Kontrollrummet

Red House

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vi smög oss in i Ljusne Folkets Hus för att spela in i vad jag hoppades var kanonakustik. Men cymbalerna försvann på nåt vis, orkade och hann inte heller vara så noggrann med mickplaceringen så det blev lite för mycket golvpuka o för lite ride. Körde OH genom Finalizer o eq så fick jag fram lite inte allt för snygga cymbaler, men de hörs i alla fall. Jag sjöng live genom en Beta58, med det lät så taskigt både ljud och sångmässigt att jag fuskade om det hemma, fraserade lika som orginalsången från Folkan så det skulle stämma med gitarren. Hade hoppats få till ett bättre ljud, men, men.
Vi fick skitbra bilder till CD-omslag i alla fall.
Hade ett bra snack med trummisen igår, han och basisten tycker det är 100 ggr bättre att jag spelar sologitarren direkt än att bara stå och tugga en grund först utan att veta hur sång och solon kommer att låta sen.. Vi hann spela in tre låtar även på det "normala" sättet, och jag la dit sologitarr efteråt. Och inget egentligt fel var det på det spelmässigt sett, men så jäkla ointressant att lyssna på jämfört med det här. Tycker jag. Att ungdomarna i bandet har samma inställning är ju helt underbart. Att det blir massor med goofar o kalkoner på gitarren så man får ta om hundra ggr gör kanske inte så mycket...
Att jag själv lägger gitarr flera ggr tycker jag inte tillför ett skit, tvärtom sabbar det helheten. Att lägga sången efteråt tycker jag är bra, men att spela solon efteråt är inget jag gillar. Även om det funkar det med. På såna inspelningar hörs det att basist o trummis inte har en susning om hur leadinstrumenten kommer att låta, de sitter bara och tänker på att spela så tigth som möjligt, tji spelglädje.

Jag: gitarr & sång
Tompa Persson: Trummor
Ted Hammarlund: Bas

http://soundcloud.com/user7908154/nilsson-persson-och-hammarlund
« Senast ändrad: 05.11.2011, 02:40:15 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra en livespelning utan publik!

Jag började att lyssna på låg volym och upplevde att ljudet inte var så bra som då jag nu lyssnar med högre volym, jag vet inte varför. Det är ett tremanna-band och ni fyller mina öron med godis!

Skulle vara kul att se dig live på nån musikfest med flera unga band.
Då farbror Håkan smutsar ner minns nutidens ungdomar att det var bättre förr :lol: :D
« Senast ändrad: 05.11.2011, 11:02:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kul att höra en livespelning utan publik!

Jag började att lyssna på låg volym och upplevde att ljudet inte var så bra som då jag nu lyssnar med högre volym, jag vet inte varför. Det är ett tremanna-band och ni fyller mina öron med godis!

Skulle vara kul att se dig live på nån musikfest med flera unga band.
Då farbror Håkan smutsar ner minns nutidens ungdomar att det var bättre förr :lol: :D

Min unga medspelare är helt inne på att spela blues. Basisten tycker det är helt underbart att få improvisera, i alla band hanvarit med i har alla verser, solon mm varit exakt förutbestämda. Nu får han mycket utrymme att flippa ut i bassolon och fills, kanske inte just på denna låt, men på många andra.
Här är det bilder från inspelningen o trummickningen, dottern fotade med stooor Nikon.
http://forum.studio.se/index.php/topic/89712-red-house-live-i-stort-fh/page__pid__1303221#entry1303221
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bilden där trummisen håller stockarna i kors ser lite rolig ut. Har han BH?  :lol:


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
riktigt skönt gitarr sound. skulle vilja höra lite med wah wah på gitarren skulle bli magiskt

blues on

Mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
riktigt skönt gitarr sound. skulle vilja höra lite med wah wah på gitarren skulle bli magiskt

blues on

Mvh Ola
Jag spelar ju en hel del med wahwahn.... Har haft samma Vox wahwah i över 30 år.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön live-känsla och fint gitarr-sound!
Ni får till ett fint "tryck" i slutet också tycker jag!
Härligt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
riktigt skönt gitarr sound. skulle vilja höra lite med wah wah på gitarren skulle bli magiskt

blues on

Mvh Ola
Jag spelar ju en hel del med wahwahn.... Har haft samma Vox wahwah i över 30 år.

 :D skit bakom knapparna  d= r  mer inte med  :D   wahwah is tha shitt
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag bytte rören för typ två år sen, då lät stärkaren fruktansvärt mycket bättre än innan, då hade jag haft samma rör i många år. Nu har jag fått förr mig att det börjar bli sämre igen, fast bara i första stadiet. Nån som kan höra samma sak?
Jag fick spetsa toppen på gitarren i mixen nu, det brukar vara tvärtom, eller att jag kör rak eq. Men det är ju iofs förstra gången jag spelar in i den kåken, men när man närmickar, ska akustiken ha så stor roll då på en gitarrstärkare som brölar på 2 cm från micken?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra om gitarren. Har inte så mycket vettig kritik att komma med, men tycker ni kommunicerar stämning rätt bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni allihop. Vi har ju även spelat in på "normalt" dvs bara kompgitarr, plus bas o trummor i första tagningen, sen har jag lagt på sång o sologitarr efteråt. Det har blivit mycket sämre, det blir inte alls samma spelglädje. Här var vi, och särskilt jag helt utmattade av trötthet och inte särskild spelglada. Så på riktigt superhumör och med lite tur kan vi få till det mkt bättre.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Urskön urblues får Mayell och Bluesbrakers i huvudet lite Alvin Lee oxå.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se