Kontrollrummet

Julbossa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: JulBossa
ARTIST/GRUPP: W
GENRE: Cafe Norrköping
LÅTLÄNGD: 3,56
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
INSPELNINGSÅR: 2011-12-17
FORMAT: mp3

Tyck till om vad ni vill. Just nu är det slaskmixat sekunden efter inspelningen gjordes så det behöver kanske filas på.
Hade en idé om att göra syntig bossa, men än så länge ganska sparsamt med syntar. Bara en arpeggiobas i refrängerna och en blipp i verserna.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:51:54 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var värst vad KR har blivit sydamerikanskt på sistone :D
Kompetent och bra lirat wurlen är inte riktigt min favorit men många gillar den så....
Inga mixtips från mig - bra
Ska det till sång?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Wernis har gjort det igen  :)

Vansinnigt svängigt och alldeles underbart.Jag gillar wurlitzern och liret - grymt.Rätt bra ljudbild,fast jag hade velat höra basen mer.Något fet baskagge också ifall du mixar igen..Men som sagt,det är i mina lurar och dom har lurat mig förr.

Tant fransa hade en rätt skön jazzpipa har jag för mig,här hade den suttit..Hade och hade - har skall det vara.

Mike


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kompetent som faan... Men inte riktigt min grej..
I mina lurar låter det välproducerat, men nog tycker jag att Du ska ta & sjunga lite alltd...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jodå, det är kompetent och en riktigt kul lyssning.

Det enda att klaga på vore väl att - i och med att det händer mycket i melodiväg - så händer det relativt lite harmoniskt sett (?), hade gärna sett att låten utvecklats harmoniskt lite mer. Kanske mest för att det är lättlyssnat, men kanske lite för lättlyssnat efter ett tag? Nåt mysko molligt parti, eller så, är vad jag menar.

Egentligen ingen kritik, det funkar så här också.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt gung, bra spel och mix vad jag kan höra i enklaste lurar.
Skulle också fungera till som vinjettmusik till TV-programmet: "Välkommen till familjen Anderssons jul" om det skulle finnas ett sånt program.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Oj, vilket skönt sväng och så skickligt spelat - både klaviatur och gitarrer!
"Refrängen" sitter verkligen fint!
Bossanovan sprider sig i juletider!  :)
Tror att bas och kanske även trummor skulle kunna vara lite starkare i mixen...
Det här kommer att snurra ett tag här! Skitbra!
/Asti
« Senast ändrad: 17.12.2011, 11:54:34 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Snyggt, den här får gå ett tag, avslappnande och harmoniskt är vad det är :P

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Bra spelat och lättlyssnat (inne på Divids tänk att det är för lätt). Inte min musik dock (tycker personligen inte om gitarrens burkljud - men det är ju bara min smak). Tycker att trumräkan är lite tunn överlag (tex vid 69) men det ska säkert vara så. Bas kan höjas lite.

Jag tycker att pianots toner stockar sig i mina öron vid 117.
Mina lurar är känsliga för dist och vid 147 hörs ett kort och svagt tillfälle med dist (hörs även på ytterligare några ställen till).

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter nice! Jag håller absolut inte med när det gäller kompliciteten i harmonierna. Mer och svårare harmonier är inget självändamål i sig. Keep it simple och låt melodierna tala.

Sång javisst, eller inte!

Gött, men nu tycker jag det börjar bli dax för dig att ge dig i kast med lite mer elektroniska tongångar igen, nu har du jazzat, hårdrockat och bossanovat färdigt tycker jag   ;)  :D

Fridens!

Micke


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernis har gjort det igen  :)
Vansinnigt svängigt och alldeles underbart.Jag gillar wurlitzern och liret - grymt.Rätt bra ljudbild,fast jag hade velat höra basen mer.Något fet baskagge också ifall du mixar igen..Men som sagt,det är i mina lurar och dom har lurat mig förr.
Tant fransa hade en rätt skön jazzpipa har jag för mig,här hade den suttit..Hade och hade - har skall det vara.
Mike
Snabbmixat som sagt. Håller med om att basen ska upp lite. Håller inte med om baskaggen. Rullar nog av på elbasen lite istället för att få dom att samsas. Ja, kanske hör med Fransan om det blir en sånglåt.

Kompetent som faan... Men inte riktigt min grej..
I mina lurar låter det välproducerat, men nog tycker jag att Du ska ta & sjunga lite alltd...
Tackar Hogge!

Jodå, det är kompetent och en riktigt kul lyssning.
Det enda att klaga på vore väl att - i och med att det händer mycket i melodiväg - så händer det relativt lite harmoniskt sett (?), hade gärna sett att låten utvecklats harmoniskt lite mer. Kanske mest för att det är lättlyssnat, men kanske lite för lättlyssnat efter ett tag? Nåt mysko molligt parti, eller så, är vad jag menar.
Egentligen ingen kritik, det funkar så här också.
Ingen dum idé med ett mollparti alls. Får lura på det lite.
Tack för feedback.

Skönt gung, bra spel och mix vad jag kan höra i enklaste lurar.
Skulle också fungera till som vinjettmusik till TV-programmet: "Välkommen till familjen Anderssons jul" om det skulle finnas ett sånt program.
Absolut att det skulle funka som vinjett. Det hade ju varit roligare om programmet hette "Välkommen till familjen Oliveiras jul".  :unsure:

Oj, vilket skönt sväng och så skickligt spelat - både klaviatur och gitarrer!
"Refrängen" sitter verkligen fint!
Bossanovan sprider sig i juletider!  :)
Tror att bas och kanske även trummor skulle kunna vara lite starkare i mixen...
Det här kommer att snurra ett tag här! Skitbra!
/Asti
Härligt att det går hem. Riktigt kul tycker jag.  :D
Nivåer noterade!

Snyggt, den här får gå ett tag, avslappnande och harmoniskt är vad det är :P
/Marre
Tack för det!

Hej
Bra spelat och lättlyssnat (inne på Divids tänk att det är för lätt). Inte min musik dock (tycker personligen inte om gitarrens burkljud - men det är ju bara min smak). Tycker att trumräkan är lite tunn överlag (tex vid 69) men det ska säkert vara så. Bas kan höjas lite.
Jag tycker att pianots toner stockar sig i mina öron vid 117.
Mina lurar är känsliga för dist och vid 147 hörs ett kort och svagt tillfälle med dist (hörs även på ytterligare några ställen till).
/Gurano
Gitarrsoundet är ju ganska traditionellt jazzljud, och gillar man inte det så gör man inte. Basen igen ja, helt rätt.
Disten du hör tror jag inte är dist. Kan det vara sågtandsbasen som spökar för dig?

Låter nice! Jag håller absolut inte med när det gäller kompliciteten i harmonierna. Mer och svårare harmonier är inget självändamål i sig. Keep it simple och låt melodierna tala.
Sång javisst, eller inte!
Gött, men nu tycker jag det börjar bli dax för dig att ge dig i kast med lite mer elektroniska tongångar igen, nu har du jazzat, hårdrockat och bossanovat färdigt tycker jag   ;)  :D
Fridens!
Micke
Tack. Stärker självförtroendet med en så kommentar. Tnx.
Angående stilen....... Aaaaarrrrrrrrrrrrrrrgggggghhh hh!!!! Fattar du hur mycket jag vill göra elektronisk musik? (eller metal för den delen) Det är de enda två stilarna jag lyssnar på i stort sett och ut kommer bara massa "gubbmusik" när jag sätter mig.  :lol: Men faktum är att jag har 6-7 låtar liggande i elektronisk stil som nog är nästa projekt att göra färdiga istället nu när inspirationen tryter på att göra nytt.


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Jag tycker att du ska ta till vara på den där gubben som du har i dig för du gör den här typen av musik väldigt bra. Genren bara måste man älska - Café Norrköping :lol:
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Perfekt Cafeprogramssignatur eller varför inte barnprogramssignatur! Coolt och soft. Snygga melodier och liret som alltid på hög nivå. Skicka till SR el SVT! De jazziga improvisationspartierna gillas bäst, snygga blue notes i wurlitzerpartiet. Tröttnade lite på avslutande rundan och undrar om inte du gjorde det också när du "slår ihjäl" stycket med maj7 på slutet.  :P Gubbigt eller inte detta är bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag tycker att du ska ta till vara på den där gubben som du har i dig för du gör den här typen av musik väldigt bra. Genren bara måste man älska - Café Norrköping :lol:
Tack så mycket. Jo, jag gillar ju sånt här också. I smyg.  :D

Perfekt Cafeprogramssignatur eller varför inte barnprogramssignatur! Coolt och soft. Snygga melodier och liret som alltid på hög nivå. Skicka till SR el SVT! De jazziga improvisationspartierna gillas bäst, snygga blue notes i wurlitzerpartiet. Tröttnade lite på avslutande rundan och undrar om inte du gjorde det också när du "slår ihjäl" stycket med maj7 på slutet.  :P Gubbigt eller inte detta är bra!
Tack ska du ha. Du har helt rätt ang. slutrundan. Får hitta på något där. Ska ta upp projektet minst en gång till och göra om trummorna som är en gäng takter som bara loopas nu.

Slår ihjäl stycket.  :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter nice! Jag håller absolut inte med när det gäller kompliciteten i harmonierna. Mer och svårare harmonier är inget självändamål i sig. Keep it simple och låt melodierna tala.

Och det är inte heller ett självändamål att hålla det enkelt? Keep it difficult and let the harmonies speak :D

Allvarligt, jag gillar låten och tycker inte ett molligt parti (eller nåt annat som bryter av snyggt) är "komplicerat" eller kompliciterat :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Låter nice! Jag håller absolut inte med när det gäller kompliciteten i harmonierna. Mer och svårare harmonier är inget självändamål i sig. Keep it simple och låt melodierna tala.

Och det är inte heller ett självändamål att hålla det enkelt? Keep it difficult and let the harmonies speak :D


...och där får vi helt enkelt vara eniga om att vara oeniga, jag tycker verkligen det är ett självändamål att hålla det enkelt  :lol:

Låter nice! Jag håller absolut inte med när det gäller kompliciteten i harmonierna. Mer och svårare harmonier är inget självändamål i sig. Keep it simple och låt melodierna tala.

Allvarligt, jag gillar låten och tycker inte ett molligt parti (eller nåt annat som bryter av snyggt) är "komplicerat" eller kompliciterat :D

Det har du rätt, att göra ett molligt stick med en tillhörande bra melodi är inte komplicerat, det är en klassiker och håller det fortfarande enkelt. Det jag tänker på när jag menar komplicerat är att brodera ut harmonierna ytterligare under den befintliga melodin. För mig är harmoniera helt underordnade melodin, och för mycket harmonier hjälper sällan i mitt tycke melodin utan tar tvärtom bort fokus från melodin.  U2's "With or without you" för att ta ett exempel, tycker jag är en dom bästa kärlekslåtar som skrivits med en otroligt stark melodi. Med en klassisk ackordföljd (D A Hm G) som snurrar precis genom hela låten. Det är genialt i mina ögon  :)

Men ett mollstick i denna lilla bossa, varför inte  :)
« Senast ändrad: 18.12.2011, 15:03:11 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det får tala för dig. :D (Tycker själv det låter "dansband", när det är uppenbart att tänket "keep it simple stupid" fått råda på en skiva.)

Gillar man däremot dansband, så är det ju å andra sidan inget att klaga på heller.

Man gillar det man gillar. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det får tala för dig. :D (Tycker själv det låter "dansband", när det är uppenbart att tänket "keep it simple stupid" fått råda på en skiva.)

Gillar man däremot dansband, så är det ju å andra sidan inget att klaga på heller.

Man gillar det man gillar. :)



 :D

(Tycker själv det låter "pretto", när det är uppenbart att tänket "let's do it the hard way stupid" fått råda på en skiva.)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag orkar inte fortsätta diskussionen utan att gå till personangrepp :D hehe
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag orkar inte fortsätta diskussionen utan att gå till personangrepp :D hehe

Nä, det hade ju varit tråkigt och onödigt  :) Vi kanske skulle gjort en låt ihop nån gång och hittat den gyllene medelvägen  :lol:


Nä, nog med OT nu, skönt att iaf att folk tycker olika och har olika preferenser.
« Senast ändrad: 18.12.2011, 16:01:24 by jonnerstone »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, det är skönt att åsikterna är olika kring hur musik ska skapas annars hade ju allt låtit samma samma :)

God jul på dig! Och till Wernis, som jag återlämnar tråden till. ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Jay Thomas

  • Gäst
Snyggt Wernis! :) Det märks att du är en tonalentreprenör som kan sitt hantverk och det låter verkligen snyggt. Bossa är alltid rätt och en julbossa får väl nissarna att skutta omkring av glädje! :) (Jag rör dock enbart på tårna, om än rejält...)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Verkligen en skön avslappnade låt gillas skarpt! :)