Kontrollrummet

MrG - BluesÖs

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Blev inspirerad av BluesBoys blues i tråden You Upset Me Baby och ut kom denna minutlånga bluesvariant!
Kanske att HM eller någon annan vill sjunga några väl valda fraser på den korta bit och kanske lägga på en mungiga  :)

Den går i 140 bpm

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Blues2.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 20.01.2012, 17:48:05 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Sådär ja! Svänger ju fint. :)

Schysst gitarrsound. Vad kör du med för prylar?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra sväng göran  :)

Skall se om jag får till nåt innan helgen..

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Låter mycket bra - gillar ditt sätt att traktera gitarren.
Så verkar du alltid ha sköna sounds till den.
Det kan bli spännande med sång....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sådär ja! Svänger ju fint. :)
Schysst gitarrsound. Vad kör du med för prylar?
Hehe jo lite sväng blev det
Kompgurans och likaså sologurans ljud har jag fått genom att bara EQat lite samt pyttelite kompressor. Jag använder gitarrens båda mickar samtidigt, men det är det enda. ja den sista solofnurran på 3 sekunder förståss - där har jag lite boxar...men som sagt annars ett rent mickljud.

Bra sväng göran  :)
Skall se om jag får till nåt innan helgen..
Mike
Tackar!
Håller tummarna för inspiration då ;)

Låter mycket bra - gillar ditt sätt att traktera gitarren.
Så verkar du alltid ha sköna sounds till den.
Det kan bli spännande med sång....
mvh
Tackar

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Brötigt sväng. Bra lirat. Ser fram mot sång.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Brötigt sväng. Bra lirat. Ser fram mot sång.
Jo lite brötigt är det nog - tog därför bort basen som ställde till det lite. Får se om jag orkar spela om den eller om någon annan känner för att lira in bas.

Jag la även in två distade partier där jag snurrar kring D (ska ändra det ljudet vad det lider - men nu får det ligga så länge).... vips så blev utkastet nästan 3 minuter långt!

/Gurano
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Gurano_Blues2.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Bra lirat och bra sväng jo.... jag tror dock att ditt sköna gitarrspel skulle vara värt en lite mer omväxlande trummis. Jobba alltså med EZ. Jag tror att dina låtar skulle vinna MASSOR på det.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Coolt. Känns lite surt att inte kunna medverka och skicka filer hit o dit, det funkar inte med min porta.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra lirat och bra sväng jo.... jag tror dock att ditt sköna gitarrspel skulle vara värt en lite mer omväxlande trummis. Jobba alltså med EZ. Jag tror att dina låtar skulle vinna MASSOR på det.
Space
Jo en annan trummis skulle sitta fint - håller med :D

Coolt. Känns lite surt att inte kunna medverka och skicka filer hit o dit, det funkar inte med min porta.
Ja det är synd - du får se till att skaffa rätt grejor :D
så att du oxå kan joina alla collabs - vi behöver bli fler som collabbar helt enkelt!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Nu har jag lagt på en ny bas - vet inte om den blev bra...men men, så här e den i alla fall...den går ju alltid att byta ut igen :)
Hoppas att någon vill sjunga och/eller spela munspel nu bara....blink blink HM  ;)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har bara uppmuntrande skriverier att komma med. Är svag för sådant här enkelt bluessväng, även om ackordsföljden väl använts 100ggr tidigare :D

Kan tänka mig att du övergår till mixolydisk skala med ackorden I-IV spelat i staccato-portamento-allegretto av 3dje slaget.

Nädå skämtar bara :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är du inne på en Chordprogression 1 4 ?

Gungar gott och skulle passa gott på Gula Villan-jam
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tassar fint detta.

När du mixar detta så behöver du rensa i det låga mellanregister. Känns som att allt ligger där nere och trängs.

Svänger!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har bara uppmuntrande skriverier att komma med. Är svag för sådant här enkelt bluessväng, även om ackordsföljden väl använts 100ggr tidigare :D
Kan tänka mig att du övergår till mixolydisk skala med ackorden I-IV spelat i staccato-portamento-allegretto av 3dje slaget.
Nädå skämtar bara :)
Kul att du diggar! :)
Håller med om att detta inte är en svårspelad blues (ackordföljden är hur vanlig som helst) - jag tycker att blues ska hållas enkel för att om möjligt behålla schysst känsla. ...men detta följer väl den mixolydiska skalan?  :lol:

Är du inne på en Chordprogression 1 4 ?
Gungar gott och skulle passa gott på Gula Villan-jam
Vet inte vad jag är inne på, men visst så svänger det  :D
Vi får la se ang gula villan - men visst den skulle vara enkel att genomföra  B)

Tassar fint detta.
När du mixar detta så behöver du rensa i det låga mellanregister. Känns som att allt ligger där nere och trängs.
Svänger!
Tackar - kul att höra.
Jag förstår vad du menar med att det trängs men är lite osäker på hur jag på bästa sett fixar det. Behöver jag EQa alla instrument eller räcker det med att fixa basen.

Kan du inte lägga in en skärmdump med ett exempel så det inte blir tokfel - för jag tror att det skulle bli det om jag börjar EQa hej vilt :) är lite osäker inom den delen av mixningen.

Tack för era tankar och råd
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är väl ingen mixguru direkt, men jag har några standardgrejer jag brukar fixa till när det gäller eq.

Basgitarr och bastrumma. Här får du bestämma vilket som ska sköta bottenregistret. Du kan tex. sänka vid 200 på bastrumman för att de två inte ska krocka. Sänk på hela trumspåret om du har en plugg som sköter alltihop.

Övriga instrument: Mycket viktigt att högpassa så att de inte stjäl onödig energi i botten. Alltså ett högpassfilter på varje spår. Skär så högt det går utan att det påverkar soundet på spåret. Ett utmärkt högpassfilter finns i Stillwells 1973 där du med en enkelt reglage sköter högpassandet.

Samma om man som du har många instrument i samma register. Gitarr, orgel, piano. Nån måste liksom vara huvudinstrument om de lirar i samma register. Panorering kan du också nyttja för att separera.

Du gillar ju delay och reverb. Här också mycket viktigt att filtrera bort energi från effekten. Alltså en eq på delayet som skalar bort i botten tex. Samma gäller reverb.

Skärmdumpar blir svårt om vi inte kör samma pryttlar.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Är väl ingen mixguru direkt, men jag har några standardgrejer jag brukar fixa till när det gäller eq.

Basgitarr och bastrumma. Här får du bestämma vilket som ska sköta bottenregistret. Du kan tex. sänka vid 200 på bastrumman för att de två inte ska krocka. Sänk på hela trumspåret om du har en plugg som sköter alltihop.

Övriga instrument: Mycket viktigt att högpassa så att de inte stjäl onödig energi i botten. Alltså ett högpassfilter på varje spår. Skär så högt det går utan att det påverkar soundet på spåret. Ett utmärkt högpassfilter finns i Stillwells 1973 där du med en enkelt reglage sköter högpassandet.

Samma om man som du har många instrument i samma register. Gitarr, orgel, piano. Nån måste liksom vara huvudinstrument om de lirar i samma register. Panorering kan du också nyttja för att separera.

Du gillar ju delay och reverb. Här också mycket viktigt att filtrera bort energi från effekten. Alltså en eq på delayet som skalar bort i botten tex. Samma gäller reverb.

Skärmdumpar blir svårt om vi inte kör samma pryttlar.
Är stillwells 1973 gratis? Har provat annan stillwell i datorn tidigare tror jag (om jag inte missminner mig) men inte fått dem att funka?
Är det ngn skillnad att bara EQa?

Gurano

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I min gamla värld testar jag genom att eq:a ett spår i taget med ett högt Q-värde för att lyssna fram var ett visst instrument har sin bästa karaktär i en ljudbild där flera vill vara med och höras.
Här är eq nummer 2 påslagen och Q-värdet vridet till höger så det endast blir en liten peak som eq:as.



Då jag hittat var var och ett av instrumenten har god karaktär kan jag sänka volymen på respektive spår så att det och de andra instrumenten ändå hörs i kollektivet. Om det är två som har den önskade karaktären i samma frekvens kanske de kan panoreras till varsin sida i ljudbilden eller så får de kanske eq:as upp på lite olika frekvenser så att de båda hörs och inte krockar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Stillwells vst-effekter är never ending shareware. Ladda ner och betala om du vill, typ.

Helt vanliga vst-er i form av dll-filer. Dock med installationsprogram som jag om jag inte missminner mig förutsätter att alla har Cubase och installerar i Steinberg-sökväg om man inte väljer om. Det funkar ju det med, men då måste du ju peka ut den katalogen i din DAW.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ska också testa

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack för bilden.

Det är alltså högpassfiltret till vänster. Märkt med HPF. Borde funka för det mesta att högpassa vid 80. Kanske till och med 160 för vissa spår.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr


Stillwell Audio 1973 Help File
Output Gain: Cut or Boost the output level to prevent clipping or increase volume respectively.
Oversample: Higher Quality Anti-Aliasing Algorithm that can be employed on final renders.
HPF or High Pass Filter: Allows frequencies higher than the specified amount to pass through, while filtering anything lower. Thus a cut at 160Hz will remove all frequencies below 160, leaving the rest untouched. A cut at 50 Hz helps 'open up' a mix, as most speakers cannot recreate these frequencies anyway, and they take up valuable headroom.
Low Shelf: A shelving filter affects the level of a particular frequency by a fixed amount. In this case, the Low Shelf EQ can be used to cut or boost any one of four frequencies that comprise the low-end/bass of the spectrum. Here is a brief description of these frequencies and their practical mixing applications:
35Hz: Sub Bass Frequencies. For genres like Drum and Bass and Dub. Cut to reduce boom.
60Hz: Add/remove bottom end. Adds weight to bass and kick drums. Cut to reduce boom.
110Hz: Can add weight to bass,vocals and snares. Cut to tighten up low end.
220Hz: Can add body to the mix. Cut to reduce muddiness.
Simply select the frequency you want to cut or boost and dial in the appropriate amount.
Mid Bell: Similarly, the Mid Bell EQ can be used to attenuate (cut or boost) mid range frequencies. Here, we have a choice of 6 pre-selected frequencies to choose from. A brief description of these frequencies and their practical applications are as follows:
360 Hz: Can add body to vocals and tighten up pianos and guitars. Cut to reduce muddiness in the mid range.
780 Hz: Strings and keyboard instruments usually reside in this range.
1.6 Khz: Small boosts may add warmth. Hi hats and cymbals usually reside in this range.
3.2 Khz: As above. Cut or boost to taste.
4.8 Khz: Finger plucks/attacks and synthesizer and vocal harmonics usually reside in this range.
7.2 Khz: As above.
It is important to note that a lot of these frequencies may overlap across the spectrum, so it is essential that you use the above notes as guidelines and trust your ears.
High Shelf: Affects frequencies above a certain amount, in the case 12Khz. Boosting here can add air and brightness to single instruments and mixes.
Double Right Clicking a knob returns it to its default position.
Left Click a knob to manually enter in a precise value. The hit enter to disable the value readout. You can also left click a knob to bring up a visual readout of the values in Db. Hitting enter disables the value readout.
« Senast ändrad: 21.01.2012, 22:50:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tack för bilden.

Det är alltså högpassfiltret till vänster. Märkt med HPF. Borde funka för det mesta att högpassa vid 80. Kanske till och med 160 för vissa spår.

Och "Low shelf" är det fråga om att 1) lyfta fram en viss "frekvensbredd" eller 2) ta bort runt omkring en viss frekvens? Kanske följde med en liten manual?
Precis. Samma med mid.
Diskanten är som synes fast vid 12 kHz


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj vad ni är aktiva.
Hinner inte gå iväg å klämma några glas vin, förrän tråden fylls :D

Jag sätter mig in i detta imorgon för nu e jag inte fit! ;)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
 :D

Ja här är det bara glada miner.Har inte hunnit lyssna på det senaste men jag har som avsikt att lägga på lite prylar på denna till veckan - om inte nån hinner före..

I kväll är jag upptagen av idel fina konjagare samt vänner och morgondagen går i tystnadens tecken..konjak ger huuvevärk  :D

Mike


Jay Thomas

  • Gäst
Svänger katten för bövelen! :)
Kanske lite mer tomtom på trummorna?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
:D
Ja här är det bara glada miner.Har inte hunnit lyssna på det senaste men jag har som avsikt att lägga på lite prylar på denna till veckan - om inte nån hinner före..
I kväll är jag upptagen av idel fina konjagare samt vänner och morgondagen går i tystnadens tecken..konjak ger huuvevärk  :D
Mike
Hur kan du smälla i dig konjak när du istället kan ägna dig åt rocknroll?.......hmmmmm glömde att just smälla i sig är rocknroll!! ;)

Svänger katten för bövelen! :)
Kanske lite mer tomtom på trummorna?
Kul att du diggar


Ang stillwells så får jag det inte att vilja funka med min daw - finns det andra bra högpassfilter Wernborg?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du pekat ut katalogen där dll-filen ligger i ditt Daw?

Där borde väl iofs finnas något inbyggt också.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har du pekat ut katalogen där dll-filen ligger i ditt Daw?
Där borde väl iofs finnas något inbyggt också.
Jag har generellt pekat ut var alla dll-filer ligger och i vilken katalog som dawen ska leta - stillwell hittas men vill inte funka ändå???
Har det med win7 att göra?

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Det verkar finnas ett hög- lågpassfilter med i min daw så jag utforskar det nu i alla fall
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du pekat ut katalogen där dll-filen ligger i ditt Daw?
Där borde väl iofs finnas något inbyggt också.
Jag har generellt pekat ut var alla dll-filer ligger och i vilken katalog som dawen ska leta - stillwell hittas men vill inte funka ändå???
Har det med win7 att göra?
/G

Stillwell har två versioner för windows. Har du lagt 32-bitarsversionen i 64-bitars Win7?
Välj den andra i så fall...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
jag laddade ner 64bitats vilket det ska vara, men det funkar inte ändå tyvärr
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej
Nu har jag lagt på en ny bas - vet inte om den blev bra...men men, så här e den i alla fall...den går ju alltid att byta ut igen :)
Hoppas att någon vill sjunga och/eller spela munspel nu bara....blink blink HM  ;)

Gurano

Nu är jag på gång  :)

Bättre pipa än förväntat idag och huvvet känns hyfsat..hang in there mate

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jag laddade ner 64bitats vilket det ska vara, men det funkar inte ändå tyvärr

Vet både du och Cubase med säkerhet var dll-filen ligger?
Är det skillnad på att använda den som send eller insert-effekt?
Hur hade du tänk plocka upp den i Cubase?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
jag laddade ner 64bitats vilket det ska vara, men det funkar inte ändå tyvärr

Vet både du och Cubase med säkerhet var dll-filen ligger?
Är det skillnad på att använda den som send eller insert-effekt?
Hur hade du tänk plocka upp den i Cubase?
Jag använder inte cubase! men vst´n borde funka i andra program oxå
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!