Kontrollrummet

Harmonica mike - Voice of an angel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Voice of an angel
Artist.Harmonica mike/Josse/Wernborg/Stajo
Kompositör:Hm
Text:Hm
Producent/Mix:Hm
Ev.Medverkande:Josse "The mail man"/Stajo/S.Wernborg
Inspelnings år:2006
Format:Mp3
Status:Färdig mix? Har börjat svikta i tron..

Tjena.
Slänger upp den här dängan också..Efter att ha hört den ett antal ggr,så har jag börjat fundera på arret.Tycker ni att jag ska skala av arret och göra den enklare,eller är det bara mixen som är stökig? Jag har en version med bara ackegura som jag lirade in på min mp3 spelare då jag var i Spaninen i höstas,skrev låten där...Den låter hel rätt,naket och mycket uttrycks fullt..Tyvärr så är det nån sorts hieroglyf fil,annars hade jag lagt upp den för jämförelse..

Släng lite synpunkter på denna,det är ju en bra låt och kanske förtjänar den ett sparsammare arr..
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:23:07 by tsmalmbe »


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
ghaa hur bra som helst..låten är råsnygg samt arret sitter helgjutet..och sången leder verkligen det hela!!..det enda som jag tänker på är att komprimeringen får tlx kicken att implodera när det är mycket ljud på samma gång,plus att sången blir lite ryckig i samma situation!!

men annars..SHIT va bra!!:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jojjomen Micael!
Låten e ju snygg, och jovisst e mixen stökig, låter för mycket. En orsak tror jag är att piano o gurasounden är så likadan att dom slåss sinsemellan om utrymmet. Sologuran kunse hålla tillbaka första o andra versen och sen senare växa på låten. Och hmmm, tycker mig ha kommenterat detta förut..två soloinstrument på varann, elguran o ackeguran, definitivt en åt gången.
Hahaa, så var et problemet löst :D
Seriöst,e de inte kanske så enkelt, men nu e de lixåm för mycket godis i munnen på en gång, går int att tugga, och allt smakar jämntjockt! B)
OCh sen när allt och alla, även anglakören som nu knappt hörs,  småningom hitter sina egna platser i mixen så kan du säkert lätta lite på kompressorn, han jobbar kanske lite häftigt nu.
Jaha, så var den låten sågad :D

Näe, låten e ju fin och vi ska säkert bli serverade ett stämningsfullt ock njutbart resultat :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
ghaa hur bra som helst..låten är råsnygg samt arret sitter helgjutet..och sången leder verkligen det hela!!..det enda som jag tänker på är att komprimeringen får tlx kicken att implodera när det är mycket ljud på samma gång,plus att sången blir lite ryckig i samma situation!!

men annars..SHIT va bra!!:)

Tack Larsson!
Precis den funderingen har jag också haft,bas kaggen har ju liksom försvunnit i mastringen(la cubase:s egen kompressor)..Lite tveksam om volymen på el guran,är den inte lite hög på sina ställen?

Tackar för bra feedback och omdömet om låten..

Ps.Lyssnat på munspels grejen jag gjorde åt dig,av misstag så kom 2 olika tagningar med.Fixar det om du vill och tar om det otajta..Pm:a mig i så fall..ds.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jojjomen Micael!
Låten e ju snygg, och jovisst e mixen stökig, låter för mycket. En orsak tror jag är att piano o gurasounden är så likadan att dom slåss sinsemellan om utrymmet. Sologuran kunse hålla tillbaka första o andra versen och sen senare växa på låten. Och hmmm, tycker mig ha kommenterat detta förut..två soloinstrument på varann, elguran o ackeguran, definitivt en åt gången.
Hahaa, så var et problemet löst :D
Seriöst,e de inte kanske så enkelt, men nu e de lixåm för mycket godis i munnen på en gång, går int att tugga, och allt smakar jämntjockt! B)
OCh sen när allt och alla, även anglakören som nu knappt hörs,  småningom hitter sina egna platser i mixen så kan du säkert lätta lite på kompressorn, han jobbar kanske lite häftigt nu.
Jaha, så var den låten sågad :D

Näe, låten e ju fin och vi ska säkert bli serverade ett stämningsfullt ock njutbart resultat :)

h.  JOhan


Tack Johan.
Grötigheten kom ju till av att jag ville att allt som polarna gjort skulle gå fram..kanske går det att rädda med eq:n.Alternativt skala av lite här och där för ett renare/enklare sound.Jag ska sätta en acke version så får vi lite jämförelse hur det kan låta..Larsson har oxå en poäng angående kompressionen på låten,mastring är ju liksom en annan grej - och där är man lite lost.

Bra synpunkter,återkommer med en acke version...


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag lyssnar på denna låt jag hört förrr på min acer, bärbara dator, med de sämsta högtalare du kan tänka dig. Låter som det distar/clippar hela tiden. Ändå går budskapet fram på något sätt, om det är religiöst eller mer konkret har jag ingen aning om, men det är en JÄVLIGT bra låt :D

Ok, du ville ha synpunkter på arret. JAg gillar som du vet stora arr, speciellt om budskapet är så poetiskt och "sublimt" som här... Kör hårt, säger jag bara. Borde vara första låt på din kommande skiva... :)

Min mamma som är lite över 50 älskar dina låtar. (Skickat dina låtar till henne, eftersom blues och country är hennes favoritmusikstilar)

Men denna har jag inte skickat. Än.

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag lyssnar på denna låt jag hört förrr på min acer, bärbara dator, med de sämsta högtalare du kan tänka dig. Låter som det distar/clippar hela tiden. Ändå går budskapet fram på något sätt, om det är religiöst eller mer konkret har jag ingen aning om, men det är en JÄVLIGT bra låt :D

Ok, du ville ha synpunkter på arret. JAg gillar som du vet stora arr, speciellt om budskapet är så poetiskt och "sublimt" som här... Kör hårt, säger jag bara. Borde vara första låt på din kommande skiva... :)

Min mamma som är lite över 50 älskar dina låtar. (Skickat dina låtar till henne, eftersom blues och country är hennes favoritmusikstilar)

Men denna har jag inte skickat. Än.

/Per

Tack Per.
Dina kommentarer värmde.Skicka låten till mamman,texten är inte religös - den har en betydligt djupare innebörd..Skickar ett pm om det så får du lite större förståelse om innehållet i låten..Förmodligen så är det kompressorn som stökar till det mesta,samt lite nivå justeringar..Tanken att låten blir huvudspåret på min platta är taget! Hård konkurrens med "Learn your lesson" dock...

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad PoPWerK

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
    • PoPWerK Music
Hej
Vilken låt !! Här gäller det att släcka ner skärmen, luta sig tillbaka och hålla takten lite lätt med nästippen.
Snygga små körer i bakgrunden och gött plock med dom olika instrumenten. Tycker inta att det blir för mycket....kanske spara lite i första versen och sedan köra på i resten.
Låten hade kunnat varit längre med något längre soloparti.....varför inte ett munspel......

Hoppas du inte stoppar ner dina alster i någon skokartong utan ligger på ute bland förlagen.....låter grymt bra.

/Michael
/Michael

___Am, F , C , Gsus.....om och om igen___


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej
Vilken låt !! Här gäller det att släcka ner skärmen, luta sig tillbaka och hålla takten lite lätt med nästippen.
Snygga små körer i bakgrunden och gött plock med dom olika instrumenten. Tycker inta att det blir för mycket....kanske spara lite i första versen och sedan köra på i resten.
Låten hade kunnat varit längre med något längre soloparti.....varför inte ett munspel......

Hoppas du inte stoppar ner dina alster i någon skokartong utan ligger på ute bland förlagen.....låter grymt bra.

/Michael

Tack Michael.
Det enda som skiljer oss åt är :lol: h:et i namnet..
Nåväl,man är ju lite luttrad å förlagens vägnar..Inte skickat så många än dock,väntar tills jag är nöjd med hela plattan, sen ska det hamras in!

Bra tips och synpunkter om arret - anammas definitivt! Munspels solo...nja..Inte testat då jag tyckte att det räckte så här - men man vet ju aldrig..stråk parti kanske hade varit mera rättvist genre mässigt om det skall till ett solo..

Tackar för de varma synpunkterna om helheten.

Mvh
Micael(utan h)... :D


DåligtGehör

  • Gäst
Har kanske kommenterat denna tidigare? Jag känner i alla fall igen den.

Låten är väldigt fin och sången stark, öm och utrycksfull.

Trummorna är helt ok lagda med några undantag.
   Jag stör mig på hi-haten. Framför allt den (halv)öppna hi-haten som stängs. Den låter så starkt och väl ofta - använd som effekt istället för att vara en del av grundkompet. Väl starkt låter hi-haten efter ca: 0:48. Det blir en dramatisk höjning där. Innan så ligger den ganska lågt men här höjs den och på vissa partier härefter så sticker många slag ut för mycket medan vissa hörs knappt eller inte alls, eller så är det långa oväntade pauser. Jag är inte säker på att det ovan är en korrekt beskrivning men hi-haten medverkar i alla fall inte i tillräcklig grad till en stabil grund. Bäst låter hi-haten i början när den spelar rakt, enkelt och inte för högt - även om den här möjligen ligger lite lågt. 
    Väl många ändringar i beatet i slutet av låten som vid ca: 2:04 - 2:20. Varför förändra kompet som satts igång, särskilt vid 2:14-15 tappar man den stadiga känslan -som behövs. Vid ca: 2:50 tar beatet fart och blir fast en kort stund för att sen snöpligt försvinna. Jo det skall tas ner. Men så här kändes märkligt. Det låter som om trummisen blir osäker på hur han/hon skall hantera låten. Små men viktiga saker.

Är inne på samma som mahan att det finns (emellanåt) en stökighet som inte är hellyckad. Kanske går det att tygla med nivår, eq, panorering etc. men jag tycker mig även ana lite för mycket insatser här och var. Det låter lite som att ni står i replokalen och känner på låten fortfarande - alla vill testa lite grejer. Spelsättet/arrets typ (särskilt på vissa partier); när många instrument skall vara med och skuta på och dra låten framåt, ibland alla på en gång, ibland genom att fraser och inpass avlöser varann i snabb takt kan låta väldigt bra men riskerar även att struktur och stringens är svårare att uppleva. I det här fallet känner jag att jag rätt ofta tappar fokus på sången och låtens backbone.

Undrar om det inte skulle vara bättre med en lite mer distinkt och konturfast ljudbild. Känns väl stor och lätt muddig på sina håll. T.ex. pianot, kören.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Har kanske kommenterat denna tidigare? Jag känner i alla fall igen den.

Låten är väldigt fin och sången stark, öm och utrycksfull.

Trummorna är helt ok lagda med några undantag.
   Jag stör mig på hi-haten. Framför allt den (halv)öppna hi-haten som stängs. Den låter så starkt och väl ofta - använd som effekt istället för att vara en del av grundkompet. Väl starkt låter hi-haten efter ca: 0:48. Det blir en dramatisk höjning där. Innan så ligger den ganska lågt men här höjs den och på vissa partier härefter så sticker många slag ut för mycket medan vissa hörs knappt eller inte alls, eller så är det långa oväntade pauser. Jag är inte säker på att det ovan är en korrekt beskrivning men hi-haten medverkar i alla fall inte i tillräcklig grad till en stabil grund. Bäst låter hi-haten i början när den spelar rakt, enkelt och inte för högt - även om den här möjligen ligger lite lågt. 
    Väl många ändringar i beatet i slutet av låten som vid ca: 2:04 - 2:20. Varför förändra kompet som satts igång, särskilt vid 2:14-15 tappar man den stadiga känslan -som behövs. Vid ca: 2:50 tar beatet fart och blir fast en kort stund för att sen snöpligt försvinna. Jo det skall tas ner. Men så här kändes märkligt. Det låter som om trummisen blir osäker på hur han/hon skall hantera låten. Små men viktiga saker.

