Mitt lilla keyboard höll på att hamna på återvinningen efter att PS/2-kontakten blev glapp och tangentbordet varken fungerade som datortangentbord eller keyboard.

Men så lätt ger man sig inte, då man kommit över ett så fint kombinerat keyboard. Så jag rensade lådorna, hittade en gammal PS/2-mus och klippte av sladden från den. Tänkte löda ihop fem tåtar från keyboardsladden till mussladden. Lätt match. Då insåg jag problemet. Färgen på den fem sladdarna inuti var inte densamma på de två. Internet har en hel del info men inte så mycket matnyttig info i det här sammanhanget. Men på många ställen varnas man för att koppla fel, eftersom man kan förstöra moderkortet på datorn om Vcc (+5V) kopplas till fel stift på PS/2-kontakten. Hittade en sida som hade info om den vanligaste färgmärkningen på de fem sladdarna. Där fanns också alternativa färgmarkeringar angivna. Creative-keyboardets sladd har samma färger som det vanligaste alternativet men mussladdens färgkombination fanns inte med bland alternativen. Efter resistansmätning med multimeter på mussladdens fem tåtar och stift, hoppades jag att jag förstod vad som gäller och efter lödningen visar det sig att det fungerar. Det är bra att komma ihåg att trä på krympslang på den ena sladden innan man börjar löda. Nu har jag världens längsta keyboardsladd.
OBS! Kom ihåg att koppla den gröna kontakten till den lila-färgade honan i laptopens dockningsstation.
Ett litet triumf-stycke efter lyckat äventyr! Trummorna är Addictive Drums Demo - spelade på keyboardet. [mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/MaxB_Supertramp-ideaAlreadyTaken_humpf_150bpm_2012_wavehammer.mp3[/mp3]
 |
Pin 1 +DATA Data Pin 2 Not connected Not connected* Pin 3 GND Ground Pin 4 Vcc +5 V DC at 275 mA Pin 5 +CLK Clock Pin 6 Not connected Not connected** |