Kontrollrummet

PC:n startar inte

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Slut på det roliga  :angry:? I alla händelser startar min musikpc plötsligt inte längre. Det började med att jag rippade en cd skiva till en mp3 spelare, vilket misslyckades på grund av att det inte fanns tillräckligt med rum. Plötsligt frös systemet och jag kunde inte göra någonting annat än stänga av från avbrytaren. Nu går det inte att få i gång fanskapet längre. Det enda som tyder på att det alls finns något liv i datorn är ett envist brinnande ljus under startknappen, i övrigt är datorn helt död - inte ett endaste brummande eller ynka pip (fläkten går alltså inte heller i gång). Efter att ha surfat litet på nätet har jag dragit förljande slutsater

(1) Hårddisken handlar det knappast om?
(2) Det kan vara fel på
(a) nätaggregatet
(b) moderkortet
(c) startknappen

i sannolikhetsordning. Tänkte utan vidare byta ut nätaggregatet, men undrar över lampan som lyser under startknappen, varifrån kommer den strömmen?

Känner någon igen det här? (Operativsystemet är XP Home SP3, och det handlar alltså om en PC. Föreställer mig att det inte kan handla så mycket om mjukvara eller drivrutiner, eftersom inte ens fläkten går i gång.)
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Vet inte vad det kan vara för fel men testa den här sidan först :

http://www.hiren.info/pages/bootcd
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja se till att det inte sitter någon CD i - dra ur elsladden - ta några djupa andetag (strömbrytare är "mjuka") - sätt i sladden efter typ 10 sek och tryck på strömbrytaren... Skriv och berätta om det är ngn skillnad!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Starta i felsäkert läge med ett minimum av drivrutiner (om det nu går) och ta bort en massa filer eftersom du säger att den var full - finns väl ingen plats för virtuellt minne?

Men att inte fläkten eller något annat låter/startar kan dock vara tecken på att något faktiskt har pajjat rejält.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Ja se till att det inte sitter någon CD i - dra ur elsladden - ta några djupa andetag (strömbrytare är "mjuka") - sätt i sladden efter typ 10 sek och tryck på strömbrytaren... Skriv och berätta om det är ngn skillnad!^^

Fick ut cd:n och har också försökt starta med cd-stationen frånkopplad, gör ingen skillnad. Har dragit ut sladden och - givetvis - stängt också från avbrytaren på baksidan. Ingenting händer.
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Starta i felsäkert läge med ett minimum av drivrutiner (om det nu går) och ta bort en massa filer eftersom du säger att den var full - finns väl ingen plats för virtuellt minne?

Men att inte fläkten eller något annat låter/startar kan dock vara tecken på att något faktiskt har pajjat rejält.

Gurano

Här är ett missförstånd, det var alltså mp3-spelaren som var full, inte datorn. Troligen handlar det inte alls om vad jag gjorde med datorn före problemet uppstod.
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Trist! <utan expertkunskapaer skulle jag:  Kolla alla fläktsladdar att de sitter i.  Om dessa är ok koppla ur allt som inte behövs för att komma till BIOS-läget (alla hårddiskar, CD/DVD, alla usb-enheter, etc). Kvar blir då nätagg, moderkort, grafikkort och skärm. Om datorn fortfarande är död skulle jag plocka ur nätagget och kolla med reparatör om det är helt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

ATX och fanskap. Strömdelens fläkt borde gå igång, så vitt strömdelen inte får felaktiga signaler från moderkortet (=fanskapsdelen av ATX). Koppla ur alla kablar till moderkortet - förutom de som styr avbrytaren, koppla i strömdelen - kolla ifall fläkten går runt. Om OK, 90% sannolikhet att inget fel där.

Nästa steg (du kan också börja här): håll moderkortet urkopplat 6 timmar (över natten). Håll strömdelen urkopplad. Koppla i strömdelen igen. Ifall du lider av överhettningsproblem (=sparat på fel ställe) som beror på att komponenterna drar mera ström/effekt ur strömdelen än den kan ge ut, så hjälper det att ha allt urkopplat en längre tid. Kom ihåg att du kör slut på strömdelen på mycket kort tid om den är underdimensionerad. En massa USB-grejer som skall ha ström, megalomaniska grafikkort och saker som quadcore drar mycket ström helt enkelt.Ifall du har en strömdel på 700-900watt lär detta INTE vara problemet, men effektspikar kan ändå leda till temporära problem.

Tillbaka till ATX+fanskap: det kan kräva en del trial&error för att få igång strömdelen UTAN att ha moderkortet ikopplat, eftersom avbrytaren tyvärr går där via.

Men googla på dessa tips så får du igång en kontrollerad felsökning. Givetvis kan du köpa en ny strömdel vilket också underlättar felsökningen, men ifall moderkortet har skitit på sig så kan de vara att den inte låter strömdelen "starta".

Du nämner heller inte vilken fläkt som inte går igång, så jag drog en vild slutsats att vi talar strömdelen (först i felkedjan). Fläkten är också bara ett symptom - datorn går igån utan vilken som helst fläkt (=alla fläktar pajat) om allt är OK, men är inte allt OK så startas inte nödvändigtvis (ens hela) fläktar.


Talar du om CPU-fläkten eller GPU-fläkten eller chassifläktar så blir det lite andra vägar.

Kontrollerad felsökning, en sak i gången. Inte rusa hit och dit och dra i alla kablar på en gång. För också bok över vad du testar - efter 10 testet vet du inte mera vilka kombinationer du testat tidigare.
« Senast ändrad: 19.01.2012, 01:05:32 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag är så långt ifrån en dataexpert som man bara kan komma.. Men detta har hänt mig vid ett antal tillfällen under årens lopp och det har vid alla tillfällena varit strömenheten som pajat..
Dina beskrivna symptom liknar de jag haft...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
ATX och fanskap. Strömdelens fläkt borde gå igång, så vitt strömdelen inte får felaktiga signaler från moderkortet (=fanskapsdelen av ATX). Koppla ur alla kablar till moderkortet - förutom de som styr avbrytaren, koppla i strömdelen - kolla ifall fläkten går runt. Om OK, 90% sannolikhet att inget fel där.

Nästa steg (du kan också börja här): håll moderkortet urkopplat 6 timmar (över natten). Håll strömdelen urkopplad. Koppla i strömdelen igen. Ifall du lider av överhettningsproblem (=sparat på fel ställe) som beror på att komponenterna drar mera ström/effekt ur strömdelen än den kan ge ut, så hjälper det att ha allt urkopplat en längre tid. Kom ihåg att du kör slut på strömdelen på mycket kort tid om den är underdimensionerad. En massa USB-grejer som skall ha ström, megalomaniska grafikkort och saker som quadcore drar mycket ström helt enkelt.Ifall du har en strömdel på 700-900watt lär detta INTE vara problemet, men effektspikar kan ändå leda till temporära problem.

Tillbaka till ATX+fanskap: det kan kräva en del trial&error för att få igång strömdelen UTAN att ha moderkortet ikopplat, eftersom avbrytaren tyvärr går där via.

Men googla på dessa tips så får du igång en kontrollerad felsökning. Givetvis kan du köpa en ny strömdel vilket också underlättar felsökningen, men ifall moderkortet har skitit på sig så kan de vara att den inte låter strömdelen "starta".

Du nämner heller inte vilken fläkt som inte går igång, så jag drog en vild slutsats att vi talar strömdelen (först i felkedjan). Fläkten är också bara ett symptom - datorn går igån utan vilken som helst fläkt (=alla fläktar pajat) om allt är OK, men är inte allt OK så startas inte nödvändigtvis (ens hela) fläktar.


Talar du om CPU-fläkten eller GPU-fläkten eller chassifläktar så blir det lite andra vägar.

Kontrollerad felsökning, en sak i gången. Inte rusa hit och dit och dra i alla kablar på en gång. För också bok över vad du testar - efter 10 testet vet du inte mera vilka kombinationer du testat tidigare.

