Forum > Demolåtar

Dividend - Skog i november (Pianostycke nr 3)

<< < (9/12) > >>

Boxcutter:
Jag hör låten för första gången nu, inte hört tidigare upplagor. Tycker som alla andra att dina stycken verkar bli bättre och bättre. Mer och mer struktur för varje låt och låter mer genomtänkt. Tycker fortfarande att det kan kännas en aning för improviserat ibland, men det är säkert meningen med den här musikstilen, att det ska ha improvisationskänslan? Problemet för mig är att jag anar en röd tråd, men i mitt tycke är den kanske inte riktigt tillräckligt tydlig. Det är troligen avsiktligt, men jag skulle tycka att det kändes skönt om samma tema återkom någon gång spelat i princip precis likadant som det spelades första gången, eller åtminstone tillräckligt likt för att man ska känna sig hemma igen.
Vidare förstår jag att detta är ett pianostycke, men pianot skulle kunna tystna någonstans. På vissa ställen ligger det mycket i bakgrunden, men det försvinner aldrig helt. Hade gärna hört en liten bit med bara cello t ex, så man får vila lite.
Vilket bibliotek kommer oboen från? Tycker inte den låter helt naturlig. Lite syntig. Du skulle kunna låt volymen på dess långa toner fade:a lite, kan kännas stelt när en lång ton tas och håller exakt samma volym hela tiden.

Utöver detta tycker jag att det är mycket mycket vackert. Har haft den som bakgrundsmusik på repeat i en dryg halvtimme nu och det passar min sinnesstämning perfekt. Du får säga till när din skiva är färdig, hur tänker du sälja/distribuera den?

Dividend:

--- Citat från: Boxcutter skrivet 11.05.2012, 18:02:08 ---Tycker fortfarande att det kan kännas en aning för improviserat ibland, men det är säkert meningen med den här musikstilen, att det ska ha improvisationskänslan?

--- Slut citat ---

Jag vet inte exakt vad du menar med "improvisation", jag improviserar inte här. Det som händer är att jag varierar ett par melodiska temata (3 i denna) på ett sätt som utvecklar stycket. Det kallas variation med utveckling och är vanligt i klassisk musik. Så ja, det är meningen att det ska finnas variation.

Detta gör jag inte med harmonierna (vilket också är vanligt under den klassiska perioden), för jag vill att det ska vara folkmusikförankrade stycken.

--- Citera ---Problemet för mig är att jag anar en röd tråd, men i mitt tycke är den kanske inte riktigt tillräckligt tydlig. Det är troligen avsiktligt, men jag skulle tycka att det kändes skönt om samma tema återkom någon gång spelat i princip precis likadant som det spelades första gången, eller åtminstone tillräckligt likt för att man ska känna sig hemma igen.

--- Slut citat ---

Ok :) Huvudtemat återkommer tre gånger, identiskt med första gången det spelas. Och sekundära temat återkommer också två ggr, fast med olika instrumentering.

Så du får nog förklara bättre, för jag förstår inte hur du menar. :)

--- Citera ---Vidare förstår jag att detta är ett pianostycke, men pianot skulle kunna tystna någonstans. På vissa ställen ligger det mycket i bakgrunden, men det försvinner aldrig helt. Hade gärna hört en liten bit med bara cello t ex, så man får vila lite.'

--- Slut citat ---

Intressant idé, skulle bidra en del. Tack!

--- Citera ---Vilket bibliotek kommer oboen från? Tycker inte den låter helt naturlig. Lite syntig. Du skulle kunna låt volymen på dess långa toner fade:a lite, kan kännas stelt när en lång ton tas och håller exakt samma volym hela tiden.

--- Slut citat ---

Den är från ewql och nu när du säger det har jag inte keyswitchat den eller använt expression eller nåt. Ska fixas! :)

--- Citera ---Utöver detta tycker jag att det är mycket mycket vackert. Har haft den som bakgrundsmusik på repeat i en dryg halvtimme nu och det passar min sinnesstämning perfekt. Du får säga till när din skiva är färdig, hur tänker du sälja/distribuera den?

--- Slut citat ---

Roligt att det gillas! Jag tänker inte sälja eller distribuera skivan :) Jag skickar till några produktionsbolag inom folk/klassiskt/instrumentalt jag har småkontakt med och säkert nätsläpp och spotify.

Boxcutter:

--- Citat från: Dividend skrivet 11.05.2012, 18:22:50 ---Jag vet inte exakt vad du menar med "improvisation", jag improviserar inte här. Det som händer är att jag varierar ett par melodiska temata (3 i denna) på ett sätt som utvecklar stycket. Det kallas variation med utveckling och är vanligt i klassisk musik. Så ja, det är meningen att det ska finnas variation.

Detta gör jag inte med harmonierna (vilket också är vanligt under den klassiska perioden), för jag vill att det ska vara folkmusikförankrade stycken.

--- Slut citat ---

Ja okej. Har inte så stor koll på sådant. Det jag menar med improvisationskänsla är att det känns lite som att melodierna är första tagningens improvisation, svårt att förklara varför. Antar att det är för att det inte är vanliga poptongångar hehe, mitt musiksinne är för simpelt.

--- Citat från: Dividend skrivet 11.05.2012, 18:22:50 ---
Ok :) Huvudtemat återkommer tre gånger, identiskt med första gången det spelas. Och sekundära temat återkommer också två ggr, fast med olika instrumentering.

--- Slut citat ---

Det är nog bara jag som har musikaliskt minne som en flodhäst som vanligt. Ett tema går in i ena örat och försvinner ut ur andra verkar det som.

Dividend:
Jomen, det kan absolut vara så att jag bör eftersträva mer kontinuitet i åtm just den här! Intrycket kan ju lätt bli lätt kaotiskt om man har för mycket improvisation/variation utan att återknyta till etablerade teman.

Ska ju fixa oboen under helgen, så skall hålla dina tankar om icke-kontinuitet i minnet när det sker :) Återkommer!

--- Citat från: Boxcutter skrivet 11.05.2012, 18:35:04 ---
--- Citat från: Dividend skrivet 11.05.2012, 18:22:50 ---Jag vet inte exakt vad du menar med "improvisation", jag improviserar inte här. Det som händer är att jag varierar ett par melodiska temata (3 i denna) på ett sätt som utvecklar stycket. Det kallas variation med utveckling och är vanligt i klassisk musik. Så ja, det är meningen att det ska finnas variation.

--- Slut citat ---

Ja okej. Har inte så stor koll på sådant. Det jag menar med improvisationskänsla är att det känns lite som att melodierna är första tagningens improvisation, svårt att förklara varför. Antar att det är för att det inte är vanliga poptongångar hehe, mitt musiksinne är för simpelt.

--- Citat från: Dividend skrivet 11.05.2012, 18:22:50 ---

--- Slut citat ---

Det är nog bara jag som har musikaliskt minne som en flodhäst som vanligt. Ett tema går in i ena örat och försvinner ut ur andra verkar det som.

--- Slut citat ---

HasseFX:
Underbart skönt att lyssna på! Lättsamma vackra modala harmonier inspirerat från öst (europa och fjärran d:o) och jag tycker du verkligen fångar "personligheten" hos de olika instrumenten. :)

Det finns några bärande teman - i  övrigt låter det som musikerna improviserar runt harmoni/tema snarare än planerade variationer av d:o. och tidvis känns det lite trevande och långt, tidvis avslaget. Om du behåller längden så föreslår jag åtminstone ett avsnitt i mitten av stycket som bryter av, i melodi och/eller harmoni.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion