Kontrollrummet

Tokai - Shit happens. Version 2

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hejsan!
Sista låten för i år.
Vill tacka alla som tyckt till om mina låtar under året. Tror det blev 8 st. Hade siktat in mig på 10, men var för slö i somras.

Detta är en låt som legat och mognat i några år. Färdig för skörd?

Inte helt enkelt att försöka göra en soullåt i midi (bortsett från 2 gitarrer och sång).

Texten är ett försök att spåna på vad uttrycket "shit happens" betyder.
Jag tolkar det som både bra och dåligt. Bra att man inte låter sig nedslås av negativa saker, dåligt för att man kanske inte tar saker och ting - och framförallt sig själv på allvar.

Ike turner hoppade in i refrängen, thank you!! (men vänta nu... Kanske var det Barry White?... Men är inte han död? Hur som helst sjunger nån "She went away - This very day - And that´s okey" om det är svårt att höra)

Instrument:

Trummor
Bas
2 gitarrer
Stråkar
Elpiano
Orgel
Tamburin

Är lite snurrig nu av allt mixandet, har lite problem att höra balansen mellan olika instrument. Alla förslag till ändringar mottages tacksamt!

Version 2.
Ändringar: Mer reverb, för mycket? Dragit ner sångvolymen något. Behöll B White men drog ner i volym. Fixade lite i blåset strax för refrängen. Höjde huvudstämman i refrängen. Bytte baskagge mot en tyngre. + lite annat småfix.
« Senast ändrad: 31.12.2011, 18:11:17 by Tokai »


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tycker att soundet är OK trots "midi". Däremot tycker jag att sången ligger lite för nära och saknar intensitet.
Så backa från mikrofonen o ta i från tårna.
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
När gitarrerrna kommer in börjar det leva,innan dess är det ganska MIDI stelt..
Mera gitarrer.. :lol:
Refrängen sitter riktigt bra och är en riktig 'Dänga'.
I verserna låter sången lite för ansträngd emellanåt.
Men Refrängen är riktigt bra. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Wow! När första refrängen kommer... härligt! Bra tryck och drag! Barry White-stämman gillas också. Är det han? Är det du?
Blås och stråkar låter jättebra. Lite tvek i första stråkfrasen och lite jobbig bas i sista versen annars tokgillar jag detta, svårt att sitta still.  :D
Omedelbar låt och nog den jag så här direkt tycker är din bästa. Fjärde rundan nu.
Shit, jag har några soullikande grejor som aldrig blev något med.
Kanske jag kan skicka..?  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det var en ordentlig utmaning att ge sig på en soul-låt!
Men jag tycker du lyckas bra. Fina blås-och stråkarrangemang, även om det är lite midi-ljud.
Jättesnyggt bas-och orgelljud med skönt trakterande av dessa!
Refrängen är lite "tam", men jag tror det kan fixas med lite mer "tryck" och attityd i sången,
plus att du ökar velocityn på stråk och blås.
Fin mix och tydlig, klar ljudbild! Skön låt!
/Asti t.f. soulrecensent
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Tycker att det låter bra på det stora hela. Låter en del midi och kan du få bort det så blir det så mycket bättre. Sången ligger lite för nära, likaså basrösten. Jag lyssnar halvhögt i hörlurar och upplever att vissa S i sången är för vassa.

Jag tycker inte att den är helt olik andra Tokai-låtar...fast det är soul - en skön låt :)
Men den soul jag lyssnar på (mest Curtis Mayfield) är ofta blötare och inspelad längre från micken i ett större rum - så upplever jag det i alla fall. Din låt är inspelad i ett mindre, torrare rum - men det är ju olika vad man vill ha.

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 18.12.2011, 13:35:57 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Tycker att du lyckats väldigt bra med stråkarna. Din sång påminner mig lite om Lou Reed.

Helt ok och bra jobbat!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du sjunger med Ike Turner alltså! Det var länge sen jag hörde honom, Live in Paris 1968, tror jag  ;)

Skönt och tydligt sound från alla instrument och bra separation mellan olika instrument.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vilket skönt arr! Låter som du gjort sånt förr. Mycket bra!

Basrösten får du nog sänka lite. Den låten pitchad i mina öron.

Nu är ju "Shit happens" låtens titel och hela innebörden, men kan inte låta bli att tycka att det låter lite fånigt och väl "hårt" i en sån här slick produktion.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bästa i år.

Låter, som nån sa, som lou Reed när du sjunger här. Det enda som jag vill klaga på är den där basrösten, kanske sjunga vanligt istället? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
martinm
Tack för kommentaren, jag jobbar på att få fram mer uttryck i sång men det är svårt. Att "ta i från tårna" gör oftast tyvärr att jag låter skrikig. Ska nog minska volymen på sången också speciellt i början.

bjurte
Kul att du gillar refrängen fast jag tycker versen är bättre melodiskt sett. Det är ingen gitarrlåt egentligen, mest lite komp och gitarrfigur i refrängen.

equality
Det är jag som är Barry - nedpitchad tre oktaver.
Härligt att du tokgillar! Min bästa? Om du säger det så!

Asti
Tack soulrecensenten! Man lär sig mycket genom att ge sig på olika musikstilar. Nu har jag ju lyssnat rätt mycket gammal soul, The Temptations, Four Tops, osv och vet väl lite hur t.ex brasset ska spelas.  Kul att du gillar!

Gurano
Det är mycket midi som sagt, hade kanske mest problem med elpianot. Du har nog rätt i att sången borde ner lite. Ska kolla upp s-ljuden. Jag la på ett ganska stort reverb som grund (+ några delayer) men var lite för försiktig med att dra på. Ska testa med ett större, våtare rum
Tack för kommentar Mr G!

Light Head
Har hört det förut - att jag låter som Lou Reed. Får nog ta och lyssna igenom hans låtar för att kolla. Ja, stråkarna blev väl rätt bra. Tack för dina ord och lyssning!

MaxB
Tack för trevliga kommentaren ang mix. Ike hälsar.

Wernborg
Har väl kanske gjort nån soullåt tidigare. Roligt att du nämner det där med låttiteln. Själva låten kom till för några år sen och hade ingen text bara "Shit happens" i refr. Då hade jag tänkt att den skulle bli lite ruffig och skitig, gammal Motown. När jag nu började på nytt med låten blev det mer så att jag började finputsa, låttiteln blev kvar och själva ursprungstanken kom bort - det först nu som jag kommer ihåg. Så i detta skick håller jag med om att vad du säger. Kanske gör en ny text. Eller en råare version av låten...
Tack för upplyftande kommentar. Basrösten ska ner, ja det är jag nerpitchad 3 oktaver.

Dividend
Basrösten var vanlig från början men lät inte så kul. Testade först med vocoder men inte bra det heller. Fortsatte leka lite till...och så. Jag fick mig ett gott skratt ialla fall!
Skoj att du gillar!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 633
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Måste bumpa den här sköna låten!
Inledningen med sång, elbas och elpiano är skitsnygg!
Är imponerad av det fantasifulla arret, både vad gäller blås och stråkar.
Vilket jobb du måste lagt ner för att få till det så här!
Barry White-rösten är jag lite kluven till och refrängen kunde behöva lite mer tryck.
Stråkar och blås kanske låter lite midi ibland, men helhetsintrycket är kanonbra!
Detta kan med lite filande bli en höjdare att minnas!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, det här är riktigt bra! :) Om jag för ett ögonblick tänker bort soul-attributen och lyssnar på pianosoundet och harmonierna kommer jag att tänka på Steely Dan - en helt annan slags musik men jag tror att du skulle "sätta det" om du lät dig inspireras - bra jobbat ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Asti
Tack för bumpen! Soullåten får väl gå en vända till då. Har inte hunnit fixa till dom förslag på förbättringar som framlagts eftersom jag har haft semester. Håller just nu på med att testa lite olika rum i reverbet, tyckte liksom Gurano att det lät lite för torrt.
Att t. ex blås (brass: trumpeter, sax och trombon) låter lite midi är som det är, oerhört svårt att få det låta sas äkta, trots alla switchar.
Detta är en låt som jag gjort en massa olika versioner på i flera år, sen tyckte jag tiden var mogen för en slutversion. Och då hade jag det mesta klart för mig, så mycket jobb blev det inte.
Tack igen för lyssning!

Jocke
Steely Dan minsann! Fanns inte i mina tankar direkt men tror att jag begriper vad gäller versen.
Kul att du gillar!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En ny version är nu uppe. Samtidigt vill jag tacka alla för det gångna året, som varit relativt gott trots en pinsam fadäs från min sida (här på KR) - och det lär jag väl få leva med ett bra tag.

A Happy New Year!
« Senast ändrad: 31.12.2011, 18:24:27 by Tokai »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En ny version är nu uppe. Samtidigt vill jag tacka alla för det gångna året, som varit relativt gott trots en pinsam fadäs från min sida (här på KR) - och det lär jag väl få leva med ett bra tag.

A Happy New Year!

Äh glöm det. Det är bara du o jag som kommer ihåg det - glöm glöm glöm - det är utagerat. Den här låten har jag svårt att få grepp om - har lyssnat på förra och den här versionen jag gillar arret med blåset och stringen och kommer nog fram till att jag har för lite erfarenhet för att tycka något alls - varsågod årets första skitkommentar :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag gillar detta med en skön avslutning av det gamla året har ett bra nytt år Tokai! :)