Kontrollrummet

Asti - Här för dig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har lyckats få till en låt nu när ansiktsförlamningen börjat släppa och man kan sjunga utan att sluddra för mycket!  :)
Fastnade för en harmoniföljd, som jag ville arrangera med bara gitarr och stråkar, men är rädd för att det blev lite
för enformigt och kanske "sötsliskigt".....? Tacksam för synpunkter på vad som helst, men framför allt på om låten är nå´t att ha!

Titel: Här för dig
Artist: Asti
Text & Musik: Peter
Medverkande: CPG
Längd: 3:46
År: 2011
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Härliga harmisar vid 141 finns ansatser till en temaförändring vilket är bra men jag undrar om inte en större förändring vore på plats runt 102 eller så. Fin text och inte hörs det något av någon ansiktsförlamning inte. Hur länge har du haft den? Var det ensidigt eller? Fick själv en vid 1991 släppte väl efter ett halvår men har fortfarande kvar en del. F är svårsjunget för mig t.ex. och då menar jag inte tonarten.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härliga harmisar vid 141 finns ansatser till en temaförändring vilket är bra men jag undrar om inte en större förändring vore på plats runt 102 eller så. Fin text och inte hörs det något av någon ansiktsförlamning inte. Hur länge har du haft den? Var det ensidigt eller? Fick själv en vid 1991 släppte väl efter ett halvår men har fortfarande kvar en del. F är svårsjunget för mig t.ex. och då menar jag inte tonarten.

"Runt 102" verkar vara övergången till andra refrängen...? Ja, där borde nog varit något ytterligare som förstärkte.....
"Vid 141" är jag osäker på, det får jag till ungefär mitt i 3:e versen...?
Jag märkte först av ansiktsförlamningen 25:e september, när jag började bli sned i munnen. Sedan ökade förlamningen under några dagar,
men sitter enbart i högra delen av ansiktet. Det mesta har släppt nu, men jag blir lätt stressad och får då huvudvärk och yrsel.
Man konstaterade att det inte var Borelia utan en s.k. Bells Pares, en ansiktsförlamning orsakad av yttre, okända faktorer.
Tråkigt att du själv fortfarande har känningar efter 20 år! Jag märkte också att f, men även p och b var svåruttalat när det var som värst.
Nej, nu måste jag gå och hjälpa frun, som cyklade omkull och bröt benet för ett par veckor sedan!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vid 138 ska det vara snarare då du vandrar neråt med cellon - snygg utveckling.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vid 138 ska det vara snarare då du vandrar neråt med cellon - snygg utveckling.
OK, då vet jag! Tack!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt fridfullt framförande av allvaret. Fin låt!
Reagerade inte nånstas på att det behövs nån förändring i uppbyggnaden av låten. Tycker den är fin exakt som den är.

Vilka grejer som händer i vår stora lilla värld.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt fridfullt framförande av allvaret. Fin låt!
Reagerade inte nånstas på att det behövs nån förändring i uppbyggnaden av låten. Tycker den är fin exakt som den är.

Vilka grejer som händer i vår stora lilla värld.
Tack för det!
Ja, det gäller att ta vara på de fina stunderna, man vet aldrig vad som väntar!
Lite väl dyster kommentar en lördagkväll..... :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Vackert med den lite envetna dissonansen varvat med mer konventionella harmisar. Blir en skön spänning och ger karaktär åt låten. Kanske används den lite för mycket? Stråkarna låter mycket fint liksom sången. Aningen mycket i barytonområdet. Nån stråke som krockar med en stämma?
Tråkigt med ansiktsförlamnngen. Fick du kortison?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej Peter! Härligt att höra en låt av dig, det är ju så fint så fint.. fin och nära sång och nej, den blir inte enformig, det "enformiga" tycker jag är behagligt :) Ibland tänkte jag att stråkarna kunde få vara lite svagare men äh, jag vet inte. Jag kan ju inte sånt där  ;)  Ett klipp hörde jag iaf, vid 215 på spelaren. Säkert nåt du vet om och fixar till sen men jag tänkte nämna det iaf.

Ansiktsförlamningen lät inte bra.. måste ha varit en orolig tid. Hoppas du får den hjälp du ska ha och att det ger sig fort fort. Och så frun då, stackare, sköt om er, kram!

 
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackert med den lite envetna dissonansen varvat med mer konventionella harmisar. Blir en skön spänning och ger karaktär åt låten. Kanske används den lite för mycket? Stråkarna låter mycket fint liksom sången. Aningen mycket i barytonområdet. Nån stråke som krockar med en stämma?
Tråkigt med ansiktsförlamnngen. Fick du kortison?
Dissonansen i harmonierna bygger upp låten och som du säger ger låten dess karaktär,
men kanske blir det för mycket, för enformigt.....? Roligt att stråkar och sång låter hyfsat!
Jag brukar hamna där i mina arr med lite för mycket i "barytonområdet", tror jag.....
Om det beror på instrumenteringen, sången eller spelet vet jag inte. Kanske går att fixa till med eq....
Ska kolla upp det där med krocken mellan stråke och stämma!
Nej, jag fick ingen kortison. Men jag har läst att man ibland ger sådan behandling.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Hej Peter! Härligt att höra en låt av dig, det är ju så fint så fint.. fin och nära sång och nej, den blir inte enformig, det "enformiga" tycker jag är behagligt :) Ibland tänkte jag att stråkarna kunde få vara lite svagare men äh, jag vet inte. Jag kan ju inte sånt där  ;)  Ett klipp hörde jag iaf, vid 215 på spelaren. Säkert nåt du vet om och fixar till sen men jag tänkte nämna det iaf.

Ansiktsförlamningen lät inte bra.. måste ha varit en orolig tid. Hoppas du får den hjälp du ska ha och att det ger sig fort fort. Och så frun då, stackare, sköt om er, kram!

 

Roligt att du gillar låten Åsa! Tyckte först också när jag lyssnade på slutmixen att stråkarna var lite väl starka,
men jag tror inte det i förhållande till sången i alla fall! Kanske att gitarrerna "dränks" lite av stråkarna....?
Du kan säkert "sånt där" minst lika bra som jag - en hopplös Dividend-wannabe!  :) Men jag har snöat in på stråkar för tillfället!  ;)
Tack för tipset om klippet, det var jag inte medveten om förrän nu!
Ansiktsförlamning är ingen "hit", man undrar om det är stroke och inbillar sig allt möjligt...
Men det har släppt en hel del, så förutom en del spänningshuvudvärk och ibland yrsel tycker jag det går rätt bra.
Min fru får försöka hålla sig lugn en månad till innan gipset ska av, så du förstår att det inte blir mycket tid över för att göra låtar. :rolleyes:
Det känns som att man kommit dithän att när man träffar släkt och vänner måste man snart ta med sjukjournalerna.... :wacko: :)
Tack för lyssning, tips och omtanke!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra även utan sludder :)

Jomen, det är fint. Jag tycker du har fixat höga stråket väldigt fint här, inte ned i volym i mina öron? Din röst kommer fram bra.
Möjligtvis skulle jag för dynamikens skull, enbart ha kört det i refrängen (som du gör där). Hör inga krockar längre ned heller. Bra ackompanjerande cellos, även om jag skulle testat utan staccato-noterna, räcker med det som gitarren tillför :)

Lyssnar inte så mycket på texten så här första gången, men den verkar funka till musiken :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter bra även utan sludder :)

Jomen, det är fint. Jag tycker du har fixat höga stråket väldigt fint här, inte ned i volym i mina öron? Din röst kommer fram bra.
Möjligtvis skulle jag för dynamikens skull, enbart ha kört det i refrängen (som du gör där). Hör inga krockar längre ned heller. Bra ackompanjerande cellos, även om jag skulle testat utan staccato-noterna, räcker med det som gitarren tillför :)

Lyssnar inte så mycket på texten så här första gången, men den verkar funka till musiken :)
Hade funderingar på att avvakta med höga stråket till refrängerna, men tyckte det blev lite tomt i verserna.
Det är ju staccato-delen som jag gillar!  :rolleyes:
Jag är en riktig novis vad gäller stråkarr, men har fastnat för det och speciellt vad gäller cello.... :wub:
Tänkte jag skulle ta mig tid någon gång att försöka  lära mig hur man varierar attack, sustain och allt vad det heter på enstaka
noter i ett spår. Nu väljer jag en "patch" och gör inte mer med noterna än justering av velocity....vilket säkert kan bli lite livlöst.
Tack för lyssning och tips!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har du kört nåt med expression? Det är väl det, efter velocityjusteringar, som kan göra ewqlstråk mest levande :) Finns en massa saker att fila till förutom dessa två. Själv tänkte jag "hårdplugga" (ehumm) manualen, en hel helg! Så fort jag känner för det, vilket tyvärr aldrig inträffar :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Har du kört nåt med expression? Det är väl det, efter velocityjusteringar, som kan göra ewqlstråk mest levande :) Finns en massa saker att fila till förutom dessa två. Själv tänkte jag "hårdplugga" (ehumm) manualen, en hel helg! Så fort jag känner för det, vilket tyvärr aldrig inträffar :D

Nej, expression har jag inte använt. Var hittar man det?
Manualer är väl inte sånt man kastar sig över nuförtiden, mest beroende på att jag ser sämre
och att det är så förbaskat liten text i dagens manualer. Förr lusläste jag alltid manualen så fort jag köpt
någon form av elektronikpryl...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Vackert & harmoniskt. MVG på denna...  :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackert & harmoniskt. MVG på denna...  :P

Motsvarar det ett "litet a" från min skoltid tror du?  :)
I så fall är jag mer än nöjd!
Tack för lyssning och betyg!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Jag gör en utflykt från färdiga-demo-sektionen och ger tummen upp jag också, jättevackert spår. Ackordföljderna och oktavspelet på gitarren (påhittat ord) påminner mycket om Espers, en av mina absoluta folk-favoriter.

Inte helt tokig i att rösten låter för effektdrabbad, du/ni har en kanonröst både till ton och textur men verkar velat gömma den. Vet inte om den är för ekodränkt kanske? Vill gärna höra en torr, intim röstprocessing för sådan här musik! Jag kan absolut inget om röstinspelning, ska tilläggas.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gör en utflykt från färdiga-demo-sektionen och ger tummen upp jag också, jättevackert spår. Ackordföljderna och oktavspelet på gitarren (påhittat ord) påminner mycket om Espers, en av mina absoluta folk-favoriter.

Inte helt tokig i att rösten låter för effektdrabbad, du/ni har en kanonröst både till ton och textur men verkar velat gömma den. Vet inte om den är för ekodränkt kanske? Vill gärna höra en torr, intim röstprocessing för sådan här musik! Jag kan absolut inget om röstinspelning, ska tilläggas.

Espers har jag inte hört talas om - får kolla in vid tillfälle!
Tycker jag har varit rätt försiktig med reverbet, men det kanske ändå blev lite för mycket...?
Rattlesnake vet jag har varit inne på att min sång ofta låter lite instängd, lite dold....kanske är dags
att skaffa en bättre mikrofon? Eftersom jag inte har en stark röst sjunger jag nära mikrofonen, vilket
kanske bidrar till ett lite "dovt" ljud.....Min "hemstudio" är väl inte precis idealisk för inspelningar med mikrofon
och PC:n väsnas rätt mycket. Skulle nog behöva uppgradera hela signalkedjan för att få det optimalt.
Dä ä som dä ä å dä blir som dä blir, som man säger här i trakten!  :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten