Kontrollrummet

Eddi - Roadkill

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
LÅTNAMN:  Roadkill
ARTIST/GRUPP: E
GENRE: Bilåkarvax
LÅTLÄNGD: 4:08
KOMPOSITÖR: E
PRODUCENT: E
EV. MEDVERKANDE: Nä
INSPELNINGSÅR: 2012
FORMAT: mp3

Nu har jag mixat mig trött på den här låten - vad man ger sig in på egentligen 15 spår varav 6 till sjung 4 "normala" ljud och 5 distade spår - kan ju inte bli annat än omöjligt att mixa - men nu tror jag den är färdig i alla fall  :wub: Tack alla för bra input.  :D

Test med ny mix om den har mer botten [mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Roadkill6.mp3[/mp3]

HM's remix av min mix med olika eq varje vartannan takt.
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Roadkill_eq.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 01.02.2012, 09:58:47 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du samlar dig tror jag det finns frön som gror här.
Vid 16 skulle nyss tillkomna dist gitarren kunna dämpa sig igen och en sångvers ta vid. Direkt efter den versen på med distgitarren igen. Sen vers 2 utan eller med mindre av distgitarren...
Men det kanske inte är bilåkarmusik i tilltänkt tappning?

Gitarrglidningen vid 133 är fin!

För mig är det totalt sett för mycket full volym.
« Senast ändrad: 09.01.2012, 07:29:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Inspirerad av tråden Bilåkarvax så nedkom jag med denna idag - nåt att ha eller inte?

Det tycker jag absolut att det är, framförallt main-partiet s.a.s.  Kan hålla med Max om att det behövs mer dynamik och lite mer jobb (t.ex. variation i trumspelet) men detta är ett utkast förstår jag så jag ser fram emot fortsättningen som jag hoppas kommer innan det är dags för premiärturen!  :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om du samlar dig tror jag det finns frön som gror här.
Vid 16 skulle nyss tillkomna dist gitarren kunna dämpa sig igen och en sångvers ta vid. Direkt efter den versen på med distgitarren igen. Sen vers 2 utan eller med mindre av distgitarren...
Men det kanske inte är bilåkarmusik i tilltänkt tappning?

Gitarrglidningen vid 133 är fin!

För mig är det totalt sett för mycket full volym.
Distade gitarren åker av och på i nya verren - jag behöll gitarrglidningen - sänk volymen om det är för högt!
Tack för tyck MaxB :D

Inspirerad av tråden Bilåkarvax så nedkom jag med denna idag - nåt att ha eller inte?

Det tycker jag absolut att det är, framförallt main-partiet s.a.s.  Kan hålla med Max om att det behövs mer dynamik och lite mer jobb (t.ex. variation i trumspelet) men detta är ett utkast förstår jag så jag ser fram emot fortsättningen som jag hoppas kommer innan det är dags för premiärturen!  :)   /JEH
Trummorna har jag negligerat i nuläget till förmån för att få till någon slags dynamiik och struktur - kommentera gära  nya verren. Tack för tyckFuzzen :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Schysst låt, men för rörig mix. Känns som det är för mycket av allt.  :unsure:

Tror framför allt du skulle vinna mycket på att få ett bra sångljud. Tar väldigt mycket plats på fel sätt nu. Se till att högpassa i stort sett alla spår för att dra ner på energitjuvar. Kompressor på mer eller mindre alla spår också. Subtilt, men så att värsta topparna dras ner i alla fall. Sången, om den ska vara blöt måste ha en lägre inblandning av reverbet. Mängd alltså. Sedan är det viktigt att eqa reverb så du inte får med reverbskrammel på de låga frekvenserna. Ett par knappt hörbara ekostudsar innan reverbet brukar vara fint på sång. Det kan vara en början.


Inloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hör att du nedkom med en välskapt, drygt 4 minuters avkomma!
Han verkar lite blöt, så du borde nog torka en hel del.
Röstresurserna är det inget fel på, men han kanske skulle må bra
av att dämpa volymen en aning så att han inte skriker sig hes.
Hoppas du kom ihåg att kapa strängen där i mellanregistret,
annars kan det bli rörigt!
Skämt åsido, Wernborg tycker jag hade bra tips!
/Asti t.f. barnmorska
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Schysst låt, men för rörig mix. Känns som det är för mycket av allt.  :unsure:

Tror framför allt du skulle vinna mycket på att få ett bra sångljud. Tar väldigt mycket plats på fel sätt nu. Se till att högpassa i stort sett alla spår för att dra ner på energitjuvar. Kompressor på mer eller mindre alla spår också. Subtilt, men så att värsta topparna dras ner i alla fall. Sången, om den ska vara blöt måste ha en lägre inblandning av reverbet. Mängd alltså. Sedan är det viktigt att eqa reverb så du inte får med reverbskrammel på de låga frekvenserna. Ett par knappt hörbara ekostudsar innan reverbet brukar vara fint på sång. Det kan vara en början.
Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån? Nu har jag i alla fall frekvensstädat en massa och jag tror att rösten kommer fram tydligare i verre 3 om det sedan är bättre eller sämre vet jag inte riktigt.
Tack för tyck W :D
Hör att du nedkom med en välskapt, drygt 4 minuters avkomma!
Han verkar lite blöt, så du borde nog torka en hel del.
Röstresurserna är det inget fel på, men han kanske skulle må bra
av att dämpa volymen en aning så att han inte skriker sig hes.
Hoppas du kom ihåg att kapa strängen där i mellanregistret,
annars kan det bli rörigt!
Skämt åsido, Wernborg tycker jag hade bra tips!
/Asti t.f. barnmorska
Tack Asti för uppmuntran ska skriva in lillen på dagis nu den skriker så in i vassen  :D

Som sagt ny version 3 finns i topp-posten - hör gärna fler intryck från alla om allt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kom vi inte överens om att sången skulle börja redan vid 16?  :D
Mellan 40 och 48 och efter 137 har du fått till Chris Squires (Yes) basgitarr-sound.
Det är full fart med olika händelser, stökigt men det ska nog vara stökigt.
Jag som inte är så känslig tycker sångljudet i ver 3 gifter sig tillräckligt bra med resten.


Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån?
Det går nog både och. Jag kör med Verbiage som har inbyggd eq i reverbet. Smidigt.

Ekostudsarna kommer från ett eko förslagsvis  ;)

Min signalkedja på sång brukar vara ett högpassfilter, en eller två kompressorer med rätt låg ratio. Alla sångspåren leder jag sedan in till ett gruppspår där eventuellt delay och reverb läggs till. Möjligen ytterligare komprimering om det behövs.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kom vi inte överens om att sången skulle börja redan vid 16?  :D
Mellan 40 och 48 och efter 137 har du fått till Chris Squires (Yes) basgitarr-sound.
Det är full fart med olika händelser, stökigt men det ska nog vara stökigt.
Jag som inte är så känslig tycker sångljudet i ver 3 gifter sig tillräckligt bra med resten.



Jo du har helt rätt med 16 varje gång jag lirar den på Cubase eller mp3 så tror jag sången ska börja där - får klippa lite kanske. Det är samma bas hela tiden men jag kanske lirar lite högre toner där ska kolla med dom referenserna. Godkänt på rösten då - skönt.
Tack för tyck MaxB :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Citera
Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån?
Det går nog både och. Jag kör med Verbiage som har inbyggd eq i reverbet. Smidigt.

Ekostudsarna kommer från ett eko förslagsvis  ;)

Min signalkedja på sång brukar vara ett högpassfilter, en eller två kompressorer med rätt låg ratio. Alla sångspåren leder jag sedan in till ett gruppspår där eventuellt delay och reverb läggs till. Möjligen ytterligare komprimering om det behövs.
Nu kommer vi in på mixteori som är min stora svaghet (en av dom :wacko: )
I alla fall jag kör också med Verbiage på vers o refräng-spår och jag kan den inte alls så jag skruvar hej vilt utan att veta riktigt vad jag gör. Men efter låten med H-Mike så fattar jag lite mer. Mina inställningar är från vänster till höger (högst upp de nedre har jag inte rört)
Predelay =0
Roomsize = 0,5
Damping = 0
ER (båda) = 0
HPF = 9oohz
Hi Shelf hz = 6,3k
Hi Shelf db = -2
Dry = 0,8
Wet = 0,6

Ser (eller hör) du något helt fel så kanske du kan skrika till - en hel vetenskap det här.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fasen vilket schysst 80tals-sound du fått till nu Eddi!   :)  Tycker att låten blivit mycket bättre och intressantare som låt fast kanske lite mindre bilåkaraktig, vad nu det är....
Hur som så gillas det!  Jag har bara en sak att önska och det är att du i åtminstone i nåt parti inte kör med dubbelslag på virveln om möjligt.  Det borde funka i något bryggparti. 
Bra jobbat!   /Fuzz

[Edit] Bra sjunget också!  [/Edit]
« Senast ändrad: 10.01.2012, 11:19:16 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fasen vilket schysst 80tals-sound du fått till nu Eddi!   :)  Tycker att låten blivit mycket bättre och intressantare som låt fast kanske lite mindre bilåkaraktig, vad nu det är....
Hur som så gillas det!  Jag har bara en sak att önska och det är att du i åtminstone i nåt parti inte kör med dubbelslag på virveln om möjligt.  Det borde funka i något bryggparti. 
Bra jobbat!   /Fuzz

[Edit] Bra sjunget också!  [/Edit]
Tack för tyck Fuzzen :D
Och visst finns det partier utan dubbelslag på virveln 44 - 49 och 74 - 79 (det blev mycket virvel i övrigt)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Schysst låt Eddi.

Mixen..Wernis hade bra tips - det är för mycket av allt mellan varven.Sprida ut insatserna över hela låten är ett bra tips.Virvelslagen,jag tycker att dom rycker sönder rytmen med sina eviga dubbleringar.Som fills eller i ett stick/brygga helt ok,men inte som ordinarie trummis i ett band - han hade blivit fockad efter första giget  :D

Maximallirfenomenet "lider" mitt mixprojekt också av..Om en låt nu kan lida..forts..följer..om det

Mike


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, här var det fullt ös fr början. Arr mässigt kan det göras en del för dynamiken, plocka på lite undan för undan i verserna. Keyborden kan sänkas lite överlag. Gillar glisset oxå !

robc


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Schysst låt Eddi.

Mixen..Wernis hade bra tips - det är för mycket av allt mellan varven.Sprida ut insatserna över hela låten är ett bra tips.Virvelslagen,jag tycker att dom rycker sönder rytmen med sina eviga dubbleringar.Som fills eller i ett stick/brygga helt ok,men inte som ordinarie trummis i ett band - han hade blivit fockad efter första giget  :D

Maximallirfenomenet "lider" mitt mixprojekt också av..Om en låt nu kan lida..forts..följer..om det

Mike
Hehe men nu har ju du hört version 3 som redan är ansad en massa både vad gäller instrument och frekvenser - jaja du känner till mina (bristfälliga) mix-kunskaper jag vill ju ha med allt liksom. Virvelslagen måste jag nog se över ni har rätt där.
Tack för tyck HM :D
Får se vad du får ut av Wavvarna på den andra.

Hej, här var det fullt ös fr början. Arr mässigt kan det göras en del för dynamiken, plocka på lite undan för undan i verserna. Keyborden kan sänkas lite överlag. Gillar glisset oxå !

robc

Även du min Robc - jaja jag får väl kolla över den lite
Tack för tyck :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är är riktigt schysst Eddi! Mixen låter åt helvete, speciellt vad gäller sången.Har inget konstruktivt att komma med. Råden tidigare verkar vettiga. Sången i sig bör nog också tas om (?), det brister här och var. MEN jag gillar känslan i den.

Synthkören - byt till en riktig :D Be Maxb t ex lägga kör. ;)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Gott ös här :D

Gillar reffen från 0:48....där drar låten igång på allvar.. :P

Skönt 80-tal som man drömma sej bort till ibland.

Kul bilåkarmusik!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är är riktigt schysst Eddi! Mixen låter åt helvete, speciellt vad gäller sången.Har inget konstruktivt att komma med. Råden tidigare verkar vettiga. Sången i sig bör nog också tas om (?), det brister här och var. MEN jag gillar känslan i den.

Synthkören - byt till en riktig :D Be Maxb t ex lägga kör. ;)

Bra!
Jo jag har nog en tanke om att sjunga in annorlundare - blir lite enformigt på versena samtidigt som det ändå är lite suggestivt. Det är ingen synthkör det är min fagra stämma som letat sig ut i sångbåset och lagt lite knäppa pålägg.
Mer ändringar i den nya bättre röst har jag (hörlursmixat) mig fram till att så här borde det vara - eller... Har gett efter dock och lagt pitcher på kören.
Stort tack för tyck Div :D
« Senast ändrad: 12.01.2012, 08:16:49 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fasen vilket schysst 80tals-sound du fått till nu Eddi!   :)  Tycker att låten blivit mycket bättre och intressantare som låt fast kanske lite mindre bilåkaraktig, vad nu det är....
Hur som så gillas det!  Jag har bara en sak att önska och det är att du i åtminstone i nåt parti inte kör med dubbelslag på virveln om möjligt.  Det borde funka i något bryggparti. 
Bra jobbat!   /Fuzz

[Edit] Bra sjunget också!  [/Edit]

Tack för det om sjunget - har rensat i dubbelslagen
Tack för tyck FuZZen

Gott ös här :D

Gillar reffen från 0:48....där drar låten igång på allvar.. :P

Skönt 80-tal som man drömma sej bort till ibland.

Kul bilåkarmusik!

/Marre
Kör försiktigt Marre
Tack för tyck :D

« Senast ändrad: 12.01.2012, 08:17:31 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag mixat mig trött på den här låten - vad man ger sig in på egentligen 15 spår varav 6 till sjung 4 "normala" ljud och 5 distade spår - kan ju inte bli annat än omöjligt att mixa - men nu tror jag den är färdig i alla fall  :wub: Tack alla för bra input  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låten är grym!

Men så är det där här med mixen! :D Ingen fara, det stör inte upplevelsen för mig (eller de flesta tror jag?).

Skulle inte låtit bättre om jag mixade heller..

Har du verb på mastern? Lätta lite på det!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låten är grym!

Men så är det där här med mixen! :D Ingen fara, det stör inte upplevelsen för mig (eller de flesta tror jag?).

Skulle inte låtit bättre om jag mixade heller..

Har du verb på mastern? Lätta lite på det!

THNX Div :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad PEROWITCH

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 179
    • Visa profil
Låten är grym!

Men så är det där här med mixen! :D Ingen fara, det stör inte upplevelsen för mig (eller de flesta tror jag?).

Skulle inte låtit bättre om jag mixade heller..

Har du verb på mastern? Lätta lite på det!

THNX Div :D
Bra Eddie jag kanske hade lagt mera puls i trummorna men du vet de mitt hjärta som tycker det kul brake här å där ditt sångljud lät ju bra nu med.Jepp en riktig toyota killer vi hörs perowitch the drummer


Jay Thomas

  • Gäst
En gång i tiden skulle jag ha sagt, schysst vax! :) Härlig låt med influenser från många andra. :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Blev en bra dänga  :lol:
Jag hade nog själv mixat den annorlunda (men jag är ju mera känd för att mixa som en säck tvätt haha)
När du spelar in distade gitarrer kör du med rak ren signal eller kör du distat från boxen?

Gott så!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låten är grym!

Men så är det där här med mixen! :D Ingen fara, det stör inte upplevelsen för mig (eller de flesta tror jag?).

Skulle inte låtit bättre om jag mixade heller..

Har du verb på mastern? Lätta lite på det!

THNX Div :D
Bra Eddie jag kanske hade lagt mera puls i trummorna men du vet de mitt hjärta som tycker det kul brake här å där ditt sångljud lät ju bra nu med.Jepp en riktig toyota killer vi hörs perowitch the drummer
Thnx P
 
En gång i tiden skulle jag ha sagt, schysst vax! :) Härlig låt med influenser från många andra. :)
En gång i tiden :wub:

Blev en bra dänga  :lol:
Jag hade nog själv mixat den annorlunda (men jag är ju mera känd för att mixa som en säck tvätt haha)
När du spelar in distade gitarrer kör du med rak ren signal eller kör du distat från boxen?

Gott så!
Gurano
Alltså jag kör med de ljud som finns i Line6 UXII men jag har även skruvat på dessa i cubase med alla möjliga pluggar så jag har svårt att svara på din fråga
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
>Hm på fyllan har svårt at läsa tangentbordet.

nåväl,så här bra har Eddi aldrig låtit.jag mixar i collabbet bara så du vet..kommit en bit..men i kväll sprang jag på en braastads xo å en Glenmorangie lasanta så nu har jag fokus på annat håll,jizes hur skall det här sluta :)

Nu blire låddan

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
>Hm på fyllan har svårt at läsa tangentbordet.

nåväl,så här bra har Eddi aldrig låtit.jag mixar i collabbet bara så du vet..kommit en bit..men i kväll sprang jag på en braastads xo å en Glenmorangie lasanta så nu har jag fokus på annat håll,jizes hur skall det här sluta :)

Nu blire låddan

Mike
Love you Mike  :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
Bra tips - kan man EQ:a själva reverbet? Eller menar du spåret där reverbet ligger? Förstår inte heller det där med ekostudsar innan reverbet - var kommer det i så fall ifrån?
Det går nog både och. Jag kör med Verbiage som har inbyggd eq i reverbet. Smidigt.

Ekostudsarna kommer från ett eko förslagsvis  ;)

Min signalkedja på sång brukar vara ett högpassfilter, en eller två kompressorer med rätt låg ratio. Alla sångspåren leder jag sedan in till ett gruppspår där eventuellt delay och reverb läggs till. Möjligen ytterligare komprimering om det behövs.
Nu kommer vi in på mixteori som är min stora svaghet (en av dom :wacko: )
I alla fall jag kör också med Verbiage på vers o refräng-spår och jag kan den inte alls så jag skruvar hej vilt utan att veta riktigt vad jag gör. Men efter låten med H-Mike så fattar jag lite mer. Mina inställningar är från vänster till höger (högst upp de nedre har jag inte rört)
Predelay =0
Roomsize = 0,5
Damping = 0
ER (båda) = 0
HPF = 9oohz
Hi Shelf hz = 6,3k
Hi Shelf db = -2
Dry = 0,8
Wet = 0,6

Ser (eller hör) du något helt fel så kanske du kan skrika till - en hel vetenskap det här.

Här är förslag på en inställning till Verbiage reverb som ger ganska mycket rymd utan att vara för påträngande.
Det jag ändrar från defaultinställningarna är:
Room size - ökat en hel del.
HPF, högpass - ökat lite för att inte reverbet ska bumla i botten.
Wet - minska kraftigt på mängden inblandning av reverb.

Om du har ett delay med i sångmixen så lägg det före reverbet. Håll antalet studsar till ett minimun, kanske två-tre stycken. Reverbet gör att det breder ut sig för mycket annars. Sen kanske 1/4-delar är lagom längd på studsarna. Håll också nivån väldigt låg på delayet.

Jag föreslår att du gör ett gruppspår där du lägger reverb och ev. delay dit du skickar alla sångspår.

På varje sångspår individuellt kan du med fördel applicera ett högpassfilter också. Här är exempelinställningar från Stillwells 1973 Equalizer:
« Senast ändrad: 15.01.2012, 18:57:15 by Wernborg »


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har inte läst tråden. Men en Billy Idol tycker jag mig höra. Saknar lite studs i mina öron.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Toppen W med bra förslag på rattning -ska testas tack :D

Har inte läst tråden. Men en Billy Idol tycker jag mig höra. Saknar lite studs i mina öron.

Tack för lyssning Henrik - studs hm.. eko eller trummor eller ait jag borde hoppa när jag sjunger?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Känns lite Gurano detta.. Är han möjligen inspirationskällan???
Får 60-talsvibbar av detta.. Dock sjunger Du bättre än någonsin - kolla!! Så skriver jag trots at Du mobbade min insats på EQ-låten  :P
Tyvärr Eddi.. Låten föll mig inte alls i smaken, men utförandet & sången tillhör ett av Dina bättre...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Känns lite Gurano detta.. Är han möjligen inspirationskällan???
Får 60-talsvibbar av detta.. Dock sjunger Du bättre än någonsin - kolla!! Så skriver jag trots at Du mobbade min insats på EQ-låten  :P
Tyvärr Eddi.. Låten föll mig inte alls i smaken, men utförandet & sången tillhör ett av Dina bättre...
:lol: Jag mobbade inte din lead men kören du hade med dig var sur på fler än ett sätt.
Kul att du gillar utförandet och sången då - men inte låten  - inspirationen kom från en allmän tråd Bilåkarvax som jag inte vet vem som startade.

Ibland går jag och funderar på om man skulle ge sig på en låt och försöka sjunga som han den där Hogge - det är en utmaning det. En vacker dag kanske jag tillägnar en låt till dig :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se