Kontrollrummet

I´LL BE THERE

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
det va ett bra tag sen nu, som ja spanade in olika musikforum, men nu håller jag på med några nyinspelade låtar och det brukar innebära mer häng på forumen!
har skruvat på denna låten alldeles för länge nu, så jag undrar om mixen funkar osv, osv...!?

LÅTNAMN: I´LL BE THERE (inte helt bestämt än)
MEDVERKANDE (hittills iaf): Andreas (jag), på sång och gitarr
                                     Anders, på gitarr (plock) och klaviatur
                                     Fredrik, på bas
GENRE: Akustisk pop/rock (ungefär)

http://dl.dropbox.com/u/9045162/I%C2%B4LL%20BE%20THERE%20-%202011-12-24.mp3
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Attans vad tajt körstämmorna hänger med! Har du något knep där eller hur får du till dem?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
körstämmorna är baserade på originalsången och skapade i en sångpedal, som heter voicelive 2!
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
körstämmorna är baserade på originalsången och skapade i en sångpedal, som heter voicelive 2!

I'll be damned. Det var så tight. Fiffig liten partner! Kan man ta ut leadstämma på ett spår och vänster höger körstämmor på andra spår eller går allt ut från pedalen enbart till två stereo-utgångar?

« Senast ändrad: 16.01.2012, 22:19:17 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
det här är första låten, som jag har använt pedalen på, så jag har väl inte hunnit lära mej den så bra än, men möjligheterna är verkligen stora och man kan ställa in och ändra på varenda liten parameter, man kan tänka sej, som påverkar sångljudet, inklusive diverse olika effekter (kompressor, eq, reverb osv...)!
stämmorna baseras alltså på originalsången (leadstämman) och om man vill, kan man stänga av originalstämman, så att endast körstämmorna hörs och kan därmed spela in endast stämman/ stämmorna, för att sedan panorera som man vill!
« Senast ändrad: 16.01.2012, 22:58:41 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker du har gjort ett bra arbete med dina stämmor.

OK så med lite extraarbete kan man behålla lead i originalinspelning och sen tappa den leadstämman till pedalen för att göra vad man vill med körer som då blir ett stereospår.
Sen kan man tappa originalleadstämman en gång till via pedalen om man vill leka mera.

Vilka möjligheter, inte bara live utan även i inspelningssammanhang. Imponerande. Vad kan en sån liten rackare kosta då? Vild gissning 3-4 kkr?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
tackar!

japp, den är rätt frän faktiskt!

ja precis!
ja kommer framförallt att använda den för att fixa till ett bättre sångljud och stämmor, på redan inspelat material, men den funkar ju i många fler sammanhang än så, om det skulle behövas!

njae, den kostar tyvärr lite mer än så!
jag köpte en begagnad för 5000 och då (ca 8 månader sen, kanske) kostade en ny ca 7000-8000, men priset kanske är lägre nuförtiden!?
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt det här! :)

En del grejer får man hålla på med länge innan man blir nöjd... :rolleyes:

Förr skulle det väl vara en Evetide harmonizer för att ge vettigt resultat om man inte ville sjunga/spela varje stämma. Kul att det kommit grejer som är möjliga att köpa! :) Finns pluggar som kan fixa det där som dessutom ger ett mellanled i Midi.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jess. Snyggt dehär. Får Jackson Browne vibbar av detta ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt och smart med körerna men jag upplever för hög komprimering på det hela.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
jocke - tackar:-)
aah precis, men jag blir lixom aldrig nöjd, oavsett hur länge jag håller på med en låt, så det är lite jobbigt ibland bara:-/
känner inte till den där harmonizern, men voiceliven är, som sagt, riktigt skön!
voicelive 2 funkar oxå med midi, så man kan spela stämmorna på en keyboard, om man vill, men pluggarna har väl säkert sina fördelar dom oxå;-)
hela denna videon är klart sevärd, om man är intresserad, men spola fram till 06:40, så visar han vad jag menar och det är riktigt häftigt:


spacetrucker - tackar:-)
tror faktiskt aldrig jag hade hört honom innan, men var ju tvungen att "youtuba" och han är ju faan bra:-)
tackar för tipset:-)

eddi - tackar:-)
ok, jag kommer troligen att ändra lite i mixen och ska isf försöka tänka på komprimeringen!




there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
jocke - tackar:-)
aah precis, men jag blir lixom aldrig nöjd, oavsett hur länge jag håller på med en låt, så det är lite jobbigt ibland bara:-/
känner inte till den där harmonizern, men voiceliven är, som sagt, riktigt skön!
voicelive 2 funkar oxå med midi, så man kan spela stämmorna på en keyboard, om man vill, men pluggarna har väl säkert sina fördelar dom oxå;-)
hela denna videon är klart sevärd, om man är intresserad, men spola fram till 06:40, så visar han vad jag menar och det är riktigt häftigt:

...

Tror vi är många som känner igen oss - man kanske skulle meditera lite över målet innan man kör igång? Men, det är ju ofta medan man håller på som saker utvecklas... Kan själv bli lite stressad och frustrerad på att det inte finns något mått på "färdig"...^^

Tror faktiskt att vi kikade på TC´n när jag jobbade som mest med CHD. Det föll väl på att jag är för dåligt uppdaterad på musikteori - man bör ju kunna definiera skalor och tonart i de där för att det ska bli rätt... Men jag hittar stämmorna lätt i praktiken men det tar lite tid...

Eventide var nog den första harmonizern redan i den analoga tiden. Brian May i Queen fixade visst sitt speciella gitarrsound med en sån på "stenåldern"... Dyra som kvicksilver var de då - kul att man ens kan tänka tanken på att skaffa en sådan nu! :)

Tycker du hittat ett behagligt uttryck med den här låten! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
ja, det är väl så och du har ju rätt i att låtar ofta utvecklas allteftersom, under arbetets gång:-)
ett sånt mått vore nog värt en hel del, hehe;-)

CHD?

var det voicelive 1 ni kikade på då?
jag kan inte ett skvatt om musikteori, men det behövs inte heller längre med 2:an, eftersom stämmorna styrs av ackorden (gitarr, keyboard, eller backingtrack):-)
det finns även möjligheten att köra utan instrument och isf behövs det där kunnandet i musikteori, men det är ändå inget som intresserar mej!

tackar för det, jocke:-)
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
ja, det är väl så och du har ju rätt i att låtar ofta utvecklas allteftersom, under arbetets gång:-)
ett sånt mått vore nog värt en hel del, hehe;-)

CHD?

var det voicelive 1 ni kikade på då?
jag kan inte ett skvatt om musikteori, men det behövs inte heller längre med 2:an, eftersom stämmorna styrs av ackorden (gitarr, keyboard, eller backingtrack):-)
det finns även möjligheten att köra utan instrument och isf behövs det där kunnandet i musikteori, men det är ändå inget som intresserar mej!

tackar för det, jocke:-)



Minns faktiskt inte vilken modell det var... Det började komma sådana här prylar i vettig prisklass för några år sedan och jag gjorde en sondering men sedan stannade CHD (Bandet i min signatur) av - vi hade komponerat (så pretto det låter...) intensivt i ett par år och Leo flyttade och började läsa...

Testade den här pluggen en del:
http://vielklang.zplane.de/

Då kunde jag vara rätt fokuserad men jag har så många år utan musik att ta igen - tror man vill testa sina egna gränser - för mig spretar musiken åt alla möjliga håll och jag har ingen röd tråd just nu... men det är ju så kul och belönande att lära sig! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snygg hårdrocksballad i White Lion / Guns n Roses anda.

Körerna blir lite för syntetiska i detta avskalade arr tycker jag. Jag tycker du kan ha det kvar men komplettera med ett eller två spår riktiga körer också.

Fint!


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
jocke - trist att bandet upphörde:-(
den där pluggen verkar ju grym:-)

wernborg - tackar:-)
tackar för tipset! ska överväga det, när jag blir frisk från en jobbig och seg förkylning!
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Öhhh... Låt?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
För ovanlighets skull ligger länken i 1:a posten... ;-))

https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Låter Takida. Men annars: Mer tryck i sång tycker jag. Nu hamnar sång tillsammans med de (stålsträngade?) gurorna.


Utloggad brynte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
    • andreasbryntesson
hogge - jocke har så rätt så;-)

bow35 - gillar takida, så det tar jag positivt:-)
jag har läst på en del om mixning, men är inte så bra på att utföra det än:-/
jag har mest rensat i botten och sen gått efter hur det låter och har dålig koll på övriga frekvenser osv, så det kan säkert finnas en del konflikter mellan frekvenserna!
ska kika på det!
tackar för tipset!

PS! japp, det är stålstängade guror!
« Senast ändrad: 22.01.2012, 16:30:48 by brynte »
there's no fate but what you make...
www.andreasbryntesson.com