Kontrollrummet

jonnerstone - House for sale

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag lovade Clemens att mecka ihop en electronika snutt när jag installerat mitt Halion 4.  I förmiddags hade jag ett par timmar över och satte ihop den här snutten.

Det är en kort house-aktig låt. Poängen är att allt är gjort i Halion4, 19 spår och endast en instans av pluggen inladdad.

Alla ljud är ursprungligen presets som jag sen moddat ytterst lite, för att få det dit jag ville. Har inte alls gått på djupet med pluggen, inga egna samplingar eller synthljud. Har endast kört lite högpass på alla spåren (Halions egen eq förstås)

Inga andra pluggar än Halion är använda och Cubase agerar endast host.

Detta är mest en liten kort demonstration så kommentarer på mix osv är egentligen överflödiga men ni är självklart välkommna att kommentera om ni känner för det. Jag kommer antagligen inte att gå tillbaka och justera nåt i låten, utan det var gjort rent i utbildningssyfte.

Mitt första intryck av Halion4 är att det är grymt lättjobbat, låter bra och har oändliga möjligheter, Den läser dom flesta samplingsformat så nu ska det bli kul att skaffa sig samplingsbibliotek. Det i kombination med den inbyggda synthmotorn bådar för grymma ljud  :) Samt att den är 64 kanaler multitimbral (16 x 4 midispår) gör att man så gott som aldrig behöver ladda in mer än en instans av pluggen.
« Senast ändrad: 23.10.2011, 19:20:21 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inte min musik men det är ju överflödigt att säga, för på samma gång plockar du in saker som gör att jag ändå tycker det är skönt. Det är som en signatur till "Nattradion" eller varför inte Miami Vice.
« Senast ändrad: 23.10.2011, 20:29:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Får väl säga som MaxB fast tvärtom..denna typ av musik tilltalar mig enormt!  Riktigt nice! Nu har man utbildat sig lite å fått något att fundera på, letar ju efter något som kan ersätta Sampletank ( som jag inte använt på ett par år ) när det gäller bredden av ljud å samplingar..  :D Tack Micke!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst det här är klart gillbart. Tycker faktiskt att du ska utveckla mer och slänga in sång på oxå då blir det ännu bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inte min musik men det är ju överflödigt att säga, för på samma gång plockar du in saker som gör att jag ändå tycker det är skönt. Det är som en signatur till "Nattradion" eller varför inte Miami Vice.

Nattradio eller Maimi Vice, det var minsann tvära kast  :D

Får väl säga som MaxB fast tvärtom..denna typ av musik tilltalar mig enormt!  Riktigt nice! Nu har man utbildat sig lite å fått något att fundera på, letar ju efter något som kan ersätta Sampletank ( som jag inte använt på ett par år ) när det gäller bredden av ljud å samplingar..  :D Tack Micke!

Ja, jag tror nog du kommer gilla H4 som en allround synth om du väljer att införskaffa. Jag e iaf jäkligt nöjd. Nu släpps första uppdateringen 4.5 där man bl.a har implementerat timestretching algoritmerna från Cubase att använda på bl.a sina egna samplade ljud  :)
Man har även uppgraderat sample-browsern så att man kan leta specifika samples i filpaket som ISO, GIGA mm.
Ny åker jag på jobb till Egypten i två veckor, tar med mig min lilla portabla studio och hoppas att på min lediga tid kunna pula lite mer på djupet med H4.

Kul att du gillade min lilla snutt  :)

Javisst det här är klart gillbart. Tycker faktiskt att du ska utveckla mer och slänga in sång på oxå då blir det ännu bättre.

Trevligt att det var gillbart men nån utveckling av denna lilla demo lär det nog inte bli. Men tack för uppmuntran  :)

« Senast ändrad: 24.10.2011, 15:57:07 by jonnerstone »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
låter ju najs det här  :)
nu var det ju inte om mixen du vill ha feed på
men då blir det svårt, då i mitt tycke mixen är en så stor del i denna typ av musik
och avgör typ nästan allt.

men men,,jag tycker det låter bra

tycker du ska side chaina lite och jobba på mixen
så kommer det här bli toppen

hoppas på en uppdate

Mvh Ola
« Senast ändrad: 26.10.2011, 17:22:06 by Ola »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
låter ju najs det här  :)
nu var det ju inte om mixen du vill ha feed på
men då blir det svårt, då i mitt tycke mixen är en så stor del i denna typ av musik
och avgör typ nästan allt.

men men,,jag tycker det låter bra

tycker du ska side chaina lite och jobba på mixen
så kommer det här bli toppen

hoppas på en uppdate

Mvh Ola

Nä precis, jag var inte ute efter nån feed på denna, utan det var helt frivilligt :-). Det här var mer snabbdemo av H4 som jag lovat Clemens. Ska jag sidechaina så antar jag att måste gå utanför pluggen (det kanske finns en sidechain funktion i pluggen. Har inte djupdykt så mycket än, men tvivlar på att det finns) och meningen var ju att göra allt i pluggen. Kanske att jag gör en liten mix in the box sen :-)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det låter fint. Tänkte på DP av nån anledning :unsure: fast med modernare sound.

Sång på det här skulle sitta fint.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dels har jag aldrig varken satt mig in i eller förstått vad sidechain är för något men det är nog jättebra och dels tycker jag som Div sjung för tusan :D Alltså låtens harmonier och uppbyggnad är helt enligt regelboken och det är ju därför man tycker den är så bra trots sin enkelhet egentligen. Det är inte lätt att göra något så här enkelt men det har du lyckats med bra så bara därför skulle det bli ännu bättre med lite av din magiska stämma också.
Lovar att jag inte ska banna dig för att du tar denna före min :P
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Hur är det med kopieringsskyddet? Jobbigt?  Jag har inga Steinbergprogram förut..  Alltså ingen dongle i förväg...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Låter skönt och suggestivt, det finns lite mystik i detta oxå som tilltalar mej.

Snyggt jobb :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har ju bara snuddat vid alla syntar Sonar bidrar med och vill gärna ha med en del i mina låtar även om jag inte rör mig i denna genre. Blev rätt såld på Darudes Sandstrom för några år sedan måste jag erkänna. Kul att höra hur Steinbergs prylar låter och i Tyskland finns ju tradition. Fartigt och stycke som rör sig mycket i övre basregistret men kanske är mina diskanthårceller förlamade vid det här laget. Mäktigt och en del nerv i denna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det låter fint. Tänkte på DP av nån anledning :unsure: fast med modernare sound.

Sång på det här skulle sitta fint.

Med risk för att verka korkad...vad/vem är DP?

Som sagt tidigare så blir det nog ingen sång på denna, men kul att det låter bra ändå  :)

Dels har jag aldrig varken satt mig in i eller förstått vad sidechain är för något men det är nog jättebra och dels tycker jag som Div sjung för tusan :D Alltså låtens harmonier och uppbyggnad är helt enligt regelboken och det är ju därför man tycker den är så bra trots sin enkelhet egentligen. Det är inte lätt att göra något så här enkelt men det har du lyckats med bra så bara därför skulle det bli ännu bättre med lite av din magiska stämma också.
Lovar att jag inte ska banna dig för att du tar denna före min :P

Tjo!! Sidechain används ofta inom elektronsik dansmusik (även andra genres förstås men som effekt framförallt i elektronisk musik). Oftast används den på bas och padljud.  Man lägger en kompressor på dessa ljud och sen låter man baskaggen styra kompressorn vilket gör att ljuden/instrumenten duckar i volym på varje baskaggeslag. Detta gör att man får ett skönt pumpande sound och att baskaggen alltid har sin plats på dansgolvet och inte drunknar i andra basrika element. Det finns många andra kreativa sätt att använda sidechaining på om man är lite fantasifull och experimentig av sig, men ovanstående scenario är nog tveklöst det vanligaste.
Kul att enkelheten gillas, en riktigt bra och genomtänkt houselåt behöver egentligen inga harmonibyten alls utan byggs upp och ner med stämmningar, instrumentering, effekter mm. Men jag gjorde denna på en förmiddag och hade inte så mycket tid att lägga på ett genomtänkt arr, så det fick bli den lätta/fega vägen med lite enkla harmonibyten istället  :D

Ingen sång på denna som sagt. Har varken lust eller tid. Men kul att det gillas iaf  :) :wub:

Hur är det med kopieringsskyddet? Jobbigt?  Jag har inga Steinbergprogram förut..  Alltså ingen dongle i förväg...

Jag förstår inte frågeställningen riktigt. Varför skulle kopieringsskyddet vara mer eller mindre jobbigt än till nåt annat valfritt kommersiellt program av valfri tillverkare? Har du ingen eLicenser (dongle) så får man köpa till en sådan då det inte ingår i priset, en sådan går väl på en 200 pix kan jag tro. Annars inga problem som jag upplevt. Har programmet installerat både på studiodatorn och på min laptop och jag flyttar bara donglen till resp. maskin som jag för tillfället använder.

Låter skönt och suggestivt, det finns lite mystik i detta oxå som tilltalar mej.

Snyggt jobb :D

/Marre

Tack  :) :wub:

Har ju bara snuddat vid alla syntar Sonar bidrar med och vill gärna ha med en del i mina låtar även om jag inte rör mig i denna genre. Blev rätt såld på Darudes Sandstrom för några år sedan måste jag erkänna. Kul att höra hur Steinbergs prylar låter och i Tyskland finns ju tradition. Fartigt och stycke som rör sig mycket i övre basregistret men kanske är mina diskanthårceller förlamade vid det här laget. Mäktigt och en del nerv i denna.

Sandstorm får väl räknas till en house/trance klassiker som fortfarande spelas rätt flitigt på klubbar. Bra låt att använda som skolexempel när man vill bygga en houselåt  :) En kul grej att göra om du vill leka lite mer med dina synthar i sonar kan ju t.ex vara att försöka återskapa just Sandstorm och allt dess innehåll med dom prylar du har till förfogande. Låten är väl över tio år gammal så dagens mjukvaror ska nog klara det med glans. Samtidigt som du lär dig lite mer om dina synthar så lär du dig också lite om hur man bygger en dancelåt. Både kul och nyttigt att lyssna efter alla detaljer. Var det inte Tokai som blev utmanad av Perrra att göra en Eurodiscolåt och som lyssnade in sig ordentligt och på köpet vann stor respekt för hantverket?

Ser iaf fram mot att få höra ditt färdiga resultat  ;)

Tack för lyss o tyck!

Micke

« Senast ändrad: 09.11.2011, 20:12:35 by jonnerstone »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra driv och snygga ljud! Riktigt skön puls i låten.
Lät först lite monotont, men vid 75 sek kom ett snyggt tema...
Testade Halion 1 en gång i tiden och var inte så värst imponerad,
men här i version 4 verkar finnas riktigt välljudande grejer!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Detta tilltalar mig i allra högsta grad. Kanonbra egentligen :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
 
Jonnerstone sa:"Sandstorm får väl räknas till en house/trance klassiker som fortfarande spelas rätt flitigt på klubbar. Bra låt att använda som skolexempel när man vill bygga en houselåt  :) En kul grej att göra om du vill leka lite mer med dina synthar i sonar kan ju t.ex vara att försöka återskapa just Sandstorm och allt dess innehåll med dom prylar du har till förfogande. Låten är väl över tio år gammal så dagens mjukvaror ska nog klara det med glans. Samtidigt som du lär dig lite mer om dina synthar så lär du dig också lite om hur man bygger en dancelåt. Både kul och nyttigt att lyssna efter alla detaljer. Var det inte Tokai som blev utmanad av Perrra att göra en Eurodiscolåt och som lyssnade in sig ordentligt och på köpet vann stor respekt för hantverket?

Ser iaf fram mot att få höra ditt färdiga resultat  ;)

Tack för lyss o tyck!

Micke"


 

Det här med house/trance-dance..är inte min kopp av té egentligen, men visst kan det svänga..förutom som din Micke gör här (all eloge till den)..så kan Tokai ju oxå få till det, klart skoj :P  http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21971.0
« Senast ändrad: 09.11.2011, 20:55:22 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Jonnerstone sa:"Sandstorm får väl räknas till en house/trance klassiker som fortfarande spelas rätt flitigt på klubbar. Bra låt att använda som skolexempel när man vill bygga en houselåt  :) En kul grej att göra om du vill leka lite mer med dina synthar i sonar kan ju t.ex vara att försöka återskapa just Sandstorm och allt dess innehåll med dom prylar du har till förfogande. Låten är väl över tio år gammal så dagens mjukvaror ska nog klara det med glans. Samtidigt som du lär dig lite mer om dina synthar så lär du dig också lite om hur man bygger en dancelåt. Både kul och nyttigt att lyssna efter alla detaljer. Var det inte Tokai som blev utmanad av Perrra att göra en Eurodiscolåt och som lyssnade in sig ordentligt och på köpet vann stor respekt för hantverket?

Ser iaf fram mot att få höra ditt färdiga resultat  ;)

Tack för lyss o tyck!

Micke"


 

Det här med house/trance-dance..är inte min kopp av té egentligen, men visst kan det svänga..förutom som din Micke gör här (all eloge till den)..så kan Tokai ju oxå få till det, klart skoj :P  http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21971.0

Ja precis, där var den, då hade jag rätt i att det var Tokai  :) Den utmaningen var ju Eurodisco som ju är mer discopoppig och innehåller bärande sång vilket inte "riktigt bra"  House gör. Båda bygger på "four on the floor" och kan innehålla tranceljud, men där upphör nog likheterna mellan House och Eurodisco. Tokai gjorde iaf ett grymt jobb och nådde om inte ända fram en jäkligt bra bit på vägen och det är jäkligt strongt att våga ge sig in på ett sånt här projekt när man från början har en avighet till hela genren och även trodde att det var nåt som vem som helst kunde "sno" ihop. För Tokai tog det en månad  :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bra driv och snygga ljud! Riktigt skön puls i låten.
Lät först lite monotont, men vid 75 sek kom ett snyggt tema...
Testade Halion 1 en gång i tiden och var inte så värst imponerad,
men här i version 4 verkar finnas riktigt välljudande grejer!
/Asti

Absolut välljudande! Ska dra hem nån schysst samplingsskiva och leka lite mer framöver. Kan bli väldigt feta ljud kan jag tänka mig när man kombinerar  bra samplingar med den inbyggda och ganska kraftiga synthmotorn. Pluggen funkar ju till dom flesta musikstilar och inte bara elektronisk musik. Ska även bli intressant att se vilka ljudexpansioner Steinberg/Yamaha själva kommer att släppa framöver. Hade varit trevligt att få tillgång till The Grand som en Halionpatch t.ex.

Tack för lyssning och kul att det gillas  :)

Detta tilltalar mig i allra högsta grad. Kanonbra egentligen :D

Space

Oj!! Det var ju kul att höra. Kanske skulle fråga om Steinberg vill köpa den och ha på sin sida som Demolåt  ;)

Tack tack!!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Finns en 60 dagars trialversion utan restriktioner av Halion4 för dom som blivit lite nyfikna och vill prova. Finns för både PC och Mac.

Kräver dock att man har en USB eLicenser (dongle)

http://www.steinberg.net/en/products/vst/halion/halion_start.html



Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Det lätt väldigt bra, och lätt lyssnad. Grymma melodier.

Brukar inte lyssna på House men det här är bra. Och som tur har den inte sång vilket hade förstört allihop.

Dock var det bara frågan om egentligen, om jag skulle lyssna på låten pga av låttiteln.

Finns en 60 dagars trialversion utan restriktioner av Halion4 för dom som blivit lite nyfikna och vill prova. Finns för både PC och Mac.

Kräver dock att man har en USB eLicenser (dongle)

http://www.steinberg.net/en/products/vst/halion/halion_start.html


Åfan som synd att man inte har eLicenser. Få skaffa en sån.
« Senast ändrad: 13.12.2011, 18:21:28 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Filmiskt på någe sätt! :) Kul att det går att jobba så "snålt" med Halion!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det lätt väldigt bra, och lätt lyssnad. Grymma melodier.

Brukar inte lyssna på House men det här är bra. Och som tur har den inte sång vilket hade förstört allihop.

Dock var det bara frågan om egentligen, om jag skulle lyssna på låten pga av låttiteln.

Finns en 60 dagars trialversion utan restriktioner av Halion4 för dom som blivit lite nyfikna och vill prova. Finns för både PC och Mac.

Kräver dock att man har en USB eLicenser (dongle)

http://www.steinberg.net/en/products/vst/halion/halion_start.html


Åfan som synd att man inte har eLicenser. Få skaffa en sån.

Filmiskt på någe sätt! :) Kul att det går att jobba så "snålt" med Halion!

Kul att min lilla demonstrationslåt uppskattas.

Halion har på rekordtid blivit min go-to synth och jag är väldigt nöjd med detta  :) Låter bra och oerhört lättjobbad.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Har aldrig varit något fan av detta, men samtidigt kan jag konstatera att nyfikenheten har stegrats med åren.. Har också börjat exprimentera (en gång i alla fall) i Cubase, men det blev rena kaoset  :D
Hur som helst.. Det här låter alldeles utmärkt...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Har varit sugen ett tag att skaffa Halion Sonic men Halion 4 verkar mer intressant nu.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har aldrig varit något fan av detta, men samtidigt kan jag konstatera att nyfikenheten har stegrats med åren.. Har också börjat exprimentera (en gång i alla fall) i Cubase, men det blev rena kaoset  :D
Hur som helst.. Det här låter alldeles utmärkt...

Låter ju helt underbart att din nyfikenhet stegrar med åldern.....respekt!!  :) Det är nog annars ganska vanligt att man med åldern mer och mer avfärdar ny musik och teknik med nån form av "det var bättre förr" och det är bara "dunka dunka musik" resonemang (dock så tycker jag överlag att folket här på KR har ett förvånadsvärt öppet sinne trots den lite högre medelåldern på forumet  :)), kanske för att man inte har lust eller ork att sätta sig in i det nya eller känner sig dum för att man inte förstår. Då är det kanske lättare att avfärda det som "dunka dunka".  Personligen så har jag alltid älskat elektronisk musik, men just House har inte tidigare fallit mig direkt på läppen, men på senare tid har jag upptäckt och börjat uppskatta charmen och hantverket. Jag uppskattar mest riktigt hård och "elak" House med mycket dist och skitiga ljud. Denna lilla snutten är ju inte direkt hård och elak, den var ju mest gjord för att dema lite av Halion 4, men också för att jag är alldeles för svag för sköna melodier och inte vågar ta steget fullt ur riktigt. Men jag forsätter att prova, en dag så kanske..... :D

Kul att du lyssnade och tog dig tid att skriva några rader.


Har varit sugen ett tag att skaffa Halion Sonic men Halion 4 verkar mer intressant nu.

Ja, hela Halion Sonics ljudbibliotek ingår ju i Halion 4, det plus allt annat man får på köpet gör det ju helt klart värt dom extra hundralapparna  :)
« Senast ändrad: 14.12.2011, 23:29:03 by jonnerstone »


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Har aldrig varit något fan av detta, men samtidigt kan jag konstatera att nyfikenheten har stegrats med åren.. Har också börjat exprimentera (en gång i alla fall) i Cubase, men det blev rena kaoset  :D
Hur som helst.. Det här låter alldeles utmärkt...

Låter ju helt underbart att din nyfikenhet stegrar med åldern.....respekt!!  :) Det är nog annars ganska vanligt att man med åldern mer och mer avfärdar ny musik och teknik med nån form av "det var bättre förr" och det är bara "dunka dunka musik" resonemang (dock så tycker jag överlag att folket här på KR har ett förvånadsvärt öppet sinne trots den lite högre medelåldern på forumet  :)), kanske för att man inte har lust eller ork att sätta sig in i det nya eller känner sig dum för att man inte förstår. Då är det kanske lättare att avfärda det som "dunka dunka".  Personligen så har jag alltid älskat elektronisk musik, men just House har inte tidigare fallit mig direkt på läppen, men på senare tid har jag upptäckt och börjat uppskatta charmen och hantverket. Jag uppskattar mest riktigt hård och "elak" House med mycket dist och skitiga ljud. Denna lilla snutten är ju inte direkt hård och elak, den var ju mest gjord för att dema lite av Halion 4, men också för att jag är alldeles för svag för sköna melodier och inte vågar ta steget fullt ur riktigt. Men jag forsätter att prova, en dag så kanske..... :D

Kul att du lyssnade och tog dig tid att skriva några rader.


Har varit sugen ett tag att skaffa Halion Sonic men Halion 4 verkar mer intressant nu.

Ja, hela Halion Sonics ljudbibliotek ingår ju i Halion 4, det plus allt annat man får på köpet gör det ju helt klart värt dom extra hundralapparna  :)

Visste inte det. Alla fall har jag testat Halion 4 idag, dock besviken på utbudet av ljud som ingår i trial versionen vilket är nästan ingenting. Så det är svårt att få en uppfattning då.

Dock inte konstigt med tanke på trial bara 500 Meg då Riktiga är väl ca 15 GB.
« Senast ändrad: 15.12.2011, 18:59:24 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Har aldrig varit något fan av detta, men samtidigt kan jag konstatera att nyfikenheten har stegrats med åren.. Har också börjat exprimentera (en gång i alla fall) i Cubase, men det blev rena kaoset  :D
Hur som helst.. Det här låter alldeles utmärkt...

Låter ju helt underbart att din nyfikenhet stegrar med åldern.....respekt!!  :) Det är nog annars ganska vanligt att man med åldern mer och mer avfärdar ny musik och teknik med nån form av "det var bättre förr" och det är bara "dunka dunka musik" resonemang (dock så tycker jag överlag att folket här på KR har ett förvånadsvärt öppet sinne trots den lite högre medelåldern på forumet  :)), kanske för att man inte har lust eller ork att sätta sig in i det nya eller känner sig dum för att man inte förstår. Då är det kanske lättare att avfärda det som "dunka dunka".  Personligen så har jag alltid älskat elektronisk musik, men just House har inte tidigare fallit mig direkt på läppen, men på senare tid har jag upptäckt och börjat uppskatta charmen och hantverket. Jag uppskattar mest riktigt hård och "elak" House med mycket dist och skitiga ljud. Denna lilla snutten är ju inte direkt hård och elak, den var ju mest gjord för att dema lite av Halion 4, men också för att jag är alldeles för svag för sköna melodier och inte vågar ta steget fullt ur riktigt. Men jag forsätter att prova, en dag så kanske..... :D

Kul att du lyssnade och tog dig tid att skriva några rader.


Har varit sugen ett tag att skaffa Halion Sonic men Halion 4 verkar mer intressant nu.

Ja, hela Halion Sonics ljudbibliotek ingår ju i Halion 4, det plus allt annat man får på köpet gör det ju helt klart värt dom extra hundralapparna  :)

Visste inte det. Alla fall har jag testat Halion 4 idag, dock besviken på utbudet av ljud som ingår i trial versionen vilket är nästan ingenting. Så det är svårt att få en uppfattning då.

Dock inte konstigt med tanke på trial bara 500 Meg då Riktiga är väl ca 15 GB.

Ja det va ju inte mycket med 500Mb, men se det från den ljusa sidan. Istället för att sitta och bläddra igenom tusentals ljud, så får du nu en chans att sätta dig in Halion och dess funktioner. Dom medföljande ljuden är ju trots allt bara en liten del av vad  Halion4 är. Att leka med egna samplingar och samplingsbibliotek är ju den stora behållningen, många möjligheter med bra filter, effekter och tidsträckningsalgoritmer, sen kombinera det med den inbyggda synthmotorn så har man ljud som är helt unika och feta  :)

Ska bli intressant om tredjeparts tillverkarna vänder blicken mot Halion. När man läser runt på nätet så verkar det som om rätt många av dessa tredjepartare är trötta på NI och Kontakt och söker andra plattformar. Framtiden får utvisa  :) Jag fick mycket synth för pengarna iaf.  :D
« Senast ändrad: 16.12.2011, 18:38:26 by jonnerstone »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
House - känner till dr House, nej men har väl hört musikbegreppet men inte direkt vetat hur det låter. Har trott att det var ganska så enerverande, i bästa fall utmanande, men det här låter rätt så snällt. Vet inte om jag är besviken eller nåt. Kul för dig att det finns många ljud att jobba med och att du är nöjd med det.
Ser att du nämner mig i din tråd och eurodiscolåten. En kul grej (fast det tycker inte jag) är att yngre vänner till mig tycker att det är det bästa jag gjort. Ja, ja jag säger då det. Det tog en ineffektiv månad att göra klart. Jobbar inte direkt heltid med musik. Bara för att klargöra. En synth som jag använde var Lennar, en grym grunka med många fills och allt - behövde bra tryck på en miditangent.
« Senast ändrad: 16.12.2011, 22:01:46 by Tokai »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
House - känner till dr House, nej men har väl hört musikbegreppet men inte direkt vetat hur det låter. Har trott att det var ganska så enerverande, i bästa fall utmanande, men det här låter rätt så snällt. Vet inte om jag är besviken eller nåt. Kul för dig att det finns många ljud att jobba med och att du är nöjd med det.
Ser att du nämner mig i din tråd och eurodiscolåten. En kul grej (fast det tycker inte jag) är att yngre vänner till mig tycker att det är det bästa jag gjort. Ja, ja jag säger då det. Det tog en ineffektiv månad att göra klart. Jobbar inte direkt heltid med musik. Bara för att klargöra. En synth som jag använde var Lennar, en grym grunka med många fills och allt - behövde bra tryck på en miditangent.

Lennar? Menar du kanske Sylenth1 som tillverkas av Lennar Digital? Det är ju en rätt så populär mjuksynth.
Jo denna är nog lite för snäll för att räknas som tung house. Det finns ju dock en hel del "mesig" housemusik också som är mer mainstream och gärna med nån autotune-brud på sång  :D. Den här får väl räknas mer som melodiös house eller nåt  :unsure:

Jag gillade iaf att du gav dig på att försöka göra Eurodisco. Vi är nog många som borde följa ditt exempel lite oftare, att analysera, studera och försöka återskapa genrar vi inte gillar eller tycker låter simpla. Man inser nog många gånger precis som du gjorde att det finns mer bakom ytan än vad man först tror, plus att man lär sig nåt nytt och utvidgar sina vyer  :)
« Senast ändrad: 18.12.2011, 23:53:10 by jonnerstone »