Kontrollrummet

Q vs. L LÖST

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om jag vill Qvanta några blippar anger jag Q t.ex. 16-delar - märker blipparna och trycker på bokstaven Q - som genom ett under ställs då blipparnas vänsterlägen i enlighet med avsett önskemål.

Om jag gör sammanledes vad beträff L t.ex. anger 1/2-not så hoppar linjecursern till blippens början och anger inte alls det jag trodde nämligen längden på blippen.

Vilket existensberättigande har L och när ska den användas?
« Senast ändrad: 10.01.2012, 18:35:19 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
http://www.soundonsound.com/sos/mar01/articles/cubasenotes.asp

 :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om jag vill Qvanta några blippar anger jag Q t.ex. 16-delar - märker blipparna och trycker på bokstaven Q - som genom ett under ställs då blipparnas vänsterlägen i enlighet med avsett önskemål.

Om jag gör sammanledes vad beträff L t.ex. anger 1/2-not så hoppar linjecursern till blippens början och anger inte alls det jag trodde nämligen längden på blippen.

Vilket existensberättigande har L och när ska den användas?


L och Q hur inget med varandra att göra.

Q är ett kvantiserings-kommando som mycket riktigt kvantiserar dina midipluppar(events) efter ditt förinställda värde.

L är ett transport-kommando som gör att din markör hoppar till början av en markering (kan vara markerade events i  t.ex midieditorn eller parts ute i inspectorn)

Båda är snabbkommandon som också återfinns i menyerna Quantize(Q) under EDIT och Locate Selection(L) under TRANSPORT


Vill du ha en fixerad längd på dina events så är det Alt-T som gäller (på PC). Du kör väl med mac har jag för mig, så då har du nåt annat istället för alt.
« Senast ändrad: 10.01.2012, 15:32:47 by jonnerstone »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jaha jag trodde vi pratade Length


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om jag vill Qvanta några blippar anger jag Q t.ex. 16-delar - märker blipparna och trycker på bokstaven Q - som genom ett under ställs då blipparnas vänsterlägen i enlighet med avsett önskemål.

Om jag gör sammanledes vad beträff L t.ex. anger 1/2-not så hoppar linjecursern till blippens början och anger inte alls det jag trodde nämligen längden på blippen.

Vilket existensberättigande har L och när ska den användas?


L och Q hur inget med varandra att göra att göra.

Q är ett kvantiserings kommando som kvantiserar mycket riktigt kvantiserar dina midipluppar(events) efter ditt förinställda värde.

L är ett transport kommando som gör att din markör hoppar till början av en markering (kan vara markerade events i  t.ex midieditorn eller parts ute i inspectorn)

Båda är snabbkommandon som också återfinns i menyerna Quantize(Q) under EDIT och Locate Selection(L) under TRANSPORT


Vill du ha en fixerad längd på dina events så är det Alt-T som gäller (på PC). Du kör väl med mac har jag för mig, så då har du nåt annat istället för alt.
Som Egget säger trodde jag oxå vi snackade om längden på blipparna. L finns ju precis till höger om Q och är ju inställbart för kvarts- halv- heltoner etc. Och verkar inte ha något att göra med ett transportkommando (som det tydligen blir när man trycker "L" då hoppar den ju till början helt riktigt)
Artikeln som Egg hänvisade till förstod jag som att jag skulle trycka Äpple-T men då kom det upp en ny ruta som jag tror hette Time Track Editor utan blippar och ingentig som jag förstod alls.
Mysteriet tätnar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om jag vill Qvanta några blippar anger jag Q t.ex. 16-delar - märker blipparna och trycker på bokstaven Q - som genom ett under ställs då blipparnas vänsterlägen i enlighet med avsett önskemål.

Om jag gör sammanledes vad beträff L t.ex. anger 1/2-not så hoppar linjecursern till blippens början och anger inte alls det jag trodde nämligen längden på blippen.

Vilket existensberättigande har L och när ska den användas?


L och Q hur inget med varandra att göra att göra.

Q är ett kvantiserings kommando som kvantiserar mycket riktigt kvantiserar dina midipluppar(events) efter ditt förinställda värde.

L är ett transport kommando som gör att din markör hoppar till början av en markering (kan vara markerade events i  t.ex midieditorn eller parts ute i inspectorn)

Båda är snabbkommandon som också återfinns i menyerna Quantize(Q) under EDIT och Locate Selection(L) under TRANSPORT


Vill du ha en fixerad längd på dina events så är det Alt-T som gäller (på PC). Du kör väl med mac har jag för mig, så då har du nåt annat istället för alt.
Som Egget säger trodde jag oxå vi snackade om längden på blipparna. L finns ju precis till höger om Q och är ju inställbart för kvarts- halv- heltoner etc. Och verkar inte ha något att göra med ett transportkommando (som det tydligen blir när man trycker "L" då hoppar den ju till början helt riktigt)
Artikeln som Egg hänvisade till förstod jag som att jag skulle trycka Äpple-T men då kom det upp en ny ruta som jag tror hette Time Track Editor utan blippar och ingentig som jag förstod alls.
Mysteriet tätnar.

Då får du nog förklara bättre. Enligt din beskrivning överst i tråden så får man intrycket att du trycker på Bokstaven Q resp. L på tangentbordet för att uppnå Quantize och Fixed Length. L är inte ett kortkommando för fixed length. Det är kortkommandon för vad jag beskrev tidigare. Vill man fixera längden på sina markerade events så trycker man alt+t på PC och dina events kommer få den längd du valt i popup-rutan Length Quantize (markerad med ett stort L) jag vet inte vilken knappkombo det är på Mac men det är ju lätt att kolla om du går in i menyn MIDI-->functions-->fixed length. Där borde kortkommandot stå efter "fixed length"

Dom stora Q och L som står bredvid varandra i cubasefönstret är alltså inga kortkommandon utan bara en del av GUI:et. Dock så slumpar det sig att kortkommandot får quantize är just "Q". Vill du ha L som kortkommando för "fixed length" istället för "Locate Selection"  så är ju det lätt fixat med några musklick och en knapptrycking under File-->Key Commands.

Absolut inget mysterium!   :)
« Senast ändrad: 10.01.2012, 17:01:20 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok Micke jag läste fel och trodde du menade Ctr/Äpple - när jag kollar där du angett så verkar det inte finnas något kortkommande för Length - den rättar till längden på valda blippar dock - kan även kommas åt med hjälp av högerklick och Advanced Quantize där valet Fixed Length är. Så tack nu har jag fått lära mig hur det fungerar - men då har självklart ett nytt problem uppstått - när jag är i key-editor så står det numer Q Grid (i grått) och jag kan inte längre välja vilken Q jag vill ha utan att först stänga Key-Editor och välja Q på projektets över-rad där det ser ut som vanligt. Om jag trycker på Q i Key Editor så kommer en ruta upp med en massa innehåll bl.a. ett keyboard där jag möjligen kan välja rätt Q men jag vill ju ha det som jag hade det alltså rullgardin med 1/16 1/32 osv. men inget händer när jag trycker på ordet Grid. Har väl tryckt på en knapp för mycket gissar jag - kanske du eller någon annan vet något om detta? Och ja jag har kollat manualen utan framgång......

Edit: Man måste ha inställningen Bars&Bits eller vad det heter och inte i sekunder som jag hade.
« Senast ändrad: 10.01.2012, 18:34:52 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Edit: Man måste ha inställningen Bars&Bits eller vad det heter och inte i sekunder som jag hade.

Ja, det är en klar fördel att ha det på Bars + Beats om man vill kunna kvantisera på notvärden, det blir ju lite onödigt komplicerat i tidsläget "seconds"  :D

Skönt att det funkar nu då. Gör ett eget kortkommando under "Key commands" till "fixed length" om det inte finns per default i mac-versionen. Det är ju snabbt och lätt gjort.
« Senast ändrad: 10.01.2012, 19:29:12 by jonnerstone »