Kontrollrummet

Ny mix, behöver hjälp av "andras öron"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, behöver hjälp att kolla denna mix.
Vad bör justeras. Känner att jag inte kommer längre utan mer "öron" som kan lyssna.
Har dragit mer lite vid 300 och 3k, men ändå fattas det nåt......håller basregistret ihop? mm mm

Medverkande: Undertecknad, frugan. Gitarrer: Thomas Blug

Extra info: Första låten upplagd på KR. Har lyssnat en hel del på andras låtar,
och kommenterat lite...
men jag får aldrig till en färdig låt pga texten aldrig skrivs först. Förrän denna gnn !
Har använt Cubase4 för inspeln/mix , så när som på ett SIR-rev,
fulmastrat med Cubase interna effekter.

Onödig info:
Låten handlar om ett levnadsöde, hon skrev en bok med titeln
"Even silence has an end", bra titel på en låt tänkte jag och skrev ihop en text
(för en ggn:s skulle skrevs texten innan jag satte
mig vid datorn o snöade in på tekniken)
Bokrecension

Testar även en Soundcloud länk:
« Senast ändrad: 31.12.2011, 01:15:18 by robc »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Försöker lyssna i ajFånen men det hackar för mycket. Återkommer när jag har bättre uppkoppling. Gav dottern Betancourts bok i julklapp och hoppas på ett lån så småningom.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nivåerna i mixen tycker jag överlag är OK! Är det en orgel som kommer in svagt lite längre in i låten?
I så fall tycker jag nivån ska upp en aning på den.
Trummorna är lite väl energiska och blir en smula tröttsamma i längden. Ett lite lugnare spel där kanske...
Möjligen att sången kunde vara lite intimare, lite närmre micken...
Bra sång annars!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt fick några idéer på vissa snuttar - vilken BPM är det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej,

EQ: har inte själv läst boken, bara några artiklar.

Asti: ja det finns en VB3 orgel i refr, den ligger lågt bara för att fylla ut lite, men skulle kunna höjas en aning.
Närmare miken säger du, kan nog sänka rev lite där.
AD trummorna skulle nog varieras mer, bra tanke.
Tack för lyssnandet !

Eddi: den går i BPM: 77, vad ska du nu hitta på ? :D

Mvh robc
« Senast ändrad: 31.12.2011, 01:14:16 by robc »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Eddi: den går i BPM: 77, vad ska du nu hitta på ? :D

Mvh robc
Jag tyckte det saknades saker som band ihop den bara har gjort ett förslag. Säg till när du lyssnat så tar jag bort den.
Avlyssnad - tas bort
« Senast ändrad: 01.01.2012, 22:47:39 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låten är bra arrad och instrumentinsatserna är bra. Musikerna är försiktiga, kliver inte utanför vad som förväntas av dem. Det skulle då passa att nån kliver utanför gränserna och tar ut svängarna. En vild med samtidigt känslig gitarrist eller en organist som vågar kliva fram och ge karaktär.

I min lyssning (som inte är den bästa) får jag idén att ha med ett padljud från nån synt, på några av delarna i låten. Det skulle ge en god omväxling i soundet. I sista halvan av intropianot skulle det passa med en fet orgel som kommer in. Den eller annat soloinstrument skulle väl in i partiet 57-70 till exempel.

Har lyssnat på Eddis version också och han har varit så känslig så jag knappt hör vad han tillför. Men nu hör jag, det är padljudet. Ett padljud skulle som Eddi visar kunna spela toner och skulle även kunna bidra med ackordsmattor i bakgrunden på vissa delar.

Pianot i introt inspirerar till tusen nya låtar.
« Senast ändrad: 31.12.2011, 10:19:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låten är bra arrad och instrumentinsatserna är bra. Musikerna är försiktiga, kliver inte utanför vad som förväntas av dem. Det skulle då passa att nån kliver utanför gränserna och tar ut svängarna. En vild med samtidigt känslig gitarrist eller en organist som vågar kliva fram och ge karaktär.

I min lyssning (som inte är den bästa) får jag idén att ha med ett padljud från nån synt, på några av delarna i låten. Det skulle ge en god omväxling i soundet. I sista halvan av intropianot skulle det passa med en fet orgel som kommer in. Den eller annat soloinstrument skulle väl in i partiet 57-70 till exempel.

Har lyssnat på Eddis version också och han har varit så känslig så jag knappt hör vad han tillför. Men nu hör jag, det är padljudet. Ett padljud skulle som Eddi visar kunna spela toner och skulle även kunna bidra med ackordsmattor i bakgrunden på vissa delar.

Pianot i introt inspirerar till tusen nya låtar.
Ja jag har lagt en försiktig en-tons synt på vissa delar och en försiktig violin på hooken samt petat in fler hihat-slag som knappt hörs men som ger lite skjuts.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fiffigt transparant. En-tons synt - tung pryl!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, MaxB: Du har rätt i att det skulle kunna hända lite mer i vissa delar, nån orgel grej i 57-70 är en jätte bra ide ! Kanske nån padgrej nånstan oxå, men bara lite, precis som du säger. En hel vers blir nog för mkt.

Eddi: imponerad att nån bemödar sig att dra filen i sitt daw o lägga på lite för att visa. Helt otroligt! Känner mig hedrad.
Pad grejen är bra. Violinen i refr insprerar mig att lägga en cello såsom du visar. Det extra drivet med hihaten inspirerar att ha nåt extra där så man får lite mer driv i refr, tex cabasa/tamburin/ägg. Tack Eddi !

robc


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker mig känna igen låten :D

Har i denna stund inte så mycket kreativt att bidra med. Tycker låten är riktigt bra, värt att fila vidare på detaljerna. Bra råd i tråden.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Tjo

Bra låt om än för lång... lång blir lätt långtråkig. Håller med MaxB om att nån kunde "riva" till lite. En sak som störde mig var baskaggen som lät... hmm.. för mycket ...eller nåt. Kan bero på mina hägtalare med subwoofer. Sången låter bra, engelskan låter också bra tyckte jag. Låten lyfter fint där dist-gitarrerna är med

Med lite jobb blir detta kanon... lite mer tryck så blir det bra

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tycker låten är bra men håller med Max, det är nästan lite för prydligt

Låten är bra arrad och instrumentinsatserna är bra. Musikerna är försiktiga, kliver inte utanför vad som förväntas av dem. Det skulle då passa att nån kliver utanför gränserna och tar ut svängarna. En vild med samtidigt känslig gitarrist eller en organist som vågar kliva fram och ge karaktär.

Det blir lite jämntjockt mellan de glesa och täta partierna - skulle önska mig lite mer dynamik för att det verkligen ska kännas när det drar igång! :) En låda pilsner en sen natt och ett par omtag så är det hemma!  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eddi: imponerad att nån bemödar sig att dra filen i sitt daw o lägga på lite för att visa. Helt otroligt! Känner mig hedrad.
Pad grejen är bra. Violinen i refr insprerar mig att lägga en cello såsom du visar. Det extra drivet med hihaten inspirerar att ha nåt extra där så man får lite mer driv i refr, tex cabasa/tamburin/ägg. Tack Eddi !

robc

Jag tycker låten är bra och frugan din har en perfekt sångröst för det här, så kan man komma med några tips är det kul. Jag håller med övriga som menar att du bör stoppa in nåt som sticker ut och ger låten lite mer liv då blir den ännu bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygg låt och det svänger där något synthpålägg som bidrar till detta med förstärkning av varannan 3.a och 4:a (?) och det snygga basspelet. Din fru sjunger bra men aningen för mycket vibrato. Körerna mycket bra men vill ha dem mer utpannade liksom instrumenten. Mycket mono-/ mittenläge nu. Pianot kunde ha eq:ats mindre och virveltrumman vara tyngre, låter lite vass nu. Välspelat, bra nivåer, tight mycket fint arrat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad BluesBoy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Snygg låt, snyggt arrat. Det enda jag reagerar lite på är sången, eller snarare sångljudet. Låter lite "badrumsaktigt", eller hur man nu skall beskriva det. Tror kanske att låten skulle vinna på att ha den torrare, eller möjligtvis ett snyggt delay? Å andra sidan kanske det där är ljudet du strävar efter och då är det ju bra. ;)
Mycket bra sång, passar perfekt till låten.

Håller med equality om körerna; lite mer utpannade kanske (och lite mer vässade?)

Bra jobbat!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Bra som fan. Gillar inte hårdrocksgitarrerna som kommer in första gången vid 103. Sabbar det fina Motown-soundet.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...synthpålägg...

Förtydligande: det som ligger på i verserna på 2, 3 och 3:å.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag gillar låten som sådan - men:
Känns inte som om versen och refrängen passar ihop, låter som två olika låtar.
Trumkompet i verserna speciellt är på tok för högt i velocity, passar i så fall bättre i rytm´and soul eller vad det heter, typ Timbaland. Här upplever jag denna låt mer som lite klassisk soul och då måste drumsen backa lite.
Refrängen känns lite trist, inte det där lyftet man önskar sig.
Sången är ok men jag skulle vilja ha lite mer variationer i uttryck, nu är det lite för rakt sjunget


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låten kanske inte fastnar direkt i skallen, men den låter imponerande bra i första intrycket. snyggt arr med bra tryck i trummor och bas. Lite större dynamik skulle nog vara välkommet, jag skulle nog ha provat med att editera bort piano här och där.

Sången låter jättebra, gillar uttrycket som jag tycker påminner om Fransa som förr fanns här på forumet. Men sångpålägget lider av obehagligt skarpa s. Kan går att få till med de-esser. Annars skulle jag rekommendera att hon sjunger in den på nytt, men inte rakt in i micken utan lite från sidan.

Mixen tycker jag känns synnerligen välbalanserad och har bara en synpunkt - upp med orgeln.

Funderar på om inte mixen totalt sett har lite för mycket runt 7-8 kHz som gör att sång och trummor känns lite vassa...

Bra jobbat. Fortsätt göra låtar och lägg upp dem på forumet!  :)
DON'T PANIC


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Här kommer lite respons...

maxb-
-vad förväntas av musiker egentligen, ta ut svängarna säger du......
tror jag förstår vad du menar, men ge gärna nåt exempel.
-har nu lagt en bakgrunds "strings" på delar av versen

-spacetrucker-    
-jo, bastrumman är visst lite för hög sänker den nu.....

-jocke-       
-har lag in lite fler instr på versen....

-eq-      
-ska jobba på lite mer på bredden...

-bluesboy-   
-har nog problem med rumsakustiken på leaden, har dragit nu i eq:n med smalt q värde
o då låter de flesta frekvenserna dåligt :-)
men mest illa låter det vid 500 (och 3k) , ska dra ner lite grann där

-bow35      
-hårdrockgitarrerna är för att det ska va stor skillnad mellan vers o refr, kanske kan miska dem ngt.
-Vad är det som får dig att tänka på Motown?

-eq      
-jasså, tycker du det låter som en synt på versen?! det är en clean stratta som gör lite rytmn figurer ...
-har ändrat pno eq lite

-tokai      
-Jo visst skiljer sig versen o refr, det är meningen...det blir större lyft då... men inte tillräckligt tycker du,
vad ska till mer för att lyfta lite mer?
-får nog backa trummorna lite... tror jag...
-för rakt sjungit, hur menar du då?

-rattlesnake   
-editera bort pno lite här o där skulle ju innebära "kill your darlings" eftersom jag är pianist :-)
-har testat cubase deesser men kan inte höra skillnad, men såg en video med
"dr luke" där han automatiserar volymen på varje s.
Han visade hur tydligt skillnad det syns i wav-filen, allstå hur essen ser ut till skillnad från övriga filen.
Har testad det och dragit ner 9db på varje ställe, funkar riktigt bra !
- orgeln är bara som utfyllnad i refr, men du tycker den ska upp allstå, men den skär så i örat då :-)
- för mkt av 7-8k, måste kollas.....

Tack för bra åsikter.
Ska lägga ut en ny version snart...återkommer.

mvh robc
« Senast ändrad: 16.02.2012, 00:57:27 by robc »


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Citera
-Vad är det som får dig att tänka på Motown?

Sångstilen framförallt, men även vad som händer vid 28, bas trummor.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
The bad:
Varför trummorna så "in your face"? Ett jättestort hihatt lock som ligger i mitten och säger psssssssssssst hela tiden. Jag blev irriterad på detta efter några takter.
För mycket diskant. Rulla av.

The Good:
Bra lirat. Bra sjunget av frun (lyllos  :P )
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt bra!  B)

Men... vet inte om jag är helt fel ute... tycker mycket om den glesa början men varför dröja ända till 1:40 med choruset? Jag tycker intro och chorus är SÅ bra men vers och stick hänger inte ihop med det riktigt... Är inte den här låten en hårdrocksballad inspirerad av 80-talet egentligen? I så fall - skicka på refrängen direkt efter det glesa introt - tycker du att det funkar vet du vad du ska göra... ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1