Kontrollrummet

Kumphawapi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Kumphawhapi av Wildroos är 3:43 min instrumental lugn låt.
« Senast ändrad: 12.01.2012, 15:21:54 by Blade Runner »
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OM det är samma som jag hittade på ditt nyreggade konto på myspace igår så kopierar jag in min kommentar från ditt inlägg igår här:

Jag upplever att basgitarren är lite stressad eller aningen osynkad, då den kommer in.
Och slutet skulle gärna fixas bättre.

Jag älskar mellotronstråkar och tycker jag hör en del jag älskar här.
Välkommen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Jo det stämmer nog alldeles som du säger. Fick den komentaren av min polare som spelar bas åsså, (spelar själv inte bas igentligen  :( , mest ligger synthen i fatet för mig) borde kanske be han spela in det eller försöka en gång till! Tack för synpunkten  B)
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan Blade Runner!
Lugn och halvflummig låt - kan bli fin men den behöver lite vidare arbete. Håller med MaxB om basen Gitarren distar på några ställen där den troligen inte ska dista.

Fortsätt jobba på denna

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Välkommen hit och hoppas vi får höra fler alster  :) Skriv gärna i trådhuvudet om det är nåt speciellt du vill få kritik och hjälp med, blir lättare att kommentera om man vet vad man ska lyssna lite extra på  :)

Skön låt i sig och gillar det avslappnande  ljudlandskapet i bakgrunden (hör jag lite läppvisslingar där?  ;)). Basen som vissa redan nämnt drar ner helhetsintrycket rejält. Tills din kompis kommer och sätter basen så skulle jag nog byta ut den mot en synth/midi-bas så länge så att man i alla fall får höra låten tight spelad. Så gör jag själv när jag vill ha riktig bas och väntar på att min kompis ska lägga den. Tack vare otightheten så blir det en del elaka delaystudsar också. Det finns en del toner som inte passar, på både gitarr och bas, framför allt vid övergångarna mellan ackorden. Det är många melodier som slåss om utrymmet, tror du skulle vinna på att fokusera på en huvudmelodi och låta det andra agera understöd till den melodin, detta märks extra tydligt vid 160 på Kr-spelaren när allt bara blir ett virrvarr av instrumemt, melodier och rytmik. Har du precis som jag en kompis(bror) som e trummis så kan det också vara en idé att bjuda hem honom på ett par bira så att han kan programmera till ett litet roligare drumtrack  :)

Om du som jag säger ovan skulle lyckas lägga fokus på en huvudmelodi så skulle det inte vara helt oävet att du bytte ut den mot sång istället, skulle nog kunna bli bra, framör allt under "Tears for Fears" delen  :).

Slutet - där tycker jag du ska fade:a gitarrerna och låta bakrundslandskapet ligga kvar. Blev lite fult avhugget med gitarrerna nu.

Soundet som sådant tycker jag är bra och luftigt och ljuden funkar bra ihop.  Låten i sig kan bli riktigt bra med lite bättre fokus.

Micke

« Senast ändrad: 14.12.2011, 15:58:28 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hallå Blade
Ja det är väl som grabbarna säger lite otajt men ljuden är bra - basen gungar ju igång allright när trummorna kommer in. Vad är det för miljöljud du har - låter som om du står i en källare där det plaskar in vatten hela tiden - OBS inget fel med det men jag undrar om det är avsiktligt eller inte?
Framförallt tycker jag att du visar på en massa känsla i musiken och det gillas stort. Så fortsätt att kämpa på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Mycket fint spår och idé, håller med de andra om basen. Trummorna var en glad överraskning, de passar riktigt fint.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja det är en hel del musikalitet i det här.

Liiite otajt? Men man hänger med ändå. Lite mer definierad leadmelodi (finns bra fraser som kan utgör stommen i den) eller sång(melodi) är vad jag saknar.

Nu blir det bara ett gott hantverk. Men det kanske är din avsikt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Gitarren låg lite ur takt vilket gjorde att basen lät otakt å stråken följde gitarren vilket förvärrade det än mer! Har stramat upp den lite å ändrat lite åsså.
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter helt okej. Minns inte den gamla, men musikaliskt som jag sa förra gången! Mixen låter helt okej dessutom
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Gitarren låg lite ur takt vilket gjorde att basen lät otakt å stråken följde gitarren vilket förvärrade det än mer! Har stramat upp den lite å ändrat lite åsså.


De e bra om du har låten liggandes i första inlägget i tråden, så behöver dom som vill lyssna inte scrolla igenom en massa inlägg för att hitta låten.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ljudbilden är det inget fel på, även låten som sådan är bra tycker jag. Men spelmässigt är det mycket som är otajt å krockar, vilket drar ner ganska ordentligt. Allt behöver stramas upp rejält för att det skall funka tycker jag. :)


Utloggad Anarchos

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Basen och gitarrerna låter lite off som sagt, men känslan i låten är helt underbar. Älskar ljudbilden!