Kontrollrummet

EQ:n i Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag vet inte, men det känns om jag håller på att växa ur "Channelstrip" EQ:n i Cubase. Eller också har jag bara färgats av de som klankar ner på den.

Ni som inte gillar den, varför inte då? Hur hör man förresten skillnad på en bra och dålig EQ, förutom brus...?

Det jag upplever som en begränsning är när man använder shelving, särskilt när man skall skära i botten. Man ser ju på kurvan att den påverkar mycket runt i kring centerfrekvensen, t ex om jag kör ett HP vid 100Hz så påverkas frekvenserna ända upp till 1 kHz. Samtidigt så ser det ju inte ut att hända så rackarnas mycket vid 100 Hz, bara - 8dB fast jag har sänkt -24dB. Först vid 30 Hz är sänkningen -24dB. Men detta är ju bara vad man ser på den grafiska presentationen. Är det kanske normalt och likadant med alla andra parametriska EQ:n?

I övrigt tycker jag att den funkar som den ska, men jag har aldrig prövat något annat. Vad skulle man testa i så fall?

Jag kör föresten fortfarande på SE1, har inte haft någon anledning att uppgradera. Är EQ-delen densamma på högre och nyare versioner?


Många frågor blev det...  :P Nån som orkade läsa så långt? (F*n, nu vart det en fråga till)

DON'T PANIC


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
Hej

Jag vet inte om jag är representativ. Men jag anväder i första läget "NyquistEq-pluggen". Dessutom blev jag tipsad om "SubFilter" att skära i botten. Funkar i alla lägen!

Men den nya Cubase EQ:n är mycket bätre än tidigare vesioner. Skulle jag lära mig att använda Cubase EQ:n så skulle det spara processor kapacitet och det vore ett bra argument till Cubase EQ:ns fördel.

Nu får jag nog "börja sluta", som norrlänningen sa, innan jag "nojjar ihop"  :wacko: totalt.

Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej,
vet du på vilket vis den nya EQ:n är bättre? Är det från Cubase4 som det händer saker, medans det var samma i 1-3, alla modeller?
DON'T PANIC


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil

Hej "Rattlesnake" (kul nick föresten)


Jo det har blivit mer "lättjobbat". Jag kan börja med ett Hi-pas och sedan fortsätta att välja andra typer av filter. Och det är nog detta och "överskådligheten" på EQ:n jag uppskattat mest.

Men "Majken" på Studio säger att kvalitén också har blivit bättre. Men jag har inte kometens att avgöra riktigheten i hans utsaga.

För tydlighetens skull ska jag väl säga att jag kört SL3 och uppgraderat till Studio 4. Min jämförelse grundar sig på dessa båda versionerna.


Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag kan tipsa om lite saker när man använder egentligen alla EQ, men ju sämre desto viktigare.
1: När man boostar bör man hålla nere Q-värdet under runt 0.7 (högt Q = smalt band). Breda band ställer till mindre fasproblem och låter generellt bättre och mer musikaliskt, inte lika ansträngt. Klipper man bort kan man i princip ha hur smala band som helst.
2: Man ska inte stirra sig blind på kurvorna på skärmen (mmmm, kurvor...). Det går inte att vara säker på att de är helt representativa för hur EQ:n egentligen "ser ut". Lyssna lyssna lyssna...

Själv har jag aldrig gillat Cubase-EQ:n jättemycket men tycker den duger för enklare operationer på mindre viktiga spår, ex högpass på körstämmor eller nån liten boost på en gitarrdub.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Bra inlägg från alla.

Jag har inga bättre svar än dom du redan fått och vet inte om en nyare version av Cubase ger dig en bättre EQ. Men däremot så tycker jag som HomoNeophilus att Cubase EQ funkar om m bara ska göra något enklare ingrepp på en kanal eller inte är så behöver så känslig-eq. Det som är otroligt irriterande med den är att man inte kan välja vart i signalkedjan den ska vara. Så om man ska lägga en kompressor så ska man helst lägga en extern EQ innan, mycket dumt. Jag är själv lite dålig på att använda öronen och brukar blanda att lyssna och samtidigt kolla in vilka frekevenser man "ska" skära eller boosta antingen genom allmänt vedertagna "sanningar" eller genom att jag kollar spåret med en Spektrum analysator.

Ytterligare ett tips på en bra extern EQ är Eleqtri-Q (Posihfopit edition).
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
 :rolleyes: Hej Bone!

 :rolleyes:Ytterligare ett tips på en bra extern EQ är Eleqtri-Q (Posihfopit edition).

 :rolleyes: Den pluggen gör Cubase Studio 4 instabil. Även med den senaste uppgraderingen 0.3.
 :rolleyes: Annars en "begåvad" plugg.

 :wub: NyquistEQ:n är ett säkert och beprövat "kort". Snidigt som attan.


Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
[...]:rolleyes:Ytterligare ett tips på en bra extern EQ är Eleqtri-Q (Posihfopit edition).

 :rolleyes: Den pluggen gör Cubase Studio 4 instabil. Även med den senaste uppgraderingen 0.3.
 :rolleyes: Annars en "begåvad" plugg.[...]
Jo jag vet att du skrev det i din tråd. Men Rattlesnake kör ju fortfarande med SE1 så det är ju inget problem än så länge.

[...]Jag kör föresten fortfarande på SE1, har inte haft någon anledning att uppgradera. Är EQ-delen densamma på högre och nyare versioner?[...]
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack Gubben, Bone och HomoNeophilus. Jag skall kolla in pluggtipsen. Att lägga filter innan komprimeringen låter ju vettigt och det tar jag med mig.

Det verkar inte vara så många som gillar Cubase egna verktyg, men jag förstår egentligen fortfarande inte riktigt varför. Men det kanske man gör när man har provat alternativen  :)

Så, ur eq-aspekt finns egentligen ingen anledning att uppgradera för mig. SE1:an rules, ingen dongle att slarva bort heller  ;)
DON'T PANIC


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
:rolleyes:Ytterligare ett tips på en bra extern EQ är Eleqtri-Q (Posihfopit edition).

Den gillar jag också. Jag använder den utan problem, visserligen med Kobajs 3 men den fungerar fint.
Har inte så jättestor erfarnehet av olika EQ men den har jag fastnat för.

Trots min ringa erfarenhet så tycker jag att Kobajs egen EQ är lite begränsad och så tycker jag att fönstret är för litet (behöver stora ytor för att EQa bra

En fråga:
Om man använder den inbyggda EQ kan inte styra var den hamnar i ljudprocesskedjan men kan man det om man använder en tredjeparts eq (som tex. Posihfopit´s EQ))


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Jag använder inte Cubase längre men jag använde SL1 och SL3 under två-tre år och använde vääääldigt sällan cubase inbyggda eq. Inte för att den låter dåligt eller så, utan bara eftersom den är så svår att leka med. Största minuset tycker jag är att man inte kan förstora upp den, den är ytterst liten. Fyra band tycker jag även är lite för lite. Q-värdet är också fortfarande rätt brett när det är som smalast som gör det svårt att komma åt enskilda frekvenser som man vill få bort. Men det verkar ju vara en mycket bättre eq i Cubase 4, så de har ju ordnat till det :)

Waves q10 tycker jag annars är underbart lätt att jobba med.


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
[...]En fråga:
Om man använder den inbyggda EQ kan inte styra var den hamnar i ljudprocesskedjan men kan man det om man använder en tredjeparts eq (som tex. Posihfopit´s EQ))[...]
Exakt så. Alltså Cubase egna eq, både i 3 och 4 hamnar sist i kedjan. Vilket kan vara ganska irriterande för om man lägger på tex en kompressor så vill man ju (oftast) komprimera den eq-färgade signalen. Men om du använder en extern eq-plugg styr du ju vart den ligger genom att välja insert slot.
« Senast ändrad: 21.06.2007, 02:35:56 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
men men men jag förstår inte detta...  :blink:

Om man öppnar upp mixern och tar fram överblicken över inserterna. Man klickar i ruta 1 och väljer Cubase EQ. Sen klickar man i ruta 2 och väljer ex Dynamics.
Menar du alltså att Cubase då kastar om ordningen på dem...?!?  :blink:

Var kan man läsa mer om detta?


Utloggad DrHans

  • DrHans studio
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
    • DrHans Studio
men men men jag förstår inte detta...  :blink:

Om man öppnar upp mixern och tar fram överblicken över inserterna. Man klickar i ruta 1 och väljer Cubase EQ. Sen klickar man i ruta 2 och väljer ex Dynamics.
Menar du alltså att Cubase då kastar om ordningen på dem...?!?  :blink:

Var kan man läsa mer om detta?

Han menar inte alls så, du missförstod. Han menar den fasta EQ´n. Inserteffekterna ligger där dom ligger. Självklart om insertar en effekt på plats 1 så kommer den att hamna först vare sig det är en EQ eller inte.
DrHans Studio - Inspelningsstudio i Stockholm
Inspelning - Mixning - Re-amping
http://drhansstudio.com
Facebook: http://facebook.com/DrHansStudio


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone

Han menar inte alls så, du missförstod. Han menar den fasta EQ´n. Inserteffekterna ligger där dom ligger. Självklart om insertar en effekt på plats 1 så kommer den att hamna först vare sig det är en EQ eller inte.
Just så. Alltså den fasta EQ:n I Cubase 3 och 4, inte en extern EQ-plugg.
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Gubben i Kalmar

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Pippin hette Hobbe och kallades Bigles
    • Visa profil
Cubase EQn är inget direkt fel på, men jag gillar den inte av någon oförklarlig anledning.


Det har blivit lättare att använda den "inbyggda" EQ:n i Cubase 4. Jag ska börja använda den mer och komplettera med dom "externa".
Nä! Det är nog inget större fel på den. ;)


Vänligen
Gubben i Kalmar
Med vänlig hälsning
Gubben i Kalmar