Kontrollrummet

Visa för ev collab

gäst · 12 · 1332

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

fettmule

  • Gäst
Ja en snutt av en visa jag har haft i loppet ett tag nu
« Senast ändrad: 29.01.2012, 16:25:22 by fettmule »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackert! Bra om ni får till ett colab.

Ackordidé i passagen 49-56 sek skulle med fördel kunna vara: C#m G#m A E
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


fettmule

  • Gäst
Bra idé Max och om inte annat så är det ju nåt att bryta/bygga ut med till resten av visan. Texten är ju lite väl hemlig med jag förmodar att själva känslan beskrivs någorlunda ändå, dock inser jag ju att den måste bli tydligare och mindre hemlig för att nå fram till fullbordad vis text med mening = innehåll.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En bra början!
Kan tänka mig en kompletterande ak.gitarr, som plockar dubbelt så fort som den befintliga.
En cello som smyger in efterhand är alltid snyggt tycker jag.
Man kan ju också tänka sig att utöka arret med piano, ståbas och kanske t.o.m. lite softa trummor.
Det beror ju på hur stort arr du tänkt dig.
/Asti t.f. arriendator
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


fettmule

  • Gäst
Tack för svar. Jag hade nog tänkt mig ett traditionellt vis arr för gura men stråkar och en melodi på tex oboe eller liknande kan ju kanske passa in.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

fettmule

  • Gäst
Ja det är min gamla plywood Suzuki gura, förmodligen inte värd 50 spänn men den är inte till salu över huvudtaget  :D. Spansk model men med stål nockar på stämskruvarna vilket indikerar att den är byggd för stålsträngar. Dessvärre pallade den inte det så det blev pilbåge. Men skam den som ger sig så istället för plastbiten i stallet så satte jag ditt ett 0,8 mässingslod och det har funkat i många år. Den låter bra så länge strängarna är bra men sen dör den.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har spelat några ggr på en stålsträngad. Men på just den satt strängarna tätare ihop. Ännu svårare att ta ackord om man har breda fingrar. Är halsen på din gura normal eller "avsmalnad".


fettmule

  • Gäst
Den är nog normal typ som dom brukar vara på en spansk gura, dvs den smalnar inte av på samma sätt som en country western gura. Men normalt sett så har man ju inte stålsträngar på en spansk då det som regel inte finns nån trussrod i halsen, dvs den håller inte utan kommer att böjas. Så jag rekommenderar inte att sätta på stål på en spansk gura för den är helt enkelt inte byggd för det och kommer inte att hålla. Locket kommer att ge med sig och halsen kommer att böjas och på sikt kommer förmodligen även andra tråkigheter. Vissa är dock byggda för stål och det ser man om man kollar på nockarna på stäm skruvarna som då oxå är av metall/stål. På en vanlig normal spansk gura är dom som regel av plast.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Tack för uttömmande svar och tips (på vad jag inte ska göra).


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
fettmule-den här visan tycker jag är Mycket Bra. Du kan sjunga och spela, verkligen.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


fettmule

  • Gäst
Tack ska du ha det var väldigt vänligt sagt. Hoppas jag kan återgälda nån gång.