Forum > Demolåtar

Tokai - Shit happens. Version 2

(1/4) > >>

Tokai:
Hejsan!
Sista låten för i år.
Vill tacka alla som tyckt till om mina låtar under året. Tror det blev 8 st. Hade siktat in mig på 10, men var för slö i somras.

Detta är en låt som legat och mognat i några år. Färdig för skörd?

Inte helt enkelt att försöka göra en soullåt i midi (bortsett från 2 gitarrer och sång).

Texten är ett försök att spåna på vad uttrycket "shit happens" betyder.
Jag tolkar det som både bra och dåligt. Bra att man inte låter sig nedslås av negativa saker, dåligt för att man kanske inte tar saker och ting - och framförallt sig själv på allvar.

Ike turner hoppade in i refrängen, thank you!! (men vänta nu... Kanske var det Barry White?... Men är inte han död? Hur som helst sjunger nån "She went away - This very day - And that´s okey" om det är svårt att höra)

Instrument:

Trummor
Bas
2 gitarrer
Stråkar
Elpiano
Orgel
Tamburin

Är lite snurrig nu av allt mixandet, har lite problem att höra balansen mellan olika instrument. Alla förslag till ändringar mottages tacksamt!

Version 2.
Ändringar: Mer reverb, för mycket? Dragit ner sångvolymen något. Behöll B White men drog ner i volym. Fixade lite i blåset strax för refrängen. Höjde huvudstämman i refrängen. Bytte baskagge mot en tyngre. + lite annat småfix.

martinm:
Tycker att soundet är OK trots "midi". Däremot tycker jag att sången ligger lite för nära och saknar intensitet.
Så backa från mikrofonen o ta i från tårna.
 :P

bjurte:
När gitarrerrna kommer in börjar det leva,innan dess är det ganska MIDI stelt..
Mera gitarrer.. :lol:
Refrängen sitter riktigt bra och är en riktig 'Dänga'.
I verserna låter sången lite för ansträngd emellanåt.
Men Refrängen är riktigt bra. ;)

equality:
Wow! När första refrängen kommer... härligt! Bra tryck och drag! Barry White-stämman gillas också. Är det han? Är det du?
Blås och stråkar låter jättebra. Lite tvek i första stråkfrasen och lite jobbig bas i sista versen annars tokgillar jag detta, svårt att sitta still.  :D
Omedelbar låt och nog den jag så här direkt tycker är din bästa. Fjärde rundan nu.
Shit, jag har några soullikande grejor som aldrig blev något med.
Kanske jag kan skicka..?  :rolleyes:

Asti:
Det var en ordentlig utmaning att ge sig på en soul-låt!
Men jag tycker du lyckas bra. Fina blås-och stråkarrangemang, även om det är lite midi-ljud.
Jättesnyggt bas-och orgelljud med skönt trakterande av dessa!
Refrängen är lite "tam", men jag tror det kan fixas med lite mer "tryck" och attityd i sången,
plus att du ökar velocityn på stråk och blås.
Fin mix och tydlig, klar ljudbild! Skön låt!
/Asti t.f. soulrecensent

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion