Forum > Demolåtar
Hostage
Eddi:
--- Citat från: Tokai skrivet 05.01.2012, 19:06:25 ---
--- Citat från: pxm skrivet 05.01.2012, 04:13:34 ---
Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
Sedan innehåller kompet en hel del substutitioner.
--- Slut citat ---
Musik är inte bara teori.
Jag fattar inte vad substutitioner är för nåt. Inte heller ett V ackord (Barré?) Och hur maskerar man en bluestolva? Genom att inte spela vad då?... blues?
Det låter i det här stycket i alla fall inte som nåt att eftersträva. Rörigt är bara förnamnet. Välkommen förresten trots tuff kritik.
--- Slut citat ---
Han menar nog V på romerska dvs pentan
Wernborg:
--- Citat från: Eddi skrivet 05.01.2012, 21:03:28 ---
Tre tonarter- javisst-Am och paralellen Cmaj samt ned till V:e ackordet Em.(Den andra låten, i videon ,är eg en valig bluestolva jag maskerat)
Eg är ju A Aeolisk och C jonisk nästan samma skala och E frygisk innehåller samma toner som A aeolisk.
Vet inte-en del tycker att det blir rörigt, en del gillar det. Jag tycker om att ha komp, bas och lead litet markerade.
--- Slut citat ---
Jag fattar inte vad substutitioner är för nåt. Inte heller ett V ackord (Barré?) Och hur maskerar man en bluestolva? Genom att inte spela vad då?... blues?
Det låter i det här stycket i alla fall inte som nåt att eftersträva. Rörigt är bara förnamnet. Välkommen förresten trots tuff kritik.
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Nej.
Femte ackordet i tonarten benämns med V i pop- och jazzharmonik. Em i tonarten Am i detta exemplet. Ackordvändan II V I som också omnämnts ovan betyder tex. Dm7 G7 Cmaj7 i tonarten C-dur.
Clemens:
Allvarligt..Är det på skoj :unsure: inte en siffra rätt..
Eddi:
--- Citat från: Wernborg skrivet 05.01.2012, 21:13:52 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 05.01.2012, 21:03:28 ---
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
--- Slut citat ---
Nej.
Femte ackordet i tonarten benämns med V i pop- och jazzharmonik. Em i tonarten Am i detta exemplet. Ackordvändan II V I som också omnämnts ovan betyder tex. Dm7 G7 Cmaj7 i tonarten C-dur.
--- Slut citat ---
Ja men det var ju det jag sa :wacko:
Wernborg:
Aldrig hört någon benämna femte ackordet som pentan. Med pentan brukar man avse pentatonisk skala. Kanske bara på västkusten då? :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida