Kontrollrummet

Always on my mind

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En liten cover i stillsam version. Gjorde den i kväll när jag ledsnade på TVn o längtade efter frun som jobbade kväll.

http://soundcloud.com/user7908154/always-on-my-mind
« Senast ändrad: 29.10.2011, 00:46:29 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Vore bra om du kan ladda upp filen till Kontrollrummet. Av någon anledning får jag aldrig något ljud just på soundcloud och det verkar inte gå att ladda hem filerna heller. :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vore bra om du kan ladda upp filen till Kontrollrummet. Av någon anledning får jag aldrig något ljud just på soundcloud och det verkar inte gå att ladda hem filerna heller. :P
Nu är den där. Inte mycket att kommentera egentligen. Hade en liten privat pm-diskussion med en proffsmixare, han tyckte det lät som att jag skurit lite mid o boostat topp, det vore bättre utan det tyckte han. Så jag har redan mixtrat en del med det. Har lagt dit en elgitarr och en bas med. Det har jävlats för mig här, min nya TC-kompressor gick sönder nästan direkt så den är på reparation. Jag tycker jag har ett liiitet svagt missljud nånstans i high mid, eller oxå är det min röst som är så där bara, eller oxå är det hjärnspöken.
Den har blivit ganska mycket spelad på Soundcloud fast den inte sticker ut alls, det är bara en gammal ballad rakt av, bara för att jag gillar att sjunga den så där, fast jag egentligen hatar min röst. Undrar hur folk hittar den överhuvudtaget? Googlar folk på "Always on my mind" och den dyker upp så?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det är en låt som jag inte har tröttnat på trots att den har spelats så mycket att den egentligen borde vara uttjatad. Gillar både Elvis o Willie Nelsons versioner. Snyggt munspel på din version också.
&ob=av2e
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Snyggt.
En gitarr till som kompar lite diskret i bakgrunden och du närmar dig många av de covers som gjordes av J. Cash.
Hög kvalitet på inspelningen, ljudtekniskt.
Lite lustigt att din dialekt smyger sig in när du sjunger på engelska.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sjunger du på "hälsingelska"  :unsure:

Gillar nerven i sången. Sången är inte bäst men den är så känslig att den är bra.
Ord som satisfied kan med fördel sjungas långsammare än du gör på slutet här.

Bra ljud tycker jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Joxade lite mer med den. Lagt dit en elgitarr o en bas. Sen har jag sjungit om den och kopplade micken analogt genom Rane-kompressorn. Jag tycker nog det ljudet är bättre än det heldigitala.
Det är tack vare Willie Nelsons version jag törs sjunga den... Hörde att min röst låter ganska lik Willies ibland. Och hans "knorrande" går ju hem hos många.
Kommentarer på första versionens digitala sångljud (TLM102 - Audient Mico preamap - spdifkoppling till portan - digitala kompressorer) respektive nya versionens sångljud (TLM102 - Audient Mico preamp - XLR-kabel RANE DC24 - XLR - porta, ingen komprimering efteråt)
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-always-on-my
« Senast ändrad: 29.10.2011, 00:47:29 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Tycker att du har gjort jättesnygga smakfulla pålägg. Tyvärr är det lite textmissar alldeles i början. Ska vara såhär:
Maybe I didn't love you,
Quite as often as I could have?
And maybe I didn't treat you,
Quite as good as I should have?
Du har alltså kastat om ordningen och glömt ett "as".
« Senast ändrad: 16.10.2011, 08:25:18 by martinm »
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid 172-partiet vill jag att du ska leta rätt på himmelska körstämmor! Då har du en låt för radions lugna favoriter. Du har inte lyssnat på mitt tips gällande ord likt ditt "satisfied". Sällan man hör nån snabba på det ordet så. Om du inte vill ta till dig mina tips kan du skriva det annars är det ingen idé att jag tipsar. Då kan jag låta bli att göra det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tycker att du har gjort jättesnygga smakfulla pålägg. Tyvärr är det lite textmissar alldeles i början. Ska vara såhär:
Maybe I didn't love you,
Quite as often as I could have?
And maybe I didn't treat you,
Quite as good as I should have?
Du har alltså kastat om ordningen och glömt ett "as".

Hm. Jag har en utskriven textlapp som är skriven som jag sjunger. Det borttappade "as" gav jag fan i på flit, tyckte det blev lättare då. Pino.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vid 172-partiet vill jag att du ska leta rätt på himmelska körstämmor! Då har du en låt för radions lugna favoriter. Du har inte lyssnat på mitt tips gällande ord likt ditt "satisfied". Sällan man hör nån snabba på det ordet så. Om du inte vill ta till dig mina tips kan du skriva det annars är det ingen idé att jag tipsar. Då kan jag låta bli att göra det.

Satisfied... Tror jag härmar nån jag hört uttala det så där snabbt. Har nog sjungit den ungf så här i 20 år så det är lite inslitet. Få se, om jag orkar sjunga om den idag ska jag testa att dra ut lite mer på det. Svårt att ändra på gammalt inkört, men när någon har vänligheten att påpeka det så kan man ju försöka i alla fall. Jag vill göra om ak gitarren och spela in den lika analogt som sången, jag tycker den har samma digitala hårdhet som sången hade först. Kanske borde jag ta i lite mer på sången hela låten igenom. Bara lite...

Körstämmor. Har svårt att hitta nån som kan det. Dottern kan nog, men hon blir typ hypernervös med lurar på skallen. Hon har sjungit mycket i körer, typ Lucia osv, men mikrofoner tycker hon är jobbigt. Ska höra med henne ändå, hon kan ju smygöva till Soundclouden.

Det är klart jag gillar alla tips, men det är lite svårt att genomföra ibland. Det här var inte meningen som nåt seriöst egentligen, men det kan kanske bli lite halvseriöst i alla fall.

Det jag själv mest funderar på är själva sångljudet, och speciellt komprimeringen. Har en liten fåfäng dröm att få till det lite som på de bättre Nashvilleinspelningarna, och det verkar som att den gamla Ranekompressorn är ganska bra ändå eftersom ingen klagar. En DC24 kostade typ 8000 kr för kanske 10, 15 år sen, jag hittade min för 500 kr på Musikbörsen. Man kan använda den som en tvådelad multibandskompressor också, det är kanon på basgitarr, och ev på basig röst som min. Har inte gjort det denna gång ändå, jag har bara testat det ett par ggr nu på slutet fast jag haft den ganska länge.

Tackar alla för goda råd och hejarop!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag gjort om allt utom basen- Ny ak gitarr i stereo, två elgitarrer denna gång, munspelet får var med i hela låten, och även fylla ut i stället för de körsångerskor jag inte får tag på.
Och ny sång med förhoppningsvis rätt text, och lite längre satisfied...
Tycker ljudkvalitén åkt upp rejält själv.  B)
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-always-on-my-1
« Senast ändrad: 29.10.2011, 00:48:38 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag gjort om allt utom basen- Ny ak gitarr i stereo, två elgitarrer denna gång, munspelet får var med i hela låten.
Och ny sång med förhoppningsvis rätt text, och lite längre satisfied...
Tycker ljudkvalitén åkt upp rejält själv.  B)

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-always-on-my-1
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Love you!  :wub:
Tänkte inte ens på satisfied - var tvungen att gå tillbaka för att kolla. Nu sitter det.

Nu är det bara en mindre fundering - att sjunga Hääpi istället för Häppi - men strunta i det, spelar nog ingen roll egentligen.

Sista plocket i slutet, på guran till vänster är onödigt, då det redan är så vackert att man vill gråta ut, i lugn och ro. Då tycker jag inte gitarren ska komma in och killa en i vänstersidan, så man börjar fnissa istället. Låt det klinga ut allvarligt! Ja, du kan du!
« Senast ändrad: 16.10.2011, 19:28:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Love you!  :wub:
Tänkte inte ens på satisfied - var tvungen att gå tillbaka för att kolla. Nu sitter det.

Nu är det bara en mindre fundering - att sjunga Hääpi istället för Häppi - men strunta i det, spelar nog ingen roll egentligen.

Sista plocket i slutet, på guran till vänster är onödigt, då det redan är så vackert att man vill gråta ut, i lugn och ro. Då tycker jag inte gitarren ska komma in och killa en i vänstersidan, så man börjar fnissa istället. Låt det klinga ut allvarligt! Ja, du kan du!
Nu har dottern nästan gått med på att lägga på en körstämma eller två. Blir det av ska jag ändra på hääpi med.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Ursäkta om jag kanske låter lite gnällig nu men är det inte så att covers inte får läggas upp här utan dom får bara laddas upp på något annat ställe och bara ladda upp länken dit? :huh:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ursäkta om jag kanske låter lite gnällig nu men är det inte så att covers inte får läggas upp här utan dom får bara laddas upp på något annat ställe och bara ladda upp länken dit? :huh:

Ja, Håkan, egna låtar är ok för tsmalmbe att du laddar upp på KR-servern men han vill inte att vi ska ladda upp upphovsrättsligt skyddat material på KR-servern! Och det respekterar vi gärna.
Vänligen "redigera" dina tre inlägg där du laddat upp låten och välj "Fler alternativ" för att där radera dessa versioner. Med all respekt för tsmalmbe:s tidigare uttalade önskemål!
« Senast ändrad: 23.10.2011, 16:34:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ursäkta om jag kanske låter lite gnällig nu men är det inte så att covers inte får läggas upp här utan dom får bara laddas upp på något annat ställe och bara ladda upp länken dit? :huh:

Ja, Håkan, egna låtar är ok för tsmalmbe att du laddar upp på KR-servern men han vill inte att vi ska ladda upp upphovsrättsligt skyddat material på KR-servern! Och det respekterar vi gärna.
Vänligen "redigera" dina tre inlägg där du laddat upp låten och välj "Fler alternativ" för att där radera dessa versioner. Med all respekt för tsmalmbe:s tidigare uttalade önskemål!

Ok nu är de borta, sorry. Hade fått för mig att det nu på sistone blivit ok med covers här? Men det räcker med Soundcloud...
Har sjungit om den igen med en ny channelstrip.
http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-always-on-my-1
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Blev helt förvånad. Det låter riktigt bra, de mörkare registren av din röst är som gjorda för den här låten.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Vilket nära, varmt och skönt gitarrsound du fått till här!
Riktigt behaglig version att lyssna på!

Snyggt munspel också.
Me, Myself & I