Ni pojkar är för sköna! Ni har faktiskt besvara lite om ursprungsfrågan med 4000kr budget och hur man väljer. Tackar för att ni tog den delen seriöst!

Vad det gäller ns10 får ni gärna gräla vidare.

Men någon har hävdat att det är en bra monitor (och det är den definitivt inte) för att "om man kan få något att låta bra i ett par ns-10 så låter det bra överallt". I grunden säger detta ungefär att högtalarna låter så illa att om man kan stå ut med en mix i dessa högtalare så är den spelbar på andra system. Tyvärr är det en sanning med modifikation. Man måste vara fruktansvärt skicklig och mycket van vid ljudet av ns-10 för att kunna använda dem. Dels har de i princip ingen bas under 100Hz och dels är de kraftigt olinjära i frekvenspektrat i övrigt. Men å andra sidan, så kan man i princip mixa i vilka skit-hifi-högtalare som helst också. Om man bara känner till hur de beter sig. Men det är attan så mycket jobbigare och kräver ofta att man lyssnar på mixen i fler system (bilen, polarens stereo, mammas radio, PA-anläggningen, etc.) för att till slut komma fram till hur mixen skall låta.
Om man sedan 80-talet är van att mixa i dessa högtalare så skall kan man väl fortsätta med det, men det innebär inte att man skall rekommendera folk som precis börjat mixa att handla dem igen. Då finns det enklare vägar att gå som inte innebär att lära upp sig på olinjära gamla högtalare.
Om man nu vill ha ett högtalare som mellanregisterstarka högtalare då? Gör som jag istället. Åk ut på närmaste loppis och handla ett par gamla bilhögtalare (den typen som var som små lådor som stod på hatthyllan bak i bilen, i början av åttiotalet). Dessa har också ett riktigt överdrivet mellanregister och ingen bas. Vilket gör att man kan kolla mellanregistret separat och separera vissa signaler där. Det gör också att man lättare hör hur musiken kommer att låta i en transistorradio och man kan då skapa vad jag skulle kalla "transistorradio-ready".

Ingenjör Öhman skrev en rätt intressant och talande artikel om hela fenomet med ns-10 för ett tag sedan som jag tycker är läsvärd. http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf