom vara huvudinstrument om de lirar i samma register. Panorering kan du också nyttja för att separera.

Du gillar ju delay och reverb. Här också mycket viktigt att filtrera bort energi från effekten. Alltså en eq på delayet som skalar bort i botten tex. Samma gäller reverb.

Skärmdumpar blir svårt om vi inte kör samma pryttlar.

--- Slut citat ---
Är stillwells 1973 gratis? Har provat annan stillwell i datorn tidigare tror jag (om jag inte missminner mig) men inte fått dem att funka?
Är det ngn skillnad att bara EQa?

Gurano

Gurano

MaxB:
I min gamla värld testar jag genom att eq:a ett spår i taget med ett högt Q-värde för att lyssna fram var ett visst instrument har sin bästa karaktär i en ljudbild där flera vill vara med och höras.
Här är eq nummer 2 påslagen och Q-värdet vridet till höger så det endast blir en liten peak som eq:as.

Då jag hittat var var och ett av instrumenten har god karaktär kan jag sänka volymen på respektive spår så att det och de andra instrumenten ändå hörs i kollektivet. Om det är två som har den önskade karaktären i samma frekvens kanske de kan panoreras till varsin sida i ljudbilden eller så får de kanske eq:as upp på lite olika frekvenser så att de båda hörs och inte krockar.

Wernborg:
Stillwells vst-effekter är never ending shareware. Ladda ner och betala om du vill, typ.

Helt vanliga vst-er i form av dll-filer. Dock med installationsprogram som jag om jag inte missminner mig förutsätter att alla har Cubase och installerar i Steinberg-sökväg om man inte väljer om. Det funkar ju det med, men då måste du ju peka ut den katalogen i din DAW.

MaxB:
Ska också testa

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion