Kontrollrummet

You Upset Me Baby

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Hej,

Har inte "hunnit" med att posta så mycket på KR, så jag får nog försöka ta mig i kragen lite. :)

Tänkte i alla fall få höra lite kommentarer/synpunkter/förbättringsförslag på mixen.
Är väl hyfsat nöjd, men det känns som den inte är riktigt "hemma" än.

LÅTNAMN: You Upset Me Baby
ARTIST/GRUPP: Rigge Blues Band (RBB)
GENRE: Blues
KOMPOSITÖR: B.B King
PRODUCENT: BluesBoy
MEDVERKANDE: Christer (gitarr, sång & orgel), Rickard (trummor), Stefan (Bas)
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

Orgel + sång pålagt efteråt

Inspelat med hjälpa av ett RAMSA WR-S4424 (om jag minns rätt beteckning) samt ett Prodif 24 (8+2 kanaler)
Mixat i Logic

Som sagt, ris och ros, alla förslag/synpunkter tas tacksamt emot så jag kan ha chans att ta ytterligare ett steg i att mixa "rätt". :p

//Christer

bluessupport.se/Temp/YouUpsetMeBaby.mp3


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
[mp3=200,20,0,left]http://www.bluessupport.se/Temp/YouUpsetMeBaby.mp3[/mp3]

Bra gung. Vem sjunger? Andra säger till mig ibland då jag sjunger (så där lite ansträngd i rösten) att jag låter skitnödig. Välkommen till hyggliga klubben!  ;)

Ett sånt här gäng som har så här skön dynamik i jammet, är säkert skitkul att lira med!
Låter bra i mina öron, levande på riktigt liksom! En bira i handen och stå och snacka skit.

Kul att se grafiken och layouten på hemsidan - uppdaterad?  :D

Upcoming events 2005:
Cajento, Stockholm: 18th of June
« Senast ändrad: 18.01.2012, 18:16:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
"Gillar"! Gott sväng!  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Bra gung. Vem sjunger? Andra säger till mig ibland då jag sjunger (så där lite ansträngd i rösten) att jag låter skitnödig. Välkommen till hyggliga klubben!  ;)

Ett sånt här gäng som har så här skön dynamik i jammet, är säkert skitkul att lira med!
Låter bra i mina öron, levande på riktigt liksom! En bira i handen och stå och snacka skit.

Kul att se grafiken och layouten på hemsidan - uppdaterad?  :D

Upcoming events 2005:
Cajento, Stockholm: 18th of June


Tackar. :)
Det är jag som är skitnö...ehh..sjunger. :D

Hemsidan? Nja...den tillhör egentligen mitt andra band som på sätt och vis gick i graven när min mellanbrorsa flyttade till Skåne för en 5-6 år sedan. Man kan lugnt säga att den inte uppdateras, mer än att jag använder den som ftp. :p

//Christer


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hajar!
Gillar samtidigt det enkla, nostalgiska - Keep it simple.
Den sidan uppdaterar man nog enkelt med Notepad.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Det mesta är gjort i Notepad, så det borde nog gå bra. ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter bra det där - inga mixförslag från mig i alla fall :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tajt blues - låter bra - bra ljud och bra nivåer.
Kan man få mer tryck i sången så får ni till det lite extra.

Din låt fick mig nyss att improvisera en monoton enminutersblues i min daw - men den vågar man väl inte lägga upp nu :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Din låt fick mig nyss att improvisera en monoton enminutersblues i min daw - men den vågar man väl inte lägga upp nu :)
Haha! Jodå, klart du gör. ;)

När du skriver mer tryck i sången, vad tänker du närmast på då?

Tack för alla positiva svar allihop. :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Blues är inte direkt min kopp av te, tycker det är en ganska tråkig musikform. Trots det så spelade jag i ett bluesband för några år sedan som harvade runt lite på jazz&blues scenerna i Stockholm. Livebiten var ju som alltid roligt, men repandet var aptråkigt.

Nåja, nog om mig  :) Här finns inget att klaga på ljudmässigt, känns som en bra balans mellan live och studiokänsla och det är bra lirat.
Håller med MaxB om sången, det blir lite skitnödigt med dom där growlande ingångarna på varje mening. Känns väldigt konstlat och pålagt, som om att man måste göra så bara för att det är blues och det lyser igenom. Det känns m.a.o väldigt kliché. Visst, den mesta blues e ju byggd på klichéer, men jag tycker att du har en så pass bra röst och ren röst i övrigt så jag tycker du ska våga överraska och sjunga det rent utan en massa påklistrat growl. Vissa har det där raspet naturligt (som t.ex Harmonica Mike här på forumet) och då låter det också bra. Kör in sången genom en "Green Bullet" med svag dist på väl utvalda ställen istället, för att få lite liv och förändring i sångspåret.

Annars ett väl utfört arbete....fast att det är blues  ;)

Micke
« Senast ändrad: 18.01.2012, 23:51:49 by jonnerstone »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej igen
Ang sången så tycker jag inte att den har den volym och power som sådan här blues ibland kräver (kan ju dock bara vara min smak nu som skiner igenom :) ). Jonner är inne på det när han pratar om påklistrat growl jämfört med naturligt rasp. Prova hans förslag med Green Bullet så blir det nog bra?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Tack så mycket för tips. Skall kolla upp det.
Det "roliga" är att äldsta brorsan sade till mig för massvis av år sedan att jag skulle sjunga som jag och inte förställa rösten........kanske dags att lyssna nu. :p

Jonnerstone: Du skriver bra balans mellan live och studiokänsla, vilket jag tar som en komplimang, men hur sjutton gör jag för att få det att låta mer studio? ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt!

Mycket välbehövligt på detta forum där popsnörena dominerar  :D Håkan N,jag å Gurano har fått lite draghjälp - nice

SRV så det skriker om det - gillas!
Lite Zetterberg i sångfraseringen/uttrycket - gillas!
Tight - gillas!
Liret - gillas!
Mixen - gillas!

Såg att boysen hakar fast på pipan/uttrycket..Jag tycker den är grym.Men jag "tror" att du/ni har lagt låten lite för högt för sången.Vilket medför att lite teknik/tryck måste till för att nå de högre tonerna,störande,inte för mig - mycket kompetent som helhet detta.

Kör så det ryker

Tagga låten med blues så vi som diggar det hittar igen varandra - kolla demokategorierna,där finns det lite smått och gott B)

Mike


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för de fina orden, Mike. Det värmer en gammal bluesräv. :D

//Christer

Edit: Hmm....trodde jag taggat den. Hur/var taggar jag den? Jag måste vara blind för jag ser inga kategorier under demo...
« Senast ändrad: 19.01.2012, 12:29:30 by BluesBoy »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om jag minns rätt - tror du på första sidan längst ner kan välja att hitta eller skriva Blues.
Om jag minns rätt...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Alltid bra levererad musik och välmixad från Blues Boy (som jag hört förr på ett grannforum) tycker jag.
Den här låten är dock suverän och en av mina favoriter.
Allt sitter snortight och soundet är rätt..


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Svänger duktigt det här,och visst hör man en stor dos SRV i det här,kan i viss mån hålla med om det 'skitnödiga' :huh:
Lite burkigt sound i Guran,fast det kanske tillhör genren!
Annars jävligt tajjt och snyggt,nämde jag att det svänger??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Tack pxm och bjurte. :)

Kan hålla med om att guran är lite burkig och det blev den litegrann andra mixen, när jag skulle ge mig på att få en bredare/fetare mix och fejkdubbade den. ;)
Blev lite för mycket "badrum" på något sätt. Fick inte till det riktigt 100 som jag trodde det skulle bli, men hyfsat nöjd ändå.

Hur gör man en dubbning utan att det låter badrum? :p
Jag tog helt enkelt guran och lade den lite till vänster, skickade signalen vidare till en bus där jag lade ett stereo delay.

Har testat förut med att kopiera gitarrspåret och förskjuta det lite i tid osv osv.....men tycker ändå att den där badrumskänslan uppstår.

Mycket roligt i alla fall att de flesta här förefaller nöjda med resultatet. :)

Jag är nöjd men jag skulle vilja lära mig att mixa bättre så att det låter lite mer "studio"/proffsigt.

//Christer


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Hur gör man en dubbning utan att det låter badrum?

Min absoluta favorit som jag alltid använder på leadsång och leadguitar (jag använder en äldre version).
Har för mig den nyare också är gratis. Passar superbra till sång och sologitarr.
Använd till exempel preset: "pretty wide"

http://www.voxengo.com/product/stereotouch/

« Senast ändrad: 19.01.2012, 17:08:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil

Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Snyggt spår, gillar mixen och arrangemanget om än lite klyschiga tongångar för genren. Det är som det ska vara antar jag : ) Störde mig liksom en del andra på att sången låter ansträngd och obekväm, men resten sitter finfint!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Hmm...ok. Får väl försöka tänka igenom ordentligt innan jag sjunger kanske, för de grejerna kommer automatiskt. :p

Tack för kommentar/synpunkt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hmm...ok. Får väl försöka tänka igenom ordentligt innan jag sjunger kanske, för de grejerna kommer automatiskt. :p

Tack för kommentar/synpunkt.

Jag tror inte att det var nåt som kom naturligt när du började, en gång i tiden var det nog ändå nåt som du klistrade på medvetet som nu har blivit en ful ovana. Tror du skulle vinna oerhört mycket i autenticitet om du, som du säger, tänker ett varv extra innan du sätter sången. Du har en bra sångröst och jag tycker tvärtom vad H-mike säger att du låter bra uppe på dom höga tonerna, de e där din skörhet kommer fram och det låter äkta, och blues handlar väl ändå mycket om att vara äkta och okonstlad....?
« Senast ändrad: 19.01.2012, 22:33:12 by jonnerstone »


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Nä, visst är det något jag lagt till mig med, men det var så länge sedan att det numer kommer automatiskt. I stort sett i alla fall.
Tycker själv som du att det låter bättre i de lite högre regionerna.

Jag antar att äldsta brorsan kanske inte helt var ute och cyklade alltså? Man skall ju lyssna på de som är äldre och mer erfarna har jag hört. :p

Tack!


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Otroligt cool låt...bra framfört och en superbra livekänsla
Som trummis så vill jag att ettan (kaggen) ska lyftas upp så man förstår takten, det är ju ettan som skjuter på.

Jäkligt snygga ljud!

Vad folk menar med sången, är den falska "disten"...antingen tar du i så det blir så där eller så känner du av mängden pressad luft och då kan du förfalska den desperata disten utan mängd av ton (db).

Jäkligt snygg produktion!
3/5 egen låt!? bättre sång!?
5/5 närsomhelst!


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Tackar så mycket. Kul att det tycks om. :)
OK, baskaggen skall upp lite och sången skall inte fejkdistas/growlas. :p

Kanske kommer en egen låt någon gång framöver.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag vet inte ens varför jag kommenterar.. Jag hatar ju blues.. verkligen..
Jag gillar det förvisso om jag - som jag sagt så många gånger förr - sitter på en rökig pub och hör det live.. Då kan jag gå igång utav bara helvete.. men utanför puben pallar jag inte med det alls..
Hur hur som helst.. Detta låter taight & välspelat, så på puben hade jag förmodligen stått upp & skämt ut mig fullständigt men här i hemmets lugna vrå får det endast två ++ av fem möjliga...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag vet inte ens varför jag kommenterar.. Jag hatar ju blues.. verkligen..
Jag gillar det förvisso om jag - som jag sagt så många gånger förr - sitter på en rökig pub och hör det live.. Då kan jag gå igång utav bara helvete.. men utanför puben pallar jag inte med det alls..
Hur hur som helst.. Detta låter taight & välspelat, så på puben hade jag förmodligen stått upp & skämt ut mig fullständigt men här i hemmets lugna vrå får det endast två ++ av fem möjliga...

Skärp dig nu Hogge - det här är ju skitbra!!

 :D

Mike


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Förstår inte hur du kan hata Blues, men kul att jag kunde få dig att kommentera ändå. ;)
En 2:a från en som inte gillar musiken tar jag som ett bra betyg. :)