Forum > Demolåtar

Ny mix, behöver hjälp av "andras öron"

<< < (5/5)

Rattlesnake:
Låten kanske inte fastnar direkt i skallen, men den låter imponerande bra i första intrycket. snyggt arr med bra tryck i trummor och bas. Lite större dynamik skulle nog vara välkommet, jag skulle nog ha provat med att editera bort piano här och där.

Sången låter jättebra, gillar uttrycket som jag tycker påminner om Fransa som förr fanns här på forumet. Men sångpålägget lider av obehagligt skarpa s. Kan går att få till med de-esser. Annars skulle jag rekommendera att hon sjunger in den på nytt, men inte rakt in i micken utan lite från sidan.

Mixen tycker jag känns synnerligen välbalanserad och har bara en synpunkt - upp med orgeln.

Funderar på om inte mixen totalt sett har lite för mycket runt 7-8 kHz som gör att sång och trummor känns lite vassa...

Bra jobbat. Fortsätt göra låtar och lägg upp dem på forumet!  :)

robc:
Här kommer lite respons...

maxb-
-vad förväntas av musiker egentligen, ta ut svängarna säger du......
tror jag förstår vad du menar, men ge gärna nåt exempel.
-har nu lagt en bakgrunds "strings" på delar av versen

-spacetrucker-    
-jo, bastrumman är visst lite för hög sänker den nu.....

-jocke-       
-har lag in lite fler instr på versen....

-eq-      
-ska jobba på lite mer på bredden...

-bluesboy-   
-har nog problem med rumsakustiken på leaden, har dragit nu i eq:n med smalt q värde
o då låter de flesta frekvenserna dåligt :-)
men mest illa låter det vid 500 (och 3k) , ska dra ner lite grann där

-bow35      
-hårdrockgitarrerna är för att det ska va stor skillnad mellan vers o refr, kanske kan miska dem ngt.
-Vad är det som får dig att tänka på Motown?

-eq      
-jasså, tycker du det låter som en synt på versen?! det är en clean stratta som gör lite rytmn figurer ...
-har ändrat pno eq lite

-tokai      
-Jo visst skiljer sig versen o refr, det är meningen...det blir större lyft då... men inte tillräckligt tycker du,
vad ska till mer för att lyfta lite mer?
-får nog backa trummorna lite... tror jag...
-för rakt sjungit, hur menar du då?

-rattlesnake   
-editera bort pno lite här o där skulle ju innebära "kill your darlings" eftersom jag är pianist :-)
-har testat cubase deesser men kan inte höra skillnad, men såg en video med
"dr luke" där han automatiserar volymen på varje s.
Han visade hur tydligt skillnad det syns i wav-filen, allstå hur essen ser ut till skillnad från övriga filen.
Har testad det och dragit ner 9db på varje ställe, funkar riktigt bra !
- orgeln är bara som utfyllnad i refr, men du tycker den ska upp allstå, men den skär så i örat då :-)
- för mkt av 7-8k, måste kollas.....

Tack för bra åsikter.
Ska lägga ut en ny version snart...återkommer.

mvh robc

bow35:

--- Citera ----Vad är det som får dig att tänka på Motown?
--- Slut citat ---

Sångstilen framförallt, men även vad som händer vid 28, bas trummor.

Bribedant:
The bad:
Varför trummorna så "in your face"? Ett jättestort hihatt lock som ligger i mitten och säger psssssssssssst hela tiden. Jag blev irriterad på detta efter några takter.
För mycket diskant. Rulla av.

The Good:
Bra lirat. Bra sjunget av frun (lyllos  :P )

Jocke:
Riktigt bra!  B)

Men... vet inte om jag är helt fel ute... tycker mycket om den glesa början men varför dröja ända till 1:40 med choruset? Jag tycker intro och chorus är SÅ bra men vers och stick hänger inte ihop med det riktigt... Är inte den här låten en hårdrocksballad inspirerad av 80-talet egentligen? I så fall - skicka på refrängen direkt efter det glesa introt - tycker du att det funkar vet du vad du ska göra... ;-)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion