Ibland finns det små detaljer i låtar som gör att dom i ens egen subjektiva bedömmning höjs flera pinnhål. Det kan vara en kort melodisnutt, ett solo, en effekt, en textfras, ett misstag, ja nästan vad som helst. Ibland kan denna detaljen förhöja kvalitén i en redan bra låt, ibland kan t.o.m just denna lilla detaljen göra att en i övrigt ganska "medioker" låt blir en odödlig klassiker i ens egna musikskatt. Jag snackar alltså inte produktion, arr eller nån annan form av helhet utan just bara den där lilla detaljen som går rakt in i hjärtat. Inte alla låtar har eller behöver den där detaljen, men när den finns är det jäkligt gött

Vad har ni för låtar där det är just den detaljen som gör låten för er. Nyfiken på vad det är som får just dig att gå igång.
Visa gärna med ett Youtube-klipp och tidsangivelse/er där den där sköna detaljen kommer in.
Jag börjar med tre kanske lite uddda exempel.
Börjar med Vangelis "Prelude". Det här är en ganska klassisk Vangelislåt men det som får mig att gå riktigt gå igång är hänget han har på sluttonerna i pianotemat som här framträder första gången 1:11 (passande nog en dag som denna

). Så jäkla snyggt!!
Nästa är en gammal Alice In Chains låt "Am I Inside". I vanliga fall är jag inget stort fan av av stora smetiga reverb, men i just denna låten tycker jag det är så otroligt vackert och det som verkligen får mig att gå igång är reverbsvansen som avslutar frasen
"Black is all I feel, so this is how it feels to be free" vid 1:02. Gåshudsfaktor 100 på den. Mums!!
Tredje exemplet är låten "The one for you" med Saybia. Låten i sig är väl inte superspännande men det där ensamma pukslaget som inleder refrängerna är helt magiskt och genialsikt, och gör låten odödlig för mig. Kommer första gången vid 1:18.
Ett litet axplock av låtar där jag tycker att det är detaljerna som gör låten.
Vad har du/ni för några?