Kontrollrummet

Dividend - Fåglar på vintern (pianostycke 6)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hejsan svejsan! :)

Slänger upp en avslutande verre. Har filat lite på pianot och tycker det låter bra, eller är jag lite trög? :)

Berätta om det är nåt uppenbart fel på pianoljudet (eller annat). Kompositionen betraktar jag iallafall som avslutad nu.

Tack för alla kommentarer på denna!

« Senast ändrad: 06.01.2012, 16:24:56 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj vad fint! Gillar de snabba ackordväxlingarna med fiolen. Välfunna ackord.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Funderar på att färga med en sjua eller nåt, men det blir nog i samklang mellan cello/piano.

Tack för skriverier och lyssnande!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fint - blir säkert riktigt bra. Utveckla den gärna.
Just nu är inte piano och stråke riktigt i samma rum, men det är ju tidigt i prodden än så länge!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag får en stark känsla av att det påminner om något men kan inte sätta ner fingret kan det vara något av Grieg kanske - men det är ju ingen copypaste i vart fall - ljudmässigt håller jag med Gurano harmonimässigt håller jag med min snurra. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin melodi på fiolen, som i slutet av varje slinga gör en liten glidning mellan tonerna
som får mig att tänka på orientalisk musik, fastän resten är "dalkulle-musik".
Precis som Gurano säger så är ju inte piano och fiol rätt i mixen, men det är väl
inte bearbetat i detta skedet antar jag.
Påminner det inte lite om Kinks "You really got me"...?  :unsure:
/Asti t.f. trådfnurrare
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VERSION!

Hur tycker ni det låter? Är nästan klar tror jag.

Alla åsikter och glada/sura tillrop är välkomna :)
« Senast ändrad: 05.01.2012, 05:23:35 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hos mig låter det riktigt bra.

Fint stycke som leker med nordiskt vemod och en eftersläng av kinesorientaliskt.Tur att du inte stannade i Kina,då kanske det nordiska gått förlorat.I dina första alster från Kina så fanns det större orientaliska influenser,nu är det mera avvägt och mera "rätt" tycker jag - Vilket leder mig till:
En lysande kombination av två musikaliska stämningar som inte lämnar mig oberörd.I mina öron så är detta unikt i klassisk musik,och eget så det skriker om det.
Det kan ju sitta nån nisse i nåt kyffe nånstans och trolla med liknande tongångar,men så här långt så är nordiskt/kines/orient signerat Per alias Dividend.

Låt dig inte luras av ackordsekvillibrism,du har något annat - känsla och feeling.Här behövs inga stilistiska futuristiska halsbrytnigar läs:krångliga ackord för att ro det hela i land.Ju mer invecklat desto bättre,nä det funkar inte så - har man känslan så räcker ett par enkla ackord.Detta stycke är ett lysande exempel på det.Det sägs att all musik är redan gjord,ivrigast förespråkat av krånglighetsministrarna möjligen,det här är unikt för mig.

Svordoms bra helt enkelt.

Mike
« Senast ändrad: 05.01.2012, 08:43:59 by Harmonica mike »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Vackert. Fiolen är fin men jag tycker det låter lite som om du hade täckt pianot med en tung filt. Låter dovt på nåt sätt. Men kanske du vill ha det så. Fin stämning i låten, lite vemodig som Mike sa.

Hur gör du när du "leker" fram en melodi som denna.... funderar du ut det hela i förväg  eller "kommer" melodin medan du spelar?

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Väldigt fin fiol! Alltså riktigt vacker!

Melodin är hyfsat avancerad men som vanligt när du komponerar är det så lätt att ryckas med och följa med tonerna. Rätt blandning av förväntat och oväntat.

Skulle vilja ha ett piano som låter mindre instängt. Det är som om pianisten sitter i rummet intill, eller att micken inte är rätt placerad.

En annan sak, nu snackar vi petimetrar! Instrumentens klanger är väldigt äkta och det låter väldigt välspelat och mänskligt, men tajmingen mellan musikerna är extremt 100%ig. Inte "midi" men anslagen kommer så exakt att det blir lite "omänskligt".

Men bra som vanligt och mina hårda ord står i paritet till din höga nivå. Bättre = hårdare analys :-)



Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra ljud i cellon, man kan höra stråken över strängarna.
Förutom piano är det en altfiol?
Kanske låter pianot lite dovt i förhållande till stråkarna?
Sen känns produktionen ganska torr. Saknar mao mer reverb.
Vilka fåglar associeras? Tänker mig lite större fåglar, kanske gäss.
Som vanligt bra gjort! Kan tyvärr inte komma med mer preciserade förbättringar.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Snygga stråkljud, i synnerhet cellon, partiet från 80-97 sek är helt förtjusande :rolleyes:
Vacker melodi som vanligt, man bara gungar med..du är en mästare på att hitta guld-slingor som sätter sej!

De här fåglarna rör sej inte så sprittande, de verkar hålla igen lite i vinterkylan- de måste väl hålla värmen.. :)

Bra!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snygga stråkljud, i synnerhet cellon, partiet från 80-97 sek är helt förtjusande :rolleyes:
Vacker melodi som vanligt, man bara gungar med..du är en mästare på att hitta guld-slingor som sätter sej!

De här fåglarna rör sej inte så sprittande, de verkar hålla igen lite i vinterkylan- de måste väl hålla värmen.. :)

Bra!

/Marre

Det där hade ju jag tänkt skriva... ;-)

Ja, det är snyggt - du är dessutom otroligt produktiv! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! Fick lite "Gentle Giant" vibbar, väldigt filmiskt som vanligt, Gillas!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snygga stråkljud, i synnerhet cellon, partiet från 80-97 sek är helt förtjusande :rolleyes:
Vacker melodi som vanligt, man bara gungar med..du är en mästare på att hitta guld-slingor som sätter sej!

De här fåglarna rör sej inte så sprittande, de verkar hålla igen lite i vinterkylan- de måste väl hålla värmen.. :)

Bra!

/Marre
Är det inte en alt vid 80-97?
Påminner mig om att jag faktiskt saknar en cello i detta.  Pianot är lite dovt ja men så brukar ju Steinways flyglar låta så det är nog som det ska.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svarar er andra under dagen, just nu bara Eddi. :)

Är det inte en alt vid 80-97?
Påminner mig om att jag faktiskt saknar en cello i detta.  Pianot är lite dovt ja men så brukar ju Steinways flyglar låta så det är nog som det ska.

Det finns ingen altfiol i denna. Det finns däremot en karakteristisk cello, cello täcker nästan hela violans register. Om det hela betyder att du tycker att den ska spela "lägre" så går poängen fram :) Pianot är en samplad Yamaha, ska se om jag kan ge den lite mer diskant. :)

Tack för lyssning, till dig och er andra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Riktigt bra rakt igenom.
men jag håller nog med Space att pianot har lite dämpande filt(er) över sig, kan det lättas lite? så är det kanon för min smak :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack till Asti och Gurano också för muntra hejarop i tidigt skede.

Hos mig låter det riktigt bra.

Fint stycke som leker med nordiskt vemod och en eftersläng av kinesorientaliskt.Tur att du inte stannade i Kina,då kanske det nordiska gått förlorat.I dina första alster från Kina så fanns det större orientaliska influenser,nu är det mera avvägt och mera "rätt" tycker jag - Vilket leder mig till:
En lysande kombination av två musikaliska stämningar som inte lämnar mig oberörd.I mina öron så är detta unikt i klassisk musik,och eget så det skriker om det.
Det kan ju sitta nån nisse i nåt kyffe nånstans och trolla med liknande tongångar,men så här långt så är nordiskt/kines/orient signerat Per alias Dividend.

Låt dig inte luras av ackordsekvillibrism,du har något annat - känsla och feeling.Här behövs inga stilistiska futuristiska halsbrytnigar läs:krångliga ackord för att ro det hela i land.Ju mer invecklat desto bättre,nä det funkar inte så - har man känslan så räcker ett par enkla ackord.Detta stycke är ett lysande exempel på det.Det sägs att all musik är redan gjord,ivrigast förespråkat av krånglighetsministrarna möjligen,det här är unikt för mig.

Svordoms bra helt enkelt.

Hej Mike. :) Tack för dina ord, kul att höra att det låter "eget". Nej, det blir nog inga extra eller krångliga ackord i den här. Bara en kort "visa" över 3½ minut. Ska försöka slänga upp avslutande verre under kvällen.
Svordomstack!

Vackert. Fiolen är fin men jag tycker det låter lite som om du hade täckt pianot med en tung filt. Låter dovt på nåt sätt. Men kanske du vill ha det så. Fin stämning i låten, lite vemodig som Mike sa.
Hur gör du när du "leker" fram en melodi som denna.... funderar du ut det hela i förväg  eller "kommer" melodin medan du spelar?

Ska se om jag inte kan trolla fram lite diskant på pianot inför avslutande mix. Jag hör den (melodin) i skallen och sen skriver jag ned den. Nu har jag en keyboard också, men den används mest för att "snabbt" kolla olika varianter på samma melodi eller harmoni. Spelar jag fram en melodi så slutar det alltid med att jag klickar in den ändå.

Kul att du gillade!

Väldigt fin fiol! Alltså riktigt vacker!

Melodin är hyfsat avancerad men som vanligt när du komponerar är det så lätt att ryckas med och följa med tonerna. Rätt blandning av förväntat och oväntat.
Skulle vilja ha ett piano som låter mindre instängt. Det är som om pianisten sitter i rummet intill, eller att micken inte är rätt placerad.
En annan sak, nu snackar vi petimetrar! Instrumentens klanger är väldigt äkta och det låter väldigt välspelat och mänskligt, men tajmingen mellan musikerna är extremt 100%ig. Inte "midi" men anslagen kommer så exakt att det blir lite "omänskligt".
Men bra som vanligt och mina hårda ord står i paritet till din höga nivå. Bättre = hårdare analys :-)

Hej LH! Ska verkligen kolla pianot, kan va nån inställning också ju. Inte tänkt på det. Ska kolla om jag kan hitta nån antikvantifierare (?, fanns förr när cubase hetter sx) som jag kan fuska till det ytterligare med :)

Snyggt! Fick lite "Gentle Giant" vibbar, väldigt filmiskt som vanligt, Gillas!  :)

Kul, tack för det!

Bra ljud i cellon, man kan höra stråken över strängarna.
Förutom piano är det en altfiol?
Kanske låter pianot lite dovt i förhållande till stråkarna?
Sen känns produktionen ganska torr. Saknar mao mer reverb.
Vilka fåglar associeras? Tänker mig lite större fåglar, kanske gäss.
Som vanligt bra gjort! Kan tyvärr inte komma med mer preciserade förbättringar.

Det är fiol och cello. Kul att du gillar ljuden, pluggen var dyr :D
Ska se om det låter bättre med mer verb och ska kolla pianot :)

Den här handlar garanterat om gäss, klumpiga sådana som ruskar på fjädrarna.

Tack!

Snygga stråkljud, i synnerhet cellon, partiet från 80-97 sek är helt förtjusande :rolleyes:
Vacker melodi som vanligt, man bara gungar med..du är en mästare på att hitta guld-slingor som sätter sej!

De här fåglarna rör sej inte så sprittande, de verkar hålla igen lite i vinterkylan- de måste väl hålla värmen.. :)

Bra!

Tack, kul att du gillade! :)

Ja, det är snyggt - du är dessutom otroligt produktiv! :)

Försöker hinna med en bit i veckan :)

Tack! Och tack till alla er andra med! :)
« Senast ändrad: 06.01.2012, 14:17:07 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej
Riktigt bra rakt igenom.
men jag håller nog med Space att pianot har lite dämpande filt(er) över sig, kan det lättas lite? så är det kanon för min smak :)

Gurano

Tack! Ok, ja det är nåt knep med pianot ja :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hejsan svejsan! :)

Slänger upp en avslutande verre. Har filat lite på pianot och tycker det låter bra, eller är jag lite trög? :)

Berätta om det är nåt uppenbart fel på pianoljudet (eller annat). Kompositionen betraktar jag iallafall som avslutad nu.

Tack för alla kommentarer på denna!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vackert och kan definitivt hålla med om titeln som speglar tonerna på ett bra sätt!

I början av stycket kan man ana att ståkgnidar'n har druckit rätt många julmust. Höhö..


Ljudet från stråkarna är riktigt fint!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, jag såg gäss som vankade omkring och småfåglar som flög i sprittande banor i jakt på mat.

Julmusten är inkluderad :)

Tack för tankar!
https://soundcloud.com/user7789882