Kontrollrummet

Vilka monitorer skall man välja?

Lee · 80 · 25295

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Florian le Sage

  • Gäst
att gnälla på ns10 är som att säga att shure sm57 är en dålig mikrofon.

(vill elda på lite! kom igen! har inte en enda tumme ner än, och om jag startar ett härligt monitorgräl borde jag väl lyckas plocka på mig åtminstånde ett par stycken!)

nej nej nej, jag avskyr NS-10 men diggar SM-57, vad sa du nu da´   :lol:


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
att gnälla på ns10 är som att säga att shure sm57 är en dålig mikrofon.

(vill elda på lite! kom igen! har inte en enda tumme ner än, och om jag startar ett härligt monitorgräl borde jag väl lyckas plocka på mig åtminstånde ett par stycken!)

nej nej nej, jag avskyr NS-10 men diggar SM-57, vad sa du nu da´   :lol:

Att du har fel! Poängen med SM57 är precis den samma som NS10; ett bra mellanregister där andra saker runtomkring inte stör så mycket.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Florian le Sage

  • Gäst
Snälla lilla du, det handlar inte om vem som har rätt eller fel serru, utan om smak o tycke, jag har aldrig sagt att dom är fel etc bara att dom är sämst (för mig och 98% av världens ljudtekniker)...

Har du hört talas om "listening-fatigue" ?

 B)


Utloggad VacUm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
    • Sundhage.com
98% av världens ljudtekniker? Haha, du är rolig du... :D Men jag är avundsjuk på din karma. Om jag börjar leverera lite hitte-på-statistik kanske min också sjunker. Och för att jävlas lite får du en tumme upp, men mest för att jag tycker du är skön.
"Lisa, Vampires are make-believe, like elves, gremlins, and eskimos." -- Homer Simpson


Utloggad Joelstromgren

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
Snälla lilla du, det handlar inte om vem som har rätt eller fel serru, utan om smak o tycke, jag har aldrig sagt att dom är fel etc bara att dom är sämst (för mig och 98% av världens ljudtekniker)...

Har du hört talas om "listening-fatigue" ?

 B)


Men hur kommer det sig att det står ett par NS-10 i princip varje studio då? eller i jävla många iaf.
 :)
IMAC • LOGIC PRO 8 • M-Box 2 • Genelec 8030 • RÖDE NT2a


Utloggad tsmalmbe

man e ju lite avundsjuk på 8040... Tänker du investera i en sub?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad herwhisper

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
man e ju lite avundsjuk på 8040... Tänker du investera i en sub?

Kommer inte köpa sub just nu i alla fall. I affärn tyckte jag att 8040 gick rätt lågt ner i registret och att man hörde bra vad som försigiks där nere. Men det kanske är en annan sak när dom står hemma i studion, så man får väll se när jag haft dom ett tag.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
att gnälla på ns10 är som att säga att shure sm57 är en dålig mikrofon.

(vill elda på lite! kom igen! har inte en enda tumme ner än, och om jag startar ett härligt monitorgräl borde jag väl lyckas plocka på mig åtminstånde ett par stycken!)

nej nej nej, jag avskyr NS-10 men diggar SM-57, vad sa du nu da´   :lol:
:lol: :lol: :lol:
 i love you florian!!!

men din mamma....blablabla!!  :lol: :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
Snälla lilla du, det handlar inte om vem som har rätt eller fel serru, utan om smak o tycke, jag har aldrig sagt att dom är fel etc bara att dom är sämst (för mig och 98% av världens ljudtekniker)...

Har du hört talas om "listening-fatigue" ?

 B)


Men hur kommer det sig att det står ett par NS-10 i princip varje studio då? eller i jävla många iaf.
 :)

lista alla studios som har NS10 så skall jag lista alla som INTE har dom ,är du med?
 B)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Snälla lilla du, det handlar inte om vem som har rätt eller fel serru, utan om smak o tycke, jag har aldrig sagt att dom är fel etc bara att dom är sämst (för mig och 98% av världens ljudtekniker)...

Har du hört talas om "listening-fatigue" ?

 B)


Men hur kommer det sig att det står ett par NS-10 i princip varje studio då? eller i jävla många iaf.
 :)
Mycket enkelt.
När det begav sig och NS-10 hade floppat som hifi-högtalare, så delade Yamaha ut 1000 par gratis till högprofil-studios för att de skulle synas. I filmens värld kallas sådant "produktplacering"... Många hoppade sedan på tåget eftersom NS-10 ju fanns "överallt", precis som de hemska Auratone före dem - och därför var en lämplig referens om man skulle mixa i en annan studio än den man var van vid.
Sedan har de påståtts ge liknande ljud som folk i allmänhet har hemma - och ska därför vara en lämplig referenshögtalare. Det är dock inte många som använder dem som enda monitor. "Referens" är inte heller synonymt med "bra" - något som folk tyvärr lätt missuppfattar...
Att ljudet hemma hos folk har blivit betydligt bättre numera än det var för 30 år sedan (eller när det nu var NS-10 kom), är en annan sak som folk brukar bortse ifrån i argumenteringen när de nämner att de låter som hemma hos folk.
En annan aspekt är att deras överdrivna mellanregister gör att man lättare får fram just den del av ljudet där mycket annars kan gröta ihop sig - men väljer man bra monitorer nu för tiden, så får man bra upplösning utan att något register behöver överdrivas på det sättet...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ni pojkar är för sköna! Ni har faktiskt besvara lite om ursprungsfrågan med 4000kr budget och hur man väljer. Tackar för att ni tog den delen seriöst! :)

Vad det gäller ns10 får ni gärna gräla vidare.  :) Men någon har hävdat att det är en bra monitor (och det är den definitivt inte) för att "om man kan få något att låta bra i ett par ns-10 så låter det bra överallt". I grunden säger detta ungefär att högtalarna låter så illa att om man kan stå ut med en mix i dessa högtalare så är den spelbar på andra system. Tyvärr är det en sanning med modifikation. Man måste vara fruktansvärt skicklig och mycket van vid ljudet av ns-10 för att kunna använda dem. Dels har de i princip ingen bas under 100Hz och dels är de kraftigt olinjära i frekvenspektrat i övrigt. Men å andra sidan, så kan man i princip mixa i vilka skit-hifi-högtalare som helst också. Om man bara känner till hur de beter sig. Men det är attan så mycket jobbigare och kräver ofta att man lyssnar på mixen i fler system (bilen, polarens stereo, mammas radio, PA-anläggningen, etc.) för att till slut komma fram till hur mixen skall låta.

Om man sedan 80-talet är van att mixa i dessa högtalare så skall kan man väl fortsätta med det, men det innebär inte att man skall rekommendera folk som precis börjat mixa att handla dem igen. Då finns det enklare vägar att gå som inte innebär att lära upp sig på olinjära gamla högtalare.

Om man nu vill ha ett högtalare som mellanregisterstarka högtalare då? Gör som jag istället. Åk ut på närmaste loppis och handla ett par gamla bilhögtalare (den typen som var som små lådor som stod på hatthyllan bak i bilen, i början av åttiotalet). Dessa har också ett riktigt överdrivet mellanregister och ingen bas. Vilket gör att man kan kolla mellanregistret separat och separera vissa signaler där. Det gör också att man lättare hör hur musiken kommer att låta i en transistorradio och man kan då skapa vad jag skulle kalla "transistorradio-ready".  :D

Ingenjör Öhman skrev en rätt intressant och talande artikel om hela fenomet med ns-10 för ett tag sedan som jag tycker är läsvärd. http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Trevligt att alla totaldissar NS10...  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se



Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Jag dissar den inte egentligen, jag bara påpekar felaktigheter i högtalaren som huvudmonitor. Och det är öronen som avgör om man kan mixa i en skit-hifi-högtalare eller inte. Och jag gillar inte tanken på att man skall skola nya inspelningstekniker till att använda gammal "junk". På samma sätt skulle jag ju inte rekommendera folk att använda 70-tals JBL i ett PA bara för att det är fräckt och "så skall det låta" när nya HK smiskar skiten ur dessa. Det blir liksom lite absurt om man kan få bättre och mer utvecklade högtalare för samma pris. Och tekniken går framåt och förbättrar oftast. (Vilket också betyder att jag inte är helt lycklig över "vintage" saker. Jag hittar sällan gamla live-mixerbord som låter bättre än nya. Och det är i det ögonblicket någon börjar hojta Neve från "nittonhundra-frös-ihjäl"...)   ;)

Däremot blir mitt och andras dissande av ns-10 rätt komiskt i belysande av detta!  :D
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/PressReleaseDetail/0,,CNTID%25253D544798%252526CTID%25253D,00.html

Så där fick ni ammunition åt andra hållet. (Men hur ofta har Grammys tilldelats något innovativt istället för något kommersiellt gångbart som genererat pengar... Så bli inte FÖR styva i korken! :lol:)


Utloggad O-Jay

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • The wrong guy in the wrong place at the wrong time
    • Visa profil
Äsch, man skall väl använda de prylar man trivs med och som ger bra resultat. Resultatet är ju det som räknas.

Men det är kul hur idealen har ändrats. Förr var JBL 4310-4312 mina favoriter att mixa på. Satte man på en gammal LP med Thin Lizzy lät det som om bandet stod i rummet och spelade. Det blev liksom glad-eq över ljudet.
Spelar man däremot ny musik på CD låter det riktigt illa om dem IMHO. Var sak har sin tid.
Fast ett par NS-1000 hade varit kul att äga.

Nä nu skall jag gå och bygga mig en ny dator...  ;)
 
Garageband 11 på Macbook Pro
Spelar gitarr och bas


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Äsch, man skall väl använda de prylar man trivs med och som ger bra resultat. Resultatet är ju det som räknas.

Men det är kul hur idealen har ändrats. Förr var JBL 4310-4312 mina favoriter att mixa på. Satte man på en gammal LP med Thin Lizzy lät det som om bandet stod i rummet och spelade. Det blev liksom glad-eq över ljudet.
Spelar man däremot ny musik på CD låter det riktigt illa om dem IMHO. Var sak har sin tid.
Fast ett par NS-1000 hade varit kul att äga.

Nä nu skall jag gå och bygga mig en ny dator...  ;)
 

Ja, suck...
Jag ångrar att jag en gång i tiden sålde mina JBL 4310 som jag hade i många år.
Men är det någon som har ett par till salu - eller möjligen L100 som var "hifivarianten" om jag minns rätt - så är jag ev spekulant. Har jag tur kanske det är mina gamla som kommer tillbaka till husse, skulle vara kul  :wub: - speciellt om de är i samma nyskick som när jag sålde dem...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Hoppsan.. Lite semester och nåra bira här.. Men det verkar som om ni missat det väsentliga i denna tråd.. Det som låter "bäst för mig är bäst för mig" Alltså.. Jag är gammal gubbe och minns Genelecs storhetstid.. Genelec var ett märke med handbyggda högtalarelement som vissa "gurus" specialbyggde lådor som specialanpassade för just  dessa studios.. Vi snackar 80-tal och vi snackar priser på inget under 200 000:-. I samma studio satt endera nåra av Yamahas bortskänkta NS10M eller i värsta fall Apogee-lådor som lät ännu sämmre för närlyssning.. Som mellanlyssning hade vi ett par JBL4430 (Dolly Parton, resp negerrumpa.. välj själv).

Just nu sitter jag i en studio som har ett par väl inspelade JBL4430 samt ett par tjoande NS10M (som jag väl känner till dess egenheter och kan leva med).. Och ett par Behringer B3031A.. Men jag ångrar ingeting och allt låter finfint.. Ingen skillnad nu som då.. Självklart får man vara beredd att kavla upp armarna och ta fram lödkolven då och då.. Bla.. Har jag bytt nästan alla kondensatorerer i Behringerns nätdel för att få bättre stabilitet och lägre brus.. Men så var det på 80-talet också.. (fast saker och ting är lite svårare att bygga om numera)

;)

Råkade lägga detta inlägg i fel tråd tidigare.. Nåt om AD/DA omvandkare.. För många semesterbira kanske  :wacko:

Genelec är inget annat än en dinosarie för mig i dag.. Genelec var gud på 70~80 talet.. Men precis som den gigantiska T-rex har genelec förvandlads till en liten fesig gråsparv.. Fast iof.. den låter rätt ok i dag också.. Men alldaglig och mångfaldig.. Precis som gråsparven

Tiderna förändras.. Massproduktion tar vid, hantverket dör...


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Är det någon som har erfarenhet av Fostex Monitor Aktiv PM2?
Säljs på musikbörsen såg jag för 4995, "nedsatt" från 6250:-
Jag tyckte att de lät riktigt bra när jag var där och lyssnade, men då hade jag tyvärr inte egna skivor med mig.
Me, Myself & I


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Är det någon som har erfarenhet av Fostex Monitor Aktiv PM2?
Säljs på musikbörsen såg jag för 4995, "nedsatt" från 6250:-
Jag tyckte att de lät riktigt bra när jag var där och lyssnade, men då hade jag tyvärr inte egna skivor med mig.
har bara dåliga erfarenheter av fostex som högtalartillverkare.. låter bajs, tråkigt och inget roligt. hehe.
nä men den låter riktigt pissigt i mina öron, och jag skulle inte kunna jobba med ett par såna mer än några minuter. men de e va ja tycker...
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Var det inte ett test av monitorer i ngt av numren tidigare?  Har för mig det.  :unsure:
Skall leta lite till och se vad man kan gräva fram.  Om inte så sär det ju dags för ett STOOORT test i tidningen.   :D
Me, Myself & I


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Var det inte ett test av monitorer i ngt av numren tidigare?  Har för mig det.  :unsure:
Skall leta lite till och se vad man kan gräva fram.  Om inte så sär det ju dags för ett STOOORT test i tidningen.   :D
i studio var det ett väldigt stort test av monitorer, men det testet blev väldigt kritiserat vad jag kommer ihåg.. :)
åk hellre runt o lyssna på så många högtalare du kan.. glöm heller inte bort hifi-affärer där det kan ibland finnas guldklimpar.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Var det inte ett test av monitorer i ngt av numren tidigare?  Har för mig det.  :unsure:
Skall leta lite till och se vad man kan gräva fram.  Om inte så sär det ju dags för ett STOOORT test i tidningen.   :D
i studio var det ett väldigt stort test av monitorer, men det testet blev väldigt kritiserat vad jag kommer ihåg.. :)
åk hellre runt o lyssna på så många högtalare du kan.. glöm heller inte bort hifi-affärer där det kan ibland finnas guldklimpar.. ;)

Jo, det är väl så det får bli.   Är du fortfarande lika nöjd med SQ-50? Var det inte du och Vallhagen och nån mer som hade dessa?
Me, Myself & I


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Var det inte ett test av monitorer i ngt av numren tidigare?  Har för mig det.  :unsure:
Skall leta lite till och se vad man kan gräva fram.  Om inte så sär det ju dags för ett STOOORT test i tidningen.   :D
i studio var det ett väldigt stort test av monitorer, men det testet blev väldigt kritiserat vad jag kommer ihåg.. :)
åk hellre runt o lyssna på så många högtalare du kan.. glöm heller inte bort hifi-affärer där det kan ibland finnas guldklimpar.. ;)

Jo, det är väl så det får bli.   Är du fortfarande lika nöjd med SQ-50? Var det inte du och Vallhagen och nån mer som hade dessa?

det stämmer.. nån mer var det som hade dessa.. kommer inte ihåg vem det var..
men jag är nöjd, ja.. bilr lika glad varje gång jag lyssnar i dem..0
valutronic.se   

;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


freddy

  • Gäst
Någon som har testat dessa:


Duger dom till en hemmastudio?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Någon som har testat dessa:


Duger dom till en hemmastudio?

ja har lyssnat på dem, var ett tag sen sist nu, och det var nog den äldre modellen.. men jag tycker de funkar helt ok. låter lite som mina RCF scd6021.. lite lagom fattiga, och lagom färgade!!!

men jag gillar dom!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se



Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Hej, funderar själv också på att skaffa et par monitorer, jag håller just på att börja skruva med cubase osv och Mahan lovade att lära mej grunder,a funderade på Behringer Truth 2030A finns de bättre i samma prisklass? de större fungerar knappast pga att jag inte har utrymme och de blir nära väggen.


Åsikter?



Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
de är 275e i t butiken de är väl ca 2500 kronor?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Någon som har testat dessa:


Duger dom till en hemmastudio?
Då är dessa bättre:

Alesis M1A mk2
« Senast ändrad: 20.11.2007, 10:12:25 by MrPhil »


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Vi har M1 mkII och M1 Active 620 på jobbet. Jag tycker de funkar men har helt klart brister, framförallt i diskanten. Men de kostar väl inte så mycket numera? Jag skulle kolla på t ex Phonic isf, har inte hört dem själv men det är ju många som gillar dem.
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Vi har M1 mkII och M1 Active 620 på jobbet. Jag tycker de funkar men har helt klart brister, framförallt i diskanten. Men de kostar väl inte så mycket numera? Jag skulle kolla på t ex Phonic isf, har inte hört dem själv men det är ju många som gillar dem.
jag tycker inte att phonics monitorer är ngt att rekommendera. har lyssnat en del i dom, två olika kompisar till mig har såna, och de har noll tydlighet i diskanten. väldigt murriga diskanter enligt mitt tycke!!

hellre alesis än phonic.
kolla istället in KRK, billigare och mkt mer tydlighet!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
En gång när jag var på 4sound här i göteborg så fick jag ofrivilligt lyssna på ett par

http://www.thomann.de/se/m_audio_av40_studiophile.htm

Jag blev faktiskt väldigt imponerad över deras förmåga att projecera större delen av registret, en väldig klarhet & bra upplösning upplevde jag, i stora delar av registret. Dock bör nog monitorn kompenseras med en sub...

Skall även tillläggas att det var några andra som lyssnade, så det var inte min referensmusik jag har som bedömning, vilket gör bedömningen något svårare eftersom jag inte var inlyssnad på deras platta.

Men dom är helt klart intressanta att kolla upp


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
En gång när jag var på 4sound här i göteborg så fick jag ofrivilligt lyssna på ett par

http://www.thomann.de/se/m_audio_av40_studiophile.htm

Jag blev faktiskt väldigt imponerad över deras förmåga att projecera större delen av registret, en väldig klarhet & bra upplösning upplevde jag, i stora delar av registret. Dock bör nog monitorn kompenseras med en sub...

Skall även tillläggas att det var några andra som lyssnade, så det var inte min referensmusik jag har som bedömning, vilket gör bedömningen något svårare eftersom jag inte var inlyssnad på deras platta.

Men dom är helt klart intressanta att kolla upp
ok.. nu tänkte jag skriva att jag lyssnat på dom, men det var inte den modellen jag lyssnat på.. utan ngn högtalare som kom för ngt år sen!!!
en annan modell.. men är de så bra som du säger, så ska jag fan ta mig tiden att lyssna på den modellen!!! :P

edit: vasfell!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
En gång när jag var på 4sound här i göteborg så fick jag ofrivilligt lyssna på ett par

http://www.thomann.de/se/m_audio_av40_studiophile.htm

Jag blev faktiskt väldigt imponerad över deras förmåga att projecera större delen av registret, en väldig klarhet & bra upplösning upplevde jag, i stora delar av registret. Dock bör nog monitorn kompenseras med en sub...

Skall även tillläggas att det var några andra som lyssnade, så det var inte min referensmusik jag har som bedömning, vilket gör bedömningen något svårare eftersom jag inte var inlyssnad på deras platta.

Men dom är helt klart intressanta att kolla upp
ok.. nu tänkte jag skriva att jag lyssnat på dom, men det var inte den modellen jag lyssnat på.. utan ngn högtalare som kom för ngt år sen!!!
en annan modell.. men är de så bra som du säger, så ska jag fan ta mig tiden att lyssna på den modellen!!! :P

edit: vasfell!!

Ja, det var nog något år sedan som jag lyssnade på den också, men den såg ut precis sådär och var ifrån M-audio iallafall B)

Jag hade hunnit lyssna och inhandla SQ-50 innan, och ifall man tycker att en monitor låter bra - även efter att ha provat SQ-50 - så måste den vara bra.  :P

Borde bege mig dit och lyssna igen, monitorer kan man aldrig få för mycket av!

Edit: Nu har jag kollat vilka monitorer 4sound har ifrån m-audio, dom har 3 olika modeller men inte den som jag länkade till förut, kanske utgången?
« Senast ändrad: 20.11.2007, 16:22:35 by Osse »