Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån?
Det går nog både och. Jag kör med Verbiage som har inbyggd eq i reverbet. Smidigt.
Ekostudsarna kommer från ett eko förslagsvis 
Min signalkedja på sång brukar vara ett högpassfilter, en eller två kompressorer med rätt låg ratio. Alla sångspåren leder jag sedan in till ett gruppspår där eventuellt delay och reverb läggs till. Möjligen ytterligare komprimering om det behövs.
Nu kommer vi in på mixteori som är min stora svaghet (en av dom
)
I alla fall jag kör också med Verbiage på vers o refräng-spår och jag kan den inte alls så jag skruvar hej vilt utan att veta riktigt vad jag gör. Men efter låten med H-Mike så fattar jag lite mer. Mina inställningar är från vänster till höger (högst upp de nedre har jag inte rört)
Predelay =0
Roomsize = 0,5
Damping = 0
ER (båda) = 0
HPF = 9oohz
Hi Shelf hz = 6,3k
Hi Shelf db = -2
Dry = 0,8
Wet = 0,6
Ser (eller hör) du något helt fel så kanske du kan skrika till - en hel vetenskap det här.
Här är förslag på en inställning till Verbiage reverb som ger ganska mycket rymd utan att vara för påträngande.
Det jag ändrar från defaultinställningarna är:
Room size - ökat en hel del.
HPF, högpass - ökat lite för att inte reverbet ska bumla i botten.
Wet - minska kraftigt på mängden inblandning av reverb.
Om du har ett delay med i sångmixen så lägg det före reverbet. Håll antalet studsar till ett minimun, kanske två-tre stycken. Reverbet gör att det breder ut sig för mycket annars. Sen kanske 1/4-delar är lagom längd på studsarna. Håll också nivån väldigt låg på delayet.
Jag föreslår att du gör ett gruppspår där du lägger reverb och ev. delay dit du skickar alla sångspår.

På varje sångspår individuellt kan du med fördel applicera ett högpassfilter också. Här är exempelinställningar från Stillwells 1973 Equalizer: