Kul att träffa Matteman här hemma i stugan. Det är inte ofta jag får oväntat besök - självklart hade jag en kopp med Gevalia på lut! Pressokaffe av bästa kvalitet med mikrovärmd mjölk till. Kopplade in keyboard, bas, elgitarr, mikrofon och trummor så det bara var att cirkulera och ta vad man ville för stunden. Vi testade den här iden på två instrument i taget, innan vi spelade in, ett instrument i taget.
Låtidén kom till mig för några dagar sen och den ska få text. I avvaktan på eventuell seriös bättre text har jag över frukosten idag skrivit ihop några rader som eventuellt passar i melodin men särskilt djup är den inte...
Spelade in digitaltrummorna några takter som stöd och kopierade. De ska läggas om senare.
Akustiska gitarren spelade jag ett varv (av fyra totalt) och kopierade.
Nanana-sången också ett varv, kopierade.
Elgitarr spelade jag in genom hela låten.
Bas, piano och orgel spelade Matteman in genom hela låten.
Matteman frågade om jag hade något elpianoljud. Pianopluggen han använder här, heter MrRay. Har för mig att JT på KR gillar den och använder den ofta.
Sen, då det finns tid, bör man nog flytta runt en del saker i låten.
Kanske sång några verser, solo-melodi nån vers eller del av vers, det här na-na-na kanske nån sväng - tack för det tipset Dividend!
Asti, instrumenten är snabbt eq:ade och mixade inatt innan Matteman åkte hem till sina hundar och hästar. Då det är dags för ordentligt mixande kollar jag upp dina tips, tack!
Kan tänka mig att låten ska börja lugnt - enbart elpiano och basen kanske, innan trummor och akustisk gitarr och sång kommer in... vet inte ännu vad som kommer ut av idén men jag upplever också att det är lite lägereldskänsla, soft spel en sen sommarkväll nånstans. Kanske reklam för en svunnen tid och... Lyckholms lättöl?
Jag gillar också orgeln och elpianot mycket. Då Matteman spelade orgeln och elpianot satt jag bredvid och skrattade för att jag gillade grejerna som kom fram ur keyboardet. Samma sak med basen där han ibland spelar "fel" men ändå inte, utan det blir en läcker harmoni, sånt som jag aldrig skulle kommit på att göra. Det finns många fördelar med att spela med andra. Därför har den här texten tydligen blivit en liten hyllning till det. "Based on a true story" liksom...

MaxB och Matteman - vill gärna spela med varann
C G
Som tur är finns inget - som kan hindra deras jam
Dm C G
Hästarna är inne - även hundarna har fått mat
C G
Musiken i vårt inre - ska släppas ut - vi har fått smak
Dm Am G
för
Samarbeten över gränser - det leder till nått nytt.
F G C
Samarbeten mellan människor - minns tider som flytt
F G C
Samarbeten är det - som får oss att må bra
F G C Am
Så att vi kan leva.... tillsammans du och jag
F Fm C G