Kontrollrummet

Brave Dialogue - Hard as Nails

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag lyckas göra ungefär en låt per år, i år tog det ca fyra dagar, hoppas det var mödan värt! :)
Brave Dialogue kallar jag mig, nåt måste man ju heta. Låten: Hard As Nails

Som vanligt hoppas jag att länken funkar och att folk kan få ner den till disk, om inte, säg till!
Jag kommer aldrig lära mig det här med länkningar och cyberrymden...

« Senast ändrad: 14.06.2007, 13:47:51 by Elof »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejsan Elof!

Länken funkar och det gör låten åxå, skitsnyggt! :)
Snygga breaks vid 1:19.  Snyggt sjunget o stämmor. Höj eller sätt nån effekt på den "viskande" sången vid 1:37 så att den sticker ut lite mer.

Och mera snygga break vid 2:06. Och en helt fresh omvändning på låtsoundet.
Jäklar var du harjobbat snyggt med detta Elof. Allt verkar så in i sista detalj planerat och utfört. Lägger sig på min KR:s TOP15 lista :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Äntligen en uppföljare till Bad habits!

Sjukt bra proddat och spelat. Låten är grym den också, om än inte i samma världsklass som den jag tidigare nämnde. Känns mer som ett sånt där starkt andra spår, som man upptäcker när man tröttnat på "hiten". Eller också behöver den bara ett par lyssningar för att den ska växa till samma storhet.
Jag tycker du gör väldigt intressant musik som faller mig perfekt i smaken och håller länge. Faller möjligen lite på att de är ganska komplicerade och svåra att hänga med i.
blargh


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag kan tänka mig att den inte är lika direkt som Bad Habits, men den låter bättre(?) :)

Glömde säga att jag också alltid en ursäkt för när jag gör en ny låt, den här gången var det att testa 1176orna på kagge, virvel och sång,
plus att köra beyer m201 på sången.

Jag förstår inte varför aldrig mina trådar kommer upp på förstasidan, vad gör jag för fel? :(


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag kan tänka mig att den inte är lika direkt som Bad Habits, men den låter bättre(?) :)

Glömde säga att jag också alltid en ursäkt för när jag gör en ny låt, den här gången var det att testa 1176orna på kagge, virvel och sång,
plus att köra beyer m201 på sången.

Jag förstår inte varför aldrig mina trådar kommer upp på förstasidan, vad gör jag för fel? :(

Nog hittade jag din tråd på första sidan, i mediacentret till höger ;)

h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag kan tänka mig att den inte är lika direkt som Bad Habits, men den låter bättre(?) :)

Glömde säga att jag också alltid en ursäkt för när jag gör en ny låt, den här gången var det att testa 1176orna på kagge, virvel och sång,
plus att köra beyer m201 på sången.

Jag förstår inte varför aldrig mina trådar kommer upp på förstasidan, vad gör jag för fel? :(

Nog hittade jag din tråd på första sidan, i mediacentret till höger ;)

h. Johan

När jag var mindre ville jag ha glasögon för det var coolt, nu finns det inget alternativ och det skrämmer mig lite :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag kan tänka mig att den inte är lika direkt som Bad Habits, men den låter bättre(?) :)

Glömde säga att jag också alltid en ursäkt för när jag gör en ny låt, den här gången var det att testa 1176orna på kagge, virvel och sång,
plus att köra beyer m201 på sången.

Jag förstår inte varför aldrig mina trådar kommer upp på förstasidan, vad gör jag för fel? :(

Nog hittade jag din tråd på första sidan, i mediacentret till höger ;)

h. Johan

När jag var mindre ville jag ha glasögon för det var coolt, nu finns det inget alternativ och det skrämmer mig lite :)

He he, welcome to join the club :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vilket intro! kalasbra. gillar det mörka ihop med lite ljusare röst! Gitarrackord som hörs lite då och då är fantastiskt vältajmade och lagom inlagda, skitsnyggt.

Tycker dock det är bedrövligt att du tydligen postar låtar så sällan! detta är ju jättebra på alla håll och kanter, allt ifrån de rent framförandemässiga aspekterna på sång, gitarr, trummor, bas till en bra mix, snygg produktion, fantasifullt arr och en bra känsla för melodi och rytm.

Mer en superstark låt på ett genombra album än en listetta, men fantastiskt utfört.


nu vill vi höra mer!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst
Mycket omväxlande och välarrad låt. Den envetna basgången skapar en speciell känsla tillsammans med de mer sporadiska klangerna. Fint trumspel med mycket dynamik. Sen är det naturligtvis underbart skönt med riktiga trummor med bra ljud! Härliga lugna små partier som bryts på ett strålande sätt.

Framför allt har låten inte hög tröttna-faktor då den hela tiden är intressant men ändå är lite svårfångad.


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Skön sång med ett spännande arr. Gillar groovet du hittat. Låten har lite Police känsla. Snyggt mixat och med ett riktigt bra trumspel. Kan känna att sången ligger lite lågt i refrängen. Versen tycker jag är musikaliskt starkare än refrängen.Trots detta, bland det bättre jag hört här på sistone.
Snyggt jobb!  :)
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Förlåt allesammans. Jag hade mixat mig blind efter att ha hållit på i 4 dagar, hemskt pinsamt! :)

NY VERSION KOMMER SNART
« Senast ändrad: 13.06.2007, 21:19:11 by Elof »


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Förlåt allesammans. Jag hade mixat mig blind efter att ha hållit på i 4 dagar, hemskt pinsamt! :) Nu ligger en ny mix/master uppe på samma länk.


 :lol:
blargh


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Förlåt allesammans. Jag hade mixat mig blind efter att ha hållit på i 4 dagar, hemskt pinsamt! :) Nu ligger en ny mix/master uppe på samma länk.


 :lol:

Såja! Nu är en ny version uppe som faktiskt går att lyssna på ;)


DåligtGehör

  • Gäst
Förlåt allesammans. Jag hade mixat mig blind efter att ha hållit på i 4 dagar, hemskt pinsamt! :) Nu ligger en ny mix/master uppe på samma länk.


 :lol:

Såja! Nu är en ny version uppe som faktiskt går att lyssna på ;)

Säger samma som förut. Men visst låter sången bra nu och cymbalerna är nog mer displinerade i ljudbilden nu. Mer vågar jag inte säga för snart kommer du väl med en annan version och säger att den här var fel och då står man där som ett fån  ;)


Utloggad tsmalmbe

Tror jag skulle föredra lite mera overhead i det hela. Annars är det ju i det närmaste perfekt.

2:10 attackerar lite aggressivt, förrän kompressorerena reagerar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tror jag skulle föredra lite mera overhead i det hela. Annars är det ju i det närmaste perfekt.

2:10 attackerar lite aggressivt, förrän kompressorerena reagerar.


2:10 är en smäll på käften, bra att du kände den :)







(inget personligt alltså, den går ut till alla)


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Hörde inte den första versionen (som tur är?) men det här var helt fantastiskt. Låten är som sagt inte lika hittig som Bad Habits var men jävligt mycket bättre. Därmed inte sagt att Bad Habits var dålig, långt ifrån, men den här känns mycket mer egen.
Produktionen har jag absolut inget att säga om, den låter helt perfekt i mina öron. Tycker bara att leadgitarren låter en aning för svag i första versen och hade gärna hört mer av chakachakagitarren i bryggan/sticket (det efter första versen :) ) men det är en smaksak!

Fem tummar upp!

Edit: Lyssna inte överdrivet mycket på mig, jag lyssnar i Macbookens inbyggda högtalare.
« Senast ändrad: 15.06.2007, 01:19:06 by henrikland »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Hörde inte den första versionen (som tur är?) men det här var helt fantastiskt. Låten är som sagt inte lika hittig som Bad Habits var men jävligt mycket bättre. Därmed inte sagt att Bad Habits var dålig, långt ifrån, men den här känns mycket mer egen.
Produktionen har jag absolut inget att säga om, den låter helt perfekt i mina öron. Tycker bara att leadgitarren låter en aning för svag i första versen och hade gärna hört mer av chakachakagitarren i bryggan/sticket (det efter första versen :) ) men det är en smaksak!

Fem tummar upp!

Edit: Lyssna inte överdrivet mycket på mig, jag lyssnar i Macbookens inbyggda högtalare.

Hej, fräscht omdöme! Finns det en leadgitarr i första versen? Det är väl antagligen därför du vill ha det starkare, för att du vill att den ska vara lead :) Tack för allt, lyssna gärna mer!
« Senast ändrad: 17.06.2007, 14:34:23 by Elof »


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Hörde inte den första versionen (som tur är?) men det här var helt fantastiskt. Låten är som sagt inte lika hittig som Bad Habits var men jävligt mycket bättre. Därmed inte sagt att Bad Habits var dålig, långt ifrån, men den här känns mycket mer egen.
Produktionen har jag absolut inget att säga om, den låter helt perfekt i mina öron. Tycker bara att leadgitarren låter en aning för svag i första versen och hade gärna hört mer av chakachakagitarren i bryggan/sticket (det efter första versen :) ) men det är en smaksak!

Fem tummar upp!

Edit: Lyssna inte överdrivet mycket på mig, jag lyssnar i Macbookens inbyggda högtalare.

Hej, fräscht omdöme! Finns det en leadgitarr i första versen? Det är väl antagligen därför du vill ha det starkare, för att du vill att den ska vara lead :) Tack för allt, lyssna gärna mer!

Lead schmlead, jag vill höra den bättre. :)


Utloggad Arete

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Ohhhh... hajade till när jag såg "Brave Dialogue", har några mp3or i min samling som jag absolut inte har nån aning om var jag fått dom från som är riktigt goa :-)

Och det här var riktigt jävla bra det också, intressant fast det är traditionell sättning (jag är rätt trött på gitarr/bas/trummor egentligen). Jäkligt skön känsla i låten helt enkelt. Påminner mig mest om Keane när de var/är som bäst, fast bra mycket mer intressant.. Är det inte dags för dig att totaläga popscenen? Det här är ju allvarligt talat som gjort för att skapa en ny popvåg. Lär ju gå hem som fan i USA.


Finns det någon fullängdare att få tag på nånstans? Eller bara ett helt gäng låtar samlade?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Ohhhh... hajade till när jag såg "Brave Dialogue", har några mp3or i min samling som jag absolut inte har nån aning om var jag fått dom från som är riktigt goa :-)

Och det här var riktigt jävla bra det också, intressant fast det är traditionell sättning (jag är rätt trött på gitarr/bas/trummor egentligen). Jäkligt skön känsla i låten helt enkelt. Påminner mig mest om Keane när de var/är som bäst, fast bra mycket mer intressant.. Är det inte dags för dig att totaläga popscenen? Det här är ju allvarligt talat som gjort för att skapa en ny popvåg. Lär ju gå hem som fan i USA.


Finns det någon fullängdare att få tag på nånstans? Eller bara ett helt gäng låtar samlade?

Vad kul att du har andra låtar och dessutom diggar den nya. Jag släppte en demo 2003 eller 2004 (minnet?) med 5 låtar, det måste väl vara någon av dem... Ja tack! Jag äger gärna popscenen, om jag hade ett band, det har jag inte just nu, nån som vill spela? hehe.
Kom just in från studion där jag skrivit mer material, så det kommer en skiva. När och hur vet jag inte, men om inte någon vill släppa det så lägger jag ner :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Mera ovationer,det låter svinbra detta! Ge inte upp även om du inte får ut dina låtar nu,se det så här: Den dagen nån förläggare fastnar för detta och frågar:"Har du nåt mer?" Så kan du lugnt säga:"Jo jag har väl en 50 låtar till..."

Hang in there mate,and write more songs..

Mvh
Harmonica mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
så här skall pop låta :) Nothing more to say...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Tack för alla svar!
Och nu har jag fått veta att jag spelar pop också ;)


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Skön låt och du sjunger väldigt bra här!
Körerna är perfetto!

Arrmässigt känns det som att gitarrerna inte riktigt ger något avstamp förrän efter 2:10. Innan dess är det flera olika gitarrer som konkurrerar lite med varandra.

Mixmässigt har du balanserat det bra. Kanske aningen tungt i botten eller är det att jag saknar ytte-pytte mellanregister kring 600-1200 Hz?  :huh:

Hoppas du inte dröjer lika länge med nästa låt!
Arbetar på XLN Audio