Kontrollrummet

God Jul 2011 - till KR Juleljud 2011

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Har knåpat ihop en julsång blixtsnabbt (som vanligt)

Ingen sequenser här. Alla instrument spelade "live" dock en del på synth!

Efter mix och eko på sången har jag endast komprimerat den 3:1. Det är alla effekter! Så autentiskt som möjligt ska det vara. MEN Vad kan man ändra på i mixning osv? Tips mottages tacksam. Dock innan den 20/12 som är sista dan för KR Juleljud 2011
« Senast ändrad: 01.01.2012, 22:30:23 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Det låter lite som att hihaten är osynk hela låten igenom - det måste du nog försöka fixa.
Det är en ganska massiv ljudvägg så sången kommer inte riktigt fram i mina hörlurar i alla fall

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har knåpat ihop en julsång blixtsnabbt (som vanligt)

Ingen sequenser här. Alla instrument spelade "live" dock en del på synth!

Efter mix och eko på sången har jag endast komprimerat den 3:1. Det är alla effekter! Så autentiskt som möjligt ska det vara. MEN Vad kan man ändra på i mixning osv? Tips mottages tacksam. Dock innan den 20/12 som är sista dan för KR Juleljud 2011

Hälften skoj, hälften allvar: - Gör om, gör rätt!

En del otajtheter och murrigt ljud, där inte alla instrument och röstinsatser kommer fram tydligt.
Det är alla tips jag kan ge med given deadline: "Knåpat ihop blixtsnabbt... tips innan 20 december..."
« Senast ändrad: 19.12.2011, 07:48:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Tack båda två för era synpunkter! Ni har naturligtvis rätt båda två!

Nu har jag förhoppningsvis synkat in Hiaten. Har sänkt ljudbilden också. Hörde själv att "sången" drunknade speciellt i versen.

Hur låter det nu då?
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Känns lite otajt. KAnske hihaten, men tycker trummorna överlag ligger fel mot sången.

Sången ska upp, kanske sjungas ett par gånger till så det blir lite mer tonsäkert? :) Annars autotuner.. Fritt fram att använda tycker jag i det här läget :)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
MEN Vad kan man ändra på i mixning osv? Tips mottages tacksam.

Hej Angrod.

Alltså. Mixen är ditt minsta problem. Det är så osannolikt otajt och så långt ifrån ett autentiskt band man kan komma, tyvärr. Säger inte detta för att vara elak utan för att någon måste tala om att det inte fungerar. Jag tycker att du ska skippa att spela/knappa in trummor eller hur du nu gör och istället jaga rätt på lite loopar i passande stil. Sedan, att spela in instrumenten live är inte ett självändamål om det låter så här. Bättre att spela in midi och sedan kvantisera och tajta upp hela arrangemanget. Angående sången så varför inte autotuner som Dividend föreslår? Men, traggla först för att få ett så tonsäkert underlag som möjligt.

Precis som i Dylanfestivalen, så är det inte dina idéer det är fel på, men du behöver använda verktygen på rätt sätt för att resultatet ska bli lyssningsbart.

Hoppas du tar detta på rätt sätt. Meningen med feedback är att man ska bli hjälpt att bli bättre.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jag förstår! Problemet tror jag är som alltid att tajta till det i mixerprogrammet jag använder. Har för bråttom, eller så är jag helt enkelt dyslektiskt otajt?  :lol:
Min sång är speciell, fick den analyserad av ett par musikpedagoger en gång för länge sedan att jag ligger ingefär 1/8 ton fel. Visst kan det fixas med autotuner, men är inte det egentligen fusk?  :D
Jag vill egentligen inte sjunga, men eftersom det inte finns någon annan här (ser mig omkring) så måste det bli så för att det ska bli npt över huvud taget!

Till dividend. Jag justerade highaten som du förslog men kom på själv att bjällran och "tack"en som är på ett annat spår då också skulle justeras ligger fel också. Trummorna låg rätt och resten fel.En genväg som blev en senväg!  :blink:

Jag tackar för kritiken! Får se om jag hinner?
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Nu har jag synkat den mycket bättre! (Tack för det helt nödvändiga tipset.)
Låter mer som musik nu, om än inte ljuv!  <_<

Vokal-stämman är som tidigare, men låter också bättre (tycker jag i all fall)

Ska försöka justera den också, eller spela in den igen!

Vad tycks nu då?
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okej.

Jag tjuvlyssnade på första verren men skrev inget  :wacko: Jag gör det nu istället.

Klar förbättring.Betydligt tightare nu,det finns lite kvar att göra - men vill du ta lat varianten så kör på detta tycker jag.

Sång är övning och åter övning.Jag tycker du har en fin ton i din röst fast oslipad.Yla på,det är bästa tipset jag kan ge.

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjenare killen....
Sången kommer Du att fixa till.. Du har en god grundton. Du behöver bara sjunga, sjunga, sjunga & sjunga... Se till att göra låtar som passar Din röst...
Men som sagt. När Du är klar med en låt & dess sångslinga - sjung då så mycket Du orkar och lek Dig fram till nåt som låter bra...

Vad gäller låten, så låter det lite grann som om ett gäng kompisar har samlats i garaget och precis börjat lira.. Dock finns där ingen som bestämmer vilket gör att alla kör sin egen version av vald låt.. Det låter lite rörigt helt enkelt...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Det är mycket bättre nu :) även om du har en bit kvar till total tajthet. Använder du metronom? Om inte så prova - lättare att rätta till det otajta då. Det finns lite andra grejor än hihaten oxå som inte riktigt sitter. Basen murrar en del.

Förstår att du är avig till att använda autotuner - jag är likadan när jag väl sjunger (och jag sjunger inte bra) :)
Jag tycker låten har en hjärtlig ton i all sin enkelhet. Man blir glad.

Ha det gott
Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Tackar för alla rakt ärliga men godhjärtade råd!

Visst är rösten ett instrument som ska övas och repas, liksom alla instrument.
Här körs allt i stort sett i första tagningen.  :lol:
Funderar på att ta bort några instrument i ljudväggen. Blir i natt jag testar!

Ett problem jag har är att bo i hyreshus och har mina lediga timmar på småtimmarna. Det är inte alltid problemfritt att sjunga "opera" då!  :D
« Senast ändrad: 20.12.2011, 17:46:04 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Tog mig friheten att justera spåren ytterligare! Nu är det förhoppningsvis hyfsat synkat? (Även om en del missar beror på "amatörismen", särskilt mot slutet)  :huh:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Kunde inte somna när jag kom på de sista ändringarna jag kunde/behövde göra. Så nu är de gjorda. Jag börjar nästan bli riktigt nöjd!

Ett stort TACK igen till er alla som engagerat er att ge mig feedback! Jul är glädje tillsammans med goda vänner och dit räknar jag er alla. Bättre en ärlig vän på KR än tio vänner på nätet!  ;)

Nu är jag trött. Går och lägger mig nu (igen). Börjar jobba vid 15 igen! -_-
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll