Kontrollrummet

Gimmick eller inte gimmick - det är frågan

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag hörde på p3 stil idag som handlade om Johnny Cash. Han var ju känd som mannen i svart. En solklar gimmick. Många sådana kan man hitta inom musiken alltifrån Angus Youngs skoluniform till Janne Schaffers tunga (inga likheter i övrigt). Eller Residents Ögon.
Hur är det med gimmickarna pojkar och flickor? Har ni några? Eller är det en döende trend att ha en gimick? Är det coolt eller bara barnsligt? Skall musiken tala för sig själv? 

Funderar ett fredagsuttråkat egghuvud  :)

edit:stavfel
« Senast ändrad: 15.06.2007, 17:22:54 by egghuvud »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En av de roligaste gimmickarna, är ju ZZTop - där gitarristen och basisten har skägg ner till naveln, medan trummisen bara har mustach - men i stället heter Beard i efternamn... B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
MF Doom har ju sin mask, som är ball.


Annars räcker det med att man är välklädd på scen tycker jag, så länge man vet vad man håller på med och helst inte använder dildos för att köra slidegitarr.


DåligtGehör

  • Gäst
Själv behöver jag ingen gimmick då jag är helt okänd och inte står på scen. Men det är klart jag har väl en del återkommande grejer för mig som jag gör när jag träffar människor - fast det är kanske mer ens stil/personlighet än en klar gimmick?

Oftast tycker jag det är ocoolt och barnsligt om jag lägger märke till det. Ser jag det inte så accepterar jag väl det även om jag någonstans förstår vad det handlar om. Men för mig är det helt ok med Angus Youngs skolpojkstil och Tom Waits figurer, medan jag inte har något till övers för sådana som försöker vara arketypen på "riktigt" som t.ex. Keith Richards, denna gamla rocktant. Riktigt jobbigt blir det när någon sent påkommet skall ta upp sådant som redan gjorts ett tag av andra, som när Micheal Jackson började ta sig i skrevet.

Men vara "helt naturlig" vad det nu skall innebära är knappast heller ett bra mål för scenkonst.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gimmickar kommer nog alltid finnas.

LORDI  :blink:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
En av de märkligare gimmickarna måste ju Buckethead stå för. Vit mask, upponervänd kycklinghink med ordet FUNERAL på, och till det en bilmekoverall :blink:

Att han också gillar att svinga nunchukas ("karatepinnar") på scen är ju också rätt .... hmm.... udda.



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag var lite svag för Becks loserstil  :)

för övrigt så håller jag med dåligt gehör i att Keith borde slutat för länge sedan. 


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tuffa sminkade pojkar med kvinnonamn:

Alice Cooper
Marilyn Manson


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
En av de märkligare gimmickarna måste ju Buckethead stå för. Vit mask, upponervänd kycklinghink med ordet FUNERAL på, och till det en bilmekoverall :blink:

Att han också gillar att svinga nunchukas ("karatepinnar") på scen är ju också rätt .... hmm.... udda.


Haha, jag glömmer aldrig för ett par år sedan då folk helt seriöst trodde att Buckethead faktiskt var Slash. Var en del trådar uppe på det på mygnrforum. Ibland har folk för mycket fritid :rolleyes:

Ovan nämnde Slash har ju sett likadan ut under hela sin tid som rockmusiker. Hans förhållande till sin hatt är väl lite som Jack Sparrows förhållande till sin, tänker jag :D
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Slash är väl mer känd för att han ser lika dan ut på skallen ifrån alla betraktelsevinklar.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Nu vet jag inte om det är ni eller jag som har missuppfattat frågan men frågan gällde väl om vi, som är här inne, har några gimmicks, eller?

Själv så spelar jag alltid barfota men det hade från början sina anledningar och har nu blivit en grej.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu vet jag inte om det är ni eller jag som har missuppfattat frågan men frågan gällde väl om vi, som är här inne, har några gimmicks, eller?

Själv så spelar jag alltid barfota men det hade från början sina anledningar och har nu blivit en grej.

Njaee det var nog en allmän reflektionsfråga, alla får asociera fritt.

Varför spelar du barfota? Nu blev man nyfiken!  :)


Utloggad tsmalmbe

Har inte folk dött pga. att de spelat barfota på scenen? Vatten, regn, jordning, mikrofon, bara fötter och läppar.. eller har jag helt fel?

;)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Eftersom det var populärt med funkbas när jag började spela på allvar, så har jag alltid basen ganska högt upp - för det är mycket lättare att spela då. Det kanske kan ses som en gimmick, men är egentligen bara det bekvämaste sättet att spela på. Vad kan jag säga? Jag är lat och vill göra det lätt för mig... ;)


Tänkte på en annan gimmick som ingen har kommit ihåg att nämna; Elton John och alla hans glasögon av allehanda storlekar och former. Han har visserligen slutat med dem nu, men de hängde med i väldigt många år.
Chers fantasifulla scenkläder (som gjorde att hon vann det föga åtråvärda priset "världens sämst klädda kvinna" flera gånger... :rolleyes: ) och peruker, har också varit en sådan där lite speciell gimmick.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
gimmick.. hmm..
när jag lirar gitarr har jag den låååångt upp, och ser ut som jag drömmer.. men när de e groove, blir jag alltid jätteglad och börjar självsvänga..  :lol:

när jag lirar trummor ser jag lite halvt arg och lite halvt drömsk ut.. skum kombination, men så är det.. även här bnlir jag jätteglad o börjar le väldigt brett när groovet svänger.. ^_^

jag har även märkt att jag lyckas pluta med munnen när jag sequencar.. biggrin så, ja.. gimmickar/utstrålning/utseenden finns det..  ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Nu vet jag inte om det är ni eller jag som har missuppfattat frågan men frågan gällde väl om vi, som är här inne, har några gimmicks, eller?

Själv så spelar jag alltid barfota men det hade från början sina anledningar och har nu blivit en grej.

Njaee det var nog en allmän reflektionsfråga, alla får asociera fritt.

Varför spelar du barfota? Nu blev man nyfiken!  :)

Det kommer sig egentligen av att jag förr var lite rädd om mina fina, dyra och nyinköpta fotpedaler och inte ville stampa sönder dem så jag började spela utan skor och sen fick man häftig respons på det och sen blev det en grej av det.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Har inte folk dött pga. att de spelat barfota på scenen? Vatten, regn, jordning, mikrofon, bara fötter och läppar.. eller har jag helt fel?

;)


Så stora strömmar är det väl inte i omlopp men nog har man väl fått sig en o annan kyss av en snygg mikrofon.
Inte kul.


DåligtGehör

  • Gäst
Josephine Baker hade sensualism, nakenhet, expessiv dans, utrycksfullhet och medmänsklighet.

Historia:
&mode=related&search=

Sång:
&mode=related&search=

Dans:


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Josephine Baker hade sensualism, nakenhet, expessiv dans, utrycksfullhet och medmänsklighet.

Historia:
&mode=related&search=

Sång:
&mode=related&search=

Dans:


Och bananer..glöm inte bananerna  :)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Sedan finns det ju band som bara är image och där man inte kan komma ihåg en enda låt. T e x plasmatics Wendy o williams var ju mest känd för att upträda endast iförd raklödder. men kommer man ihåg några låtar med dem?

Nix pix. Här är en t e x:


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Nu vet jag inte om det är ni eller jag som har missuppfattat frågan men frågan gällde väl om vi, som är här inne, har några gimmicks, eller?

Själv så spelar jag alltid barfota men det hade från början sina anledningar och har nu blivit en grej.

Är det du på avataren? Smoking och barfota är ju en unik gimmick!  B)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jorå Gimmick körde jag med,cool blues hatt,typ gangster stuk ala´ tretti - fyrtitalet..med fet svett rem,den behövdes ibland..Tvingade på polarna hattar oxå..hatt är coolt - highat!

Mvh
Harmonica mike


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Nu vet jag inte om det är ni eller jag som har missuppfattat frågan men frågan gällde väl om vi, som är här inne, har några gimmicks, eller?

Själv så spelar jag alltid barfota men det hade från början sina anledningar och har nu blivit en grej.

Är det du på avataren? Smoking och barfota är ju en unik gimmick!  B)

Jo, det är jag och dagen till ära så var det till o me frack (o barfota).
Jag skulle dirigera musikhögskolans orkester i SMASK (Sveriges MusikAkademikers Sång Kontest (vår melodifestival)) och tuperade håret, färgade det svart o så barfota förstås. Är det en grej så är det.  ;)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag spelade aldrig nykter och aldrig utan betalning när jag var yngre. OM det nu kan kallas en gimmick men för somliga var dte nog det i alla fall.


DåligtGehör

  • Gäst
Jag spelade aldrig nykter och aldrig utan betalning när jag var yngre. OM det nu kan kallas en gimmick men för somliga var dte nog det i alla fall.

Du och jag Keith, du och jag  ;)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag spelade aldrig nykter och aldrig utan betalning när jag var yngre. OM det nu kan kallas en gimmick men för somliga var dte nog det i alla fall.

Du och jag Keith, du och jag  ;)
du du oach jag keith och keith.. du du och jag!!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Jag spelade aldrig nykter och aldrig utan betalning när jag var yngre.

Det gjorde du rätt i!!

Du och Jag, Keith och Lemmy!  ;)
Dolphins are gay sharks.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Jag spelade aldrig nykter och aldrig utan betalning när jag var yngre.

Det gjorde du rätt i!!

Du och Jag, Keith och Lemmy!  ;)

Fast Keith och Lemmy tjänade nog mer pengar än jag. Tyvärr. ;) Nu för tiden spelar jag ju inte alls. Och dricker inte heller. Fast jag tjänar mer pengar än då... det säger väl allt. :D


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil

Jag har Lemmy-skägg just nu! Det är min semestergimmick  :lol:



Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil

Jag har Lemmy-skägg just nu! Det är min semestergimmick  :lol:



Helrätt!
Själv har jag rödlätt, glest uteliggarhelskägg just nu. Passar bra till rock n' rollaktiviteter som:
Klippa gräs, Byta altantak, laga cyklar, lägga singel runt huset etc etc.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad KluZ

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
  • Ge mig en orkester
    • Visa profil
Ett tag hade jag ett annat hyss för mig. Jag preparerade en fantaburk genom att tejpa ett plektrum längst ner på burken så det stack fram lite. O ner det var konsertdags och jag ville imponera på brudarna så tar man burken och drar värsta solot med den som plektrum...

Var alltid en lika stor succé. Fungerade lika bra som att spela bakom nacken fast det är ju inget nytt.