Att samtala kring tekniken och få ta del av andras erfarenheter kan väl vara ett bra sätt att utvecklas? 
Absolut och ett sånt samtal välkomnar jag med öppna armar. Dock så är din rubrik något vilseledande och uppmanar till nåt sorts ställningstagande, läser man ditt första inlägg sen så får man ju en mer nyanserad bild av vad du menar. Ett samtal där man delar med sig av sina erfarneheter av både analog, digital, gammal och ny teknik och gärna i en salig blandning hade varit kul. Kan ett sådant samtal föras utan att nån ska komma med "sanningar" om huruvida det eller detta är bättre? Hålla sig på en subjektiv nivå där man är tydlig med att detta endast är ens egna personliga uppfattning och inte racka ner på andra som tycker olika, det vore oerhört trevligt. Dock visar tidigare trådar i liknande ämnen på motsatsen tyvärr

Hur vi en vänder och vrider på det så kommer det analåga ljudet alltid vara bättre, det är varmare fylligare och mjukare, presis vad våra öron vill ha.
Vist att spela in det analågt och sedan mata ut det på en cd skiva kan ju värka lite baklänges, men spela in samma skiva helt digitalt så får du i allafall ett annat ljud.
Jag har flera vänner som har släppt en LP samtidigt som CD just för att de vill värna om LP,n många yngre börjar få upp ögonen för älldre system.
Men vi kanske inte ska backa utväcklingen, men att ta det bästa i från två världar är ju inget fel.
...och här har vi då ett sådant där inlägg som jag nämde ovan där någon ska komma med en "sanning" och få den att låta allmängiltlig och vedertagen. Inget mot dig sm57 utan mot ditt inlägg. För det första
"Hur vi än vänder och vrider på det så kommer det analoga ljudet alltid vara bättre" Vad är det för BS? Vadå vi? Vilka e vi? Inte jag i alla fall. Hur kan du veta vad "vi" tycker? Hur kan du uttrycka dig om mitt och andras ljudideal? Visst om vi ska analysera det så är ju allt ljud analogt, annars kan inte våra öron uppfatta det, men av din nästföljande mening att döma så tror jag inte det var det du menade
"det är varmare fylligare och mjukare, presis vad våra öron vill ha.".Hur vet du vad mina öron vill ha? Annars är detta ett sånt där klassiskt analog/vintage argument. Man använder sig av abstrakta ord som värme, fyllighet, runt osv (i motsats är då det digitalt inspelade kallt, hårt och kantigt osv) Vad menar du med värme? Jag kan hålla med att det blir varmare i kontrollrummet när alla dessa analoga prylar med sina enorma värmeavgivande trafos och stenålderskomponenter står och brummar, men ett varmt ljud? Hur mäter man det? Jag provade med min innetermometer men jag fick samma resultat oavsett om det var digitalt eller analogt inspelad musik, och som av en slump så råkade det vara samma temperatur som rumsvärmen....konstigt

Fylligare ljud? Tja det kanske är ett uttryck som kan funka, men det funkar ju lika bra på analogt som digitalt i det avseende att du kan "fylla" ljudet som når öronen med en massa instrument och sång mm. Flest pålägg vinner. Med det i åtanke och dom mer eller mindre obgränsade antalet kanaler man kan använda vid digital inspelning så borde per definition digital musik vara fylligare eller hur?
Mjukare ljud? Har du känt på det eller? Berätta isf hur du gick till väga

Om du menar den analoga dist och komprimering som kan förekomma när man pressar ljudet i dom analoga kretsarna/rören/banden så kan man få fram det på digital väg också och inte många skulle höra skillnad. Men frågan är om denna analoga mättnad är idealet i alla sammanhang. Jag och många med mig (obs: jag och många med mig...alltså inte alla) föredrar ofta ett så cleant, rent och ofärgat ljud som möjligt för att i efterhand med digitala och/eller analoga hjälpmedel förbättra/försämra/trasha ljudet. Jag vill alltså oftast inte att mitt ljud ska vara analogt färgat innan jag börja trixa med det.
.............så det är helt okej att
DU tycker att det analoga ljudet är bättre, varmare, fylligare, fetare, kladdigare, rödare, sexigare, gladare och doftar bättre. Kom inte med nån kvasisanning bara om det är nåt
VI alla gör för så är verkligen inte fallet, vi är alla individer och har olika uppfattning om vår omvärld.
"Men vi kanske inte ska backa utvecklingen, men att ta det bästa i från två världar är ju inget fel". Där håller jag fullständigt med dig, precis så vill jag se det, för som jag sagt tidigare, det är resultatet som räknas oavsett vilken teknik man väljer att använda.............tycker
jagDet är fritt fram att argumentera mot mina argument ( så länge det sker utan personliga påhopp och pekfingrar ).
Till sist...inget mot dig sm57, jag vet att du är en snubbe med mycket och lång erfarenhet, precis som jag, och jag har full respekt för dig och dina åsikter (så länge du inte försöker göra dina åsikter till mina åsikter, iaf inte utan en livlig diskussion först

)
Glöm inte....på söndag e de glöggkväll