Kontrollrummet

Helgdagskväl i timmerkojan.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har börjat använda en ny channelstrip och undrar om ni tycker sångljudet duger? Micken är som vanligt en TLM102.
En annan, ganska stor förändring till det bättre är att jag skippat min Thomann micscreen. Jag började fundera om inte den gav ett konstigt ljud, och det gör den, alla de där skärmarna sabbar ljudet mer eller mindre. De dyrare SE Electronics är visst mkt bättre, men det sjuka är att man har skärmen för att slippa reflexer från väggarna, i stället får man närreeflexer från skärmen som höjer bas och släcker ut diskant. Idiotgrej jag och många med mig har gått på att det är bra att ha. Köp aldrig, eller släng den ni har.

Att jag sjungit in just denna gammellåt är för att jag ville ha en ny backtrack till den, att användas live. Så jag kommer inte att göra nåt mer åt "arret" på den här. På backtracken spar jag bara en ak gitarr o basen. Men kommentarer om sångljudet vore bra. Spelade in även den rena elgitarren via burken, den har färdiga presets för "Low male vocal", "Warm electric guitar" osv.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-helgdagskv-ll-i
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sven Scholander har tonasatt denna dikt av Dan Andersson som föddes 1888 i Skattlös berg, den hette så därför att man gav fasen i att betala skatt där och skattmasarna inte gärna ville åka till de här gårdarna och bråka med masarna. Dan dog efter en förgiftning på ett hotell i Stockholm 1922 därför att man inte hade vädrat ut rummet ordentligt efter en gasning av ohyra.

En tanke slår mig att snart är väl alla gamlingar som kommer ihåg denna antingen döda eller döva så du får börja repa in höjdare från 40-talet snart Håkan :D

Har inget att säga om inspelning och sång det är nog bra som backtrack.

Ut och gläd gamlingarna bara.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Sven Scholander har tonasatt denna dikt av Dan Andersson som föddes 1888 i Skattlös berg, den hette så därför att man gav fasen i att betala skatt där och skattmasarna inte gärna ville åka till de här gårdarna och bråka med masarna. Dan dog efter en förgiftning på ett hotell i Stockholm 1922 därför att man inte hade vädrat ut rummet ordentligt efter en gasning av ohyra.

En tanke slår mig att snart är väl alla gamlingar som kommer ihåg denna antingen döda eller döva så du får börja repa in höjdare från 40-talet snart Håkan :D

Har inget att säga om inspelning och sång det är nog bra som backtrack.

Ut och gläd gamlingarna bara.
Den sitter som smäck nland yngre fyllon på krogen också, så där har du fel. Jag försöker att sjunga så där vänligt och övertydligt som de gjorde förr, det är väl närmast Gösta Snoddas Nordgrens sångsätt som influerat.
Channelstripen känns lätt att sjunga i, i alla fall.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)