Kontrollrummet

RME Ljudkort

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Hej!

Kollar man på RMEs hemsida så verkar det vara olika specifikationer på omvandlarna i deras olika ljudkort, är det så att det är olika omvandlare, som diffar i kvalitet?

Kollar man t.ex. på Multiface så har den lägre dynamic range än FF800 och sämre THD %.

Hur petig ska man vara, och hur mycket diffar deras omvandlare mellan deras olika kort?

folk pratar om att "rme omvandlarna är bra", men om det är olika omvandlare i deras kort så är väl det uttalandet ganska konstigt(om det nu är så!), går det t.ex. att jämföra dom inbyggda omvandlarna i kortet med ADI-8 pro's omvandlare?

Tack!
Ossian
« Senast ändrad: 14.06.2007, 18:48:37 by Osse »


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Det är kanske inte så mycket omvandlarna i sig är avgörande utan lika mycket de analoga delarna runt omvandlarna.
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Vet inget om det där alls.

Men jag kan tipsa ändå om att du ska vara förberedd på att ha dubbelt så mycket pengar
på fickan som vad ett FF800 kostar när du köper ett. För när du väl har kommit hem så vill du ha en till.

Har haft ett FF800 ett tag nu och jag bara älskar det. Måste expandera snart, synd bara att RME´s prylar inte är gratis direkt.
Vill man ha mycket bra kvalitet och aldrig några problem så kostar det skjortan!
Rekomenderas


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
RME använder förstås inte samma konstruktion överallt - och det kan därför skilja även om de använder samma omvandlarchip. Vad man kan vara säker på, är att RME (till skillnad mot många andra) anger verkliga uppätta varden från den kopletta produkten. Många uppger de teoretiska maxvärdena för själva omvandlarchipet i sina datablad - något som inte är relevant eftersom kringkomponenterna kan göra stor skillnad mellan de fördiga produkterna.
RME har väldigt stabila klockor och är jitter-okänsliga i hög grad. Äkta tysk kvalitet, helt enkelt. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Men jag kan tipsa ändå om att du ska vara förberedd på att ha dubbelt så mycket pengar
på fickan som vad ett FF800 kostar när du köper ett. För när du väl har kommit hem så vill du ha en till.
Du är medveten om att fireface levererar 26 in/ut om du använder ADAT anslutningarna också.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
Men jag kan tipsa ändå om att du ska vara förberedd på att ha dubbelt så mycket pengar
på fickan som vad ett FF800 kostar när du köper ett. För när du väl har kommit hem så vill du ha en till.
Du är medveten om att fireface levererar 26 in/ut om du använder ADAT anslutningarna också.

Tycker också det lät lite konstigt att han tycker att han vuxit ur det :D
Vad spelar du in egentligen för att få kanalbrist? :)
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Men jag kan tipsa ändå om att du ska vara förberedd på att ha dubbelt så mycket pengar
på fickan som vad ett FF800 kostar när du köper ett. För när du väl har kommit hem så vill du ha en till.
Du är medveten om att fireface levererar 26 in/ut om du använder ADAT anslutningarna också.

Tycker också det lät lite konstigt att han tycker att han vuxit ur det :D
Vad spelar du in egentligen för att få kanalbrist? :)

haha, jo då. Det är jag väl medveten om. Anledningen är juh att man ska ha bra ad/da omvandlare då som är i klass med RME´s. Alternativt då köpa en ad/da omvandlare från rme, som då inte är gratis.

Just nu använder jag en gammal adat som omvandlare också och spelar igentligen in max 16 samtidigt.
Men jag skulle gärna vilja ha fler av RME´s preampar också.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Anledningen är juh att man ska ha bra ad/da omvandlare då som är i klass med RME´s. Alternativt då köpa en ad/da omvandlare från rme, som då inte är gratis.

Just nu använder jag en gammal adat som omvandlare också och spelar igentligen in max 16 samtidigt.
Men jag skulle gärna vilja ha fler av RME´s preampar också.

Låter som att RME's octamic skulle passa dig. Det finns ADAT in/ut som tillval.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Dimarino

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Helt klart något för mig. Tack för tipset.


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Jag tycker mic förstärkarna i RME är ganska tråkiga.  Personligen så klarar jag mig
gott med de 4 som sitter i FF800, så om jag skulle ha flera så skulle tycka det vore
trevligt med andra preamps. Men AD omvandlarna är riktigt bra och det tycker
jag är det viktigaste.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Jag tycker mic förstärkarna i RME är ganska tråkiga.  Personligen så klarar jag mig
gott med de 4 som sitter i FF800, så om jag skulle ha flera så skulle tycka det vore
trevligt med andra preamps. Men AD omvandlarna är riktigt bra och det tycker
jag är det viktigaste.
Ja, det är det ju en avvägning. En octamic med ADAT-expansion ger ju både preamps och A/D-omvandlare.
Arbetar på XLN Audio