Är inne på samma som mahan att det finns (emellanåt) en stökighet som inte är hellyckad. Kanske går det att tygla med nivår, eq, panorering etc. men jag tycker mig även ana lite för mycket insatser här och var. Det låter lite som att ni står i replokalen och känner på låten fortfarande - alla vill testa lite grejer. Spelsättet/arrets typ (särskilt på vissa partier); när många instrument skall vara med och skuta på och dra låten framåt, ibland alla på en gång, ibland genom att fraser och inpass avlöser varann i snabb takt kan låta väldigt bra men riskerar även att struktur och stringens är svårare att uppleva. I det här fallet känner jag att jag rätt ofta tappar fokus på sången och låtens backbone.

Undrar om det inte skulle vara bättre med en lite mer distinkt och konturfast ljudbild. Känns väl stor och lätt muddig på sina håll. T.ex. pianot, kören.

Tack DG!
Det var en mycket bra och utförlig recension.De delar du nämner har oxå slagit mig(inte alla dock)typ öppna highaten..Det är ju ett tag sedan jag gjorde/mixade denna.Har lyssnat mycket på den och kommit fram till att låten håller,men det är för stökigt och obalanserat som du mycket riktigt påpekar.Som jag ser det så har jag 2 alternativ.

1. Öppna mixen och börja från skretsch med uppbyggnad/arr.
2.Spela in en ny version där jag ökar tempot något,har en akustisk slask - inspelad via mp3:an i Spanien som låter helrätt med bara sång å gura.Ohygglig känsla i den versionen,brukar inte bli så värst brydd av mina inspelningar,men där reser sig nack håren.Josse är rätt grym på gura(gitarr polarn),tror att det kan vara den bästa lösningen - kan vara värt att testa i vart fall.
Gör vi det så lägger jag upp den för sågning/hyllning..

Mega tack för ditt inlägg,jag håller på att fixa till mina låtar för att förhoppningsvis få dom mastrade och klara på en platta.Det får bli mitt sommar projekt,istället för komponerandet.Fått ihop till en full längdare.
Grejen är ju att när man börjar lyssna kritiskt,så låter allt illa...hå hå ja ja..

Nåväl,Thanx man.

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
Jo men ta dig tid och var (rimligt) kritisk innan du lägger det på platta. Jag tycker att du har en hel del bra materal och med din kapacitet på sång & munspel så vore det synd att ge ut något annat än en riktigt bra platta.

Men enligt min - och en del andras jag sett - åsikt så behöver EZ ersättas innan du gör något allvarligt med din musik som att ge ut en platta. Eller möjligen skaffa en bra expansion?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jo men ta dig tid och var (rimligt) kritisk innan du lägger det på platta. Jag tycker att du har en hel del bra materal och med din kapacitet på sång & munspel så vore det synd att ge ut något annat än en riktigt bra platta.

Men enligt min - och en del andras jag sett - åsikt så behöver EZ ersättas innan du gör något allvarligt med din musik som att ge ut en platta. Eller möjligen skaffa en bra expansion?

Jorå DG det är lugnt,jag tänker inte stressa fram nåt.Har kanske en lösning på trummeriet..Det finns ju flera vägar att gå,men det bästa är nog om jag lämnar bort det till nån som kan..Bryr mig egentligen inte så mycket om det är "The reel stuff",eller programmerat - huvudsaken är att det låter bra. Micke ajax alternativet finns ju alltid,men då kostar det - iofs, kan ju vara värt det..Lyssnat på lite av det han gjort,fruktansvärt bra kan jag säga! Men förbereda mixarna för mastring,det blir mitt jobb.Noterat allt pos/neg som skrivits om mina låtar, så det finns en bra källa att sovra tips ur..Kommer nog att tjata på er igen då jag drar igång med finliret..

Tack igen..

Mvh
Micael


Utloggad hawk

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
hejsan H-mike

en förbannat skön låt som skulle kunna lyftas till skyarna med ett annat trumspel
kan inte peka exakt på vad det är men en något fastare grund att stå på när låten väl kommer igång hade varit bra.på dom lite stillsammare partierna skulle det till och med kanske funka med lite vispspel.men som sagt förövrigt en mycket bra låt

MVH Conny


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
hejsan H-mike

en förbannat skön låt som skulle kunna lyftas till skyarna med ett annat trumspel
kan inte peka exakt på vad det är men en något fastare grund att stå på när låten väl kommer igång hade varit bra.på dom lite stillsammare partierna skulle det till och med kanske funka med lite vispspel.men som sagt förövrigt en mycket bra låt

MVH Conny

Tack Conny.
Jo låten blev inte så dum,en av mina och min omgivnings favorit.Kommer nog att göra nåt radikalt åt trummorna,vad det lider,svagaste kortet i låten helt klart.Vispar,bra ide att ta med på färden..

Tackar för bra feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, som sagt, försöker lyssna igen allt man misast under sommaren.

Detta måste väl ändå vara en av dina bättre mixar va? Tycker allt sitter skitbra. lågmälda körer, bra gitarr, och sången har du minsann fått till riktigt bra på denna. Ingen vanlig bluesrökare, utan nåt lugnt elviskt. skitbra.

Trummor ja....alltså, tycker inte alls det är kattskit. tycker det fungerar riktigt bra!


Graceland ligger i boden.

tummen upp!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket är redan sagt och jag kan inte annat än stämma upp i en enad kritikerkår.

Om det inte var för komprimeringen som trycker sönder det vackra...

En mycket skön låt och röst!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Underbar text o budskap! Den blir bättre för varje gång man hör den också, och lätt att gunga med.  :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Emulatorn:
Schysst bump :) Det var väl ett år sedan denna låg uppe för sågning.. :)
Men det är lugnt för Graceland ligger i själva verket i Gammelbyn,tre kilometer utanför Boden - Så du har helt rätt.Där ligger även Shangrila,vilket är synonymt med namnet på vår stuga,(enligt min bortgångne Far då).Jag kallar det för Graceland,fast Elvis toa var större än vår stuga :D
Lite stökig mix i denna tycker jag,nog så många instrument som slåss om utrymmet.Lite skalande i arret,så sitter den nog lite bättre.Lite för hårt mastrat oxå..

MaxB:
Tack! Jo liite för hårt tryck i mastringen,point taken..

Plinka:
Jätte tack!


Mvh
Micael


Utloggad johan s

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 44
  • amatör sångare ,trummis o gitarrist
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låten är bra, arret funkar, och det som jag tycker ger en rörig/orolig känsla är komprimeringen. Allt är skitbra lirat och sjunget, och jag tycker inte att instrumenteringen krockar. Körerna var riktigt stämningsfulla.

Slutet kanske kändes lite snopet. Fick känslan av att fantasin tog lite slut?

Hur har det gått med plattan förresten? Blir ju nyfiken när man läser 2007 års planer!
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Then you gonna fly-partiet, som jag tror är refrängen :D Skulle må bra av lite kör som backar upp dig, lite stämmor. Det känns som det saknas något där, lite bredd lite utfyllnad - ett litet lyft. Annars är det riktigt bra detta, mixen och framförandet är bra, du övertygar i denna genre.

Bra jobbat och fin låt!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Mike!

Ja.. det här var snyggt..gillar din röst mer och mer  :) Kanske lite mer organiserat arr, men det är en smaksak..  .. Annars är låten kalas! Skall mastras om?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya comments,nice!

Rattlet:
Mixen,ja det är några år sedan jag mixade och mastrade denna.Då var jag inte så bevandrad i kompressor branschen..Körde mest med limiter för att få lite tryck...Slutet ja,mycket riktigt,hade jag inte råkat ut för data kraschen så hade jag fixat till det.Plattan,ja jag jobbar fortfarande med den..Mest mixeri och trumfix kvar på cirkus hälften av låtarna,har väl cirkus 15 låtar i liknande genre som passar på samma platta.
Så nån gång så.. :) Tack för att du gillar den..

Freddy:
Lite fler körer,ja kanske.Kul att du gillar den Freddy,en av mina bättre helt klart - kanske den bästa..Den här och "Marja-lena vargens år" sticker ut lite från min övriga produktion som är mera bluesbaserad...Fast där finns ju "A place like graceland" och "Learn your lesson" samt några till som inte är så tokiga :D

Clemens:
Mastringen: Jag tycker att mixen är lite "grötig" då det är så många instrument igång samtidigt,vidare så ligger en limiter på mastern och stökar till det en del..Kul att du gillar låten och min röst..Vi får se hur "Shine" utvecklar sig ;) :)


Till er alla:
Bra och värdefulla synpunkter kring mix och mastering,som kuriosa kan jag nämna att jag har ALLA wave filer sparade på separat hårddisk :),upptäckte det då jag gick igenom "lill burken".Dessvärre så är dom omärkta men daterade så det kan gå att fixa till denna.Ett par hundra wave filer,så jag har ett mastodont jobb för att hitta de rätta.Hå hå ja ja..

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett par hundra wave filer,så jag har ett mastodont jobb för att hitta de rätta.Hå hå ja ja..

Dags att börja spara varje låt i separat folder kanske....  ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ett par hundra wave filer,så jag har ett mastodont jobb för att hitta de rätta.Hå hå ja ja..

Dags att börja spara varje låt i separat folder kanske....  ;)

Jo,bara jag visste hur man gör..Nu hamnar alla wave filer i samma mapp,och den blir ju inte mindre,,
Tipsa mig gärna Stefan för undvikande av samma problem vid nästa "krasch"..

Mvh
Micael



oceanmusic

  • Gäst
Vad kör du för program?
Jag kör Cubase 4 och har samtliga projekt i separata mappar. Möjligen att jag kommer att se till att vattenljud och allmänna samplingar ligger i samma mapp i fortsättningen men annars är det som sagt separata för varje nytt projekt. Hade en stor flytt via "save to new folder" (?) häromveckan och det behövdes verkligen.  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett par hundra wave filer,så jag har ett mastodont jobb för att hitta de rätta.Hå hå ja ja..

Dags att börja spara varje låt i separat folder kanske....  ;)

Jo,bara jag visste hur man gör..Nu hamnar alla wave filer i samma mapp,och den blir ju inte mindre,,
Tipsa mig gärna Stefan för undvikande av samma problem vid nästa "krasch"..

Mvh
Micael



När du påbörjar ett nytt projekt börjar du med att spara. Välj att skapa en ny katalog bara så är saken biff.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnade idag på lunchen och n uvar det inte så pumpande som jag upplevde den sist. Jag tror Van Morrison skulle vilja låna den här låten av dig. Han skulle också gilla att sjunga den.

Du gör sången skitbra!

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, skitskön countryblues, eller vad man skall kalla det.. Glad att den bumpades. :)

Ett av dina mästerverk HM (m fl).
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Wernis: katalog? Menar du en mapp? Om jag kollar i poolen för varje låt så ligger alla wave filer där för respektive låt. Men om jag kollar i mappen wavefiler,så är det ett enda virrvarr av olika inspelningar huller om buller.. Är det möjligt att få de filer som tillhör en och samma låt isamma mapp? Utan för stora ingrepp? Här är jag novis,och väldigt vilsen..Data är liksom inte min grej.. Tacksam för lite grundläggande info kring hanterandet av filerna. Håller på att växa mig över huvudet detta..
MIKE


oceanmusic

  • Gäst
OM du kör Cubase kan du köra file -> save project to new folder. I samband med det kan du välja att att bara ta med de filer som används, resten stannar kvar där de ligger. Ett annat trick är att döpa audiospåren till något i stil med "angel_gura_1" osv, då blir namnet på audiofilen detsamma och det blir lättare att skilja alla audiofiler år. Misstänker att det heter typ audio_1_00.wav osv?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coolt Oc,det
Klarnade lite nu..jag kör cubase.. Testar ditt tips.. Mvh Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hopps...! Har jag inte skrivit nåt om denna. Hört den förut iaf... Låter jättebra! Kul att både el-gura, piano och akkeguran drar på i responerna. Lite väl mycket kompression på voxen. Annars tip-top. Bra musikerinsatser. Stajo på piano? Wernis på gura förstås? En av dina bästa helt klart!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves