Forum > Demolåtar

Are you lonesome tonight. Helt ny recording med visptrummor...

(1/6) > >>

Håkan Nilsson:
Gjort om den här helt nytt. Jag sjunger o spelar två ak gitarrer, en telecaster, munspel och bas, Roger Jonsson spelar trummor med vispar.
Det är är bland det första jag spelar in med min skrytiga Universal Audio 610-mkll channelstrip. Har även ett par sE4400a mickar som jag kör i omniläget lite bredvid golvpuka o hängpuka, tycker omni är helt suveränt på så stora instrument som trummor, de låter ju åt alla häll, så varför då använda riktade mickar till OH?
WAV-fil:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Are%20you%20lonesome%20tonigth%20131014%20mix%20%C3%A5tta.wav

https://soundcloud.com/user7908154/are-you-lonesome-tonigth

MaxB:
Det där med varför man sjunger låter bra och passar mig också till stor del.

Det är svårt för mig att höra alternativa tolkningar av denna låt, då Elvis har minst en version som är outstanding. Jag är därför inte så imponerad av projektet. Antar tack och lov att min inställning inte hindrar andra att uppskatta det.

Några ord jag fastnade på:
inte "missmi" - ska nog vara långsammare på "miss mi"
summer day eller sunny day?  ;)
shell I come back again i första svängen fick nog shall ett annat uttryck.

Jag förväntar mig Elvis tryck på "...shall I come back again" men det uteblir här.

Det var alla hårda ord från frukostbordet söder om Stockholm!

Håkan Nilsson:
Tycker det är så j-a kul, eller kanske livsnödvändigt, att sjunga den här, så jag klev upp tidigt och började göra ny sång innan jobbet med betonggjutning. Har hållt mig nån decimeter längre från micken nu, så det blir inte samma onaturliga bashöjning. Tycker redan jag fått till orden med lite bättre flyt...

MaxB:
Kan du PM:a länk med allt utom sången  :wub:
Jag gillar också att sjunga den här - värsta kareoke!  :D

Håkan Nilsson:

--- Citat från: MaxB skrivet 20.10.2011, 12:28:20 ---Kan du PM:a länk med allt utom sången  :wub:
Jag gillar också att sjunga den här - värsta kareoke!  :D

--- Slut citat ---
Hm... Jag brukar vara hemskt snål med att släppa ifrån mig mina backtrax. Alla andra enmansband kör med det de hittar på nätet mm, jag spelar inte en enda låt där inte jag själv har spelat varenda ton för hand, inga loopar, no computer, no nothing, och det gör mig unik i trubadurvärlden. Men jag kan kanske göra ett undantag den här gången, som tack för alla goda råd på sångfronten.

Har sjungit om den tre ggr nu, nu börjar det låta riktigt skapligt. Men nu har jag bestämt att det ska dit en soft orgel också som ligger diskret och fyller upp med en smäktande matta. Ska försöka jaga rätt på nån organist idag. Orgel köpte jag en gammal Yamaha för ett par veckor sen, en sån här "möbel" med första generations trummaskin, dubbla manualer och fotbasar. Vore kul att få spela in den oxå....

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion