Forum > Demolåtar
Dividend - Skog i november (Pianostycke nr 3)
Dividend:
Sista minuten på den nya är så spattigt och ostrukturerat att jag nog återgår till förra versionens slut :D (som jag inte heller var helnöjd med, men låter bättre.)
*Stycket äro under konstrukton, men förtvivla icke, ver H kommer att vara jävligt nära en optimal FINAL-mix/komposition!*
Sorry for the delay :D Och ingen låt i trådhuvudet!
Dividend:
Hej på er! update 120510
Har äntligen (i går kväll) fått ihop den här till nåt som låter som en helhet! Vad tycker ni? Saknas nåt i edra öron? Andra tankar? Är piano för starkt bitvis?
De här pianostyckena var ibörjan avsedda för piano och cello och ibland violin. Nu har di små krabaterna fått tillskott av en oboe ibland också. Stycken för kvartett alltså (eller färre).
De komponeras i folkvisestil och har vissa influenser från den klassiska perioden av framförallt melodisk utveckling och lite kontrapunkt då och då. Ingen harmonisk utveckling och variation förekommer nästan alls. Men det är tänkt så. Det ska vara förankrat i folkmusik.
Light Head:
Kring 1.39, en ton som känns väldigt stark, som ligger lite utanför eller precis i gränsen till harmonierna i övrigt. (Även vid 0.18 är det ett starkt anslag, kanske skulle göras något försiktigare, men bara något?)
Första taktbytet, kommer som en överraskning, men det andra känns kompetent och faktiskt rätt avancerat. Samma med tempoväxlingarna, det är lite ovanligt och dessutom bra, det tillför en stor dos "bra".
På ett par ställen är det så väldigt välkomponerat, man/jag vill lyssna igen! T.ex. efter 1.57 och framåt, men det som skapar rätt förutsättning är hur det byggs upp innan.
Detta är en lång berättelse avklarad på korta 4.45
Olika partier som avlöser varandra har hela tiden fått med sig att avstamp, så att föregående parti "boostar" det efterkommande.
Bra jobbat!!
Marruschkka:
Starkt stycke med många variationer :rolleyes:
Tjusigt tema (cellon, aaah) som vid sticket 2:30 blir lugnt, fridfullt och harmoniskt.
Mina favoritdelar här: från 2:52 till 3:15, med vackra pizzicaton som får det hela att sticka ut.
Från 3:26, oboen där som vandrar mot finalen, oj vad stilfullt!
Fint jobb du gjort här med många vackra detaljer, måste lyssna igen.
/Marre
Dividend:
LH:
Trevligt att jag jobbat bra :rolleyes: :) Kollade noten men tycker inte den låter väldans hög? Men tack för påpekande.
Marre:
Jättekul att du gillar det! Skönt att vissa av de här styckena börjar bli färdiga i sviten.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida