Kontrollrummet

Dividend - Skog i november (Pianostycke nr 3)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sista minuten på den nya är så spattigt och ostrukturerat att jag nog återgår till förra versionens slut :D (som jag inte heller var helnöjd med, men låter bättre.)

*Stycket äro under konstrukton, men förtvivla icke, ver H kommer att vara jävligt nära en optimal FINAL-mix/komposition!*

Sorry for the delay :D Och ingen låt i trådhuvudet!
« Senast ändrad: 15.02.2012, 20:36:33 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej på er! update 120510

Har äntligen (i går kväll) fått ihop den här till nåt som låter som en helhet! Vad tycker ni? Saknas nåt i edra öron? Andra tankar? Är piano för starkt bitvis?

De här pianostyckena var ibörjan avsedda för piano och cello och ibland violin. Nu har di små krabaterna fått tillskott av en oboe ibland också. Stycken för kvartett alltså (eller färre).

De komponeras i folkvisestil och har vissa influenser från den klassiska perioden av framförallt melodisk utveckling och lite kontrapunkt då och då. Ingen harmonisk utveckling och variation förekommer nästan alls. Men det är tänkt så. Det ska vara förankrat i folkmusik.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kring 1.39, en ton som känns väldigt stark, som ligger lite utanför eller precis i gränsen till harmonierna i övrigt. (Även vid 0.18 är det ett starkt anslag, kanske skulle göras något försiktigare, men bara något?)

Första taktbytet, kommer som en överraskning, men det andra känns kompetent och faktiskt rätt avancerat. Samma med tempoväxlingarna, det är lite ovanligt och dessutom bra, det tillför en stor dos "bra".

På ett par ställen är det så väldigt välkomponerat, man/jag vill lyssna igen! T.ex. efter 1.57 och framåt, men det som skapar rätt förutsättning är hur det byggs upp innan.

Detta är en lång berättelse avklarad på korta 4.45

Olika partier som avlöser varandra har hela tiden fått med sig att avstamp, så att föregående parti "boostar" det efterkommande.

Bra jobbat!!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Starkt stycke med många variationer :rolleyes:

Tjusigt tema (cellon, aaah) som vid sticket 2:30 blir lugnt, fridfullt och harmoniskt.

Mina favoritdelar här: från 2:52 till 3:15, med vackra pizzicaton som får det hela att sticka ut.
Från 3:26, oboen där som vandrar mot finalen, oj vad stilfullt!

Fint jobb du gjort här med många vackra detaljer, måste lyssna igen.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LH:
Trevligt att jag jobbat bra :rolleyes: :) Kollade noten men tycker inte den låter väldans hög? Men tack för påpekande.


Marre:
Jättekul att du gillar det! Skönt att vissa av de här styckena börjar bli färdiga i sviten.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag hör låten för första gången nu, inte hört tidigare upplagor. Tycker som alla andra att dina stycken verkar bli bättre och bättre. Mer och mer struktur för varje låt och låter mer genomtänkt. Tycker fortfarande att det kan kännas en aning för improviserat ibland, men det är säkert meningen med den här musikstilen, att det ska ha improvisationskänslan? Problemet för mig är att jag anar en röd tråd, men i mitt tycke är den kanske inte riktigt tillräckligt tydlig. Det är troligen avsiktligt, men jag skulle tycka att det kändes skönt om samma tema återkom någon gång spelat i princip precis likadant som det spelades första gången, eller åtminstone tillräckligt likt för att man ska känna sig hemma igen.
Vidare förstår jag att detta är ett pianostycke, men pianot skulle kunna tystna någonstans. På vissa ställen ligger det mycket i bakgrunden, men det försvinner aldrig helt. Hade gärna hört en liten bit med bara cello t ex, så man får vila lite.
Vilket bibliotek kommer oboen från? Tycker inte den låter helt naturlig. Lite syntig. Du skulle kunna låt volymen på dess långa toner fade:a lite, kan kännas stelt när en lång ton tas och håller exakt samma volym hela tiden.

Utöver detta tycker jag att det är mycket mycket vackert. Har haft den som bakgrundsmusik på repeat i en dryg halvtimme nu och det passar min sinnesstämning perfekt. Du får säga till när din skiva är färdig, hur tänker du sälja/distribuera den?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker fortfarande att det kan kännas en aning för improviserat ibland, men det är säkert meningen med den här musikstilen, att det ska ha improvisationskänslan?

Jag vet inte exakt vad du menar med "improvisation", jag improviserar inte här. Det som händer är att jag varierar ett par melodiska temata (3 i denna) på ett sätt som utvecklar stycket. Det kallas variation med utveckling och är vanligt i klassisk musik. Så ja, det är meningen att det ska finnas variation.

Detta gör jag inte med harmonierna (vilket också är vanligt under den klassiska perioden), för jag vill att det ska vara folkmusikförankrade stycken.

Citera
Problemet för mig är att jag anar en röd tråd, men i mitt tycke är den kanske inte riktigt tillräckligt tydlig. Det är troligen avsiktligt, men jag skulle tycka att det kändes skönt om samma tema återkom någon gång spelat i princip precis likadant som det spelades första gången, eller åtminstone tillräckligt likt för att man ska känna sig hemma igen.

Ok :) Huvudtemat återkommer tre gånger, identiskt med första gången det spelas. Och sekundära temat återkommer också två ggr, fast med olika instrumentering.

Så du får nog förklara bättre, för jag förstår inte hur du menar. :)

Citera
Vidare förstår jag att detta är ett pianostycke, men pianot skulle kunna tystna någonstans. På vissa ställen ligger det mycket i bakgrunden, men det försvinner aldrig helt. Hade gärna hört en liten bit med bara cello t ex, så man får vila lite.'

Intressant idé, skulle bidra en del. Tack!

Citera
Vilket bibliotek kommer oboen från? Tycker inte den låter helt naturlig. Lite syntig. Du skulle kunna låt volymen på dess långa toner fade:a lite, kan kännas stelt när en lång ton tas och håller exakt samma volym hela tiden.

Den är från ewql och nu när du säger det har jag inte keyswitchat den eller använt expression eller nåt. Ska fixas! :)

Citera
Utöver detta tycker jag att det är mycket mycket vackert. Har haft den som bakgrundsmusik på repeat i en dryg halvtimme nu och det passar min sinnesstämning perfekt. Du får säga till när din skiva är färdig, hur tänker du sälja/distribuera den?

Roligt att det gillas! Jag tänker inte sälja eller distribuera skivan :) Jag skickar till några produktionsbolag inom folk/klassiskt/instrumentalt jag har småkontakt med och säkert nätsläpp och spotify.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag vet inte exakt vad du menar med "improvisation", jag improviserar inte här. Det som händer är att jag varierar ett par melodiska temata (3 i denna) på ett sätt som utvecklar stycket. Det kallas variation med utveckling och är vanligt i klassisk musik. Så ja, det är meningen att det ska finnas variation.

Detta gör jag inte med harmonierna (vilket också är vanligt under den klassiska perioden), för jag vill att det ska vara folkmusikförankrade stycken.


Ja okej. Har inte så stor koll på sådant. Det jag menar med improvisationskänsla är att det känns lite som att melodierna är första tagningens improvisation, svårt att förklara varför. Antar att det är för att det inte är vanliga poptongångar hehe, mitt musiksinne är för simpelt.


Ok :) Huvudtemat återkommer tre gånger, identiskt med första gången det spelas. Och sekundära temat återkommer också två ggr, fast med olika instrumentering.

Så du får nog förklara bättre, för jag förstår inte hur du menar. :)

Det är nog bara jag som har musikaliskt minne som en flodhäst som vanligt. Ett tema går in i ena örat och försvinner ut ur andra verkar det som.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jomen, det kan absolut vara så att jag bör eftersträva mer kontinuitet i åtm just den här! Intrycket kan ju lätt bli lätt kaotiskt om man har för mycket improvisation/variation utan att återknyta till etablerade teman.

Ska ju fixa oboen under helgen, så skall hålla dina tankar om icke-kontinuitet i minnet när det sker :) Återkommer!

Jag vet inte exakt vad du menar med "improvisation", jag improviserar inte här. Det som händer är att jag varierar ett par melodiska temata (3 i denna) på ett sätt som utvecklar stycket. Det kallas variation med utveckling och är vanligt i klassisk musik. Så ja, det är meningen att det ska finnas variation.

Detta gör jag inte med harmonierna (vilket också är vanligt under den klassiska perioden), för jag vill att det ska vara folkmusikförankrade stycken.


Ja okej. Har inte så stor koll på sådant. Det jag menar med improvisationskänsla är att det känns lite som att melodierna är första tagningens improvisation, svårt att förklara varför. Antar att det är för att det inte är vanliga poptongångar hehe, mitt musiksinne är för simpelt.


Ok :) Huvudtemat återkommer tre gånger, identiskt med första gången det spelas. Och sekundära temat återkommer också två ggr, fast med olika instrumentering.

Så du får nog förklara bättre, för jag förstår inte hur du menar. :)

Det är nog bara jag som har musikaliskt minne som en flodhäst som vanligt. Ett tema går in i ena örat och försvinner ut ur andra verkar det som.
« Senast ändrad: 13.05.2012, 09:24:28 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Underbart skönt att lyssna på! Lättsamma vackra modala harmonier inspirerat från öst (europa och fjärran d:o) och jag tycker du verkligen fångar "personligheten" hos de olika instrumenten. :)

Det finns några bärande teman - i  övrigt låter det som musikerna improviserar runt harmoni/tema snarare än planerade variationer av d:o. och tidvis känns det lite trevande och långt, tidvis avslaget. Om du behåller längden så föreslår jag åtminstone ett avsnitt i mitten av stycket som bryter av, i melodi och/eller harmoni.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra komponerat, en komposition som flödar fint och varierat. Något stressigt mot slutet i tempohöjningen kan tycker fast gillar idén med den. Kanske kan göra något mindre tempoökning bara?


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Vad använder du för pianoljud Dividend? Tycker det är jäkligt mjukt och fint, har inte lyckats hitta något sånt själv. Såg att folk klagat lite på pianot, har du bytt ut det sen dess? Jag tycker inte det finns något att klaga på. Passar utmärkt med resten av instrumenten.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 639
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fin variation i dynamik, tempo och melodi/harmonier!
Vid 101 sek tar pianot en "halvton ner", som jag har svårt att förlika mig med
eftersom den inte återkommer och känns lite "utanför" även om den säkert är avsiktlig...
Sköna instrumentljud. Jag blir lite skogstokig av det här!  :)
/Asti t.f. förlikningshandläggare
« Senast ändrad: 13.05.2012, 13:54:00 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fin variation i dynamik, tempo och melodi/harmonier!
Vid 101 sek tar pianot en "halvton ner", som jag har svårt att förlika mig med
eftersom den inte återkommer och känns lite "utanför" även om den säkert är avsiktlig...
Sköna instrumentljud. Jag blir lite skogstokig av det här!  :)
/Asti t.f. förlikningshandläggare

Ska kolla den halvtonen! Finns en del skogstokiga sådana toner i den här (hör jag en vecka efteråt) så du är inte ensam :)

Vad använder du för pianoljud Dividend? Tycker det är jäkligt mjukt och fint, har inte lyckats hitta något sånt själv. Såg att folk klagat lite på pianot, har du bytt ut det sen dess? Jag tycker inte det finns något att klaga på. Passar utmärkt med resten av instrumenten.

Det är pluggen Alicia's keys! Jag håller med - grymt ljud. Inte så dyr heller. Och det (att folk klagar på ljudet) är bara för att folk inte fattar hur en riktigt dyr flygels klang låter :D

Bra komponerat, en komposition som flödar fint och varierat. Något stressigt mot slutet i tempohöjningen kan tycker fast gillar idén med den. Kanske kan göra något mindre tempoökning bara?

Kul. Tack! Kanske minska lutningen på tempohöjningen!

Underbart skönt att lyssna på! Lättsamma vackra modala harmonier inspirerat från öst (europa och fjärran d:o) och jag tycker du verkligen fångar "personligheten" hos de olika instrumenten. :)

Det finns några bärande teman - i  övrigt låter det som musikerna improviserar runt harmoni/tema snarare än planerade variationer av d:o. och tidvis känns det lite trevande och långt, tidvis avslaget. Om du behåller längden så föreslår jag åtminstone ett avsnitt i mitten av stycket som bryter av, i melodi och/eller harmoni.

Jag håller nog med om vissa prylar i mitten och mot slutet (vad gäller mysko notval och annat som upplevs som improv). Jag ska besiktiga den här (och speciellt oboen) så fort lusten återkommer. Kanske om några timmar :D


Tack till allihop! Blir ny verre av den här!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är oboe, fiol, cello och piano i den här.

Tagit väldigt lång tid att sporadiskt jobba färdigt den här.

Vad är nytt: Tagit bort/ändrat stämmor saker som jag uppfattar som improvisationer.
keyswitchat oboe. Fixat nivåer.

Blev ett rätt snyggt slut nu.

Vad anses?`Såga på! Ändrar om nåt framkommer som jag missat :)

Tack för lyssning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Inte dumt alls. inte så starka melodier som i dem jag lyssnade på häromdagen men kontemplativt och med feeling. Gillar den sättning du verkar ha fastnat för. Kvartetten (som inte sprängdes) kompletterar varandra perekt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tjena Eq.

Jo, det är ju två teman. Det första (som inleder och sen repeteras senare med "utbytt" instrumentering/stil) var mest ett test 2011 jag gjorde med den då nya pluggen, fast så kom jag på att det passade rätt bra med den mycket mer skandinaviska/enkla melodin som kommer därefter i ett par olika versioner. Så det hela är ett test som jag försökt få att funka.

Kul att det funkar! Och jag gillar också att jobba med denna "sättning". Blir nog fler!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hos mig låter det alldeles underbart.

Jag hittar inget att slå ned på utan hänfördes av denna musikaliska resa..En av de mysigaste mornar jag haft på länge - idag blir det en bra dag.

Tack Per för musiken.

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack Mike, kul att kunna hänföra :D

Men den är inte klar den här, den är dock MYCKET nära completion :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det måste vara brännande nära en komplett version i mina öron.

Från 2:54 blir det riktigt spännande i novemberskogen, kan det vara alla djuren där som kilar runt och där en del av dem behöver hitta ett sovställe eller ide för vintern, även myrorna kilar runt i sin myrstack ^_^

En skön musik-resa :P

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul att du gillar.

Ska testa att binda ihop de två bärande temana lite bättre, sen är den väl klar.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad är det som ger en känsla av att det kan vara en kinesisk komposition?
Lyssna på de här små detaljerna flera gånger:
Vibratot vid 55
Glidningen vid 93
Där hittar jag den där nerven, som avlöjar en av alla platser kompositören fått sina influenser från. Små subtila element. Och hela stycket är fyllt av små subtila element. Är det ett medvetet val att låten slutar på C och inte kommer hem till F? Det kittlar lite på så sätt, då man kan vara van att sista tonen brukar leda hem!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag har alltid känt att det aldrig är nödvändigt att "komma hem" (göra som är brukligt), det är mer underfundigt att ibland/ofta göra nåt som strider mot vad man förväntar sig. Därmed inte sagt att det inte ska funka. Tycker jag.

Det finns en del småprylar i den här och kul att du hittade dom! ;) Nu är väl en del inte medvetna alls, utan snarare saker som "följer med" just för att de funkar :D Men ändå, tack för lyssningen! Funderar lite smått på om det ska vara nödvändigt att hämta tankegods från sonat formen för att binda ihop de två temana bättre. Nu har de ju litegrann funktionen av "vers/refräng" i en vanlig låt och det är inget fel med det i och för sig.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag har alltid känt att det aldrig är nödvändigt att "komma hem" (göra som är brukligt), det är mer underfundigt att ibland/ofta göra nåt som strider mot vad man förväntar sig. Därmed inte sagt att det inte ska funka. Tycker jag.


Kompositörer och musiker blir ofta kända för att de ibland gör en egen grejj och bryter mot reglerna.
Gillar nytänkande inom alla genres av musik....

mvh

pxm
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med, måste finnas innovation på alla plan egentligen, förutom just i "övningsskeden" av ens utveckling. Tycker jag. :)
https://soundcloud.com/user7789882