Kontrollrummet

Love in vain

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Som Soundcloud waw-fil
http://soundcloud.co...54/love-in-vain
Intrument:
En Epiphone Jumbo ak stålsträngad
En telecaster
en P-bass (genom Fender Hotrod combo, mickad med AT 3000 AE, ingen lajn)
Munspel Hohner billigaste
Tamburin
liten conga
Baskaggen är manuellt spelad på en SR16 trummaskin

Joemeek Channelstrip
Neumann TLM102
AT 3000 AE
Tascam 2488 portastudio
TC Finalizer plus
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Håkan skönt att lyssna på - jag har inga förbättringsförslag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Grym, grym södagslåt! :) Bra gung, snygg mix i mina lurar och sång med känsla! Tummen i Zenith!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha. Det känns som att jag hittat hem med Joemeek channelstripen. Den är buggd som på 60-talet med optokompressor bla. Dessutom går det hör och häpna att styra över preampen utan att det distar, det har jag gjort med bla sången här. Använder även lite av enhancern som sitter i burken. Jag har haft några dyra nya digitala strippar, men alla enhancers jag provat förut har bara låtot som vasst skit o dist. Den här burken är guld...
Skulle vilja ha en till...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Relax!
Skönt ljud får du till!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jaaaa..

Sånt här gör att jag vill hålla på med musik,helt underbart.Så enkelt så rätt och riktigt bra ljud har du fått till på rubbet.Inte en sågning från mig,5 bluesiga blir det.

Tack Håkan

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tackar! Lite kul är att jag jammat fram allt fast jag var ensam om alla spåren. Spelade först akusten till 6/8 klick, sen sjöng jag, munspelet, bas, tamburin, conga och baskagge o sist elgitarren. Efter det gjorde jag om sången så jag tyckte den passade ihop lite bättre med fler instrument. Jag hade nog tänkt spela ut mer på elgitarren sen, men nu blev det ganska mycket laidback munspel, inget egentligt solo där heller. Hade ingen plan på arr eller ens textlapp till det här. Enmansjam för att bli inkörd på channelstrippen.

Nu ska jag skicka tillbaks mickarna jag fick från Tyskland i fredags. Bägge två var kass. Fruktansvärt drygt med nya trasiga prylar...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Oj vad bra! Bra spelat och sjunget och en skön ljudbild!
Fin känsla i framförallt sången, men även i trakterandet av instrumenten.
Ser att du använt en Epiphone Jumbo! Funderade nyligen på att skaffa
en Gibson SJ-200, men du verkar få till ett bra akkeljud med Epiphonen!
Är du nöjd med den? Noterar också att du använder en Neumann TLM102,
men det visste jag sedan tidigare..... Har också funderat på en så´n.  :rolleyes:
Att du använder portastudio är också intressant, undrar hur många på KR som gör det.
Bara att konstatera att det låter riktigt bra! Tack för skön lyssning!
/Asti f.d.t.f. CPG
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj va fint och redigt. Inga trix och konster här. Me like ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack alla återigen. Bluesboy i grannforumet tyckte jag kunde skippat congan o kaggen, det kanske han har rätt i. Men det blev så tomt utan några trummor alls, men jag hade egentligen aldrig nån tanke att det skulle bli speciellt bra blues ensamspelat spår för spår...

Huvudsaken är att det verkar som att Joemeeken ger ett vettigt sångljud, nåt jag aldrig hittat förut med samma TLM102. Elgitarren går genom samma burk men med en Audio Technica AE 3000, även den micken verkar låta bättre. Jag fick med den här channelstripen till bättre ljud på hela skiten än jag lyckats skruva till om jag så hållit på i en vecka eller två med låtar förut. Fattar inte riktigt vad som är skillnaden på Joemeeken och min moderna och digitala Audient Mico. Roligt är det att hitta så här mjuka o varma ljud i alla fall.
Jag har inte använt varken eq eller kompressor på de separata spåren i mixen, alla ljud låter som när jag spelade in dem. Det passar mig att göra så, omodernt och bra.

Edit: Epiphonen är lite tunn i ljudet trots den stora lådan. Jag köpte den ny för 12 år sen minst, jag inbillar mig att den låter sämre nu än från början, lite som en akust med mkt mindre klanglåda. Men Joemeeken gör att även Epiphonen låter bättre nu än på andra inspelningar.

Att jag får till det med Tascamportan beror väl dels på enkelheten i att spela in, men också på den TC Finalizer Plus burk jag mastrar i. Utan den är det ganska omöjligt att få till nivåer mm. TCn har bla en "analog generator" som ger nån sorts analogdist som gör det hela mkt varmare än utan... Att använda porta är jag nog ensam om, ordet "portastudio" har ju en sopig klang av kassetbandstrassel och dålig diskant. Men den jag har är ju egentligen en dator den med, en dator som inte jävlas som vanliga datorer gör för mig...
« Senast ändrad: 16.01.2012, 20:11:44 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En sån här låter superkul att jamma till. Minst tre olika munspelare och lika många gitarrister står kanske redan i kö och knackar på dörren.  :P
Jag kan tänka mig att ett HM-munspel sensibelt skulle kunna duellera med ditt sköna munspel. Det skulle dessutom vara intressant att höra!
Om låten skulle vara dubbelt så lång, skulle du även kunna släppa in gitarristerna, som står i kö och vill vara med och jamma!

Inspirativt spel - av mig får du fem munspel och fem gitarrer av fem möjliga!
« Senast ändrad: 16.01.2012, 21:13:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Mycket bra! :)

Anar en trend bort från datorns ALLA möjligheter - varför göra det svårare än nödvändig? Önskar att jag också kunde det...  B)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för fin kritik.
En nackdel med porta är att det är ganska hopplöst att få till volymen exakt när man mastrar. Antingen hamnar man en bit under noll eller också peakar det på nåt ställe. Jag har en TC Finalizer Plus mastringsburk som grejar det galant.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)