Kontrollrummet

Hovrätten fastställde domen i fildelningsmålet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag borde kanske egentligen inte starta ännu en fildelnigstråd, men det kanske kan bli mer nyanserade diskussioner här.  :)

http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1420731

Hörde på nyheterna igår. Detta innebär enligt vissa att det faktiskt blir svårare för folk att bli dömda för fildelning. Skivförsäljningen fortsätter att gå nedåt, och frågan är om branchen har fattat läget ännu.
« Senast ändrad: 13.06.2007, 11:35:51 by tsmalmbe »


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Fast roligast är väl att du skrev FELdelning!  :lol:
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag borde kanske egentligen inte starta ännu en fildelnigstråd, men det kanske kan bli mer nyanserade diskussioner här.  :)

http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1420731

Hörde på nyheterna igår. Detta innebär enligt vissa att det faktiskt blir svårare för folk att bli dömda för fildelning. Skivförsäljningen fortsätter att gå nedåt, och frågan är om branchen har fattat läget ännu.
Såg bara slutet på inslaget i aktuellt igår - eller var det tv4? - då IFPI-representanten såg det som en seger för upphovsrätten, och piratparti-nissen såg det som att nu är det i stort fritt fram att fildela allt....  :mellow: jag fattade inget.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag borde kanske egentligen inte starta ännu en fildelnigstråd, men det kanske kan bli mer nyanserade diskussioner här.  :)

http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1420731

Hörde på nyheterna igår. Detta innebär enligt vissa att det faktiskt blir svårare för folk att bli dömda för fildelning. Skivförsäljningen fortsätter att gå nedåt, och frågan är om branchen har fattat läget ännu.
Såg bara slutet på inslaget i aktuellt igår - eller var det tv4? - då IFPI-representanten såg det som en seger för upphovsrätten, och piratparti-nissen såg det som att nu är det i stort fritt fram att fildela allt....  :mellow: jag fattade inget.

Nej det känns väldigt politiskt. Vad det betyder för gemene man är det väl ingen som vågar säga egentligen. Det har varit märkligt tyst om detta i media det senaste. Antipiatbyrån verkar inte ha vunnit någon större framgång, varken rästtsligt eller oponionsmässigt sedan de satte fast Pirat bay.
Den nya lagstiftningen verkar inte heler ha satt fart på debatten.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag borde kanske egentligen inte starta ännu en fildelnigstråd, men det kanske kan bli mer nyanserade diskussioner här.  :)

http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1420731

Hörde på nyheterna igår. Detta innebär enligt vissa att det faktiskt blir svårare för folk att bli dömda för fildelning. Skivförsäljningen fortsätter att gå nedåt, och frågan är om branchen har fattat läget ännu.
Såg bara slutet på inslaget i aktuellt igår - eller var det tv4? - då IFPI-representanten såg det som en seger för upphovsrätten, och piratparti-nissen såg det som att nu är det i stort fritt fram att fildela allt....  :mellow: jag fattade inget.

Nej det känns väldigt politiskt. Vad det betyder för gemene man är det väl ingen som vågar säga egentligen. Det har varit märkligt tyst om detta i media det senaste. Antipiatbyrån verkar inte ha vunnit någon större framgång, varken rästtsligt eller oponionsmässigt sedan de satte fast Pirat bay.
Den nya lagstiftningen verkar inte heler ha satt fart på debatten.
Målet måste ju varit helt intetsägande som prejudikat, eller så är domen helt otydligt formulerad, om man inte kan dra några raka slutsatser av den... o så känns det som media tappat intresse för frågan.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
lite genomslag får det, men förvirringen blir tydlig när man läser på Antipiratbyråns, respektive piratbyråns hemsidor:

Antipiratbyråns
Norrköpings tingsrätt dömde i dag en man som olagligt fildelat till åttio dagsböter. Mannen förnekade brottet och skyllde på att han och hans kamrater tillsammans kopplat upp sig på internet via hans ip-nummer. Det kunde därför ha varit någon av hans kamrater som delat ut filmen. Förklaring var enligt domstolen en efterhandskonstruktion. Domstolen fann att den samlade bevisningen i ärendet bl.a. vad mannen sagt i tidigare polisförhör, visade att han gjort sig skyldig till upphovsrättsbrott.- Polis och åklagare har gjort ett mycket bra arbete i detta ärende. Domen visar att upphovsrättshavare även fortsättningsvis med framgång kan göra polisanmälningar om de utsätts för brott, säger Henrik Pontén på Svenska Antipiratbyrån.


piratbyråns
Fildelare blir immuna, igen
Inlagd: 2007-06-12 22:31
Det är lite deja vu-känsla över det här nu. Ni vet säkert hur det funkar. Men i alla fall, en fildelare har dömts till böter för att ha delat ut ett gäng låtar. Men i och med att fildelningen nu i Hovrätten fastställts som ett bötesbrott så får det till följd att polisen inte får göra husrannsakningar mot andra fildelare, eller begära ut personuppgifter rörande ip-nummer. Så en kille har fällts men resten av oss blir immuna. Nu gäller det här bara fildelning i mindre skala. Skiv- och filmindustrin flaggar redan för hårdare tag och menar att man ska åtala nån för att ha delat ut mer filer. Men med tanke på hur länge det här har hållit på så dröjer det nog ett bra tag tills vi fildelare får juridiska problem. Och när det väl är dags är det nog rimligt att tro att nya smarta program har utvecklats som främjar vår anonymitet. Vi på Piratbyrån tycker att situationen är rätt talande. Den förstockade skiv och filmbranschen fortsätter sina försök att skrämma konsumenter till lydnad. Från vår sida ser vi exempel som kommande Playble, som vill visa att gratis kulturdistribution och betalda kreatörer kan samexistera.


pressens tolkningar:
http://www.idg.se/2.1085/1.111558

eller:
http://boras.expressen.se/Nyheter/1.718220

Lustigt det där. lite som gamla ryska staters politik. All utropar sig till vinnare efter valet.  :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vilka alla?? Det fanns ju bara 'partiet'! Och det vann alltid!!  :D

Piratbyråns toklkning av bötesstraffet är ju taget ur luften enl vad jag förstår.
Straffskalan anges inte av en hovrättsdom, och det räcker att det är möjligt enl straffskalan att döma ut högre straff än böter för att få göra husrannsakan etc. Straffskalan anges väl av lagstiftaren eller HD.
Så min enkla snabbtolkning är väl att man kan dömas för illegal fildelning för att det är olagligt.  -_- Kort o gott.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Vilka alla?? Det fanns ju bara 'partiet'! Och det vann alltid!!  :D

he he jo jag slarvade lite, jag menade gamla ryska stater som nu blivit självständiga och går till val.  :)