Tack, det här är bra. Faktum är att maskinen förefaller att få liv i sig om jag drar ut kablarna till hårddisken. Dåliga nyheter? Men är det inte ett konstigt resultat? Min erfarenhet av pajade hårddiskar är att problemen brukar komma då man kommit förbi BIOS.
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Du får vara lite mer specifik. Bootar den upp när disk(arna) är borttagna? Kan du komma till BIOS och vidare till "hittar ingen boot device" felet (ingen disk alltså)?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Du får vara lite mer specifik. Bootar den upp när disk(arna) är borttagna? Kan du komma till BIOS och vidare till "hittar ingen boot device" felet (ingen disk alltså)?

Jo, det borde jag vara . Så´här alltså: På natten då jag drog ut kablarna från hårddisken, kunde jag starta datorn på så sätt att det lät rätt, dvs. brummade på som vanligt och fläktarna snurrade. Jag orkade ändå inte koppla in monitorn, så jag vet inte hur det "såg ut". Men nu på morgonen fungerar ingenting igen, oberoende av om jag har hårddisken ikopplad eller inte. Så jag tycks vara tillbaka vid antagandet om en trasig strömkälla?

Finns det förresten något någorlunda enkelt sätt att läsa PCns hårddisk från en laptop, om man antar att den är hel?
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Finns det förresten något någorlunda enkelt sätt att läsa PCns hårddisk från en laptop, om man antar att den är hel?
Finns IDE/SATA till USB kabel/adapter att köpa, så då borde det inte vara några problem att läsa den så länge disken är "frisk".


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Finns det förresten något någorlunda enkelt sätt att läsa PCns hårddisk från en laptop, om man antar att den är hel?
Finns IDE/SATA till USB kabel/adapter att köpa, så då borde det inte vara några problem att läsa den så länge disken är "frisk".

Uppstår här inte ett problem med strömtillförseln, min hårddisk tycks vara 3,5", det kan hända att den inte fungerar bara genom USB? (Någon ström från min PC går det som sagt inte att få).
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Finns det förresten något någorlunda enkelt sätt att läsa PCns hårddisk från en laptop, om man antar att den är hel?
Finns IDE/SATA till USB kabel/adapter att köpa, så då borde det inte vara några problem att läsa den så länge disken är "frisk".

Uppstår här inte ett problem med strömtillförseln, min hårddisk tycks vara 3,5", det kan hända att den inte fungerar bara genom USB? (Någon ström från min PC går det som sagt inte att få).

Inga problem, då sådana adaptrar säljs med extern nätkabel.

http://www.24.se/adapter-till-usbsataide-p-14994.aspx?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
« Senast ändrad: 19.01.2012, 11:01:08 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har du inte en dator till som du tillfälligt kan lyfta nätdelen från för att kolla... För det mesta brukar det vara den som rasat om datorn i startar men det händer så klart att det är moderkortet...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jo det är nog med rätt hög sannolikhet nätagget. Fel där kan få saker att snurra och brumma ena gången för att vara döda nästa påslag. Nyss bytt en avliden nätdel själv på en äldre burk där spännings led'en faktiskt lyste.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Har du inte en dator till som du tillfälligt kan lyfta nätdelen från för att kolla... För det mesta brukar det vara den som rasat om datorn i startar men det händer så klart att det är moderkortet...

Nej, tyvärr, bara en laptop. Och burkarna på jobbet förstås, är rädd för att jag inte blir särskilt populär om jag börjar skruva upp dem...
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jo det är nog med rätt hög sannolikhet nätagget. Fel där kan få saker att snurra och brumma ena gången för att vara döda nästa påslag. Nyss bytt en avliden nätdel själv på en äldre burk där spännings led'en faktiskt lyste.



Kan du säga någonting om vad man borde se upp med när man köper en nätdel? Jag har haft en Deltaco PSU-121 300W, borde man ha mera W för musik? Finns det förresten någonting billigt som inte för så mycket oväsen?
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jo det är nog med rätt hög sannolikhet nätagget. Fel där kan få saker att snurra och brumma ena gången för att vara döda nästa påslag. Nyss bytt en avliden nätdel själv på en äldre burk där spännings led'en faktiskt lyste.



Kan du säga någonting om vad man borde se upp med när man köper en nätdel? Jag har haft en Deltaco PSU-121 300W, borde man ha mera W för musik? Finns det förresten någonting billigt som inte för så mycket oväsen?

Ja 300W är inte mycket att hänga i julgranen. Här e en bra sida som räknar ut hur många watt din dator behöver. http://www.enermax.outervision.com/PSUEngine. Men lägg dig inte på gränsen. Om du får ett resultat på t.ex 445W så är inte en 500W att rekommendera den kommer att köras rätt tungt vilket gör att den blir väldigt varm som i sin tur gör att fläkten behöver snurra fortare som resulterar i mer oväsen, plus att att du inte har nåt att växa i. Själv har jag ett på 750W och det är tyst, svalt och fint. Så snåla inte, utan se till att du har lite spelrum.

Micke
« Senast ändrad: 19.01.2012, 20:45:59 by jonnerstone »


Utloggad tsmalmbe

Om du läste mitt inlägg? Glöm 300W. Tyst? Fläkten går enligt termostat som fungerar enligt principen effektivitet ut = mera värme = mera snurr. Effektivitet i sin tur betyder procent, procent av maximal effekt. 270W ur 300W = 90%, 270W ur 600W - you do the math.

Tyst KAN det också bli, men värme blir det alltid, och värmen måste bort. Passiva nätagg ger mera värme in i burken = mera snurr på alla andra fläktar. Detta är fysik.

Kolla på burkar med nätagget i bottnet, de suger inte in värme från burken in i nätagget = mindre värme = mindre snurr.

Snurr = dBNoise.

Annat: det är normalt PC-beteende att moderkortet inte startar om man kopplar felatkiga komponenter till det. Med ATX betyder det att moderkortet inte startar nätagget heller (alla styrsignaler möjliggör detta). Så byt ut nätagget, men förfärdiga dig på att det finns en orsak varför nätagget snurrar utan hårdskivan, och slutar snurra då den är ikopplad...


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Och så om billigt. Det är klart, man får ett jättebilligt och BRA nätagg för cirka 150€.

Eller så kan man köpa ett "billigt" nätagg för 50€ - varje år.

Antec har riktigt kvalitativa nätagg.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om du läste mitt inlägg? Glöm 300W. Tyst? Fläkten går enligt termostat som fungerar enligt principen effektivitet ut = mera värme = mera snurr. Effektivitet i sin tur betyder procent, procent av maximal effekt. 270W ur 300W = 90%, 270W ur 600W - you do the math.

Tyst KAN det också bli, men värme blir det alltid, och värmen måste bort. Passiva nätagg ger mera värme in i burken = mera snurr på alla andra fläktar. Detta är fysik.

Kolla på burkar med nätagget i bottnet, de suger inte in värme från burken in i nätagget = mindre värme = mindre snurr.

Snurr = dBNoise.

Annat: det är normalt PC-beteende att moderkortet inte startar om man kopplar felatkiga komponenter till det. Med ATX betyder det att moderkortet inte startar nätagget heller (alla styrsignaler möjliggör detta). Så byt ut nätagget, men förfärdiga dig på att det finns en orsak varför nätagget snurrar utan hårdskivan, och slutar snurra då den är ikopplad...




Öhhh... vissa ATX nätaggregat startar inte utan last och moderkortets förbrukning räcker inte... De startar inte förrän man hänger på en disk också eller så...  Är problemet tvärtom? Då är disken inte frisk... :(
https://soundcloud.com/jockepocke-1


fettmule

  • Gäst
Nåt hände ju när du skulle kopiera den där skivan. Det verkar lite långsökt att nätagget skulle packa ihop just precis då (men sånt händer iofs så det går aldrig att veta 100%) så därför skulle jag först försöka utesluta om det går att starta datorn med en annan hårddisk eller eventuellt ladda hem en Ubuntu live skiva (linux) eller liknande och bränna bara för att utesluta om det verkligen är fel i datorn eller på hårddisken. En sån här skiva kan man köra från dvd läsaren direkt dvs den behöver inte installeras till hårddisk.
Hoppas det löser sig.


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Nåt hände ju när du skulle kopiera den där skivan. Det verkar lite långsökt att nätagget skulle packa ihop just precis då (men sånt händer iofs så det går aldrig att veta 100%) så därför skulle jag först försöka utesluta om det går att starta datorn med en annan hårddisk eller eventuellt ladda hem en Ubuntu live skiva (linux) eller liknande och bränna bara för att utesluta om det verkligen är fel i datorn eller på hårddisken. En sån här skiva kan man köra från dvd läsaren direkt dvs den behöver inte installeras till hårddisk.
Hoppas det löser sig.

Tack. Men borde jag inte i såfall kunna få liv i datorn med disken infrånkopplad? Det här såg alltså ut att lyckas en gång, men nu går det inte längre. Det som förbryllar mig är att jag ändå har en lampa som lyser under startknappen, förstår inte riktigt varför en trasig nätdel skulle ha det symtomet (den slocknar bara om jag stänger av bakom datorn, eller drar ur sladden).
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jo det är nog med rätt hög sannolikhet nätagget. Fel där kan få saker att snurra och brumma ena gången för att vara döda nästa påslag. Nyss bytt en avliden nätdel själv på en äldre burk där spännings led'en faktiskt lyste.



Kan du säga någonting om vad man borde se upp med när man köper en nätdel? Jag har haft en Deltaco PSU-121 300W, borde man ha mera W för musik? Finns det förresten någonting billigt som inte för så mycket oväsen?

Lägger två specifika frågor till det här

(1) Finns det en risk för att man köper en nätdel med fel kablar, eller är de standard (min dator har 4 år på nacken)?

(2) Hur är det med dimensionerna, har de standardstorlek eller måste man vara noggrann med måtten?

Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det som förbryllar mig är att jag ändå har en lampa som lyser under startknappen, förstår inte riktigt varför en trasig nätdel skulle ha det symtomet (den slocknar bara om jag stänger av bakom datorn, eller drar ur sladden).

Vanliga ATX powers lämnar olika spänningar - i grunden +/-12V samt 5 Volt och jord. Nyare processorer använder lägre spänningar men jag vet inte in de transformeras ner i nätdelen eller på moderkortet. Det räcker att det blivit fel på en av de här för att datorn inte ska starta. Möjligen skulle det kunna vara ett tecken på att det är kortet iaf då... Har du ett mätinstrument kan du kolla!


Lägger två specifika frågor till det här

(1) Finns det en risk för att man köper en nätdel med fel kablar, eller är de standard (min dator har 4 år på nacken)?

(2) Hur är det med dimensionerna, har de standardstorlek eller måste man vara noggrann med måtten?


ATX kallas för "form factor" så är det ett sådant nättaggregat du har så bör det passa. Anslutningen till moderkortet görs med en 20 eller 24 polig kontakt - öppna och räkna om du vill vara säker! Senare processorer drivs med en separat - ofta 4-polig kabel som ansluts till moderkortet nära CPU´n.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tsmalmbe

Antec kör med separata kabelhärvor - man får med kablar för båda 20 och 24 pinnar och allt som därtillhör. De senaste åren har det varit omöjligt att koppla fel, kablarna är så formade. Ta gamla nätagget med, eller ta en bild. Eller googla det för specifikation.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

(2) Hur är det med dimensionerna, har de standardstorlek eller måste man vara noggrann med måtten?


Är standard. Monterade nyss ett nytt morderkort och nätdel i ett chassi från 90 talet . Allt passade, blev faktiskt lite förvånad.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Finns det förresten något någorlunda enkelt sätt att läsa PCns hårddisk från en laptop, om man antar att den är hel?
Finns IDE/SATA till USB kabel/adapter att köpa, så då borde det inte vara några problem att läsa den så länge disken är "frisk".

OK, skaffade en adapter och har nu lyckats öppna hårddisken via min laptop. Såvitt jag kan bedöma verkar allt vara i sin ordning, jag kommer åt mina filer. Det här torde väl utesluta att det är disken det är fel på? Eller borde jag köra en diskcheck på den, för att vara säker?

(Lyckades i alla händelser rädda kompositionen jag postat här, jag hade glömt att säkerhetskopiera cubase-filen.  :D)
Amatörer kan komponera vad de vill.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Kopiera allt innan du gör NÅTT!^^
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Tittar på nätdelar.

(1) Är det bättre eller sämre om det finns modular cables, eller sak samma?

(2) Är det någon skillnad på kablarna som går till dvd stationen och hård disken, anslutningen ser åtminstone likadan ut.

Amatörer kan komponera vad de vill.


fettmule

  • Gäst
Nåt hände ju när du skulle kopiera den där skivan. Det verkar lite långsökt att nätagget skulle packa ihop just precis då (men sånt händer iofs så det går aldrig att veta 100%) så därför skulle jag först försöka utesluta om det går att starta datorn med en annan hårddisk eller eventuellt ladda hem en Ubuntu live skiva (linux) eller liknande och bränna bara för att utesluta om det verkligen är fel i datorn eller på hårddisken. En sån här skiva kan man köra från dvd läsaren direkt dvs den behöver inte installeras till hårddisk.
Hoppas det löser sig.

Tack. Men borde jag inte i såfall kunna få liv i datorn med disken infrånkopplad? Det här såg alltså ut att lyckas en gång, men nu går det inte längre. Det som förbryllar mig är att jag ändå har en lampa som lyser under startknappen, förstår inte riktigt varför en trasig nätdel skulle ha det symtomet (den slocknar bara om jag stänger av bakom datorn, eller drar ur sladden).

Om du med liv i datorn menar att den går att boota in i Bios så är jag osäker på det. Som regel så krävs det nog en bootbar hårdisk eller annan bootbar media för att det ska funka.


fettmule

  • Gäst
Det är samma kontakt till strömförsörjningen och datakabeln på DVDn och hårddisken oavsett om du har IDE eller Sata. 500 watt för nätagget kan väl vara vettigt att utgå ifrån men det beror på vad din dator och hårdvaran behöver. Det som du hade innan borde ju funka om det funkade ok vill säga.


Utloggad Bhard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Nåt hände ju när du skulle kopiera den där skivan. Det verkar lite långsökt att nätagget skulle packa ihop just precis då (men sånt händer iofs så det går aldrig att veta 100%) så därför skulle jag först försöka utesluta om det går att starta datorn med en annan hårddisk eller eventuellt ladda hem en Ubuntu live skiva (linux) eller liknande och bränna bara för att utesluta om det verkligen är fel i datorn eller på hårddisken. En sån här skiva kan man köra från dvd läsaren direkt dvs den behöver inte installeras till hårddisk.
Hoppas det löser sig.

Tack. Men borde jag inte i såfall kunna få liv i datorn med disken infrånkopplad? Det här såg alltså ut att lyckas en gång, men nu går det inte längre. Det som förbryllar mig är att jag ändå har en lampa som lyser under startknappen, förstår inte riktigt varför en trasig nätdel skulle ha det symtomet (den slocknar bara om jag stänger av bakom datorn, eller drar ur sladden).

Om du med liv i datorn menar att den går att boota in i Bios så är jag osäker på det. Som regel så krävs det nog en bootbar hårdisk eller annan bootbar media för att det ska funka.

Med liv i datorn menar jag ingenting mer än att någonting låter eller någonting rör sig. Har som sagt nu lyckats läsa hård disken med hjälp av min laptop och gjorde också en disk check på den, hittade inget fel. Tänker alla händelser byta nätdelen, och skaffa lite mera W, har ibland haft svårigheter med att få till exempel externa hård diskar att fungera, jag föreställer mig att det kan ga haft med strömtillförseln att göra.
Amatörer kan komponera vad de vill.