lite tekniskt 'Nörderi' skulle vara mycket intressant... Hur gör du med Gitarr-filerna du får till dig tex. Får du dom som rena line:ade filer som du skruvar på pluggar själv,eller får du uppmickade sådana??
Är trummorna 'triggade' eller är det uppmickat osv... Jag vill veta???
Lite teknikdetalljer skulle vara djä..gt intressant som sagt!
Aaah, now we're talking, baby!

På med briljera-mössan...
@ Gitarrerna:Jag, Vallhagen och Hellpig spelade in våra gitarrsignaler helt torra och oprocessade; alltså, inga effekter, dist whatsoever. (Däremot hade vi effekter/dist i medhörningen, givetvis.)
Kompgitarrerna Valle+Vallhagen körde jag genom den galanta pluggen
SimulAnalog Guitar Suite: Marshall JCM900, allt på "10" utom channel-disten som låg på ca 75%. Därefter genom EQ med följande cirkavärden (varierar aningen mellan gitarrerna): HP@90Hz, skuret @500Hz respektive 3,5kHz, LP@7,7kHz. Det finns även en dead-center-kompgitarr med liknande inställningar fast med reducerad dist och mer skuren botten.
Sologitarren (Hellpig) kördes också genom JCM900-pluggen, full patte på allt -> genom EQ, som i huvudsak skär av botten -> chorus -> stereodelay.
@ Trummorna:Trummmorna spelades in med Rolands TD-6 trumset och skickade till mig som vanlig midifil som jag sedan i huvudsak mixade i Addictive Drums – in the box. Därefter bussade jag resultatet till ett stereospår för lite fin-EQ samt en pytteaning komprimering (mest i övre frekvensområden).
@ BasBasen har jag komprimerat kraftigt. Faktiskt. Men bara så pass att inte viktiga attacker går förlorade. Jag gillar när basen är in-your-face. HP@60Hz med mycket brant kurva (30dB/oct, om jag inte minns helt fel). En aning boost @500Hz respektive 5kHz.
@ SångEn huvudregel: komprimera tills du skäms!

Jag brukar helst inte EQ:a sång mer än att jag i sådant fall skär bort liiite vid 3kHz. Däremot HP:ar jag högt. Körerna dubbas typ tre gånger per stämma samt per sångare (två i det här projektet) vilket ger ett total av 18 spår körer (minst). Körerna genomgår kraftig HP/LP och en helvetes komprimering.
Och jag använder ALDRIG reverb (på annat än virvel och pukor). Aldrig, aldrig, aldrig. Om jag måste ha "rymd", då blir det delay.
@ AllmäntMin mixningsteknik – som för övrigt är kraftigt Michael B Tretow-inspirerad – är lite kontroversiell om man ser till hur de riktiga proffsen vill att det egentligen "ska" gå till. Jag "mastrar" t.ex. inte. Jag mixar i stort sett alltid med en EQ och limiter (nästan aldrig kompressor) på masterbussen, och justerar ömsom de enskilda ljudkällorna ömsom mastereffekterna. Och när det låter färdigt, ja, då är det färdigt. Förr brukade jag dela upp mixning och mastring i två separata arbetsmoment, för det är ju så man "ska" göra

, men jag upptäckte att det nästan blev bättre om jag gjorde allt på en gång. Well, om det är "oproffsigt", då är det väl det

Oj, det blev en del...
Edit: många stavfel blev det också.