Kontrollrummet

HELLVALLA BURN III (Gamma)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Valle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Valenzia Vision
HELLVALLA BURN III



(Klicka på bilden för högupplöst omslagsbild [CD])

ALFA BETA ...
Någon gång under sommaren 2008 fick jag sådäriallhast för mig att kolla (er konkurrents) Studio Forums demoavdelning. Slumpen ledde mig till medlemmen Burnies låt "Sick Fuck". Jag laddade ner och lyssnade på låten, och blev helt jävla galen i den (och är det än idag). En månad senare kollade jag in, en annan medlems, Vallhagens, forumprojekt "Åska till Aska", och blev återigen helt till mig i trasorna – inte bara på grund av låten, utan av hela samarbetskonceptet. Vad fan, tänkte jag (mina redan fem år som medlem till trots), forumet vimlar ju av exceptionellt duktiga musiker! Jag bestämde mig genast för att dra igång ett eget, liknande projekt. Dagen efter skickade jag en inbjudan till Burnie och Vallhagen som båda till min förtjusning tackade ja. Efter ytterligare några dagars researchlyssning på X-tals demolåtar fann jag den ultimata lead-gitarristen för projektet. Hans spelstil var fängslande och påminde starkt om mina förebilders, Ace Frehley, Jimmy Page etc. En inbjudan gick iväg – och Hellpig anslöt sig till projektet. Jag presenterade tre låtar för gubbarna. Låtarna gillades och projekt "Hellvalla Burn" sjösattes.

I mars 2009 släppte vi Hellvalla Burn I (Trilogy). Responsen blev så positiv att det inte fanns en chans i helvete att vi inte skulle göra en uppföljare. Därför, i januari 2010, levererade vi Hellvalla Burn II (Nova) – nu med tillskottet Onion på trummor (på I:an var det Vallhagen som åtog sig den ytterst skittråkiga uppgiften att programmera trummorna). Även allas vår Åsa Wetter gjorde en fantastisk insats. Nu spred sig ryktet utanför cyberrymdens gränser – bland annat skrev Sweden Rock Magazine en ros-recension som fick oss att växa några decimeter. Så det var bara att sätta igång förberedelserna med III:an...

... GAMMA!
Och nu presenterar Hellvalla Burn-teamet stolt: Hellvalla Burn III (Gamma). Det har varit en superrolig resa med låtskrivande och inspelningar och gigabytes av filer som skickats fram och tillbaka team-medlemmarna sinsemellan. På en av låtarna har vi bjudit in ingen mindre än min fru (Desdemona) att sjunga duett med mig. En ballad, passande nog.

Första projektet hade – utan att jag egentligen kommer i håg varför – subtiteln "Trilogy". Kanske var det så att ödet redan då fastslog att Hellvalla Burn skulle göra tre releaser... III:an har (medvetet, förstås) fått subtiteln "Gamma", det vill säga *tredje* bokstaven i det grekiska alfabetet. Kanske är det så att cirkeln är sluten, att Hellvalla Burn har nått slutdestination och fullbordat sin cyberresa. Kanske. Kanske inte. För efter "gamma" kommer ju trots allt "delta"... Fan vet.

Vi hoppas att ni ska finna låtarna intressanta. Och är det något ni undrar över, vill ge beröm, spy galla över, tipsa om något, eller vadsomhelt – tveka då inte att posta ett inlägg. ALLA tankar och synpunkter välkomnas.

TEAMET
  • Onion: Trummor
  • Vallhagen: Gitarrer
  • Burnie: Bas, sång & kör
  • Hellpig: Lead-/solo-gitarr
  • Valle: Gitarrer, sång & kör

    Gästmedverkande:
  • Desdemona: co-leadsång & kör

LÅTARNAProjektets hemsida: Här
Officiell hemsida: www.hellvallaburn.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Roligt med seriösa projekt! Ni har gjort ett bra jobb. Jag gillar att det är så tajt och ni flörtar med massor av gamla grupper!
Basspelet imponerar också och bra lagomljud på basen för att gå fram.

Hell HELLVALLA!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jotack. Ett jäkla projekt att ro i land, speciellt med så många inblandade.

Har lyssnat på alla fyra låtarna. Bra jobbat!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tvåan har jag missat... :(  Minns att jag blev helt tagen av ettan. Har lagt ett bokmärke så jag kan lyssna när tillfälle ges. Det här är skitbra och välgjort - fast jag får inte samma kick som av ettan.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn. va bra det låter,proffsigt och tajjt som fn...
Låter på riktigt liksom,det som stör mig lite är Basen kontra kompgitarrerna dom limmar inte riktigt ljudmässigt(Utmärkt spelade dock)
Älskar denna typ av 70-80 tals produktioner,men här gick jag inte riktigt igång på själva låtarna.
Kanske lite för mycket igenkännande av typ 'Puss-Katterna' och dom 'Döva-Leoparderna'.... ;)
Nästa projekt kanske kunnde bli lite mer personligt ??
Men visst fn. Rockar det..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag fattar mig inte på låtarna heller, förutom kanske den första lite.

Gött 70-80-talsröj, och vilken sjuhelsikes produktion! Snyggt!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Skitbra!  :wub:

Rolig framtoning av basen, reagerade lite först men låter jättebra efter första stöten. Det är nästan så att ni får bli de första amatörmusikerna som förtjänat en plats i mp3-spelaren (ni kanske är proffs, vad vet jag). Förutom ösiga spår - väldigt skönt mixat och mastrat, som silke i öronen!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skitbra!  :wub:

Rolig framtoning av basen, reagerade lite först men låter jättebra efter första stöten. Det är nästan så att ni får bli de första amatörmusikerna som förtjänat en plats i mp3-spelaren (ni kanske är proffs, vad vet jag). Förutom ösiga spår - väldigt skönt mixat och mastrat, som silke i öronen!

Tack för alla kommentarer, proffs är vi bara i våra drömmar.. eller kanske det bara gäller för mig iofs...  :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här kommer ett sånt skittråkigt analytiskt inlägg - jag lyssnade på alla 4 (ja Delta finns ju uppenbarligen) och tyckte till för stunden - men jag kan ju tycka nåt annat imorgon. Anyway Hög klass på allt utan tvekan - betänk att 3 i mitt fall är mer än godkänt.

                   1   2   3   4
Låt                   4   4   5   3
Sång                   5   3   5   5
Instrumentalt   5   5   5   4
Text                   4   4   4   4
Mix                   5   5   5   4
                  23   21   24   20
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Valle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Valenzia Vision
Tusen tack till alla för alla fina ord! :)

Himla kul att ni lyssnar och analyserar. Särskilt trevligt är det att några även fokuserar på texterna; dessa är inga djupfilosofierade mästerverk, men de kommer med humor och små självironiska poänger.

Det där med att vi spelar 70-/80-tal är också en bra observation. Hellvalla Burn-teamet "härrör" ju från dessa epoker, och mycket av inspirationen hämtas medvetet därifrån. Ofta får vi tips/frågan om att kanske försöka bli lite mer "up to date" och/eller personligare. Det är i allra högsta grad relevanta tips/frågor, och jag tvivlar inte en sekund på att vi skulle kunna prestera sådant. Men det är ändå inte riktigt det som är grejen med Hellvalla Burn. Vi spelar "Gubbrock", helt enkelt, no more, no les. Vi 40+:are har haft våra glansdagar, det finns ingen anledning för oss att brösta upp oss mot energiska, hungriga knappt-20-åringar som egentligen har bättre koll än oss på vad som gäller idag ;)

Igen, ett supertack till alla!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tusen tack till alla för alla fina ord! :)

Himla kul att ni lyssnar och analyserar. Särskilt trevligt är det att några även fokuserar på texterna; dessa är inga djupfilosofierade mästerverk, men de kommer med humor och små självironiska poänger.

Det där med att vi spelar 70-/80-tal är också en bra observation. Hellvalla Burn-teamet "härrör" ju från dessa epoker, och mycket av inspirationen hämtas medvetet därifrån. Ofta får vi tips/frågan om att kanske försöka bli lite mer "up to date" och/eller personligare. Det är i allra högsta grad relevanta tips/frågor, och jag tvivlar inte en sekund på att vi skulle kunna prestera sådant. Men det är ändå inte riktigt det som är grejen med Hellvalla Burn. Vi spelar "Gubbrock", helt enkelt, no more, no les. Vi 40+:are har haft våra glansdagar, det finns ingen anledning för oss att brösta upp oss mot energiska, hungriga knappt-20-åringar som egentligen har bättre koll än oss på vad som gäller idag ;)

Igen, ett supertack till alla!
Förstår precis vad du menar,har själv ungefär samma referenser,men jag försöker  :huh: få det att låta som typ en ny grupp från den eran..
Nåväl det här låter så bra/proffsigt gjort så lite tekniskt 'Nörderi' skulle vara mycket intressant...
Hur gör du med Gitarr-filerna du får till dig tex. Får du dom som rena line:ade filer som du skruvar på pluggar själv,eller får du uppmickade sådana??
Är trummorna 'triggade' eller är det uppmickat osv... Jag vill veta??? ;)   
Lite teknikdetalljer skulle vara djä..gt intressant som sagt!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Valle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Valenzia Vision
lite tekniskt 'Nörderi' skulle vara mycket intressant... Hur gör du med Gitarr-filerna du får till dig tex. Får du dom som rena line:ade filer som du skruvar på pluggar själv,eller får du uppmickade sådana??
Är trummorna 'triggade' eller är det uppmickat osv... Jag vill veta??? ;)   
Lite teknikdetalljer skulle vara djä..gt intressant som sagt!

Aaah, now we're talking, baby!  B) På med briljera-mössan...

@ Gitarrerna:
Jag, Vallhagen och Hellpig spelade in våra gitarrsignaler helt torra och oprocessade; alltså, inga effekter, dist whatsoever. (Däremot hade vi effekter/dist i medhörningen, givetvis.)

Kompgitarrerna Valle+Vallhagen körde jag genom den galanta pluggen SimulAnalog Guitar Suite: Marshall JCM900, allt på "10" utom channel-disten som låg på ca 75%. Därefter genom EQ med följande cirkavärden (varierar aningen mellan gitarrerna): HP@90Hz, skuret @500Hz respektive 3,5kHz, LP@7,7kHz. Det finns även en dead-center-kompgitarr med liknande inställningar fast med reducerad dist och mer skuren botten.

Sologitarren (Hellpig) kördes också genom JCM900-pluggen, full patte på allt -> genom EQ, som i huvudsak skär av botten -> chorus -> stereodelay.

@ Trummorna:
Trummmorna spelades in med Rolands TD-6 trumset och skickade till mig som vanlig midifil som jag sedan i huvudsak mixade i Addictive Drums – in the box. Därefter bussade jag resultatet till ett stereospår för lite fin-EQ samt en pytteaning komprimering (mest i övre frekvensområden).

@ Bas
Basen har jag komprimerat kraftigt. Faktiskt. Men bara så pass att inte viktiga attacker går förlorade. Jag gillar när basen är in-your-face. HP@60Hz med mycket brant kurva (30dB/oct, om jag inte minns helt fel). En aning boost @500Hz respektive 5kHz.

@ Sång
En huvudregel: komprimera tills du skäms! ;) Jag brukar helst inte EQ:a sång mer än att jag i sådant fall skär bort liiite vid 3kHz. Däremot HP:ar jag högt. Körerna dubbas typ tre gånger per stämma samt per sångare (två i det här projektet) vilket ger ett total av 18 spår körer (minst). Körerna genomgår kraftig HP/LP och en helvetes komprimering.

Och jag använder ALDRIG reverb (på annat än virvel och pukor). Aldrig, aldrig, aldrig. Om jag måste ha "rymd", då blir det delay.

@ Allmänt
Min mixningsteknik – som för övrigt är kraftigt Michael B Tretow-inspirerad – är lite kontroversiell om man ser till hur de riktiga proffsen vill att det egentligen "ska" gå till. Jag "mastrar" t.ex. inte. Jag mixar i stort sett alltid med en EQ och limiter (nästan aldrig kompressor) på masterbussen, och justerar ömsom de enskilda ljudkällorna ömsom mastereffekterna. Och när det låter färdigt, ja, då är det färdigt. Förr brukade jag dela upp mixning och mastring i två separata arbetsmoment, för det är ju så man "ska" göra ;), men jag upptäckte att det nästan blev bättre om jag gjorde allt på en gång. Well, om det är "oproffsigt", då är det väl det :D

Oj, det blev en del...

Edit: många stavfel blev det också.

« Senast ändrad: 02.12.2011, 15:25:09 by Valle »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tack och bock!!
Mycket lärorikt och kul att se hur andra gör,och när det gäller Master:ing är jag helt på din sida!!
Sist så skulle det vara kul att höra vilken/vilka EQ:s/Limiters du kör på Mastern?
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Valle

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
    • Valenzia Vision
Sist så skulle det vara kul att höra vilken/vilka EQ:s/Limiters du kör på Mastern?
Jag är en riktig sucker för Voxengo-prylar. I projektet överlag har jag använt Deft Compressor, Crunchessor, GlissEQ, Elephant och Tube Amp, jämte REAPERs (min DAW) egna, interna pluggar.

På mastern ligger GlissEQ och Elephant – mina all time-favoritpluggar. Jag tror fan jag hade klarat mig långt med bara de två. (Ett råd, baraomifallatt: GlissEQ är en EQ man bör sätta sig in i lite extra hur den fungerar innan man använder den på mastern, då det inte är en "vanlig" EQ).


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat igenom de 4 låtarna och jag tycker de är skickligt proddade, snygga hantverk från alla inblandade musiker, helheten blir att detta är snyggt. Men tycker inte låtarna i sej sticker ut, mer än nr 4 "All you said" med Desdemonas röst, den sticker verkligen ut där och gör låten till en riktig teaser :P

Men allt är genomarbetat och låter "färdigt" i mina öron. Ingen master-producent göre sej besvär, som jag uppfattar det :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, har lyssnat några dagar i bilen nu på väg till jobbet o det låter kanon, mkt proffsigt.
Introt på VENI VIDI VICI brukar jag köra på repeat ca 5 ggr innan jag släpper knappen, det är sååååååå bra !
robc


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Proffsigt och välljudande och bra gjort på allt sät och jag önskar jag också kunde göra sånt där..... men... För mig är detta nog inte gubbrock utan snarare det vi i finland kallar för "tukka-hevi", alltså "hår-heavy".  80-tal alltså.



Jag menar alltså inte att jag tycker att detta är dåligt utan bara att detta för mig inte representerar "gubbrock"

För mig är DETTA gubbrock  :lol:



men ni vet... samk ock tycke....

Kör hårt!

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oj djää..rs va snett ute han var där den gode Ian..  :o
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj djää..rs va snett ute han var där den gode Ian..  :o

Jo, visst e han lite sne' :wacko: ... men jag hittade ingen bättre live-version av Space Trucking (det var liksom vesäntligt att det var just SPACE TRUCKING ;)) med Steve Morse på gitarr.

Space
Life is too short to remove USB safely